Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygge av banddriven dragare.

63 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

*pettson* (trådstartaren)

#1 » 14:07:18, 17-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag skrev i min presentationstråd så uppkom ett behov av att använda någon form av bra maskin till att dra en kranvagn. Då skogen förvisso inte är mer än 2,5ha men, både lerig och snårig och ojämn så föll iden bort på en 4hjuling. Ser man till vad en vettig sån kostar så, tja då hade jag ändå inte råd. Kranvagnen däremot fann jag till ett bra pris och den är tillverkad av NOKKA, dock är den inte av den kvalite jag förväntat mej av dom pengarna som fabrikstillverkad, har det visat sej.

Hursomhelst så såg jag på blocket och även här att man gjort sej bandmaskiner med traktordäck som är urskurna, enkelt men ändå lite, hur ska vi säga, ogenomtänkt?
Enklast vore en Saab 900 motor i häcken som har sin växellåda under sej. Men att hitta en bra sådan till vettigt pris?
Manuell låda i skogen? Nope, när man ändå har styrbroms som styrsystem, vem har tid att fippla med pedaler? Nej automat ska det vara.
Hur gör man en motor med automat så kort som möjligt, nedväxlad och klar?
Ja faktum är att det är relativt enkelt. Ta en motor och låda från en framhjulsdriven bil, koppla kardan till bakaxel istället för drivaxel och nedväxlingen är klar.

Dags att inhämta material. En volvo 460 med 2 liters motorn inhandlades, 6800 mil gammal för 2000spänn. Anledningen? Där sitter en trevlig motor som är enkelt att skruva med, som styrs relativt enkelt och dess automatlåda är mekanisk, den har alltså inte något separat styrdon. Med andra ord, avancerat nog att vara lätt att skruva med. Låter lite som ironi men är faktiskt ganska logiskt.

Bild
Bild
Bild

Nu skulle grannens skrotcontainer rensas av. För experimenterar man är det dumt att lägga stora summor på nytt stål. Särskilt eftersom grannen har en mekanisk verkstad och får en del spill.
En ram hittades och modifierades. Jag lade ingen större vikt vid att göra den extremt rak och fin först. Men det blev en del korringeringar sen, så att lägga på minnet. Gör det rätt från början.
Bild
Bild
En axel införskaffades. En 240 bakaxel med 3.54:1
Det jag skrev innan var ju att om man använder en motor och låda från en tvärställd och sen rakställer den. Då är nu drivaxlarna gjorda för runt 1:1 i sluthastighet, det är sällan exakt 1:1 men alltid däromkring. Dvs 6000rpm på motorn är runt 6000rpm på axlarna. Sen avgör hjulstorleken vad det nu ska bli i hastighet på en bil.
Tar vi då drivaxlarna och använder dom att driva en bakaxel med, ja då växlar jag ned ingående varvtal med 3,54 och behöver inte några dubbla växellådor.
Problem två: Vad gör man om det driver åt fel håll? Enkelt, man vänder bakaxeln upp och ned, då driver det åt rätt håll.
Så stumma till en sida på diffen och ut med en drivaxel på andra sidan.
Kom ihåg att ALDRIG göra som jag gjort raden ovan, jag återkommer till det senare. :idea:

Nästa fundering. Ska bakaxeln sitta under ramen, eller förhöjd? Det blev förhöjd bak, det eftersom det är enklare att hålla banden rena från smuts invändigt.
Apropå banden ja, ska jag bygga en lång eller kort dragare egentligen? Det blir en relativt lång, den är stabilare att dra med. Den drar bättre över ojämn terräng.
Nedan fixat infästningar till hjulen som är under dragaren så att säga. Naven köptes hos Jula, enkla vanliga nav som tar nåt ton stycket.
Bild
Bild
Bild
Bild
Framaxeln blev en kortad 460 bakaxel som gjordes spännbar med domkrafter. På så sätt kan jag spänna banden. En ide som, tja.. inte gav utdelning på önskat sätt.
Band, ja det fanns inga band att använda så jag fick skapa sådana. Det blev att göra runt 200 bitar i 50x8mm plattjärn, bocka dom och sen inhandla obehandlad 5tons kätting med passande öglor.
Många timmar med jigg och svets blev det. Dom svetsades in och utvändigt.
Bild
Bild
Bild
Bild

Sen blev det dags att få upp stol och bromsar och lite annat nödvändigt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Det är nu det är dags att konvertera bilelen. Allt onödigt rensas bort och allt nödvändigt monteras på en träskiva som tillfälligt bildar bakvägg. Jag sparar diagnossystemet i från bilen.
På så sätt kan jag få veta att det är fel och en ledtråd om vad som felas.
Panelen är enkel, det är tändningsström, startknapp temp, det är röd lampa för oljetryck, gul lampa för laddning och en grön lampa för att berätta att där är en felkod. Diagnosuttaget sitter till vänster om stolen på störtbågen. Visst är matdosan från biltema snygg?
Bild
Bild
Bild
Bild
Provkörning för att se så allt funkar..
Bild
Bild

Nu var den tvunget att bli praktisk med. Ett drag bak och ett drag fram. Vanlig 50 kula på bägge, lade till ett fäste för kontrollpanelen på kranvagnen. Fästet går att haka bort.
Bild
Bild
Bild
Sen blev det lite körning i skogen och allt verkade väl ganska bra.
Det blev till att ta lite hjälp och bygga en motorhuv.
Huvdelarna är ett lock och tre grindar som går att ta bort. På så sätt blir hela motorutrymmet helt öppet om nåt händer.
Grejorna lämnades på pulverlack.
Bild
Bild
Bild

Såhär körde jag ett tag tills jag insåg några saker..
1. Den var svårstyrd eftersom bromsarna inte tog så bra som jag trodde.
2. Den drev inte så bra när det blev vått. Den slirade gärna i banden.
3. Den gick fort som fan..
4. Den var som bambi på hal is när snön kom.

Några saker som direkt var tvungna att fixas.
Bambi.. ja det blev armeringsjärnsbitar svetsade på banden. Lätt att byta ut när dom slits. Kostar inget. Och är förvånasvärt bra greppmässigt.
Den gick fort som fan.. Ja det blev en tankevurpa vid konstruktionen. För vad händer när man låser en sida på differentialen? Mycket riktigt, den andra går dubbelt så fort. Alltså ALDRIG låsa en sida på diffen, om du inte tänkt att växla ner den extra på andra sidan. Efter att ha krossat differentialen i skogen så.. tja trillade poletten ner.
Så för att fixa 1,2,3 samtidigt så byggde jag om maskinen.
Nu monterades en drivande axel fram också. Samtidigt så konverterade jag till att dom stora frambromsarna från volvo passade på bakaxlarna. Nu blev det betydligt mer kraft i oken.
Maskinen driver nu med alla 4 hörnhjulen och är styrbromsad.

Bild
Bild
Bild
Bild

Nu ser den ut såhär. Den ska få en hytt, samt att jag ytterligare måste ta tag i styrningen. Jag vill styra med RATT inte spakar. :thummar:
För er som undrar varför vagnen sitter framtill, så beror det på att det är mycket enklare att backa vagnen framför sej inne i skogen. Plus att jag enkelt kan lasta utan att gå av maskinen. Skulle jag vilja dra några längre sträckor så kan jag enkelt låsa upp vagnen med stödbenen och sen backa intill och koppla på mej bak.
Bild

34 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge



v702

#2 » 14:42:57, 17-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men... Va snyggt. Gratulerar, till en riktigt fin maskin. Och tråden blev ju en hel liten manual i hur man billigt bygger en frän dragare. Kanske ett par utfällbara backspeglar skulle underlätta medeldistanskörning framåt.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

1 person gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

*pettson* (trådstartaren)

#3 » 14:47:09, 17-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar..
Tanken är att det ska byggas en helt ny maskin någon gång. En där jag har tillgång till alla fina maskiner man kan ha nytta av, och där jag kan använda nytt material endast.
Men.. Först måste man fältprova så man är nöjd.
Det jag vill fixa nu är som sagt att få bättre styrbroms, eller ja, bättre broms med mindre ansträngning. Samt gärna med ratt. En ny panel finns redan planer för men, den kan inte sättas i verket förräns hytten är byggd. Den blir i stil med Volvos nya minimaskiner. Dvs panelen sitter i ett hörn i taket.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

PerÖ83

#4 » 15:12:39, 17-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fränt bygge :grin:
Drivningen tänkte jag kommentera, men de löste du som jag tänkt :thummar:
Hur håller banden, bandkrängningar, kroknade "bandplattor"? de ser ut som att dom är hårt spända?
Jag har nämligen funderingar på att bygga liknande band till min vagn.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

*pettson* (trådstartaren)

#5 » 15:35:02, 17-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack..
Maskinen har rullat ett år i skogen till och från men inte en tendens till krängningar. Inga krökta plattor, däremot nåt armeringsjärn som fått stryk mot nån sten. Enkelt fixat om man får lust.
Plattorna är plattjärn som jag bockat i en excenterpress till att passa precis lagom till min däckbredd fram och bak. Vill jag ha mer säkerhet mot krängning är det bara att antingen köra lika breda däck runtom (kör smalare 13" i botten på maskinen), eller att göra järnen något längre och bocka dom med mer böj på så dom formar sej mer runt däcken.
Banden är inte särskilt spända, dom är inte mer spända än att om jag tömmer fram och bakhjulen så kan jag kränga av banden. Det är så jag får på eller av banden.
För att ha skapligt spänt ändå är det 3kg i fram och bakhjul. Inget extremt alltså.
Det enda jag gjorde dumt var däckvalet, mönstret är så tätt att det suger fast smuts istället. En uppsättning med glesare mönster skulle göra det lite bättre.
Nu finns inga problem med tom vagn, men när man ska styrbromsa och samtidigt ha lite drivning och har strax över ett ton på vagnen. Det är då det får för sej att släppa lite i drivningen i banden om det blir riktigt blött.
Missade att berätta förut att jag har tumgas sitter på en styrspak, enkelt fixat från handbromsen på en cykel.

Har man tanken på sådana band till en vagn så skulle jag nog göra som jag sa, göra järnen nåt längre, kröka dom mer runt hjulen och sen skippa armeringsjärnen som jag har. På så sätt riskerar du ingen krängning. Dels för att dom är krökta så pass runt däcken, dels för att dom har den form dom har utåt. När du drar vagnen i en kurva så fungerar formen som en skida i sidled, eller hur man ska förklara.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

qqq

#6 » 15:38:03, 17-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ovanligt intressant tråd. :thummar: Jag älskar att läsa om sådan här hemmabyggen, och speciellt banddrivna fordon.
Hur lång tid tog bygget och uppskattad kostnad ?

Nu behövs bara en CE märkning så är det klart! :mrgreen:
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

*pettson* (trådstartaren)

#7 » 18:57:31, 17-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!
Bygget tog ungefär tre månader bara från ide till färdig första generation. Det får väl anses snabbt, men som jag sa innan så allt är inte perfekt. Det är lite som en plattform att testa och prova saker i.
Kostnad.. Jadu, Det handlar nog om runt 25.000kr eftersom jag hade en del saker på köpet i bygget. Menar jag har ju använt bilens kylare osv.
När den är färdigutvecklad i mina ögon så ska det byggas en helt ny. Då ska allt byggas perfekt :vissla:
Men det kräver att jag kan använda grannens mekaniska verkstad. Själv har jag ingen fräs eller ens en pelarborr värd namnet.
Inte är jag gediget kunnig heller på det inom fräsning och svarvning om det ska gå fort och bli perfekt.

Jag har satsat hela min verkstad på just att reparera bilar istället, så där finns några kronor inplöjt istället. :mrgreen:
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

kimmen

#8 » 19:17:00, 17-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

*pettson* skrev:Tackar..
Tanken är att det ska byggas en helt ny maskin någon gång. En där jag har tillgång till alla fina maskiner man kan ha nytta av, och där jag kan använda nytt material endast.
Men.. Först måste man fältprova så man är nöjd.
Det jag vill fixa nu är som sagt att få bättre styrbroms, eller ja, bättre broms med mindre ansträngning. Samt gärna med ratt. En ny panel finns redan planer för men, den kan inte sättas i verket förräns hytten är byggd. Den blir i stil med Volvos nya minimaskiner. Dvs panelen sitter i ett hörn i taket.


Det finns enkla vacuumförstärkare att sätta på slangen till servocylindern, fungerar genom ejektorverkan, en liten plastventil som ser ut som ett Y
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

*pettson* (trådstartaren)

#9 » 19:23:21, 17-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se där?
Kan inte komma på vilken typ du menar trots att jag skruvat i 20år med bilar. Men är det så pass enkelt så är det ju värt att prova?
Du har händelsevis inte nån länk eller nåt till detta=?
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

kimmen

#10 » 19:33:45, 17-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet att äldre Audi bilar och dieselbilar använder dessa ventiler, en svart plastventil mitt på slangen till servocylindern, den är kopplad till en extra vacuumslang, ca 1,5 dm lång
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

*pettson* (trådstartaren)

#11 » 19:39:37, 17-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Jag vet att äldre Audi bilar och dieselbilar använder dessa ventiler, en svart plastventil mitt på slangen till servocylindern, den är kopplad till en extra vacuumslang, ca 1,5 dm lång

Får kika på det. Annars får det bli nån form av hydralstyrning framöver. :mrgreen:
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

kimmen

#12 » 19:46:56, 17-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kanske tar ut så stor belastning på motorn , att det inte blir ngt undertryck, kanske bäst med en eldriven sådan, finns billiga, eller från skroten

(Ett litet tips för ev. motorstörningar på den motorn, är att slangen till tryckgivaren inte får läcka som den kan göra med vävspunnen slang)
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Jonas Ryrfeldt

#13 » 21:24:43, 17-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul bygge....... :thummar:
Jag byggde en sån där enkel med uppskurna traktordäck, för en massa år sen. Jag fick ihop precis samma problemlista , 1-4, som du. Fnissade lite igenkännande...... :bira: I motsats till dig orkade jag inte göra något åt problemen utan sålde skiten istället..... :mrgreen:

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Sparkz

#14 » 21:27:06, 17-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej pettson!
Jo det är klart, normalt har man gasspjället stängt när man bromsar med en bil =gott om vakuum. Här blir det väl mer gas och broms samtidigt... Kanske en extra vakuumpump? Dieslar utan gasspjäll brukar ju ha en separat pump.
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

S-A

#15 » 21:45:21, 17-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Artig farkost lagd med enkle midler :thummar:

Ang. vakuum pumpe, så tror jeg noen dieselbiler har generator med innebygget vakuum pumpe,
kan det har vært Nissan Patrol (av ukjent årgang.) Alternativt andre diesel-japser..

MVH
S-A
S-A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:52, 20-03-2011
Ort: Østlandet
Norge
Maskintyp: Traktor


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se