Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Tillverkar grenställ av HEA100 för matrial i verkstaden

60 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Robban_C

#16 » 20:26:22, 20-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter inte bärplanen rätt "klent" nu? Borde inte dom sitta med änden mot vertikala balken istället?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Hansborg

#17 » 20:41:13, 20-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir det inte starkare svetsförband om man svetsar hyll konsolen från ändan?
= 2 långsidor + 2 kortsidor
Jämfört med nuläget 2 långsidor!
:idea: nu gick det upp vad ett hyllplan är :lmao: alltid lär man sig lite grammatik här med :thumme: bärplan var det visst :ohnej:


Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

magloman (trådstartaren)

#18 » 02:01:37, 21-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Sitter inte bärplanen rätt "klent" nu? Borde inte dom sitta med änden mot vertikala balken istället?


Tjaaa , det där har jag funderat över en del. Kanske har tänkt fel här med, men jag har tänkt så att lasten blir fördelat över en längre sträcka som jag satt det.

Men tankar finns att göra som du säger och sen sätta en liten kil under som extra stöd. Om inte annat ser det mycket snyggare ut.

Har inte riktigt bestämt hur det blir. :klia:

Hansborg skrev:Blir det inte starkare svetsförband om man svetsar hyll konsolen från ändan?
= 2 långsidor + 2 kortsidor
Jämfört med nuläget 2 långsidor!


Jo, det kanske blir det ?? :klia:

Hansborg skrev: :idea: nu gick det upp vad ett hyllplan är :lmao: alltid lär man sig lite grammatik här med :thumme: bärplan var det visst :ohnej:


Jag kanske har använt fel vokabulär, om det var det du mena?
:mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Robban_C

#19 » 08:21:10, 21-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:... Men tankar finns att göra som du säger och sen sätta en liten kil under som extra stöd. ...

Tycker det låter som en bra idé.



Om man tar en plan yta, ex vis en plywoodskiva och sen lägger man ut ett lager jordgubbar där, då har man väl fått ett bärplan? :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Mattias Petterson

#20 » 08:32:34, 21-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt ändplåtar på hea balken i framkant på marken, gör så ont att slå i vristen/ smalbenet i den vassa flänsen annars..
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

magloman (trådstartaren)

#21 » 09:17:51, 21-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
magloman skrev:... Men tankar finns att göra som du säger och sen sätta en liten kil under som extra stöd. ...

Tycker det låter som en bra idé.

Om man tar en plan yta, ex vis en plywoodskiva och sen lägger man ut ett lager jordgubbar där, då har man väl fått ett bärplan? :mrgreen:


:lmao:
absolut :thumme: :mrgreen:

Mattias Petterson skrev:Sätt ändplåtar på hea balken i framkant på marken, gör så ont att slå i vristen/ smalbenet i den vassa flänsen annars..


Ja det kanske vore bra ...

JoBy skrev:Kanske ett par tvärgående balkar ovanpå fötterna så att stället går att flytta med pallgafflar.

Har allt fuderat på detta, men jag får se. Vill ha de så "rent" som möjligt... Tror jag platsbygger det o sen sätter dit nåt vid behov sen...

Ivar Risslén skrev:Några graders lutning på materialupplagen så att rör och liknande runda saker rullar in mot stolpen och inte utåt.


Ja, det är nog vettigt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Robban_C

#22 » 16:41:49, 21-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:...
JoBy skrev:Kanske ett par tvärgående balkar ovanpå fötterna så att stället går att flytta med pallgafflar.

Har allt fuderat på detta, men jag får se. Vill ha de så "rent" som möjligt... Tror jag platsbygger det o sen sätter dit nåt vid behov sen...
...

Ett alternativ är ju att förbereda stället för lyft ovanifrån, typ några lyftöglor överst.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

63an

#23 » 16:49:58, 21-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar man inte ha de längsta hyllorna nere o kortare uppåt? Har man plats så kan det vara hyllor på båda sidor bärande stolpe, förutsätter då att man kan dra ut xxxx på ena kortsidan från ställaget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Robban_C

#24 » 16:54:21, 21-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:... Har man plats så kan det vara hyllor på båda sidor bärande stolpe, förutsätter då att man kan dra ut xxxx på ena kortsidan från ställaget.

Och då kommer jag att tänka på att gavlarna (eller ena gaveln om bara den ena änden är fri) kan gott nyttjas till nånting också. Typ krokar för att hänga upp nån form av redskap, skarvkablar, stående rör för svetstråd, stående förvaring av stakkäppar. Eller vad man nu ska ha gaveln till.

Ja, jag har tidigare haft trång verkstad så det fick bli diverse konstiga varianter av "compact living". :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

magloman (trådstartaren)

#25 » 23:38:44, 21-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Ett alternativ är ju att förbereda stället för lyft ovanifrån, typ några lyftöglor överst.


smart! Så kommer det nog bli.

63an skrev:Brukar man inte ha de längsta hyllorna nere o kortare uppåt? Har man plats så kan det vara hyllor på båda sidor bärande stolpe, förutsätter då att man kan dra ut xxxx på ena kortsidan från ställaget.


Jo, har tänkt så, men ev kommer jag lasta in grejer i stället mha truck. Då kan det bar bra att slippa köra så nära för att kunna "rulla" över matrialet.

Men det kommer nog inte lastas så mkt längst ut på de övre hyllorna pga vikt/laster.

Det kommer stå mot en vägg så det blir bara ena sidan.

Robban_C skrev:
63an skrev:... Har man plats så kan det vara hyllor på båda sidor bärande stolpe, förutsätter då att man kan dra ut xxxx på ena kortsidan från ställaget.

Och då kommer jag att tänka på att gavlarna (eller ena gaveln om bara den ena änden är fri) kan gott nyttjas till nånting också. Typ krokar för att hänga upp nån form av redskap, skarvkablar, stående rör för svetstråd, stående förvaring av stakkäppar. Eller vad man nu ska ha gaveln till.

Ja, jag har tidigare haft trång verkstad så det fick bli diverse konstiga varianter av "compact living". :grin:


Ajabaja för o ha grejer på gaveln :slag: Då blir man tokig om man ska kunna dra ut nåt sen... Jag kommer nog bara komma åt ena gaveln samt framsidan.

Stället kommer stå i ett hörn....

:klia: hmm kanske dags för en skiss ? :idee:

"Compact living" ? Är väl mer normalt än onormalt för de flesta ?! :mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

MagnusS

#26 » 23:59:57, 21-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir bärigheten sämre på den stående balken om du jackar ur och fäller in "bärplanshållaren"? Borde bli stadigare men jag är osäker på vad som händer med den stående balken, men med en bra helsvets borde det väl inte påverka?

Räcker ju med att jacka ur i framkant.

Försökte göra en paintskiss för att visa vad jag menar men det funkade inte, såg ut som jag vet inte vad, men ni kanske fattar.
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

jörgen.ottosson

#27 » 09:13:27, 22-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där med att jacka ur, fälla in, skarva omlott...är något man gör när man bygger med trä och plugg. ( ja det finns i bland orsaker att göra det även med stål, men det är av andra skäl.)

Vill man ändå jacka ur något så gör man det i den del som är minst belastad...Alltså jacka inget i flänsarna på den stående H-balken. ( att borra ett hål genom livet där emot kan vara ok.)

Konsolbalkarna (VKR-rören för hyllplanen) kan lika gärna svetsas med änden platt mot h-balkens fläns svetsar du runt om med ett a-mått som är 70% av mtrl. tjockleken så blir svetsen jämnstark med röret i övrigt. ( med reservation för svetsaren :grin: )
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

magloman (trådstartaren)

#28 » 00:04:45, 23-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:De där med att jacka ur, fälla in, skarva omlott...är något man gör när man bygger med trä och plugg. ( ja det finns i bland orsaker att göra det även med stål, men det är av andra skäl.)

Vill man ändå jacka ur något så gör man det i den del som är minst belastad...Alltså jacka inget i flänsarna på den stående H-balken. ( att borra ett hål genom livet där emot kan vara ok.)

Konsolbalkarna (VKR-rören för hyllplanen) kan lika gärna svetsas med änden platt mot h-balkens fläns svetsar du runt om med ett a-mått som är 70% av mtrl. tjockleken så blir svetsen jämnstark med röret i övrigt. ( med reservation för svetsaren :grin: )


Tack för det, Jörgen! Då gör jag så istället.

Det blir snyggare oxå! Kan ju sätta en liten förstärkning, typ ett plattjärn som man snedkapar som jag tänkt göra på de stående balkarna.

Har inte hunnit med nåt än, har varit i skogen o kört med lite ved...
men det blir nån dag snart att svetsa lite, sugen nu :grin:

Nån ny bild på konstruktionen då:
Bild

Bild

/M
Senast redigerad av magloman 00:30:18, 23-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jörgen.ottosson

#29 » 17:39:54, 23-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

tjusigt! :thummar:
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Andert

#30 » 23:30:16, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

snyggt!, mycket bättre med vkr-balkarna mitt på, då slipper du att h-balkarna vill vrida sig ner du lastar tungt!.
jag hade nog svetsat på ett par-tre plattjärnsbitar på h-balkarnas sidor just för att öka vridstyvheten, men du lär ju känna ganska snabbt om några förstärkningar behövs. Ser fram mot byggbilder :eat:
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se