Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygge av banddriven dragare.

63 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

roddjer

#61 » 23:09:10, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Undrar också. ' :eat:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



ord bind

#62 » 01:20:11, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

stämmer in i kören och undrar hur banden har hållit.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

*pettson* (trådstartaren)

#63 » 01:36:06, 17-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det gått evigheter.. skit har kommit emellan på alla möjliga sätt.
Och ärligt har jag inte sett någon notifiering om att det kommenterats här i tråden :insomnia:

Men...
Bandkrängningar, nej jag har inte haft en enda bandkrängning faktiskt.
Dragaren har gjort sitt jobb, och det enda är att den ibland tjurar med tomgången ibland.
Så jag har köpt hem ny tomgångsmotor och lite småsaker till den.
Det ligger också en generator från en opel diesel på hyllan. Dom har inbyggd vacuumpump nämligen.
Problemet är att dom kräver oljetiĺlförsel och oljeretur till pumpens smörjning.
Så.. Får ta tag i det. Men den funkar att köra som den är.

Motorn på vagnen tappade plötsligt sin ena gavel mitt i skogen, bultarna öppnade sej och oljan började rinna ut. Hur det gick till... ja jag vet faktiskt inte. Aldrig någonsin ens funderat på att det kan hända. Måhända vibrationerna? Den blev sej inte lik mer iallafall, den pensionerades.
Det blev en 15hp kinamotor för hela 3000 spänn, spännande att det var billigast via amazon och leverans från tyskland.
Efter strul med ny övergång mellan vev och pump, samt ny klocka (röret mellan motor och pump) så kom det på plats, och det är en jäkla skillnad.
Har timmer ligger i skogen som jag måste köra ut, men tänkte vara smart och invänta grävningen av fibern, som ska läggas. Den ska nämligen gå ner vid min verkstad, och tja.. placeringen råkar överenstämma med min nyplanerade rutt för att köra ut timmer.
På rutten finns ett dike dom ska gräva över och lägga i rör för dräneringen, och så blir det en vägbana över. Vips kortar jag min utkörningssträcka väsentligt.

:off_topic:
Just nu har mitt hjärtfel ändå kommit riktigt ivägen, det dök ju upp som en blixt från en klar himmel för ett par år sedan. Sjukdomen kallas för ARVC, det är enklare ni googlar, än att jag försöker förklara den.
Jag fick en ICD inopererad i bröstet, sen skulle allt vara fint.
Och det har varit lugnt i bröstet. Men 6 juni när jag precis startat på ett mopedrally så började jag domna bort och det small så inihelv.. i bröstet. ICDn hade löst ut och justerat till hjärtat med en fet smäll.
Hjärtat hade rusat och pumpade inget vidare. Men jag kom till sans, jag kraschade inte.
Men avbröt helt. Och den natten skvallrade min carelink (blåtandsmottagare på nattduksbordet) till vården. Och kl08 morgonen efter fick jag rejält med skit över att jag borde legat i en ambulans, och fick en del förbud.
Just nu, ingen direkt ansträngning, ingen körning osv.

Mopeden.. den skaffade jag som vrak och totalrenoverade inkl uppbyggnad av en extra lite gladare motor. (Orginalet på hyllan).
Det tyckte jag var avstressande, men tja kroppen kanske tycker det är adrenalin att hålla sej kvar i styret över 30knyck, oklart om det.
Lägger in en bild på den pärlan. :photograph:


Bild

6 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se