Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Snöröjare/lastmaskin: Mera bilder!

59 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

MagnusGoransson (trådstartaren)

#1 » 15:47:12, 18-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!

Detta är mitt första inlägg på forumet så jag passar på att lägga in en liten presentation:

Namn: Magnus
Ålder: 31
Bor: Villa i Fjugesta, utanför Örebro
Jobbar med: Datakonsult

Ja, vad skall man säga mer? Jag har ett brinnande intresse för mekaniska och elektroniska prylar. Håller på och bygger en snöröjare/lastmaskin. Se bild nedan. Har två ungar och en sambo.

Min maskin:

Bild

Bild

Hydrostatisk transmission, 13 Hk Briggs & Stratton motor, totalt tre hydraulpumpar (snart, just nu bara en), midjestyrning med orbitrol. Frontlastaren är på ritningsstadiet. Håller på och beräknar krafterna med hjälp av SolidWorks. Jag har tröttnat på att göra felen i verkstaden när man lika gärna kan göra dom i datorn! :grin:

Hur som helst, jag har en, för er, enkel fråga:

Vad är det för skillnad på en shockventil och en vanlig överströmmande övertrycksventil? Som jag ser det gör dom ju samma sak!

/Magnus
Senast redigerad av MagnusGoransson 01:01:54, 29-12-2006, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge



Anton

#2 » 16:19:21, 18-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och välkommen till Maskinisten!!

Det var ju ett trevligt bygge Du håller på med.

Skillnaden mellan en schock och en överströmare är ju att schocken är inshimsad eller fastinställd från fabriken medan överströmaren är justerbart med en ställskruv.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

MagnusGoransson (trådstartaren)

#3 » 16:30:09, 18-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ditt svar!

Så med andra ord kan man använda en överströmmare för samma syfte egentligen? Jag behöver ju övertrycksventiler på pumparna och minst en för att undvika skador på hydrauliken till frontlastaren.

/Magnus
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Anton

#4 » 16:38:09, 18-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska ha en överströmare till arbetstrycket och en schock till hängtrycket. Altså när reglagen är stängda så måste finnas en schock som utlöser vid en smäll.
I det läget är ju inte överströmaren kvar. Men schockarna är ju oftast inbyggda i reglagen. Likaså överströmaren.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

ja-bond77

#5 » 18:15:09, 18-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej intressant bygge, håller lite på med liknande själv:

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=2048

- :/ , Är du säker på att den ska va bakhjulsdriven? :uupps: Tycker det rimmar lite illa med lastmaskiner(åtm om du ska lasta mera än gräs o löv). Eller kommer framhjulsdriften senare :?

- Kan du förklara hur drivlinan är uppbyggd, har du en hydraulmotor+kardan eller varsin motor till vardera hjulet? Syns inte så bra på bilden. Hur gör du med ev spärr mellan hjulen?
- Hur ställer du fordonets hastighet, med flödesdelare eller?
- Du har väl knappast variabla pumpar eller...?
- Ändå fram/bakväxel?
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Knut.Karlsson

#6 » 18:52:31, 18-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liknande maskin har jag i tankarna. Oj vad avundsjuk jag blev nu. Det är kul att bygga och grejja.

Lycka till med lastaren!

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#7 » 19:37:00, 18-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Hej och välkommen till Maskinisten!!

Det var ju ett trevligt bygge Du håller på med.

Skillnaden mellan en schock och en överströmare är ju att schocken är inshimsad eller fastinställd från fabriken medan överströmaren är justerbart med en ställskruv.

/Anton!!


Egentligen om man skall vara petnoga så vill hydraulikfolket att man kallar överströmaren för Tryckbegränsingsventil! En chockventil är mycket riktigt en tryckbegränsningsventil men med högre utlösningstryck än systemtrycket. Chocken verkar ju på cylindersidan även när du stängt förbindelsen i styrventilen. Viktigt är att tänka på att ha en återfyllnadsventil så du inte får kavitation på motsatt sida i cylindern som chocken verkar på.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

MagnusGoransson (trådstartaren)

#8 » 19:52:59, 18-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era svar! Det är väldigt värdefullt att få denna hjälp!

nixs: Aha... Antikavitationsventilen... Nu begriper jag nog det begreppet också! Jo, annars blir det ju ett undertryck. Det borde ju vara någon form av backventil där. Det kan ju inte heller räcka att spola shockventilens övertryck till "andra sidan" pga volymskillnaden i kolven... Hmm, måste ju ha tankanslutning där. Tål att funderas vidare på!

Knut.Karlsson: Jag har fler bilder! :)

ja-bond77: Jepp, jag har sett din flyghavremoppe och våra konstruktioner är ju lite lika. Dock har jag inte variabel spårvidd... :)

Angående dina frågor:

Bakaxeln är en integrerad hydrostat. Dvs den består av en variabel pump och två hydraulmotorer (istället för en motor + differential). Kraften in går via en 19mm axel som jag har en remskiva på. Utgångarna är en 25,4 mm axel år vardera håll där hjulen är monterade. Hastighet och riktning bestäms via ett fotreglage som är kopplad till en arm på transmissionen. Det är en OEM tillverkad av Eaton för er som har koll på amerikanska hydraulikkomponenter!

Ang. bakhjulsdriften så vet jag att det inte är omptimalt, men för snöröjning och ved transport fungerar det. Den mesta av fordonets vikt ligger på bakaxeln. Jag kommer att kunna lyfta 3-400 kilo cirka utan extra vikter.

Anton: Mitt ventilpaket är från en eltruck och saknar shockventiler. Dock finns det en överströmningsventil på pumpsidan. Just nu är dock ventilpaketet kopplat i serie, innan orbitrolen så funktionen är på sätt och vis bortkopplad. Dock har jag en trippelpump på ingång så då kan jag separera kretsarna fullständigt.

/Magnus
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

ja-bond77

#9 » 22:44:03, 18-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, då fattar jag.

Du måste helt enkelt ha den drivande axeln baktill eftersom hydraulpumpen med remskiva var färdigt integrerad i bakaxeln och du räknar att det är bättre med motor som motvikt bak än framhjulsdrivning och extra motvikter bak.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

MagnusGoransson (trådstartaren)

#10 » 22:59:34, 18-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp, så kan man sammanfatta det hela!

Dock, det finns en tanke... Eventuellt kommer jag över ett komplett drivpaket till en GEHL. Dvs dieselmotor och dubbla variabla pumpar + vanlig kugghjulspump i ett paket. Isåfall blir det en hydraulmotor på varje hjul vilket ger fyrhjulsdrift! Det skulle vara den ultimata varianten. Dock skall jag få detta att fungera först. På Gehl'en används ju en pump per sida på maskinen vilket möjliggör oberoende rotation på höger och vänster hjulpar.

/Magnus
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

ja-bond77

#11 » 17:10:11, 19-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fungerar din nuvarande bakaxel vad gäller möjligheten att "spärra" den så att man får båda hjulen att rotera när det slirar :?

Om ev flödesdelare är inbyggda i bakaxeln kanske du inte känner till det, men kanske nån annan vet hur sånt är löst i dylika tillämpningar.

Samma fråga om Gehlen, om nån känner till den eller liknande hydrauliska konstruktioner: Hur delas flödet mellan fram- och bakhjul på resp sida om hydraulmotorerna är parallellkopplade så att inte ett av hjulen släpper igenom all olja när det börjar slira? Vid Seriekoppling fungerar det ju enkelt men det brukar väl främst användas som "högväxel" och parallellkoppling som "lågväxel".

Mycket frågor... Har aldrig byggt något med hydrostatisk drivning ännu, men det blir väl... :smile:
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

MagnusGoransson (trådstartaren)

#12 » 17:15:58, 19-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den axel jag har nu går inte att "spärra". Det fanns som option men min har inte funktionen. Jag får göra en ful-lösning med en axel bakom med två små hjul på som jag kan fälla ner mot bakhjulen och på så sätt koppla ihop dom! :)

På Gehlen är det enkelt. Det är bara en motor per sida sedan är hjulens axlar ihopkopplade med en kedjetransmission.

/Magnus
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Knut.Karlsson

#13 » 18:57:50, 19-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man får lägga sig i och prata om sina egna tankar så var min plan att bygga en eldriven variant.

Batterier är toppen som motvikt.

Två bakaxlar (gärna med diffspärr) och två elmotorer.

Sedan en elmotor till hydrauliken.

Tycker att det känns som ett vinnande koncept för vedkörning snöröjning och annat jobb på tomten.
Frågan är bara var man finner bilen med lagom spårvidd och dessutom bakhjulsdriven. Som kan agera donator. Kanske får modifiera en volvoaxel. Blir kanske lite onödigt klumpigt bara.

Förlåt för trådkapningen. Man blir ju så vansinnigt inspirerad bara.

Fler bilder!! Bara att lägga upp så vi får njuta!

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#14 » 21:39:38, 19-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Hur fungerar din nuvarande bakaxel vad gäller möjligheten att "spärra" den så att man får båda hjulen att rotera när det slirar :?

Om ev flödesdelare är inbyggda i bakaxeln kanske du inte känner till det, men kanske nån annan vet hur sånt är löst i dylika tillämpningar.

Samma fråga om Gehlen, om nån känner till den eller liknande hydrauliska konstruktioner: Hur delas flödet mellan fram- och bakhjul på resp sida om hydraulmotorerna är parallellkopplade så att inte ett av hjulen släpper igenom all olja när det börjar slira? Vid Seriekoppling fungerar det ju enkelt men det brukar väl främst användas som "högväxel" och parallellkoppling som "lågväxel".

Mycket frågor... Har aldrig byggt något med hydrostatisk drivning ännu, men det blir väl... :smile:


Finns något som kallas Differentialspärrventil, den känner av tryckfall över en strypning mellan pumpen och motorn och reagerar med ändrat pilottryck på ventilkäglan om volymströmmen ändrar sig. Dvs den stryper flödet till en motor som börjar dra mer olja och spärrar av slirningen men minskar även dragkraften något.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

MagnusGoransson (trådstartaren)

#15 » 01:03:43, 29-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag äntligen kommit så långt att det var dags att ta lite bilder!

Jag har monterat lastararmarna. Se bilder här nedan. Observera att taket i garaget är 280 cm högt! Maxhöjden är cirka 250 cm. Det är bara punktat än så länge. Dessutom saknas stöden till "tornen" som lastaren är infäst i. Det kommer att gå ett stöd ner till framvagnsbalken, på båda sidorna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Vad tycks? Nästa steg är att bygga redskapsfäste med tilt och parallelföring!

/Magnus
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: skyhaj och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se