För att ta det hela från början. För tre veckor sen var jag på 40års kalas. Dansade på bordet o bröt benet när jag drullade ner. Så nu har jag 6 veckors ofrivillig semester med foten i gips o kryckor. Ganska omgående uppdagades problemet att ta sig runt på gården här hemmavid. Något att åka på, med kryckhållare! När jag höll på att städa i verkstaden hittade jag något som fick det att klia i fingrarna o så var ett "bygge" igång....
Det här var ungefär vad jag började med. Ursprungligen en 49cc barn Atv som en kompis kom släpandes med för att bygga radiostyrd bil av. Av olika skäl har det projektet blivit vilande i 3-4 år, tänkte jag kunde "låna" Atvn så länge.... Överdelen av ramen var redan bortkapad o ersatt av de längsgående rören.
Jag var tvungen att skära upp ramen och göra lite mer utrymme mellan de nya ramrören, för att få plats med en styrknut. Styrstången var kapad rakt av då det tidigare var tänkt att montera radioservot längre ner, innuti ramen.
Behövde en längre styrstång med någon lämplig lagring. Hittade en lagom lång kolvstång och några gamla fästen (som en gång i tiden tillverkats till något växel-länkage i min V8-Valp) i bra-att-ha-hyllan. Svarvade i bronsbussningar i fästena för att få fin lagring mot kolvstången. Den suddiga bildkvalitén får jag väl skylla på att jag stod o lutade mig mot kryckan o fotade.....
Mekade dit Atv styret i den änden som kolven normalt sitter på stången. Skar lös Atv fästplattan o borrade ett lagom hål så jag kunde trä på den mot stoppet på stången. Tigade på ovansidan o drog ihop alltihop med muttern till kolven. Blev lika konstruerat som kineserna hade gjort, men jag vet inte riktigt varför dom har både M12 styrstången och två M8 genomgående en aluminium styrhöjare som jag inte heller förstår vad den gör där..... Ja,ja, jag gjorde iaf likadant, blev enklast så.....
Justerade diametern på Atv styrstången till "lagom", så jag kunde tillverka splines. Banka på styrknuten, alltså..... Det är inte så noga egentligen, eftersom man måste borra ur axeln lite för att få i bulten till knuten. Stången o knuten tror jag är Ford Sierra. Men faan vet, passade rätt bra iaf. Svarvade o gängade M12 i andra änden, som jag senare gängade i kolvstångsänden och sen Tig svetsade ett varv runt. Blev rakt o fint o stadigt.
Återkommer med mer bilder. Tänkte jag kunde lägga in lite då o då, när jag behöver vila mitt gipsade ben.....
Håll igång.