Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Projekt skogsvagn

88 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

roten (trådstartaren)

#1 » 18:15:21, 03-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett inköp av en gallringsprocessor kräver lite omorganisation av maskinparken så nu ska traktor o skotare säljas å sen ska en Valmet inhandlas som jag ska ha som basmaskin. Kranen kommer sitta i ett Jakefäste på traktorn då jag har ett fällhuvud till processorn. Vagnen tänkte jag snickra ihop själv. Blir ett 12 tons med ramstyrning. Så här ser boggilådorna ut.
Bild

Skär ut plåtarna i plasmabordet på jobbet och bränner ihop dom. Ev kommer axeltappen flyttas ner lite för mer frigång.
roten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:08, 16-06-2009
Ort: Luleå



Hansborg

#2 » 20:40:43, 03-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ev kommer axeltappen flyttas ner lite för mer frigång.




Ritat in en fråga i din bild!
Vänder "befintligt" hål uppåt?


Bild


Isåfall blir följsamheten över stubbar & sten dålig.
Flytta hålet i mitten blir mitt råd... :mrgreen:
Utifall axelhålet är nedanom, blir den ju ännu bättre att klättra.


Vad är det för Jake fäste 400/600??
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

roten (trådstartaren)

#3 » 20:21:52, 05-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får gärna förklara varför det är så. Fattar inte riktigt varför. Hålet är uppåt, eller tänkt så i alla fall. Inga problem att göra om än.

Men nu händer det inte mycket då jag varit på sjukhuset med pojken sen fredagkväll. Han lyckades bryta lårbenet i pulkbacken :sad:
roten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:08, 16-06-2009
Ort: Luleå

Hansborg

#4 » 03:07:26, 06-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men nu händer det inte mycket då jag varit på sjukhuset med pojken sen fredagkväll. Han lyckades bryta lårbenet i pulkbacken

Uschdå, det var inte inte roligt att höra... :sad: hur gammal är han??

På din egentliga fråga kan jag bara svara, det var någonting jag lärde mig i skolan ca: år 1975
Det kanske inte mera hör till dagens läroplan :lmao: :lmao:

Läraren visade 3olika bordsmodeller på boggiekonstruktioner (icke drivande)

Nu vet jag inte hur jag skall skriva "förklara" i ordformat, så det får bli en paintbild!
Den röda pilen symboliserar dragkraften/ riktningen
Den gröna lådan är ett hinder ivägen.
Den blå pilen skall föreställa vart hjulen helst vill ta vägen :klia:
Bild

Bilderna längst ner... vänster= konstruktionen vill slå över.
Den till höger glider gärna över... en nackdel här kan vara låg frigång vid hjulet.
Den översta blir väl en kompromiss av 2 ytterligheter= mest använda modellen idag.
Den som bygger med "RHS" balk kan med fördel sätta pendelaxeln i nedra kant (+4cm bakom mitten av boggilådan), hjulaxlarna i överkant.
Så glider hjulen lite lättare, i synerhet över diken!! :mrgreen:


Om du inte blir klokare av min bild, får du hojta till så skall jag försöka anstränga mig lite mer.. (fast det har jag nog gjort redan :razz:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

roten (trådstartaren)

#5 » 10:37:02, 06-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han är 7 år. Men han sitter å småsjunger å bygger lego nu :grin: Han repar sig enl läkaren å det är det viktigaste.

Ok, då får man tänka om då med konstruktionen. Ingen fara, jag får rita om det lite i cad. Har bara skurit ut 2 sidoplåtar än. Skar dom i 8mm men egentligen är det tänkt med 6 mm till dom lådorna. Å sätter man axeln i mitten blir dom ju ännu stadigare. Ser man på ett fabriksvagn för 12 ton så är det ju betydligt klenare konstruktion. Tack för tipset :thumme:
roten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:08, 16-06-2009
Ort: Luleå

cowboy

#6 » 13:46:17, 06-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade jag börjat bygga en skogsvagn hade jag satsat på 10 bultars nav! Stora hjul är alltid att föredra..
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

magloman

#7 » 13:55:16, 06-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

man kan oxå förskjuta rotationscentrum på boogien bakåt för att den lättare ska klättra framåt.

Detta gör den svårare att backa med men går väldigt mycket lättare framåt och blir mer följsam.

Det har med kraft o hävstångsmekanik o göra. Om det främre hjulet har längre "hävstång" så orkar det "bryta" ner/upp det bakra hjulet lättare.

Det har så att säga större makt.

Min ATV kärra är konstruerad så och den går väldigt lätt i terräng.


Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Tomasb

#8 » 13:59:54, 06-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:man kan oxå förskjuta rotationscentrum på boogien bakåt för att den lättare ska klättra framåt.

:laes_detta: :grin:
Hansborg skrev:(+4cm bakom mitten av boggilådan), hjulaxlarna i överkant.
Så glider hjulen lite lättare, i synerhet över diken!! :mrgreen:

:wave:
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

roten (trådstartaren)

#9 » 18:52:28, 06-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, mer att tänka på :grin: Ja som sagt så har jag möjlighet att ändra i cadritningen. Om jag ställer frågan så här, hur ska den optimala boggin se ut? Lika bra att experter får råda då man lika ska bygga och har möjlighet att skära ut grejerna själv.
roten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:08, 16-06-2009
Ort: Luleå

Molnia

#10 » 23:18:05, 06-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant tråd
Jag började fundera om det var ekonomiskt att bygga själva vagnen och komplettera med en köpt kran ny eller beg. Tycker att en odriven vagn måste vara enkel att bygga.
Ramstyrningen måste bli enklast och starkas att bygga enligt denna bilden men jag skulle nog sätta kolven på tvären istället för lite på snedden. http://img304.imageshack.us/i/im000036wt9.jpg/
Denna konstruktion när dragstången ligger under ramen måste bli jättestark. Har för mig att Moheda har byggt på det viset.

Jag skulle bygga med hög markfrigång, att dragstången lutar ner mot kroken på traktorn känns som en bra detalj. För vagnen vi har idag ligger ibland och buklandar på berghällar och stödbenen tar ibland i också. :x
Jag skulle även vilja att sista banken,stöttparet går att dra ur ramen på vagnen.
För när vi kör massaved eller ved så skulle jag uppskatta en kort vagn, det är smidigare att vända. Men när man kör 5,5m stockarna så kan man dra med gripen ut den sista banken så man inte tappar dessa flaggstänger.

Jag skulle personligen vilja ha en smal vagn som passar traktorn som är 2,15 bred men jag kan förstå att du behöver en traktor som är bredare än det då du ska ha kranen på jakefäste.

Om man ska bygga själv så är det lite intressant att fundera på mek drivning då det ger drivning på det stället där man har mycket tryck på hjulen. En lastbils drivaxel med diff som kommer ut i centrum av upphäningen till boggivaggorna och så gör man boggivaggorna av fyrkantsprofil och teleskopisk så man kan trycka hjulen från och till drivrullen som sitter emellan.

Roten , du som har en mek verkstad att jobba i tänker du en svetsad ramkonstuktion av fyrkantsprofil eller har du möjlighet att bocka plåten så som dom har gjort på utnäs industis huggarvagnar?
http://www.utnasindustri.se/
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

roten (trådstartaren)

#11 » 09:24:25, 07-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bock har vi inte men har möjlighet att få det gjort. Men tanken var att utgå från VKR-rör. Vi håller på med ett megajobb där vi beställer kilometervis med 80x160x4, tänkte göra en ram av det och med vissa förstärkningar där det kan tänkas behövas. Även om jag bygger ett vagn för totalvikt av 12 ton så är det nog sällan jag kommer lasta helt fullt i skogen.

Den modellen av ramstyrning hade jag med funderat på. Fast jag tänkte sätta leden i framkant eller möjligtvis lite längre bak och styrtuben längst bak på dragstången. Eller om man skulle göra precis så med dubbla tuber. Då får man ju bättre sväng på vagnet.

Vilken dimension kan vara lämplig till dragstång?
roten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:08, 16-06-2009
Ort: Luleå

håkanj

#12 » 19:17:48, 07-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt att ni tittar hur jag byggt kärran, en fördel med att ha kolven där jag placerat den är att den sitter skyddad från bakhjulen på traktorn inga repor på kolvstången av kedjorna.
Använder jag ramstyrningen fullt följer den traktorns spår.
vill ni se den i drift kolla på http://www.youtube.com/watch?v=grQmK9HtZ5Y
håkanj
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:16:22, 16-02-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 BM 600 valmet 555 vio 55

roten (trådstartaren)

#13 » 20:03:49, 07-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va bra att det var en forist. Kan man ställa lite frågor :wink:

Händer det att den inte orkar vrida nån gång tex vid full last? Har aldrig haft ramstyrning så jag vet inte hur mycket kraft som behövs. Vet bara att en del har dubbla tuber. Blir den inte benägen att tippa med bara enkelaxel?

Kommer säkert på mer frågor sen :grin:
roten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:08, 16-06-2009
Ort: Luleå

roten (trådstartaren)

#14 » 20:06:18, 07-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom genast på en grej till när jag tittade på bilden. har du nån glidlagring mellan dragstången och chassit på vagnen?
roten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:08, 16-06-2009
Ort: Luleå

ja-bond77

#15 » 20:09:25, 07-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även boggikonstruktioner går att krångla till. :dancing_geek:

Bild

Bild

Det här systemet ger en funktion som om leden skulle befinna sig under boggievaggans centrumlinje mellan naven enligt Hansborgs sista exempel. Gäller bara att få alla leder täta... :svettas:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Erra007, sydstatare, tomas_g och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se