Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

David Brown 880 ska bli en liten skotare

124 inlägg • Sida 1 av 9
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

dejvi (trådstartaren)

#1 » 20:10:44, 12-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar detta projekt komma till det skedet att jag gärna skulle ta del av lite input och erfarenheter av andra konstruktörer. Har satt igång med ett "litet" projekt som förhoppningsvis kommer att bli en liten och smidig skotare för gårdsbehov. Till historien hör att morfar för ett antal år sedan har byggt en liknande maskin baserad på en Fiat jordbrukstraktor, hans är lite mer påkostad än vad min kommer att bli. Den största skillnaden kommer att vara att jag inte börjar bygga någon robsondrift till vagnen som han har gjort.

Har tänkt mig en maskin som inte skall bli mer än 1,80m bred och midjestyrd. Det primära är att den skall bli mycket smidigare än den nuvarande kombinationen med en MF575 och en 7t huggarvagn utan bomstyrning. Även budgeten är stram, blir att förenkla där jag kan, därav ingen drift på vagnen i detta skede. Får helt enkelt köra med förstånd, har nära till väg på all skift så det är inga problem att köra många varv, har gjort så hittills också med 575:an. Kommer även att montera en vinsch i fronten som extra hjälp då behov uppstår.

Borde ha de "stora" bitarna som behövs. Hittills har det bara blivit gjort de obligatoriska oljebytena och nya filter och packningar. Oljetråget och sugsilen blev också rengjorda så nu behöver vi förhoppningsvis inte göra det mera under maskinens livstid :vissla:

Även bromsarna har fått en översyn och så har portalaxlarna vridits framåt för att minska överhänget framåt. Vill ha kort nos på maskin!

Lite bilder med frågor följer!

Bild
Så ser traktorn ut, en DB 880 implematic!

Bild
Slutväxlarna bort och fram med bromsarna.

Bild
Slutväxlarna, blev att svänga på gavlen och borra nytt hål för luftskruven.

Bild
Slutväxeln svängs framåt och på med 36:or, blev nog en viss skillnad från de tidigare 32:orna. Är nu dryga 50 cm under traktorn så man kan gränsla ganska stora stenar och stubbar.

Bild
Bort med lyften för att inspektera.

Bild
Bild
Ser ok ut, skall byta lite packningar och oringar, i övrigt gör jag nog inget åt detta.

Nu till frågorna i detta skede, dyker säkert upp en hel del innan detta projekt är färdigt...
Bild
Nu hade jag en tanke på att hänga upp traktorn i de fästen som har använts för hitchkroken och lyftarmarna. Traktorn lyfter 1200kg i lyften så jag tycker att den borde tåla den belastning som det blir när jag tar bort framaxeln. Eller? Enligt databladen borde den väga ca 700kg på framaxlen med slutväxlarna vända bakåt. Om nu lyften då är dimenssionerad för att klara 1200kg tycker jag att fästena borde hålla, men vad tror ni?

Bild
Blir att göra någon form av ett gaffeldrag där jag använder de hylsor som färdigt finns på traktorn för att hänga upp nosen. Sedan ett rejält nav till själva pendlingen och så bultas det mot kärran.

Jag har tänkt att lyftcylindern skall ligga i botten när traktorn är i våg. Jag kan alltså endast höja upp nosen med hjälp av 3p-lyften, kan kanske ha någon nytta av det om det kommer en kulle emot när man kör. Ser inget behov av att kunna sänka nosen neråt, tror mer att man blir irriterad på en lyftcylinder som inte håller traktorn i det läge som man vill. Därför utgår jag från nolläge och gör så att jag bara kan lyfta. Kunde ju ha någon form av tryckstänger upp mot lyftarmarna så kan man justera nolläget med hjälp av dem!

Tänker jag rätt här, är ju endast enkelverkande lyft så kommer den att hålla emot? Blir ju belastningar från flera håll...

Hade nog också funderat på att ta bort lyften helt och hållet och bulta fast plåtar att svetsa en ram ifrån. Men det har också sina utmaningar med att få hydrauliken att fungera som jag vill... Plus finessen med att kunna höja nosen försvinner!


Stegen framöver blir att koppla ihop den med denna vagn:
Bild


Har en annan fmv2500 kran också om jag vill använda den istället, tror jag börjar med Nokka som sitter på vagnen och provar mig fram, skall byta gripen iaf! FMV:n har utskjut, men är lite kortare och tyngre. Framtiden får utvisa!
Bild

To do listan är lång, men de stora delarna:
Upphängningen skall lösas.
Gaffelramen
Längre cylinder till bomsvängen och flytta på fästet för att få större styrvinkel
Vagnen skall smalnas av 30cm
Vagnen skall kopplas ihop
Störtbåge med tak till traktorn
mm...
Senast redigerad av dejvi 07:25:28, 13-02-2015, redigerad totalt 1 gång.

11 personer gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -



Daniel85

#2 » 20:34:46, 12-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbelverkande hydraul cylindrar istället för traktorns original lyft armar? annars viker det väl upp nosen när man lastar på kärran och släpper kopplingen? för framaxeln skulle väl bortmonteras?
Daniel85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:10, 15-01-2012
Ort: mittemot umeå
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 1201 Turbo

dejvi (trådstartaren)

#3 » 21:21:21, 12-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det var det jag är rädd för... Skulle ha varit en enkel lösning. Får nog bulta igen med ordentliga plåtar och svetsa ett fast monterat drag.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

Daniel85

#4 » 21:28:26, 12-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tycker den blir lång i nosen så kan man flytta kylaren till ena sidan motorn och köra med elfläkt som blåser utåt från motorn och termostat styrd

1 person gillar det här inlägget.
Daniel85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:10, 15-01-2012
Ort: mittemot umeå
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 1201 Turbo

dejvi (trådstartaren)

#5 » 21:33:23, 12-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, finns på listan över finjusteringar. Först blir det att flytta batteriet o luftrenaren. Tar bort 20 cm det renn!

1 person gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

Bengt Erik Eriksson

#6 » 23:34:52, 12-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt! ett såntdär projekt man själv aldrig kom till att förverkliga :thummar:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Molnia

#7 » 23:42:30, 12-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

detta ska bli spännande att följa :grin:
har du drivhjulsberoende kraftuttag på den?
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

dejvi (trådstartaren)

#8 » 07:31:50, 13-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, inget drivhjulsberoende kraftuttag på denna, fanns nog på önskelistan. Men alla modeller med drivhjulsberoende kraftuttag som jag såg på hade så väldigt dåligt stegad växellåda, gick för snabbt i skogen på låg-1 med 28" ringar. Med 36" blev det helt fel. Men blir ju ingen vagnsdrift i detta skede heller så behovet finns inte. Och de skiften där det är mest användning för denna i flera år framöver är plana som en fotbollsplan, så jag kommer att ha gott om tid att provköra den!

DB:n har 12 växlar framåt och 4 bakåt så det finns mer än fler att välja på... :)

1 person gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

fretchi

#9 » 10:27:11, 13-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för årsmodell på traktorn? Jag har en likadan, men bara 6+2 växlar...
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Daniel85

#10 » 10:31:51, 13-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

dejvi skrev:Nej, inget drivhjulsberoende kraftuttag på denna, fanns nog på önskelistan. Men alla modeller med drivhjulsberoende kraftuttag som jag såg på hade så väldigt dåligt stegad växellåda, gick för snabbt i skogen på låg-1 med 28" ringar. Med 36" blev det helt fel. Men blir ju ingen vagnsdrift i detta skede heller så behovet finns inte. Och de skiften där det är mest användning för denna i flera år framöver är plana som en fotbollsplan, så jag kommer att ha gott om tid att provköra den!

DB:n har 12 växlar framåt och 4 bakåt så det finns mer än fler att välja på... :)


Zetor?
Daniel85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:10, 15-01-2012
Ort: mittemot umeå
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 1201 Turbo

dejvi (trådstartaren)

#11 » 11:19:24, 13-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är en 65:a, så den har den där extra krypväxeln, hette den kanske livedrive?

jo, zetor fanns nog länge med i planerna. mycket växlar o drivhjulsberoende, men dåliga erfarenheter av zetor...

har funnits en vit 880 hemma förr, så traktorn är bekant, vilket jag såg som en fördel!
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

fretchi

#12 » 12:52:36, 13-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Livedrive var väl oberoende PTO-koppling. Men då vet jag varför det skiljer i alla fall.

Och jo, spännande projekt! :)
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

GK63

#13 » 16:11:46, 13-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska bli intressant att följa.
Användarvisningsbild
GK63
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:43, 08-11-2013
Ort: Östersund
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474

ja-bond77

#14 » 18:37:51, 13-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Midjan på denna Volvo liknar väl mest det du tänkte bygga:
Volvo BM 650 skotare med Mini Bruunett 578 vagn/midja
https://www.youtube.com/watch?v=fWtFj-u71bY

Finns lite andra intressanta också, även om de säkert sett dom:
Knutssons skotare!
https://www.youtube.com/watch?v=MdqbJmSBkIc

En dag kanske du kommer så långt så du bygger 2-spaks: :smile:
Bild


Lite bilder nersparade till disken:


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

dejvi (trådstartaren)

#15 » 10:25:50, 15-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fina bilder JA, alltid bra med inspiration!

Var skall man koppla in en fri retur på en DB880 -65? En del menar att det är så enkelt som påfyllningspluggen till växellådan ersätts med en passlig anslutning, men då påstår andra att returoljan har smörjuppgifter i transmissionen och av den orsaken måste anslutas till speciellt ställe? Vilket stämmer, och var är det "rätta" stället att ansluta en fri retur?
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se