Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Renovering av tippvagn, frågor om flakkonstruktion

45 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Exs

#31 » 01:11:03, 14-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser jättebra ut! :thummar: Nästa projekt måste ju självklart bli att bygga hitchkrok till teleskoplastaren :grin:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...



Stridis2 (trådstartaren)

#32 » 23:57:47, 14-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha ha, du är kul! Om vi bortser från att det troligen är olagligt att dra annat än sådant som är till maskinens försörjning (skopor OK, grus inte OK), olagligt att dra med fordon som har pendlande bakaxel samt att det nog inte är hälsosamt för convertern så var det ett kul projekt.
Jag vet ett företag som hade tanke på att flytta material med vagn efter en stor truck. Man lät specialbygga vagn, flera insatser till nämnda vagn samt hitchdrag byggdes och monterades på trucken innan man blev varse om dess olaglighet. Jag tror de inte använde sakerna en gång som det var tänkt, men prylarna fick betalas ändå. :mrgreen:

Nej, min lösning är bra mycket enklare och tråkigare än så.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Martin.Eriksson

#33 » 02:05:07, 15-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pendel får du väl ha men inte bakhjuls styrning, truck, baklastare mm

Skickat från min SM-T113 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Exs

#34 » 02:41:56, 15-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men för gårdsbruk då? Tänkte ju att du skulle bygga en som jag kan kopiera sen... :vissla: :mrgreen:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

Stridis2 (trådstartaren)

#35 » 09:02:06, 19-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hågon hitch på teleskoparen lär det inte bli. Däremot så har jag hitch på den jordbrukstraktor jag använder, men jag saknar jordbruksdrag. Därför blev det en liten operation. Jag hade en ny hitchögla liggande hemma, men eftersom röret den ledade runt var mycket klenare än originaldraget blev de ganska mycket jobb att ändra så det passade. Jag var lat och beställde en ny 17-tons ögla från OIE istället. Någon som ser vad det är för fel på alla tre dragen?
Bild


Alldeles rätt, de saknar smörjnippel. Ut med dragbulten, borra och gänga så blev det en mycket mörk bild i alla fall
Bild


Svetsar fast draget, men jag är tyvärr inte någon duktig svetsare. Svetsar på tok för lite och på tok för sällan. :sad: Vill helst svetsa vågrätt. Visst kommer det att hålla, men det blev inte speciellt snyggt. När jag får tid ska jag välta vagnen på sidan och lägga en svets till på var sida. Men hastigt och (o)lustigt så blev jag tvungen att åka iväg och hämta lite saker. Det blev provkörning av både vagn och nya avgaskröken på traktorn, och båda fungerade utan anmärkning.
Stridis2 @ Verkstadsdagboken
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mattias Petterson

#36 » 09:23:13, 19-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lustigt, tänkte att det saknades fett i alla tre, men fettet måste ju i också.. ha ha
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

digger85

#37 » 12:38:48, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena hur går det med vagnrenoveringen? Gjort något mer?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
digger85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:36, 24-06-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskin: MF550..(såld)
BM36..
Dö grävaren..(såld)
BM Victor 1956.
Kubota U45.
Volvo BM 4200.

Stridis2 (trådstartaren)

#38 » 14:03:45, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr så har jag inte fått ihop tillräckligt med tid till att fortsätta med vagnen. Ännu så länge står vagnen utan lämmar och med behov av lite mer svetsande på dragöglan. Behov och behov, det är mer en fråga om utseende än hållfasthet. :vissla:

Vi får se när tid och inspiration infinner sig.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Göran Ekman

#39 » 15:15:37, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderat lite gångjärn nedtill på bakstammen. När har man nytta av det? Ska man köra grus är väl en spridar lucka att föredra. Ska man köra jord och schakt massor har man en baklämm som sitter i nederkant som fälls från traktorn. Den brukar vara rättkraftig.
När det gäller att dra med teleskoparen . Har jag inte en aning om vad lagen säger.
Merlos mindre maskiner Turbo Farmer anses att klara av att dra 20 ton. Hitch krok är ett vanligt tillbehör till dessa .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Stridis2 (trådstartaren)

#40 » 20:11:57, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommer troligen aldrig att sprida grus med denna vagn. Dumpersläm bak (som fälls ner mekaniskt och tål att tippa massor över) hade varit nice, men har inte tiden för en sådan konstruktion. Gångjärn i nederkanten är bra om man kör t.ex. pallar, byggvaror eller andra större föremål. Fungerar också när man kör massor, men man får gå ut och ta av lämmen när man ska tippa, alternativt köra utan bakstam. Gångjärn i nederkant är alltså en enkel kompromiss för mina behov.
Någon gång, när jag får alltför mycket pengar över, skulle jag vilja ha en riktig dumpersvagn (som ser ut som en dumpersbakända): :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Göran Ekman

#41 » 06:23:28, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har en tanke bakom det du gör då blir det bra.
En tanke till om att dra med last maskinen är att jag rätt ofta använder bommen till att dra kärror med och flyttar kärrorna backandes, ingen ting för allmän väg. Men hemma på gårds plan funkar det .
Någon form av rangerkrok , har jag tänkt på i flera år ,en krok som passar i hitchöglan.
Har en läpp typ lantbruks drag där jag kan dra fast en 50 kula perfekt om man ska flytta en lastad släp kärra. Får användas med viss känsla . Man blir lite bort skämd när man har tillgång till en teleskop lastare.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Stridis2 (trådstartaren)

#42 » 17:38:43, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Teleskoplastaren är helt underbar. Jag fattar inte varför inte fler har en sådan. :klia:
Jag rangerar också en del med min teleskopare. Men när jag skulle ha ut det här chassit så blev det på ett ovanligt sätt. Man hade lagt stora stenar framför vagnen så man kom inte åt på vanligt sätt. Ställde teleskoparen bakom vagnen, körde ut bommen över vagnen och en kätting ner i draget. Det var lite mysko att backa på det viset, men det gick. :mrgreen:
Rangerkrok är inte någon dum idé. Det är inte ovanligt att jag för vagnar framför maskinen också. Då är det ännu sämre att ha dem kopplade med kedja. Men en sak som är ännu trevligare att rangera med är rundsvängande grävmaskin. Då kan man tala om möjlighet att få vagnen in på omöjliga ställen. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#43 » 09:53:56, 04-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte mycket som har hänt under lång tid, men för någon månad sedan trodde jag att jag skulle jobba lite på vagnen. Körde ut teleskoplastaren (som normalt står parkerad där jag behövde skruva med vagnen) och rullade in vagnen. Dock infann sig vare sig tid, ork eller inspiration, så teleskoparen fick stå ute. :sad:
I vilket fall som, för några dagar sedan tog jag mig i kragen. Letade fram rören som ska bli bakre stolpar och spände fast dessa med skruvtvingar. Bar ner bakre lämmen. Eftersom de lämmar jag har är 50 cm höga förhöjningslämmar så fick en del göras om. Istället för gångjärn så satt det en plåtprofil på insidan av lämmen som skulle stötta mot undre lämmen, samt en plåt som skulle täta mellan lämmarna. Fast lite vinkelslip senare var dessa borta.
Bockar till gångjärnen och monterar dessa, samt sågar bort de första fästena jag monterat på vagnen (då dessa var felgjorda). Ska sätta in lämmen. Då visar det sig att jag har räknat fel och gjort flaket 4 mm för smalt! :uupps:
Då blev man lite trött å sig själv! :huh:

Funderade på om jag skulle korta lämmen eller göra vevformade stolpar (men var lite orolig för hållfastheten), men det slutade med att jag sågade lös hela hylsan i flaket och ska svetsa om båda dessa. Jag har alltså inte hunnit svetsa första ännu, och andra har jag inte ens sågat av.

Bild
Bild

Men nu till en fråga jag har. Lämmarna har flaklås som kan leda i överkant, plus ett traditionellt lås i nederkant. Alla överlåsen är svetsade i ramen. Frågan är, håller dessa tillräckligt bra eller ska jag såga av och byta? Ledmodellen har jag så det räcker medan den traditionella saknar jag två (har kanske rostiga begagnade)?

Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#44 » 14:43:13, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick frågan i annan tråd om typskylten till min vagn. Lägger med bilden här också så den finns lätt att hitta om jag behöver den någon gång.

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

InläggDetta inlägg har raderats av Stridis2 den 14:50:58, 07-01-2019.
Anledning: Dubbelpost


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se