Nu börjar detta projekt komma till det skedet att jag gärna skulle ta del av lite input och erfarenheter av andra konstruktörer. Har satt igång med ett "litet" projekt som förhoppningsvis kommer att bli en liten och smidig skotare för gårdsbehov. Till historien hör att morfar för ett antal år sedan har byggt en liknande maskin baserad på en Fiat jordbrukstraktor, hans är lite mer påkostad än vad min kommer att bli. Den största skillnaden kommer att vara att jag inte börjar bygga någon robsondrift till vagnen som han har gjort.
Har tänkt mig en maskin som inte skall bli mer än 1,80m bred och midjestyrd. Det primära är att den skall bli mycket smidigare än den nuvarande kombinationen med en MF575 och en 7t huggarvagn utan bomstyrning. Även budgeten är stram, blir att förenkla där jag kan, därav ingen drift på vagnen i detta skede. Får helt enkelt köra med förstånd, har nära till väg på all skift så det är inga problem att köra många varv, har gjort så hittills också med 575:an. Kommer även att montera en vinsch i fronten som extra hjälp då behov uppstår.
Borde ha de "stora" bitarna som behövs. Hittills har det bara blivit gjort de obligatoriska oljebytena och nya filter och packningar. Oljetråget och sugsilen blev också rengjorda så nu behöver vi förhoppningsvis inte göra det mera under maskinens livstid
Även bromsarna har fått en översyn och så har portalaxlarna vridits framåt för att minska överhänget framåt. Vill ha kort nos på maskin!
Lite bilder med frågor följer!
Så ser traktorn ut, en DB 880 implematic!
Slutväxlarna bort och fram med bromsarna.
Slutväxlarna, blev att svänga på gavlen och borra nytt hål för luftskruven.
Slutväxeln svängs framåt och på med 36:or, blev nog en viss skillnad från de tidigare 32:orna. Är nu dryga 50 cm under traktorn så man kan gränsla ganska stora stenar och stubbar.
Bort med lyften för att inspektera.
Ser ok ut, skall byta lite packningar och oringar, i övrigt gör jag nog inget åt detta.
Nu till frågorna i detta skede, dyker säkert upp en hel del innan detta projekt är färdigt...
Nu hade jag en tanke på att hänga upp traktorn i de fästen som har använts för hitchkroken och lyftarmarna. Traktorn lyfter 1200kg i lyften så jag tycker att den borde tåla den belastning som det blir när jag tar bort framaxeln. Eller? Enligt databladen borde den väga ca 700kg på framaxlen med slutväxlarna vända bakåt. Om nu lyften då är dimenssionerad för att klara 1200kg tycker jag att fästena borde hålla, men vad tror ni?
Blir att göra någon form av ett gaffeldrag där jag använder de hylsor som färdigt finns på traktorn för att hänga upp nosen. Sedan ett rejält nav till själva pendlingen och så bultas det mot kärran.
Jag har tänkt att lyftcylindern skall ligga i botten när traktorn är i våg. Jag kan alltså endast höja upp nosen med hjälp av 3p-lyften, kan kanske ha någon nytta av det om det kommer en kulle emot när man kör. Ser inget behov av att kunna sänka nosen neråt, tror mer att man blir irriterad på en lyftcylinder som inte håller traktorn i det läge som man vill. Därför utgår jag från nolläge och gör så att jag bara kan lyfta. Kunde ju ha någon form av tryckstänger upp mot lyftarmarna så kan man justera nolläget med hjälp av dem!
Tänker jag rätt här, är ju endast enkelverkande lyft så kommer den att hålla emot? Blir ju belastningar från flera håll...
Hade nog också funderat på att ta bort lyften helt och hållet och bulta fast plåtar att svetsa en ram ifrån. Men det har också sina utmaningar med att få hydrauliken att fungera som jag vill... Plus finessen med att kunna höja nosen försvinner!
Stegen framöver blir att koppla ihop den med denna vagn:
Har en annan fmv2500 kran också om jag vill använda den istället, tror jag börjar med Nokka som sitter på vagnen och provar mig fram, skall byta gripen iaf! FMV:n har utskjut, men är lite kortare och tyngre. Framtiden får utvisa!
To do listan är lång, men de stora delarna:
Upphängningen skall lösas.
Gaffelramen
Längre cylinder till bomsvängen och flytta på fästet för att få större styrvinkel
Vagnen skall smalnas av 30cm
Vagnen skall kopplas ihop
Störtbåge med tak till traktorn
mm...