Flera bra och en dålig sak i dag.
De bra var att jag fick färdigt fästena till huven. Huven kortades ytterligare och fotplattorna kom på plats. Ja t o m ljuddämparen blev flyttad till undersidan.
Skulle till att ta en liten provtur. Då nöp kolven! Helskrot av cylindern.
Ny
olja var fylld... Vete gudarna vad som hände. Men det troliga är väl att det kom in något spån från avgasröret som jag tidigare kapat, men jag tvivlar på det för avgaserna blåser ju ut.
Vid sista turen i går så gick motorn ned på riktigt lågt varv, mycket lägre än tomgång... kanske var det på gång redan då.
Någon som har en 8 eller 10 hästare eller en 8 hästare med knäckt
vevstake?
Nåväl.... nu blir det till att färdigställa allt under tiden jag letar motor.
Plockade isär motorn. Lättmetall överallt. Glittrade fint i den nya oljan. Såg ut som om utgående lager skurit.
Lutade motorn på sidan flera gånger när jag höll på å byggde. Kanske var det avlagringar mm som legat på botten en längre tid som nu kom i omlopp. Hur som haver, denna motor nu, avskalad, åker på skroten.