BM425 skrev:Havererat?
Hur då? Har sett en bild på sprucken vikt i regulatorn som sedan blockerade allt o knäckte kamaxelns bakelitdrev, finns tråd om det.
Så att det inte går att reparera?
Bild på det som gått sönder!
Motorn är en bilmotor från början den går att varva som en sådan också, B16A 60 hk vid 4500 rpm . Men de brukar inte hålla så länge om man börjar varva mer än vad som är kört med förut. Man tänjer på vändkanter någon hundradels mm som sedan gör att det skär.
Har provat att köra utan regulator men det blir svårt, man får parera med gasen hela tiden. Smörjning genom det lilla röret som går förbi fronten på motorn. Det bara droppar ner olja på ett glidlager i regulatorn, ingen trycksmörjning.
Stridis2 skrev:På min fars Krabat knäcktes också en vikt i regulatorn. Den kördes många år utan regulator som jordbrukstraktor. Besvärligt vid t.ex. plöjning...
Det måste vara ca 35 år sedan. Traktorn används fortfarande, men mest som lastartraktor, och nya ägaren har inte heller fixat regulatorn, så visst går det att köra utan.
Återgå till Projekt/renovering/restaurering
Användare som besöker denna kategori: Holma, johannesg, Morten Sørsdal och 5 gäster