Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Renovering av tippvagn, frågor om flakkonstruktion

45 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 08:36:40, 02-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag "råkade" köpa mig ytterligare ett tippvagnschassi i somras. Flaket fanns inte kvar, ramen runt har sett sina bästa dagar, men chassit verkar vara i relativt gott skick. Först en bild på skönheten.
Bild

Flakmått 2*4 meter och en lastkappacitet på 5 ton med trevägstipp. Jag kommer till 90% att köra massor (sten, jord och grus), resterande saker som kompaktlastaren och konstigheter man handlar på sig.
Flakramen består av två längsgående I-balkar, 60*135 mm, med ett cc-acvstånd på ca 92 cm. Det ger ett frihäng ut till kantramen på 54 cm. Kantramen består av en bockad plåtprofil, 70 mm hög, med insvetsade fyrkantsrör i de bakre hörnorna för stöttor till sidolämmarna.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Min fundering, och det är här jag vill ha forumets åsikter, är att helt strunta i träbotten och göra en botten av 3 mm plåt som läggs direkt på rambalkarna. Bocka ner sidorna 70 mm och sedan in ytterligare 30 - 40 mm. Högre profil i fram- och bakkant.
Botten får göras av tre plåtar (domex 200) på längden, alltså två svetsar tvärs över flaket.
Jag tänkte svetsa in tre tvärgående plåtar på högkant (plus fram- och bakkant) under flaket för att styva upp botten mer. Då blir det en meter mellan tvärgående balkar.
Är jag helt fel på det, finns det någon bättre / enklare / billigare lösning, kommer det att hålla? Bara ös på med synpunkter och förslag.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Stridis2 (trådstartaren)

#2 » 10:46:05, 02-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde en väsentlig detalj när det gäller behovet av slittålighet: Vagnen kommer inte att gå i daglig entrepenadtjänst. Det är på mitt lilla hobbylantbruk, så den kommer att stå still månadevis. Kommer jag att köra 100 lass med massor på ett år så är det mycket. Behöver alltså inte värsta sortens Hardox i botten. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Tycko Mikiasson

#3 » 15:08:53, 02-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var på länge på jakt efter en tippvagn. Men priserna var hutlösa på dom få som var till salu. Men fick tag i en kombinerad gödselspridare och vagn men då blir det ingen tipp. Funderar på att lösa det med att sätta ett gaffeltruck stativ på trepunkten och hissa hela kärran i draget.
Bild
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

Tycko Mikiasson

#4 » 15:13:23, 02-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

PS! det var Eleganten från viddernas ide när han satte en kula på minigrävaren för att kunna tömma bilsläpvagnen.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

Tycko Mikiasson

#5 » 15:21:00, 02-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa är nog att ha spåntat virke i botten kanske att olja in den som impregnering. Och sedan lägga en tunn plåt ovanpå. Det är lättare att få tag i spillplåt som går att lägga omlott (blir billigare). Det var tanken med min kärra.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

Stridis2 (trådstartaren)

#6 » 09:17:31, 16-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går inte fort när jag ska göra något, men jag har i alla fall fixat plåt till flakbotten. Nu får vi se när man får tid att montera det. :mrgreen:

Bild
Bild
Jag hade bara tid att lasta av dem utomhus, så ni får ursäkta löven och att de ligger ovanpå varandra. Underst ligger den bakre biten på rätt håll. I mitten den främre biten upp och ner. Överst den mellersta biten, också den upp och ner.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

johaniskogen

#7 » 09:21:12, 16-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycko Mikiasson skrev:Jag var på länge på jakt efter en tippvagn. Men priserna var hutlösa på dom få som var till salu. Men fick tag i en kombinerad gödselspridare och vagn men då blir det ingen tipp. Funderar på att lösa det med att sätta ett gaffeltruck stativ på trepunkten och hissa hela kärran i draget.
Bild


De är ju bara o dra igång bottenplattan så får du ju av lasset
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2 (trådstartaren)

#8 » 22:54:16, 14-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag konstaterade i inlägg #6 så går det inte fort det jag gör. :vissla: Men idag hände lite saker. Kände jag behövde en paus från husbyggande så jag gjorde något helt onödigt (eller i alla fall lågprioriterat), jag satte igång med vagnen. Hela historien är att jag har haft mitt svetsbord stående precis framför billyften, men när jag fick tvåor på bromsarna var jag tvungen att lyfta ut det. Helt plötsligt blev det en omflyttning av en masa saker i verkstaden. Rätt så trångt var det när jag behövde få in teleskoplastaren för att kunna flytta kipphyveln (den var så tung att handtrucken inte orkade lyfta den...).
Bild

Bild

Tyvärr så hamnade bordet på gården ett tag. Konstaterade att det var ganska bra att kunna hantera flaket med teleskoplastaren, så idag lyfte jag in bordet (som är 155*300 cm stort) direkt innanför portarna. Hämtade flakplåtarna och lade lite pussel. Borstade av där det skulle svetsas med vinkelslip och koppborste. Lite jobbigt att hantera dessa plåtar för hand, även om det gick. Men väl hopsvetsat så orkade jag inte mer. :sad: Fick ta teleskoparen till hjälp.
Bild

Här har jag tagit ut den hopsvetsade bottenplåten och vänt uppochner på den för att kunna svetsa underifrån.
Bild

Så här långt har allt gått bra, så jag kör ut och rangerar hem vagnschassit med hjälp av teleskoparen. Från den här sidan ser det inte så illa ut...
Bild

Men här var det värre. :mrgreen:
Bild

Flak och framstam har varit monterat med massa vagnsbult. dessa har rostat fast i hålen, samt mer eller mindre rostat av i trävirket. Jag ville inte ha kvar bultarna i ramen, var lite orolig för rostsprängning, så jag fick bocka av bultarna och slå ut resterna ur ramen. Plasmaskäraren fick också hjälpa till med att minska mängden onödigt järn i form av ram runt flak och liknande.
Bild

För att kunna ta av flakramen från underchassit så "tippade" jag flaket för att kunna lossa kolven från flakramen. Samtidigt så fick jag en titt på hur kolven såg ut. Bättre än väntat. Mycket rost i överkant, men det är troligen ovanför packningar. För säkerhets skull skrapar jag bort rosten och går över med oljebryne för att ta bort eventuella uppstickande rostflagor.
Bild

Tyvärr så gjorde jag ett fatalt misstag när jag lyfte flakramen. Jag tänkte innan att jag måste koma ihåg att kolla att axeln flaket ledar runt inte sitter fast, men vad tror ni jag glömde? Det finns klykor i flakramen som fäster ner mot ledpunkterna i underchassit. Dessa klykor snoddes nästan av röret.
Bild

Efter en massa måttande och svetsande såg det ut så här i kväll. Nu måste jag skaffa mer material innan jag kan göra klart.
Bild

Bakre hörnstolpar gör jag i 40mm fyrkantrör, och hylsorna til desa i 50*4 mm fyrkantrör. 50-mm-rören kapade jag till i rätt längd, men dessa har varit gulmålade. Hur håller man bäst fast 12 cm långa rörbitar när man ska borsta av dem med vinkelslipen? Jo, stoppa in ett klenare rör inne i dessa och trampa på det klenare röret. Lätt som en plätt. :mrgreen:
Bild

Bonusbild på ett avklätt chassi.
Bild

Det syns dåligt på den sista bilden, men det bakre röret ska rotera inuti 10 cm långa rörhylsor när man tippar bakåt. Det var ju ganska självklart att det skulle ha rostat fast där, men efter en del våldande med slägga och spett så har jag fått lös axeln och liv i smörjnipplarna. Behöver motioneras mer, men det gör jag när flaket är monterat så jag kan göra det med hydrauliken.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

CountyBruff

#9 » 23:37:34, 14-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips - om det inte är för sent - svetsa en balk mellan kolvfäste och bakstam,
för där kommer du lägga de tyngsta stenarna.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

digger85

#10 » 06:07:21, 15-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd som följs! Står inför en likadan operation..

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
digger85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:36, 24-06-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskin: MF550..(såld)
BM36..
Dö grävaren..(såld)
BM Victor 1956.
Kubota U45.
Volvo BM 4200.

Stridis2 (trådstartaren)

#11 » 18:55:42, 15-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

CountyBruff: Jag är inte helt säker på att jag förstår hur du menar. Något i stil med den blå rektangeln?

Som det är nu så ligger flakplåten bara mot de längsgående I-balkarna. Jag hade tänkt svetsa in tre tvärgående balkar ungefär där de röda rektanglarna finns. Dessa får göras i tre delar och svetsas i de längsgående. Vad tror panelen om detta? Men behövs det så går det givetvis också att sätta en längsgående mellan de befintliga, enligt blå rektangel. Lite svårt att anpassa bara mot det runda röret.

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#12 » 19:05:50, 15-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu funderar jag en del på gångjärn. Om man gör vanliga med en rund tapp som man sticker in i ett rör så är det ganska svårt att hänga på sidolämmarna själv. De är av trä, 4 meter långa och 50 cm höga, så de väger en del och är otympliga. Jag har hört om en modell som var som en krok i nederkant av lämmen. Man hängde upp lämmen i ett fyrkantigt hål i en plåtbit som satt svetsad i flaket. Sedan vek man upp lämmen och kroken låste fast allt. Någon som förstår vad jag pratar om? Kanske till och med har några bilder? Jag har en konstruktion ganska klar i huvudet, men det är onödigt att uppfinna hjulet gång på gång. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

PO

#13 » 06:15:07, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Typ botten utlösning!? har en modellav det på bigab flaken. Vill du se det i vekligheten så hör av dig.
Annars gör rundjärnen olika långa så är det lättare att hänga på lämmen.

1 person gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Stridis2 (trådstartaren)

#14 » 21:41:15, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tyckte mina gångjärnsförklaringar var hur tydliga som helst. I alla fall i mitt huvud. :vissla: :mrgreen:
Vi kör med några Paint-bilder som skulle göra Magloman och Co gröna av avund. :vissla:

Första bilden, lem nere. Grått är flakbotten, svart gångjärnsfästet (alltså en plåt med ett fyrkantigt hål i), rött själva gångjärnet (tänk ett bockat plattjärn) och blått är lemmen. Nu är det lätt att hänga på ena sidan först och låta den andra vila på marken. Sedan lyfta upp andra sidan medan den första hänger kvar på kroken.
Bild

Andra bilden, lem uppfälld. Nu bottnar gångjärnets yttersida (röd) mot gångjärnsfästet (svart) så lemmen inte kan tryckas ut.
Bild

Hoppas det klarnade lite grann.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

PO

#15 » 21:45:41, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aja men för tusan hakar det är ju glasklart när man tänker ett varv till . Velsa vagnen har just det du letar efter o en sådan vagn har
ju jag på logen.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se