När jag tittade på vår fina bastuflotte som tog två somrar att bygga så blev jag plötsligt missnöjd med hur vi hade löst flytförmågan.
Vi hade ritat flottens underrede så att 24 st. A-fat på 200 liter var kunde placeras i fack. Funktionellt, men inte så snyggt.
Efter två fina somrar i vattnet började jag fundera på stålpontoner istället. Sonen ritade upp pontonerna i Pro-Engineer och det visade sig att bästa storlek var plåtar med dimension 1500x3000x2,5 mm. Pontonerna skulle lyfta 6 ton minus egen vikt. Det skulle bli 2 st. pontoner på 8 meter var och 2 st. på 5 meter var. 5 meters pontonerna skulle hjälpa till att bära upp bastun, den tyngsta delen av bygget. Med ritningen i handen frågade jag WTJ i Bollnäs om dem kunde kantbocka "skrovet" och laserskär plåtar till fören och aktern. Det var en rejäl utmaning att rita en fungerande utbredning till fören tillika aktern. En DXF-fil skickades och de laserskar ut bitarna. WTJ har en enorm kantpress på 7 meter lång och en pressförmåga på 1250 ton!
Till slut fick jag hem delarna och vi började punkta ihop konstruktionen. Jag infogar bilderna ungefär i den ordning vi jobbade.
Vi använde mest MAG men även pinne när jag var utan gas. Jag ville TIG:a yttrehörnfog i fören och aktern. Mellanskott monterades och svetsades. Vi skulle ha tajta skott ifall nåt hände ute på vattnet. Även "titthål" i form av invändigt gängade 1 1/2 tums rör monterades och svetsades för varje skott. Vi låste dem med mässing muttrar.
Jag kommer att posta mera text och flera bilder allt eftersom bygget fortskrider. Just nu har vi slipat och målat de färdiga pontonerna. Tanken är att vi glider ner på isen stötta upp flotten, montera bort alla A-fat och slajda in de nya pontonerna. Fortsättning följer. Om ingen tycker att det är så intressant så kanske vi slutar här? 21/1 2015