Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Pontoner till en bastuflotte som väger 1,6 ton

89 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

ianews (trådstartaren)

#46 » 20:22:32, 11-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

S-A skrev:Hei!

Dog et lite spørsmål;
Siden det er lagt opp til å kunne kjøre båt "remote" fra andre steder enn styreposisjon, blir det også lagt opp til nødstopp bryter nede i "1. etasje"? (Altså dekket under flybridge)
Scenario: Noen faller overbord i baugen, og innen noen kommer opp for å stoppe motoren så er vedkommende "barbert" av propellen.


Nu haglar det kloka inlägg. I regel sitter vi stilla när vi har styrfart, men ett barn kan vara oberäkneligt. Vi ska göra så att vi kan rycka ut nödstoppen även när vi sitter och njuter av turen. Tack för inlägget S-A!
IanM

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.



DanjelM

#47 » 20:48:02, 11-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

lagun49 skrev:Har ni någon generator, som laddar batterierna?


Nej. Från början trodde vi att utombordaren hade generator (i och med att den har startmotor) men antingen saknas generator eller så fungerar den inte, för batterierna laddas inte under drift (normal spänning över polerna).

Jag var lite sugen på att experimentera med solpaneler så jag beställde en 10W solpanel samt en billig laddregulator från Kina (ca 350 kr totalt). Ska koppla in dessa och då borde det ladda några ampere-timmar per dygn och det räcker gott eftersom vi inte är ute med flotten varje dag precis.

Danjel

1 person gillar det här inlägget.
DanjelM
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:19:17, 11-08-2015
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo V70 :-)

DanjelM

#48 » 15:59:51, 12-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen,

Tänkte bara berätta om en rolig incident medan vi testade ut autopiloten till flotten!!

Farsan hade en släkting från England på besök och han ville följa med ut och titta på medan brorsan och jag körde lite allmän testning av systemet.

Väl ute så börjar det blåsa upp lite så flotten gungar en del. Vi är precis på väg runt en ö och systemet verkar funka bra: DC-motorn till styrningen av utombordaren funkar bra, båda PID-regulatorerna snurrar på och gör sitt jobb, byte av waypoint verkar funka, osv.

Plötsligt ballar motorstyrningen ur! DC-motorn går i ändläge och mjukvaran verkar ha buggat ur! :ohnej:

Jag springer snabbt och nollställer systemet och ropar på brorsan som sitter på akterspegeln och justerar något. Flotten är på väg rakt mot ön!! Bror hinner som tur är upp och styr undan i tid.

Vi har naturligtvis skrikit på svenska och sprungit runt lite som yra höns medan detta händer.

Släktingen från England har oroligt tittat på och plötsligt ställer han sig upp med panik i blicken och ropar: "SHOULD I PREPARE TO DIE??!" :lmao: .

Jag vet inte än idag om han var allvarlig eller menade det på skämt, men roligt var det. Jag har skrattat åt detta många gånger efteråt. :mrgreen:

Danjel

4 personer gillar det här inlägget.
DanjelM
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:19:17, 11-08-2015
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo V70 :-)

ianews (trådstartaren)

#49 » 19:17:40, 13-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dog et lite spørsmål;
Siden det er lagt opp til å kunne kjøre båt "remote" fra andre steder enn styreposisjon, blir det også lagt opp til nødstopp bryter nede i "1. etasje"? (Altså dekket under flybridge)
Scenario: Noen faller overbord i baugen, og innen noen kommer opp for å stoppe motoren så er vedkommende "barbert" av propellen.
(I beste fall)


Hej S-A
Nu har jag löst frågan om köttfärsen eftersom jag ska ut med 4 gamlingar imorgon. Det är inte så snyggt gjort än. Men det duger tills jag kan få tag i skruvbara ringar som man kan skruva i däcket och träd igenom nödstoppsvajern. Gamlingarna kan nog vara törstiga, så men vet aldrig vart dem vinglar:)




Bild
Bild
IanM

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

S-A

#50 » 10:00:11, 18-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
S-A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:52, 20-03-2011
Ort: Østlandet
Norge
Maskintyp: Traktor

thorflot

#51 » 12:45:23, 18-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några utombordare jag har kommit ut for har eget DC-uttag, till lanternor,/ljus, etc. Kan hände även er maskin har det?
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

DanjelM

#52 » 09:20:45, 19-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

thorflot skrev:Några utombordare jag har kommit ut for har eget DC-uttag, till lanternor,/ljus, etc. Kan hände även er maskin har det?


Det är möjligt, jag vet inte.

Jag tror dock inte vi skulle ha så stor nytta av ett DC-uttag som bara fungerar då motorn är i gång. Jag tror vi vill ha allt kopplat till batteriet så det fungerar även när motorn är avstängd.

Jag har läst att det nästan alltid finns AC-spänning att tillgå någonstans under kåpan, men att likriktare och laddregulator ofta är tillval.

Danjel
DanjelM
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:19:17, 11-08-2015
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo V70 :-)

BondenFredrik

#53 » 20:56:32, 28-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, vi är 8 grabbar här i finland som funderar på att bygga en bastuflotte med rum för 10 pers +/- 5 :) flotten kommer att vara 4m x 10m och ha en bastu/omklädningsrum på ungefär 2.5m x 4.5m , det vi funderar på är att vad skall man räkna med för vikt? vi tänkte bygga pontoner av vägtrummor, 50cm x 8m , 2 placerade ungefär i mitten och 2 placerade längre bak för att bära upp flotten. vi har räknat flottens vikt till 3ton och pontonernas bärhet till 5.25ton, kan det stämma? kommer den att flyta eller sjunker den direkt? går det bra att styra en så stor flotte med en 20hk? Tack för svar; Fredrik
BondenFredrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:40, 17-12-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland t6020
New Holland t6070
Massey Ferguson 5455, 3060, 135

ianews (trådstartaren)

#54 » 10:51:32, 29-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

BondenFredrik skrev:Hej, vi är 8 grabbar här i finland som funderar på att bygga en bastuflotte med rum för 10 pers +/- 5 :) flotten kommer att vara 4m x 10m och ha en bastu/omklädningsrum på ungefär 2.5m x 4.5m , det vi funderar på är att vad skall man räkna med för vikt? vi tänkte bygga pontoner av vägtrummor, 50cm x 8m , 2 placerade ungefär i mitten och 2 placerade längre bak för att bära upp flotten. vi har räknat flottens vikt till 3ton och pontonernas bärhet till 5.25ton, kan det stämma? kommer den att flyta eller sjunker den direkt? går det bra att styra en så stor flotte med en 20hk? Tack för svar; Fredrik


Va kul! Precis som ni har tänkt så borde man räkna med dubbla lyftkraft, vilket ni har, nästan. Är vikten inklusive 10 pers, ved till bastun, stolar, bord, mat och bärs? Flotten är dessutom alltid mycket tyngre när den är blöt. Vi hade en beräknad vikt på 1,6 ton och en beräknad total lyftkraft 3 ton. Dessutom, som du nämnde, har vi placerat extra lytkraft under den bakre delen som är tyngst, eftersom fördelningen av lyftkraften är a och o för att få den att flyta snyggt i vattnet. Vi har en 25 (30) hästars 2-taktare vilket räcker bra för oss. Man skulle kunna ta mindre men det är jäkligt skönt när det blåser upp att ha lite extra kraft. Vi har däremot funderat på en propeller med annan stigning. Den vi har är tänkt för en snabb båt och inte en långsamgående flotte, vi får se.
Vi håller på med att förbättra elsäkerhet eftersom vår autostyrning kräver 24 volt. Jag skickar lite bilder och info när det är klart. Lycka till med ert bygge! Skicka gärna lite bilder.
IanM

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

ianews (trådstartaren)

#55 » 14:46:31, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer lite ögongodis apropå batterilådan. Number one son får förhoppningsvis kommentera om allt han har gjort och håller på göra för att öka säkerheten. Jag fixar inte ens att få dem på rätt led:( Ni får väl luta huvudet åt vänster. Så teknisk är jag. :grin:

Bild
Bild
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

ianews (trådstartaren)

#56 » 20:11:21, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ordentligt trött på måsar som sätter sig på skorstenen och skiter över motorn. Vi provar med denna lösning. Straight up their röv HA HA.

Bild
Bild
IanM

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

PerJohansson

#57 » 20:24:11, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Farsan har en liknande lösning för att inte grannens katter ska äta upp fåglarna i holkarna: ett Björnkläderbälte med fyrtumsspik igenom draget runt stammen. Ser kanske inte helt civiliserat ut, men det verkar funka. :)

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

ianews (trådstartaren)

#58 » 08:48:59, 18-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick ett tips från grannen att en leksaksorm fungerar. Ska prova:)
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

ac tc

#59 » 15:48:51, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, det borde finnas ström för lanternor ( Ac ) från motorn.
Söker man lite så finner man alternator coil ( typ belysnings spole på moppen ) samt ett rectifier kit ( likriktare, spännings regulator.
De flesta motorer har spolen som standard men jag blir osäker om tohatsu har det då den finns som ett kit.
-läge att snacka laddning med en tohatsu dealer.
Annars så har jag en långriggad 120 hp evinrude liggandes som det bara är nåt litet fel på ( stum...). 2liters v4 tvåtakt så du får nog schyssta biceps av att bära dunk till den.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ianews (trådstartaren)

#60 » 21:37:47, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Hmm, det borde finnas ström för lanternor ( Ac ) från motorn.
Söker man lite så finner man alternator coil ( typ belysnings spole på moppen ) samt ett rectifier kit ( likriktare, spännings regulator.
De flesta motorer har spolen som standard men jag blir osäker om tohatsu har det då den finns som ett kit.
-läge att snacka laddning med en tohatsu dealer.
Annars så har jag en långriggad 120 hp evinrude liggandes som det bara är nåt litet fel på ( stum...). 2liters v4 tvåtakt så du får nog schyssta biceps av att bära dunk till den.


Vi kollade med en ampere-klamp-meter och det visade sig att motorn faktiskt laddar batteriet. Så den har laddregulator.
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: d557017 och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se