johan hellgren skrev:Går det inte göra dragbulten av ett rör å ha tex en gammal ståtstång å slå ut morsekonan genom dragstången.
Dragbulten är väl bara M12 på ISO 30? Lite tunt för att göra ihåligt!
![]() Vi finns här! 2020 var en ~vild~ åktur. Om du är ledsen, eller trött eller bara känner dig nere så är det okej. Vi känner likadant. Och när du känner dig nere är det lätt att förlora fokus på målet, på vad du gör eller varför. Maskinistens forum är fullt av praktiska trådar för att hålla dig på rätt spår, oavsett om det är för att uppnå dina mål eller för sätta lite päpp i dina steg dit. Använd forumet! Här finns massor med människor som gärna lyssnar, ger tips och/eller ett vänligt ord! Vi hoppas att 2021 blir ett bra år för er alla! Håll ut, och håll ihop! |
johan hellgren skrev:Går det inte göra dragbulten av ett rör å ha tex en gammal ståtstång å slå ut morsekonan genom dragstången.
pelle3 skrev:Joo matningen inverkar ju,,,,,men om man kör hårdmetall och en 50 axel,vad ska man ha för hastighet då?
pelle3 skrev:
Det här är till min hobbyrumsfräs,,,,iso30 till mk3,,,,det är ett måste om man ska ha maskin som borrmaskin,problemet är att hålet till skeden på borren kommer så långt upp att den sitter så man är tvungen att ta bort iso30 konan från maskin för att slå bort borret,,,,,jag har löst dett med att köpa en förlängare mk3 till mk3,,,,,det tråkiga är att det blir lite långt och lite vingligt på grund av att förlängaren är lite klen,,,,,,varför tillverkas inte en iso30 till mk3 med hålet till skeden så man kan slå bort borret när iso 30 konan sitter i fräsen för???,,,,jag undrar vad en mek verkstad skulle ta om dom gjorde en sån,,,,,om nån tog fram en sån tror jag att det vore säljbart
.
Användare som besöker denna kategori: magloman och 3 gäster