Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Hembyggd terräng permobil? Eller vad det nu blir....

47 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Jonas Ryrfeldt (trådstartaren)

#1 » 14:56:50, 10-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att ta det hela från början. För tre veckor sen var jag på 40års kalas. Dansade på bordet o bröt benet när jag drullade ner. Så nu har jag 6 veckors ofrivillig semester med foten i gips o kryckor. Ganska omgående uppdagades problemet att ta sig runt på gården här hemmavid. Något att åka på, med kryckhållare! När jag höll på att städa i verkstaden hittade jag något som fick det att klia i fingrarna o så var ett "bygge" igång....

Bild

Det här var ungefär vad jag började med. Ursprungligen en 49cc barn Atv som en kompis kom släpandes med för att bygga radiostyrd bil av. Av olika skäl har det projektet blivit vilande i 3-4 år, tänkte jag kunde "låna" Atvn så länge.... :mrgreen: Överdelen av ramen var redan bortkapad o ersatt av de längsgående rören.

Bild

Jag var tvungen att skära upp ramen och göra lite mer utrymme mellan de nya ramrören, för att få plats med en styrknut. Styrstången var kapad rakt av då det tidigare var tänkt att montera radioservot längre ner, innuti ramen.

Bild

Behövde en längre styrstång med någon lämplig lagring. Hittade en lagom lång kolvstång och några gamla fästen (som en gång i tiden tillverkats till något växel-länkage i min V8-Valp) i bra-att-ha-hyllan. Svarvade i bronsbussningar i fästena för att få fin lagring mot kolvstången. Den suddiga bildkvalitén får jag väl skylla på att jag stod o lutade mig mot kryckan o fotade..... :mrgreen:

Bild

Mekade dit Atv styret i den änden som kolven normalt sitter på stången. Skar lös Atv fästplattan o borrade ett lagom hål så jag kunde trä på den mot stoppet på stången. Tigade på ovansidan o drog ihop alltihop med muttern till kolven. Blev lika konstruerat som kineserna hade gjort, men jag vet inte riktigt varför dom har både M12 styrstången och två M8 genomgående en aluminium styrhöjare som jag inte heller förstår vad den gör där..... :klia: Ja,ja, jag gjorde iaf likadant, blev enklast så.....

Bild

Justerade diametern på Atv styrstången till "lagom", så jag kunde tillverka splines. Banka på styrknuten, alltså..... :mrgreen: Det är inte så noga egentligen, eftersom man måste borra ur axeln lite för att få i bulten till knuten. Stången o knuten tror jag är Ford Sierra. Men faan vet, passade rätt bra iaf. Svarvade o gängade M12 i andra änden, som jag senare gängade i kolvstångsänden och sen Tig svetsade ett varv runt. Blev rakt o fint o stadigt.

Återkommer med mer bilder. Tänkte jag kunde lägga in lite då o då, när jag behöver vila mitt gipsade ben.....

Håll igång.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

3 personer gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker



Bengt Erik Eriksson

#2 » 20:53:48, 10-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:driver: Hålligång! det här vill jag se! :driver:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Fredrik_

#3 » 21:05:04, 10-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffa inga nya skador nu bara, innan befintliga har läkt :grin:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jonas Ryrfeldt (trådstartaren)

#4 » 23:31:57, 10-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte ska det bli fler benbrott.... :grin: . Det är ju en permobil, vad kan gå fel? Nu ska vi se om jag hittar fler bilder.....

Bild

Här har styrknut och nedre styrstångslagringen kommit på plats.

Bild

Och så den övre lagringen.

Bild

Här börjar man kunna ana hur alltihop kommer att se ut. Bågen fram är från en gammal oljefatskärra eller något i den stilen. Sparad bara för att den-kan-va-bra-att-ha....Och, man tager vad man haver :mrgreen: .

Bild

Tanken hamnade nästan på sin urprungliga plats. Tänkte först sätta den fram, lite mer skyddat, men bestämde mig för att det blir mest trasslig o tanka då. Senare skulle det visa sig att det ändå inte fanns plats fram. Återkommer om det.....

Håll igång.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

1 person gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

MagnusS

#5 » 00:03:54, 11-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta ser skoj ut:)

Det var för enkelt att bara använda åkgräsklipparen va? :vissla:
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

jörgen.ottosson

#6 » 06:15:22, 11-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där ser nästan tillräckligt rolig ut för att motverka sitt syfte... :klia: :mrgreen:
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Jonas Ryrfeldt (trådstartaren)

#7 » 08:07:11, 11-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusS skrev:
Det var för enkelt att bara använda åkgräsklipparen va? :vissla:


Jo, jag använder åkgräsklipparen så länge..... Men den har ingen kryckhållare...... :mrgreen:
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Strongliquid

#8 » 09:32:23, 11-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint jobb.
Men se till att ha ett par reservmagnapuller.
Är den där i aluminium? Jag köpte en sådan, men den skiten sprack också.
:x
Strongliquid
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:59, 17-11-2007
Ort: BD.
Maskintyp: Traktor

Holger

#9 » 14:01:39, 11-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonas Ryrfeldt skrev:Det är ju en permobil, vad kan gå fel?

Det beror på hastigheten :mrgreen:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Jonas Ryrfeldt (trådstartaren)

#10 » 21:21:36, 11-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
Jonas Ryrfeldt skrev:Det är ju en permobil, vad kan gå fel?

Det beror på hastigheten :mrgreen:


Det var just det där med hastigheten..... :klia: . Första provkörningen blev väl sådär.... :uupps: . Bonnen, han som egentligen skulle bygga radiobil av Atvn, skulle göra första provkörningen. I brist på wire i tillräcklig längd så blev det bakbroms och pimpelgas :driver: . Lite besvärligt att hålla fast i styret med en hand o gasa med den andra.... :slag: . Men det visade sig att utväxlingen var på tok för hög för att orka iväg med Bonnens 120kg (?). Så vi ställde på Johan istället, med ungefär halva vikten, men inte hjälpte det :sad: . Omgående började det konstrueras för att svarva en växellåda, med en planetväxel i, att montera mellan bakdrev o bakaxel :P . Men med tanke på att det skulle ha inneburit ungefär två dagars svarvande, kändes det inte som det enklaste alternativet..... :mrgreen: . Googlade lite på kinareservdelar men kunde inte reda ut vilken kedja/drev som satt på vår Atv. Slutade med att jag ringde Webshopen där Atvn var köpt o frågade om han hade något större drev till vår kedja, med ca 8mm del.dim. Jo då, då är det den klena kedjan, finns 78 kuggs drev: får jag till svar. :thumme:. I torsdag var jag o löste ut paket med kedja/drev med ca 6mm del.dim. :slag: . De där killarna med Webshop tror jag inte är medlemmar på Maskinisten :mrgreen: . Nu är iaf ett nytt framdrev beställt. Får väl se om jag får ihop något som passar? Kanske hade varit enklare att svarva en planetväxellåda....... :dancing_geek:


Bild

Svetsade ihop ett litet lastflak så länge. Har även beställt en längre gaswire. Idag var jag o fick ett nytt gips, får väl försöka göra lite i verkstaden i morgon, när gipset torkat ordentligt.... :grin:

Håll igång.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

2 personer gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Jonas Ryrfeldt (trådstartaren)

#11 » 12:39:19, 14-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, nu blev det sådär igen.... :hotar2: Jäkla kineser! Jag beställde nytt framdrev för att passa 78 kugg bakdrevet.... Enligt Webshopen fanns två olika typer till 49cc motorerna. M8 och M10. Enkelt! Min har M8. Hur svårt kan det va? Jodå, drevet som kom saknade lagerläge o hade 8x1 gäng :slag2: Svarvade en distans till lagret, borrade ur gängan o svetsade på insidan istället. Det funkade i 5 meter......

Bild

Sen blev det såhär. Det fina kinesiska stålet i drevaxeln, den med 8x1, sträckte sig så alltihop blev glapp och skevt. O då matades kedjan av i gruset.... Prövade då att svetsa utsidan också. Då glappade det iaf inte, men axeln är krokig så trumman till slirkopplingen skevar som tusan...

Bild

Efter det låg kedjan kvar 7 meter :driver: Det går fortfarande rätt tungt med 120kg testpilot.....Trots ca35% lägre drevning. Vid det laget tröttnade vi i går kväll! Det hade varit enklare att svarva en planetväxellåda! :mrgreen:

Håll igång.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

1 person gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Gossebear

#12 » 10:54:21, 15-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur långt har du kommit med planteväxeln? Saknar lite bilder... kl är ju redan 11. :driver:
Senast redigerad av Gossebear 20:35:55, 15-07-2011, redigerad totalt 1 gång.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

patrik h

#13 » 20:09:18, 15-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju fredag så första groggen va nog redan upphälld.... :cool:
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

JoBy

#14 » 20:41:42, 15-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En mellanaxel med två kedjedrev tycker jag borde vara enklare än en växellåda.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Robban_C

#15 » 22:19:05, 15-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och billigare.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se