Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Ej fabriks byggda maskiner, Mer HPD stiiil

167 inlägg • Sida 5 av 12
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

atlashjul (trådstartaren)

#61 » 22:47:33, 15-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Fick ju bara fixa bevis att det gick på trimas fäste :mrgreen: när jag ändå va ute å flyttade på lösningen som kom på bilkärra i morse,men fick iden efter jag kom från jobbet när ja titta på :arrow:

Bild
Denna som också hörde till samma lass skrot som de andra sakerna. Blir dessa fästena på grepen i stället, dels för att det va så kasst svetsat och att krokarna blir nog stabilare på skopan, grepen är inte gjord för några jättebrytningar ändå :vissla:
Men kom ann :hota: skopJävl snart kommer du inte att va dig lik...Då det där som ser ut som en större ass-crack ska bort.. Och Om det vill sig kan det bli en :photograph: kanske .

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)



atlashjul (trådstartaren)

#62 » 01:39:23, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska försöka texta när jag är mer vaken,, typ nu, men locken börjar bli långt ner redan,man tåler ju inget ju,men ska försöka :skriva2:

Bild
Kapat av fästena och det mesta av det gamla svetseriet, och slipat en massa,(ej i bild)

Bild
sådr ja kom ihåg något före det va för sent,inte ofta det händer.. svetsade fast fästkrokarna på järn före kapning så är de färdig måttade höjdledes, för fast-svetsning.

Bild
Mätt å justerat in, nog godkänt för detta..

Bild
Nu jälar , passa det i stort sett.men plattjärnsfästena va nog lite sträckta gick inte å få i låsen på första försöket. Men lite :hotar2: med släggan löste det.

Bild
Bildus bevisus, gjort en riktkil på låsörat med..

Bild
Detta måste ju servas före brukande, men får bli en annan dag det.

Bild
Så lite container gods. ska göra några sidopinnar, men de ska va avtagbara, va många lösningar på g där ett tag men, nere på en nu tror jag.

Bild
Hönedret å effektum elektroder som ä dret i sig från början, ungefär som en traktorgrävare ska funka till allt inte bra på något :skratta3:

Bild
Vy stängd.

Bild
Vy öppen. Det ä ju viktigt att vidga sina vyer heter det ju :skratta3:

Bild
Ett oregelbundet hål :svettas: :mrgreen:

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

atlashjul (trådstartaren)

#63 » 21:33:47, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Då får vi ta och tillsätta lite ferguson, inget intresse utav hytten på annonseringen Så det får bli vinkelslipsmat..

Bild
Ja detta va ju med ett sätt å göra en vridstyv stolpe, kanske inte så dumt.

Bild
Biten kanske blir lite yr när den blir monterad upp o ner, men får hoppas den vänjer sig :vissla:

Bild
Ungefär så-

Bild
- blev det, så långt. Nästa steg är gaddar på hörntänderna, och fix av grundramen som är sprucken i ned kant.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

atlashjul (trådstartaren)

#64 » 21:51:33, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla bilder sen för ett tag sen.(Som ett lite mellan inlägg)

Bild
Gammal esab som var fellagrad så den blev helt enkelt inge-go, den fick för sig att börja röka :skratta3: å det måste ha varit starka saker,för den tålde det inte utan dog helt enkelt :lmao:

Bild
Så då fick det bli hål i den.


Bild
Hål med näsa.

Bild
Sen va det att använda hammarn utav bara :djaevul:

Bild
De gifte sig i giftig färgrök...

Bild
Något sånt fick det bli.

Bild
Slutmontering, har för mig dessa kostade runt 1000lappen st , å klart som f måste det ju va 2. Sitter där än hoppas de går några år till.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

atlashjul (trådstartaren)

#65 » 00:19:06, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev inte möe idag pga annat ..(Va och skakade fullt liv i en kubota)
Bild
Detta såg faktiskt värre ut in real än på bild,,,,

Bild
Urslipning och ca15-20 2,5mm elektroder senare, nu sitter det iafa ihop i en del utan spricka.

Petat av cylindern för rengörning mä..

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

MagnusGoransson

#66 » 00:48:15, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jösses!!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

igelkottar

#67 » 11:15:46, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan inte vara många "pluppar" som hade inträngning. :huh:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

atlashjul (trådstartaren)

#68 » 20:01:07, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:arrow: :arrow: :arrow:
Bild
Händer inte möe men litte..

Bild
:huh: :screwy: egentlige hade den passa bättre i smältverket,, men va fan till slut ska det bli en skopa efter lite :svettas:

Bild
Å lite fortsättning på denna, som drog sig när den kallnade, så ni ser helt rätt, det ä snett typ lite hängröv :skratta3: får se senare va det blir för åtgärd.

Bild
:idee3: Fick bli ett snabbbord,, vaffö har man inte gjort ett sånt tidigare :klia:

Bild
Blev liksom brukat med en gång ju.

Bild
Å fullt,precis som alla andra plana ytor som det går att lägga något på..... Och ja det hade varit bättre å lägga cylindern i U-balken men nu blev det inte så.
Fick faktiskt sett att det läckte i locket när jag blåste i med tryckluft, Före den blev fylld med olja, nästan helt otroligt smidigt å byta Oring utan (nästan) sööl..

Bild
Måste ju testa lite efter slangmontering av beg slang med ny pressning i ena ändan..

Bild
Helt fel kläm-diagram men ska testa före det blir något omgjort, Går att öppna så man kan bruka gafflarna som vanligt om man vill lyfta mindre bunt sågat utan å byta redskap.

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Eriksson87

#69 » 21:02:09, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldigt va du rotar med grejer.. otroligt intressant tråd att läsa. Fortsätt tåcken

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eriksson87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:24, 05-02-2017
Ort: Sunne Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 5712 SL med vreten 1200 skogsvagn och 810de kran
Hymas 470
Can am 1000

atlashjul (trådstartaren)

#70 » 22:06:03, 06-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såe, händer inte möe men litte..
Bild
Både fel och rättvisande bild :-) gjorde ett värma/Vrida försök. Och slutligen en breddad rödglödande svets som sträckte rätt så bra, nu är det godtagbart iafa såpas så inte virket blir korkskruv av att ligga uppe på..

Bild
Sidopinnhållare, å ja, borrat hål till låssprint skulle man gjort först, men får bli plasma till detta senare.

Bild
Vill ha dom avtagbara därför denna lösning :thumme: Alltid kul å ha ett va även om det ä svårt att bestämma sig..


Bild
:screwy: :ohnej: Råkade till å komma ett nytt tillskott till högen, va ju nog med skit sen förut, tja egentligen ä både den gula och den svarta i lyftet nya i högen, den gula ä vinterförvarad här.

Bild
Denna bilden fick visst lust å krympa :huh: . Rusta papperkorg ä fint å hiva småskit i, typ elektrådändar å vassa kapbitar, punktering kan jag klara mig utan :!: ,

Bild
En lämm från en gammal rysspridare , får bli i stället för rôtna tim original lämmar. Botten har gjort sitt den med men :myzsko: en annan gång.

Det va det för nu...

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

atlashjul (trådstartaren)

#71 » 22:43:40, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Så,s nu blir det lite sammansättning av tim och farmtrade spridare,

Bild
Nu, dubbla läm-höjden :-) Hörnen på lämmarna framkant ej färdiga men körbart.. Sen borde man ha stengrind/nät på framstammen, men får se vad jag hittar / om? (har erfarenhet av bakruta i minus :huh: )

Bild
Sen blev det en del från ensilage sågen, passa i bredd precis :-o å en gammal gummimatta som suttit som stänkskydd på en lastbilskärra, så det ä väl återbrukat för 3e gången nu :mrgreen: svänggummit gjorde nog lite nytta ingen skit på traktorn faktiskt :thumme:

Provkörning blev det, hästskit från markplan,,, 1a lasset gick fint, 2a lasset kom jag 10m sen gick mattan av :buga: :djaevul: tur det ä fällbara lämmar, å lastare på traktorn. Snabbtömning i hög. Hem å spola av resten, lasta lite mindre :myzsko: sen gick det 6 lass tills det blev mörkt, knäck :!: matt-ras igen med fullt lass :uupps: :driver: :djaevul: . Fick med lite för mycket ler i mörkret så det va nog inte konstigt att den rööök, så att säga.. Spola igen nästa dag, svetsa nya kholswa på järnen och köra sista lasset, glömde :photograph: Men skit samma, finns nog 3-4hundra kubik hästspån om jag får lust, kanske kan fota lass då om jag får tid :klia:

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Björn.O

#72 » 23:01:22, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske är allvarligt maskinskadad men jag ser att länkarna som sitter en bit bakom redskapsfästet på 620:n är felvända... :grin:
Det blir nog betydligt trevligare tiltvinklar om dom vänds rätt.

1 person gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

atlashjul (trådstartaren)

#73 » 23:11:37, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao: Ja maskinen kommer från Norge :!: Va där å hämta den med dumpern :mrgreen:

Kollade några bilder på blocket och det ä rätt det du ser, dock så har jag inte tänkt på det, första gången jag körde med maskin utom när jag körde av den vid hemkomst. så har inte studerat den något värre. Men :shake_hands: för tipset, ska vända dom om det inte grott ihop helt :djaevul: Och Om det blir tid..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

atlashjul (trådstartaren)

#74 » 23:04:40, 15-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Så, det va det närmaste jag kom i fyndhögen, när det måste bli en akut batterilåda till Scanian, en rövlucka till sidlastartrucken,, tur man inte slänger något...

Bild
Dissekerat plåten till lite mindre beståndsdelar..

Bild
Punkta samman,

Bild
En rysk spionn-snigel, på besök :photograph:

..................................................

Mellanakt med stålborsten :huh:



................................................


Bild
Lite Esbjerg grund-färg :vissla: Den blev röer å granner som han så Eddie Meduza, alias Börje, med Scven å Jonbacken på kräftkalaset när de hade spytt i gryta

Bild
Å efter det blev det bra grått-

Bild
Å ändå gråare, monterat å halvklart :dancing_geek:


Ni som inte tåler någonting, klicka inte :!: på denna länken nedan,,,, Men förjävvla bra ä det :skratta3: Jämfört men mycket av dagens skit... :cool:

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

atlashjul (trådstartaren)

#75 » 23:00:21, 23-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu till lite gratis skadeglädje för er,, Slog lite gräs som var menat till hö, kom regn på det :huh: mja som vanligt dåliga väderprognoser...Men efter regn kan det komma lite sol ibland å Tänkte då jag skulle testa det fina? fella strängvändar projektet, Koppla på, leta fram en kraftöverföringsaxel, nå gammalt skrot, knacka lös å smörja upp ååååå :grin: gick fint till slut,, tänkte får väl testa och snurra runt lite å se,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, :insomnia: :insomnia: :ohnej: :klia: :help: :snow: :aaargh: :myzsko: Rotation åt fel håll :huh: JaaaaaaaaHaaaaaaa fan va trevligt att man inte tänkte på det, men ä ju ganska självklart med 4 rotorer som det va från början att det går åt det hållet.. Jag hade ju kört med min 6rotors vändare å vänt sträng med mittsektionen det gick skitfint med den, så lite glappkontakt i huvve, som vanligt.. Bara å riva isär i molekyler (dock så stora som möjlig)

Bild

Blev dåligt med bilder när det krånglar konstant, å då kom jag fram till att när det är konstant är det ingen tillfällighet :svettas: , vete och hel springer ikapp i Konsums gamla logga :vissla:
Kunde blivit en egen tråd av detta. Men isär kom det och det var ett måste ändå då dom lyckats böja tappen på vinkelväxeln, den gick ju fan inte å ta ut utan å klyva hela apparaten, lycka....Hade ju varit lättare med facit i han å demontera allt i smådelar, för det va jävlit tungt o få trätt ihop arm-naven kompletta ensam, då de självklart inte gick att trä rakt i/på.. Men fick riktat å tappen och flyttat kronhjulet, samt smäckat ihop resterande........ :djaevul: :djaevul: :djaevul: :djaevul: :djaevul: :djaevul: :djaevul: det snurra åt rätt håll :djaevul: . Dock är pinnarna något felvinklade för ändamålet, vill sprida lite förbi strängsamlarna , vände pinnarna helt bakofram i en annan vinkel, då funkar det ungefär bra men får göra ny vinkel på pinnarna så de kan sitta åt rätt håll....Men man blir sleten av å göra allt flera gånger... :cencored:

Sen va man ju å besikta bil,, kanske inte :!: va någon bra :idee3:
Bild
Den va ju full med saker när jag kom hem :skratta3: :skratta3:

Ne nu får jag fortsätta hitta fel på rundbalspressen så jag kommer i mål med den, ska ju pressa åt några som jag lovat :svettas: :arrow: Ny press för mig aldrig testat den förut.... :huh:

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se