Skall väl inte dra någon
växel på det men ... Det blir teoretiskt 3*4 +1 = 13 framåt och 3+4=7 bakåt.
Praktisk blir det att man kör på en fast växel på slutlådorna mest på 2:an, kanske vid krypbehov på 1:an.
Det blir Renault-lådan som man "kör" med. Den har tre framåt, ettan och backen är osynkade.
Kugghjulen som
driver via kedjan har utväxling 1:1.
- Kod: Markera allt
växel: 1 2 3 4
Citroën 16:1 9:1 5,6:1 3,8:1
Renault 15,5:1 8,5:1 5,5:1
C1+R1 = 248:1
C2+R1 = 139,5:1
C2+R2 = 76,5:1
C2+R3 = 49,5:1
Kopplingen styr jag med en bromsventil(Citroën), så behöver inte flaxa med vänster benet. Mycket bekvämt, med det tog ett tag innan jag blev van.
Gjorde kopplingscylindern av en bit 20mm hydraulrör.
För er som inte är bekanta med Citroën's bromsventiler så är funktionen att en kraft, inte rörelse, på pedalen ger ett visst
hydraultryck, oavsett oljemängd.
Håller på att måtta in motorn
Växellänkarna
Bakre kardan
Främre kardan