Som jag konstaterade i inlägg #6 så går det inte fort det jag gör.
Men idag hände lite saker. Kände jag behövde en paus från husbyggande så jag gjorde något helt onödigt (eller i alla fall lågprioriterat), jag satte igång med vagnen. Hela historien är att jag har haft mitt svetsbord stående precis framför billyften, men när jag fick tvåor på bromsarna var jag tvungen att lyfta ut det. Helt plötsligt blev det en omflyttning av en masa saker i verkstaden. Rätt så trångt var det när jag behövde få in teleskoplastaren för att kunna flytta kipphyveln (den var så tung att handtrucken inte orkade lyfta den...).
Tyvärr så hamnade bordet på gården ett tag. Konstaterade att det var ganska bra att kunna hantera flaket med teleskoplastaren, så idag lyfte jag in bordet (som är 155*300 cm stort) direkt innanför portarna. Hämtade flakplåtarna och lade lite pussel. Borstade av där det skulle svetsas med vinkelslip och koppborste. Lite jobbigt att hantera dessa plåtar för hand, även om det gick. Men väl hopsvetsat så orkade jag inte mer.
Fick ta teleskoparen till hjälp.
Här har jag tagit ut den hopsvetsade bottenplåten och vänt uppochner på den för att kunna svetsa underifrån.
Så här långt har allt gått bra, så jag kör ut och rangerar hem vagnschassit med hjälp av teleskoparen. Från den här sidan ser det inte så illa ut...
Men här var det värre.
Flak och framstam har varit monterat med massa
vagnsbult. dessa har rostat fast i hålen, samt mer eller mindre rostat av i trävirket. Jag ville inte ha kvar bultarna i ramen, var lite orolig för rostsprängning, så jag fick bocka av bultarna och slå ut resterna ur ramen. Plasmaskäraren fick också hjälpa till med att minska mängden onödigt järn i form av
ram runt flak och liknande.
För att kunna ta av flakramen från underchassit så "tippade" jag flaket för att kunna lossa kolven från flakramen. Samtidigt så fick jag en titt på hur kolven såg ut. Bättre än väntat. Mycket rost i överkant, men det är troligen ovanför packningar. För säkerhets skull skrapar jag bort rosten och går över med oljebryne för att ta bort eventuella uppstickande rostflagor.
Tyvärr så gjorde jag ett fatalt misstag när jag lyfte flakramen. Jag tänkte innan att jag måste koma ihåg att kolla att axeln flaket ledar runt inte sitter fast, men vad tror ni jag glömde? Det finns klykor i flakramen som fäster ner mot ledpunkterna i underchassit. Dessa klykor snoddes nästan av röret.
Efter en massa måttande och svetsande såg det ut så här i kväll. Nu måste jag skaffa mer material innan jag kan göra klart.
Bakre hörnstolpar gör jag i 40mm fyrkantrör, och hylsorna til desa i 50*4 mm fyrkantrör. 50-mm-rören kapade jag till i rätt längd, men dessa har varit gulmålade. Hur håller man bäst fast 12 cm långa rörbitar när man ska borsta av dem med vinkelslipen? Jo, stoppa in ett klenare rör inne i dessa och trampa på det klenare röret. Lätt som en plätt.
Bonusbild på ett avklätt chassi.
Det syns dåligt på den sista bilden, men det bakre röret ska rotera inuti 10 cm långa rörhylsor när man tippar bakåt. Det var ju ganska självklart att det skulle ha rostat fast där, men efter en del våldande med
slägga och spett så har jag fått lös axeln och liv i smörjnipplarna. Behöver motioneras mer, men det gör jag när flaket är monterat så jag kan göra det med hydrauliken.