Den satt i loppet för ventilsliden. Längst ner i loppet. Tog bort fjäderkoppen underifrån, lossade på spaken ovanpå. Drog ut sliden, tog bort oringen, satte i en ny oring (dimenssion enligt reservdelskatalog till ventilbordet), och sedan in med sliden pånytt och fast med allt.
Ja, och nog sjunker bommen av sig själv också. Om jag höjer upp den allt vad det går o stänger av motorn så kommer den nog också ner... T.o.m. mindre knyckigt...
Och när jag tar hem den skall jag kolla kolven i cylindern också! Gissar att packningen är ganska gammal.
Det skulle det kanske kunna vara... Ett sätt att ringa in problemet skulle vara med en tryckmätare på returen strax utanför ventilbordet. En tryckmätare på lyftcylinderns port i ventilbordet skulle också kunna testas, då ser man om det är nåt trögt i kranens leder eller bomcylindern/-slangen.
Men testa slangväxling nu först.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Ja och jag tror inte man ska hänga upp sig för mycket på o-ringsbytet då fel och krångel har i sin natur att maskera sig för aktuellt offer, läs ägare, mekaniker etc.
/C
It's the green stuff that keeps the world spinning!
Mycket bra tips har kommit in, har dock inte hunnit göra något åt maskin. Jag skall kontrollera det ena och det andra som ni tipsat om och återkommer med resultat.
Tryckmätaren har jag monterad på tryckmatningen till ventilbordet, alltså på gavlen på bordet, på samma port som pumpen.
Det där med ventilsliden har jag nog inte alls tänkt på, tycker de brukar vara lika så jag har nog inte kollat det när jag monterade. Skall göras!
Tror att jag har fått löst problemen nu. (eller egentligen för ett tag sen, men har inte rapporterat bara...) Blev att prova det ena och det andra innan det blev bättre. Började med att byta slangarna till ventilen för gripen. Då kunde jag sänka bommen sakta och säkert. Efter det började jag felsöka bommens ventil i hopp om att hitta något. Hade bort båda chockerna i flera repriser utan att något blev bättre. Gjorde till sist så att jag tog bort allt på en gång, bort med slangar, sliden, chockerna. Isär med chockerna, byte av alla oringar, (uppe och nere i loppet för sliden, och alla oringar på chockerna). Putsade allt mer noga än vad jag någonsin gjort (och då tycker jag att jag brukar vara noggrann). Smörjde in sliden och den nedre oringen med mycket vaselin så att inte den oringen skulle ta så mycket skada vid montering (av spåren i sliden). Och nu tycks det fungera...
Har en liten aning om att det har varit några rester av en oring som har spökat, hittade några små "gummispån", trodde jag fick bort dem redan vid första rengörningen men tydligen fanns det mera kvar någonstans i ventilen som ställde till med huuvdbry... Jag har på känn att det är från monteringen av sliden som den har skärt flisor av den nedre oringen, hur gör man en montering utan att utsätta den nedre oringen i ventilloppet för de svarvade spåren i sliden? Var väldigt vassa kanter på denna slid så jag förstår nog att den har kunnat riva lite i oringen. Har alltid tidigare oljat in sliden och oringen för att det skall glida över bättre, tog till rejält med vaselin nu och det var nog bättre, finns det ännu bättre sätt?
I övrigt fungerar nog maskinen riktigt bra! Bjuder på en film från lite vinschning också! Beklagar att det är lite hackigt men det var så risigt så jag "surfade" lite på stocken istället för att kämpa mig igenom allt ris... var visst lite dåligt kvistat också