Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygge av banddriven dragare.

63 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

jonnordvall

#31 » 01:09:06, 22-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tuff pryl:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990



*pettson* (trådstartaren)

#32 » 23:50:49, 25-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jahapp.. julmaten gav mej grillor i huvudet.. mycket lyse, start stopp upprepade ggr det tar mycket ampere. Både ur batteri och till syvene och sist ur en generator då jag inte har 5 timmar eller nåt som generatorn endast laddar batteri.

Nope.. för att få mer ampere krävs inga större mirakel. Volvos 2 litersmaskin till 460 är en renault i grunden. 460:n har 70amp standard, vilket gjorde att jag inhandlade en generator till renault laguna. Vips är det110 amp. Bråkar det så åker det dit dubbla 110 amps. Jag ska givetvis koppla upp ett par batterier till. Samt att dom ska flyttas bakåt för att bli bättre motvikt. Eller så flyttas tanken bakåt och batterierna staplas. Staplas dom så jämnar dom ut att motorn sitter mer åt höger.. men nog om det..

Tänkte visa hur enkelt det är att jobba med maskinen. Det är trångt med kåpor på, men den ska gå att fixa i skogen.
Bild
Då skalar vi av höljet. Det tar 3-4minuter



Bild
Bild
Bild
Bild

Tänkte byta bromsservon imorrn om jag får tid. Idag sitter 940 servon . Har två 740 dieselservon ligger, dom är hur ska vi säga.. effektivare?..
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

christianmoller

#33 » 23:42:32, 26-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
snitsigt värre :thummar:
Skaffa hydraboost från en jänke pickis,går på styrservopumpen,du slipper tänka på vacum och ger mycket bra bromskraft
http://corvettec3.ca/hydro.htm
Har ett på jeepen och ett på corvetten,gjorde underverk på den sistnämda,bigblock och bromsar utan servo orginal :screwy:

/Christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

*pettson* (trådstartaren)

#34 » 01:24:03, 27-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar för tanken. Jag har dock ingen servopump då den satt illa till original. Vad jag däremot gjort är att fixa mej bra undertryck hela tiden. Det har jag gjort genom att ansluta en elektrisk vakuumpump från en v70 som startar om undertrycket blir fel. Den har aktiv sensor så den startar och går vid behov.
Jag upptäckte däremot idag att mina servon inte fungerar ihop med mina huvudcylindrar. Men det löser jag på måndag

Jag behöver inte ta i nåt speciellt för att styra som det är nu efter modifieringen, men det är aldrig fel att ta i mindre. Det är bara därför jag vill göra servobytet.
Vill jag ha.den extremt lättstyrd så kan jag kapa av maskinen 1.5 meter. Men då dör hela iden med lång hjulbas. Den är byggd lång för att vara lätt att vikta upp i baken och för att ta sej fram enkelt över kanter och hinder. Dom korta maskinerna är.smidiga att svänga.med, men långt ifrån lika effektiva med last i skogen.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

olle67

#35 » 12:52:10, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sån liten kranvagn,va kostar en sån,vem säljer dom???
olle67
 

*pettson* (trådstartaren)

#36 » 10:18:51, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

olle67 skrev:Sån liten kranvagn,va kostar en sån,vem säljer dom???



En sån vagn kostar runt 115.000kr.ink moms. Jag funderar dock på att sälja min då jag ha en annan typ av kran.
Min är en Nokka/ Forest Pro 2010 uttagen 2012. Det är ny motor på den och ny belysning. Fungerar alldeles utmärkt. Vagnen har rullat 120timmar. Motorn har rullat 30 timmar. Det är lite färgskav på den.
Vill ha 80k för den.
Obs den har inte självdrivning. Men den har andra smarta saker. Vagnen är t.ex teleskopisk och kan ändra längd med en meter för att balansera ekipaget. Den sista banken är dessutom lös att skjuta framåt/ bakåt. Den går även att plocka bort enkelt. Till skillnad från många ekipage sitter motorn på vagnen. Inga problem att lägga reglagen separat där man vill ha dom. Många andra får man släpa runt med motorn och reglagen. Men inte här alltså.

Jag köpte min i kalix men det finns diverse företag om du söker på kranvagn på t.ex blocket.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

olle67

#37 » 14:33:15, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK tack för info....
olle67
 

fundersam

#38 » 15:37:36, 10-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hur fick du den att gå sakta när du har vagnen med i skogen
fundersam
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:51, 10-01-2015
Maskin: Belarus 820 +farma 9ton

*pettson* (trådstartaren)

#39 » 17:53:23, 10-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

fundersam skrev:Hej hur fick du den att gå sakta när du har vagnen med i skogen


Hej!
Hur tänkte du med gå sakta i skogen?
Tack vare hur drivlinan är byggd så är den ju nedväxlad. Eftersom jag inte vill bråka med en koppling eller annat bök så kör jag ju automat.
Så det enkla svaret är väl att jag spärrar den på första växeln (L) i skogen och använder tumgasen för att variera kraft eller fart. Som att köra hydrostat.
När jag gått ur skog och in på väg brukar jag köra på (D) då slår den i tvåan vid kanske 10km/h.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

kimmen

#40 » 18:14:08, 10-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du plockat bort tryckgivaren från bränslesystemet, eller sitter den någon annanstans, ser bara en slangstump där den brukar sitta
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

*pettson* (trådstartaren)

#41 » 18:18:40, 10-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Har du plockat bort tryckgivaren från bränslesystemet, eller sitter den någon annanstans, ser bara en slangstump där den brukar sitta



Tryckgivaren? Tänker du på mapsensorn så sitter den bredvid styrdonet och är kopplad på insuget. Fick som arrangera om lite. Men allt funkar som på bilen inkl diagnossystemet.
Även kolkanistern är överflyttad.
I övrigt finns inga sensorer eller annat i själva bränslesystemet.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

danne mähl

#42 » 18:27:44, 10-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gillar bilder men saknar film så man ser hur det funkar i skog/väg lastning lossning
Är mycket spänd på att se hur det är IRL
Impad av bygget

2 personer gillar det här inlägget.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

kimmen

#43 » 18:37:34, 10-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

*pettson* skrev:
kimmen skrev:Har du plockat bort tryckgivaren från bränslesystemet, eller sitter den någon annanstans, ser bara en slangstump där den brukar sitta



Tryckgivaren? Tänker du på mapsensorn så sitter den bredvid styrdonet och är kopplad på insuget. Fick som arrangera om lite. Men allt funkar som på bilen inkl diagnossystemet.
Även kolkanistern är överflyttad.
I övrigt finns inga sensorer eller annat i själva bränslesystemet.


Ok, :thummar: för hela bygget
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Daniel85

#44 » 14:48:37, 23-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det film när du kör?
Daniel85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:10, 15-01-2012
Ort: mittemot umeå
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 1201 Turbo

*pettson* (trådstartaren)

#45 » 20:33:58, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Daniel85 skrev:Finns det film när du kör?

Hej!
Nej tyvärr inte. Men jag tänkte försöka få till lite film nu till våren. Både med och utan skogsvagnen på.
Har tyvärr lidit av tidsbrist. Är det inte verkstan som är full hemma så har jag istället tvångsprojekt.
Till min förtret fick jag ett ösregn i höstas. Min sambo ringde och skrek att det rann in vatten från taket. Skitförvånad så satte jag mej i bilen och åkte hem. Jodå.. det öste in i pannrummet. Efter en stund fann vi vad problemet var.
Problemet var att någon.. inga namn nämnda tyckte det var en kalaside att lägga nytt plåttak men att inte göra om papptaket under. Man hade misslyckats dessutom med plåtskarvarna. När ja sen rev plåttaket så såg jag att det fanns 1 meter långa hål ibland brädorna.
Man kan hålla sej för skratt sen..
Så det blev att ta tjänstledigt.. kalla in så många vänner man hade och börja göra nytt tak. Så nu är all skit bortsläpad (plåt), nya takstolar gjorda, brädorna under givetvis utbytta. Ändrat takvinkel och lagt duk och tegel. Parallellt med det så blev det att riva ur pannrummet och gjuta nytt golv så att rörmokaren kunde komma och montera värmepumpen. Vi gick över till markvärme. Så.. när jag satt på taket lade man ner 600 meter slang i min äng utanför..
Totalt så.. tja.. det kostade mej 170.000 jag inte ägde.. fullförsäkrad insåg jag att länsförsäkringar kunde dra åt helv... Dom erbjöd mej en värmefläkt, thats it.. och den skulle jag få hyra..
Nu är det ett annat bolag.. till o med hunden åkte ur agria eftersom dom försäkrar EXAKT i samma anda. Nämligen gott om pröjs.. sen är du inte skyddad mera ändå..
Så återkommer så snart jag gjort lite film :)

3 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se