Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Pontoner till en bastuflotte som väger 1,6 ton

89 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

ianews (trådstartaren)

#1 » 20:37:13, 21-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag tittade på vår fina bastuflotte som tog två somrar att bygga så blev jag plötsligt missnöjd med hur vi hade löst flytförmågan.
Bild

Vi hade ritat flottens underrede så att 24 st. A-fat på 200 liter var kunde placeras i fack. Funktionellt, men inte så snyggt.
Efter två fina somrar i vattnet började jag fundera på stålpontoner istället. Sonen ritade upp pontonerna i Pro-Engineer och det visade sig att bästa storlek var plåtar med dimension 1500x3000x2,5 mm. Pontonerna skulle lyfta 6 ton minus egen vikt. Det skulle bli 2 st. pontoner på 8 meter var och 2 st. på 5 meter var. 5 meters pontonerna skulle hjälpa till att bära upp bastun, den tyngsta delen av bygget. Med ritningen i handen frågade jag WTJ i Bollnäs om dem kunde kantbocka "skrovet" och laserskär plåtar till fören och aktern. Det var en rejäl utmaning att rita en fungerande utbredning till fören tillika aktern. En DXF-fil skickades och de laserskar ut bitarna. WTJ har en enorm kantpress på 7 meter lång och en pressförmåga på 1250 ton!
Till slut fick jag hem delarna och vi började punkta ihop konstruktionen. Jag infogar bilderna ungefär i den ordning vi jobbade.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Vi använde mest MAG men även pinne när jag var utan gas. Jag ville TIG:a yttrehörnfog i fören och aktern. Mellanskott monterades och svetsades. Vi skulle ha tajta skott ifall nåt hände ute på vattnet. Även "titthål" i form av invändigt gängade 1 1/2 tums rör monterades och svetsades för varje skott. Vi låste dem med mässing muttrar.
Jag kommer att posta mera text och flera bilder allt eftersom bygget fortskrider. Just nu har vi slipat och målat de färdiga pontonerna. Tanken är att vi glider ner på isen stötta upp flotten, montera bort alla A-fat och slajda in de nya pontonerna. Fortsättning följer. Om ingen tycker att det är så intressant så kanske vi slutar här? 21/1 2015
IanM

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.



spaks

#2 » 21:49:06, 21-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätt gärna,tack :thummar:

Körde själv omkring med en flytande bastu i 2-3 somrar. "rusmusen" hette den farkosten. "Rus" för att vi dricker öl i den, och "mus" för att ...osv.
Så förklarade en kompis namnet åt en tidningsreporter som gjorde en grej om den.
En gammal 20 hp mercury till framdrift, lite vajer, block och en gammal ratt upp på bastutaket så hade vi flybridge :mrgreen:

Tyvärr var allt detta långt före digitalkamerans tid, och vet faktiskt inte ens om det finns någon bild överhuvudtaget på bastun vår :???:

Det var fina somrar, nu blir man lite nostalgisk..

:rock_on:
-alla ide'er är bra, ..utom de dåliga-
-elektroniska kretsar innehåller en viss mängd rök, när röken slipper ut är kretsen förbrukad-
Användarvisningsbild
spaks
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:00, 19-06-2014
Ort: Åbolands skärgård, östra ändan..
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2040S -82
IH 2504 Traktorgrävare -65
Lännen C20 Strong -94

Otto

#3 » 22:25:38, 21-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant, gärna fler bilder på pontoner under bygget, samt på montering!
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F

ianews (trådstartaren)

#4 » 20:54:38, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Målade klart ikväll. Rollade Biltemas Hammarlack. 3 omgångar på undersidan och 2 på ovansidan. Bilder kommer!
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

ianews (trådstartaren)

#5 » 19:05:22, 27-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var viktigt att slipa inför målning

Bild
Sedan var det bara att sätta igång och rolla i flera omgångar. Det tog 2 dygn innan lacken torkade mellan varje målning eftersom jag hade lite för kallt i verkstan. Såg ut så här efter målning.
Bild

Efter det kom jag ihåg att ett antal beslag skulle svetsas fast! Klantigt, borde naturligtvis gjort dem klara innan. Tillverka beslag, borra, försänka hålen och slipa inför svetsning och målning.

Bild
Vi funderade på hur det skulle vara när den tunga flotten skulle hamna mot en sten och bestämde oss för att göra en trä fixtur som skydd under fören.

Bild

Snart är det dags att dra ut den sista pontonen och fundera på montering under flotten. Flotten står på isen. Vi drog upp den på land i höstas, inväntade is och sedan knuffade ut den på isen. Fortsättning följer:)
IanM

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

ianews (trådstartaren)

#6 » 18:25:23, 28-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här bilden borde jag har lagt till lite tidigare. Det är en bild som visar när vi målar beslag till träfixturen som ska sitta i fören, för att skyddar mot stöttar .

Bild

Men nu var det dags att dra ut den sista pontonen ner på isen


Bild
Bild

Jag hade inte tid att ta kort på JCB:n som lyftade pontonen till sin "parkering" på isen.
IanM

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

Henrik Larsson

#7 » 18:42:08, 28-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir ju kanon det där. Sitter det någon typ av förstärkning eller förstyvning på insidan, eller rättare sagt hur ser dom ut inuti ? Nu blir man ju sugen att bygga flotte men måste skaffa nån stans att ha den innan bara. :driver: :driver:
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.

RobinMcG

#8 » 19:12:21, 28-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det sitter fyra plåtar som delar upp pontonen i fem vattentäta skott. Bockningen (profilen är som ett kantigt U) förstyvar också sidorna i längsled. Varje skott har ett gängar hål på sidan för inspektion.
RobinMcG
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:35, 27-05-2014
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Henrik Larsson

#9 » 19:16:11, 28-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja just så på det viset, då gäller det bara att se upp för ubåtar när man ankrar :driver: :grin: om flotten är osänkbar.
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.

ianews (trådstartaren)

#10 » 15:13:19, 29-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik Larsson skrev:ja just så på det viset, då gäller det bara att se upp för ubåtar när man ankrar :driver: :grin: om flotten är osänkbar.

Hej Henrik. Vad kul att du följer utvecklingen. Jag bifogar ritningen som Robin gjorde. Plåten, som jag nämnde tidigare var 1500x3000x2,5 mm. Vi fick dem kantbockade och sedan svetsade jag ihop dem. Med fören och aktern blev det 8 m. Det som är planerad framöver är montering på isen. När vi kan sjösätta framåt slutet på april ska vi fortsätta utveckla fjärrstyrning av flotten. Häftigt att ta en bärs, grilla och flotten styr sig själv!




Bild
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

ianews (trådstartaren)

#11 » 14:10:25, 23-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det dags att knuffa ut bastuflotten på isen och påbörja det mödosamma jobbet med att palla upp, på ett säkert sätt, plocka bort A-fat och hjulupphängning. Det tog tid. Lite hjälp av traktorn och grannens domkraft, virke och rejäla skruvar.


Bild

Steg för steg tog vi bort alla A-fat och hjulupphängning. Dubbelkollade upphängningen. Dags att "slajda" in den första av dem stora pontonerna. Bilderna är inte exakt i rätt ordning, men ni förstår.



Bild
Bild
Bild
Bild

Första pontonen är nu på plats.


Bild
Andra storponton på plats


Bild

Det kommer flera bilder allt eftersom monteringen fortskrider. Nu vill jag ha en varm whisky, det var kallt ute på isen! :)
IanM

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

ianews (trådstartaren)

#12 » 16:01:36, 24-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen är hela flotten med de nya pontonerna nere på isen! Nu längtar man efter våren. Jag kan inte säga att det var ett lätt projekt, men nu är vi i hamn. 2 långa pontoner på utsidan och 2 korta längst bak på insidan för att hjälpa till att bära upp den tunga bastudelen. Kan inte göra mer förrän islossning. Det kommer säkert flera bilder till våren då vi ska ta itu med höjden på utombordaren som säkert ligger lite för högt i vattnet. Vi ska även utveckla ett system för fjärrstyrning. Tack så länge!

Bild
Bild
IanM

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

ianews (trådstartaren)

#13 » 19:53:31, 26-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nämnt bastun så manga gånger så jag skickar med ett par bilder. Dörren är upphängt på stora gångjärn som hålls uppe med gasfjädrar, ungefär som bakluckan på en kombibil. Sedan finns en "normaldörr" inhängd i den stora.

Bild
Bild
Bild
Bild

Gott att koppla av med korv och bärs
Bild
Visst är flotten värd riktiga pontoner! :bira: Skål allihopa:)
IanM

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

spaks

#14 » 22:14:14, 26-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fin bastu, absolut, men en sak bara måste jag få fråga..

Varför öppnas hela framväggen på bastun, vinner ni något praktiskt på det eller..? Aldrig sett det förr på en bastu..

..å andra sidan såg den så fint snickrad ut att visst kan man "vila ögonen på den". Är det kanske det som är meningen?

Den ser väldigt välbyggd och seriös ut, speciellt med de nya pontonerna :thumme:
-alla ide'er är bra, ..utom de dåliga-
-elektroniska kretsar innehåller en viss mängd rök, när röken slipper ut är kretsen förbrukad-
Användarvisningsbild
spaks
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:00, 19-06-2014
Ort: Åbolands skärgård, östra ändan..
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2040S -82
IH 2504 Traktorgrävare -65
Lännen C20 Strong -94

Molnia

#15 » 22:28:45, 26-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

flyter flotten högre upp med dessa pontoner?
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Christian.Gr, pedal, Sten87 och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se