Tack för era kommentarer, det är alltid uppskattat med ris, ros och nya ideer!
ja-bond: Det är en senare fråga. Med det låga
flöde jag har nu (mellan 2-6 liter per minut) så är det inget problem, men med de pumparna som skall dit så kan det bli aktuellt. Dock ökar jag i första hand oljetankens volym. De pumpar jag väntar på en en trippelpump bestående av en 22 cc, en 13 cc och en 8 cc ihopmonterade. Angående trycket så har jag inte mätt upp det. Jag har en överströmmare i ventilpaketet och den står förmodligen på 170 bar. Dock tänkte jag har en separat
ventil på lyftkolven och där kom jag fram till att 80 bar kan vara lämpligt. Då får jag ändå mer lyftkraft än vad maskinen kan lyfta men man minskar risken att den går i bitar. Ang. driften så är hydrostaten integrerad så den vet jag inget om. Den har ett helt eget hydraulsystem.
Knut: Jo skopan är lite för smal, men jag har ett snöblad som skall användas till
snöröjning. Det är något bredare än maskinen. Det har varit till en Gehl kompaktlastare. Dock hinner jag inte få ihop det just nu så skopan får funka denna vinter. Jag har inte speciellt mycket att snöröja med tanke på att jag bor i villa i tätort.
Conny: Nej, eftersom kolvarna är kopplade "i kors" dvs övre ansutningen på ena kolven går till den nedre på den andra kolven. Ifall man lossar båda kolvarna och drar den ena stången utåt så följer den andra med utan att någon
olja passerar orbitrolen. Rattvridningen påverkar endast skillnaden mellan de båda kolvarna. Anledningen till att jag har två kolvar är att få större rörelse mellan fram och bakvagn utan att få extrema vinklar med stora påfrestningar som följd. Istället för en grov
kolv har jag två små.
/Magnus