.
Ny startkrans skruvas fast med koniska skruvar. Det rimmade ju dåligt när anliggningsytan för skruvskallarna var plana. Körde ned en försänkare i varje hål. Nu blev det riktigt.
Orkade inte hålla mig utan klöv motorn, för att kolla efter avlagringar o slitage. Jag är ju på gång nu igen...
Sicken konstruktion! Stänksmörjning med rening av
olja som pumpas in i filtret och tillbaks direkt till vevhuset. Alltså inga oljekanaler eller oljetryck. Men visst fastnar föroreningar till slut i filtret. Röda kabeln visar oljans väg, genväg.
Funkar
ungefär som akvariepumpen till sköldpaddan.
Beställde ny
packning till halvorna och
packbox till vevaxeln.
Plockade inte ur veven, för lagerytorna på utgående
axel, som utsätts för de största krafterna var fina.
När jag plockade ur packboxen, fick jag syn på hård gojja och avlagringar. Det låg strax innanför packboxen. Säkerligen 20 år gammal olja också. Den verkade vara mörk.
Inbyggd gångtidsbegränsning från fabrikanten?
Lagret är öppet i ovankant, likt en burk, med en slits som ska leda in olja. Men oljan kan sen inte komma ut, eller förnyas. Eftersom det inte finns något oljetryck, så borrade jag ett litet dräneringshål. Nu kommer lagret att få omsättning på oljan. Oljan i sin tur renas i filtret.
Skulle oljenivån av något anledning bli för låg, så rinner olja in genom det nya hålet till lagret och motorn får större chans att överleva.
Bild tagen nedifrån, från utsidan.
Oljeföde ska det vara, inte som en brunn för att fånga föroreningar, metallspån mm under årens lopp.