Sida 4 av 5

Re: Krabat 1959 renovering

InläggPostat: 09:24:56, 20-05-2018
av Elmhult
Jaha, nu skar min "nya" regulator. Någon som vet om ytterligare en?

Re: Krabat 1959 renovering

InläggPostat: 19:27:38, 20-05-2018
av Kloge
Ring han du köpte den förra av

Re: Krabat 1959 renovering

InläggPostat: 07:24:03, 20-07-2020
av Bowseer
Fick du tag på en ny regulator? Min havererade i helgen och skulle behöva få tag på en ny :/ vad händer om man kör utan?

Re: Krabat 1959 renovering

InläggPostat: 08:27:01, 20-07-2020
av torbjorn_forsman
Om man kör utan regulator så går det inte att hålla konstant varvtal på motorn, du måste justera efter gasreglaget för hand så snart belastningen ändras.
Jag misstänker för min del att många regulatorhaverier på Volvo/BM -traktorer beror på bristande smörjning, har själv sett ett fall där regulatorn på en T31 hade rasat pga stopp i smörjröret till den. Denna regulator gick att reparera, det var bara standardkullager (ett av dem ett lite udda axiallager, gick dock att köpa hos SKF-åf) som var skadade.

Re: Krabat 1959 renovering

InläggPostat: 08:58:45, 20-07-2020
av BM425
Havererat?
Hur då? Har sett en bild på sprucken vikt i regulatorn som sedan blockerade allt o knäckte kamaxelns bakelitdrev, finns tråd om det.

Så att det inte går att reparera?

Bild på det som gått sönder!

Motorn är en bilmotor från början den går att varva som en sådan också, B16A 60 hk vid 4500 rpm . Men de brukar inte hålla så länge om man börjar varva mer än vad som är kört med förut. Man tänjer på vändkanter någon hundradels mm som sedan gör att det skär.

Har provat att köra utan regulator men det blir svårt, man får parera med gasen hela tiden. Smörjning genom det lilla röret som går förbi fronten på motorn. Det bara droppar ner olja på ett glidlager i regulatorn, ingen trycksmörjning.

Re: Krabat 1959 renovering

InläggPostat: 11:51:51, 20-07-2020
av Bowseer
BM425 skrev:Havererat?
Hur då? Har sett en bild på sprucken vikt i regulatorn som sedan blockerade allt o knäckte kamaxelns bakelitdrev, finns tråd om det.

Så att det inte går att reparera?

Bild på det som gått sönder!

Motorn är en bilmotor från början den går att varva som en sådan också, B16A 60 hk vid 4500 rpm . Men de brukar inte hålla så länge om man börjar varva mer än vad som är kört med förut. Man tänjer på vändkanter någon hundradels mm som sedan gör att det skär.

Har provat att köra utan regulator men det blir svårt, man får parera med gasen hela tiden. Smörjning genom det lilla röret som går förbi fronten på motorn. Det bara droppar ner olja på ett glidlager i regulatorn, ingen trycksmörjning.



Jag gissar på att det är exakt samma som har hänt mig. En del från vikten satt fast ordentligt.

https://forumbilder.com/i/rXcg

Re: Krabat 1959 renovering

InläggPostat: 16:22:27, 20-07-2020
av Stridis2
På min fars Krabat knäcktes också en vikt i regulatorn. Den kördes många år utan regulator som jordbrukstraktor. Besvärligt vid t.ex. plöjning... :sad:

Det måste vara ca 35 år sedan. Traktorn används fortfarande, men mest som lastartraktor, och nya ägaren har inte heller fixat regulatorn, så visst går det att köra utan. :mrgreen:

Re: Krabat 1959 renovering

InläggPostat: 16:24:09, 20-07-2020
av Bowseer
Stridis2 skrev:På min fars Krabat knäcktes också en vikt i regulatorn. Den kördes många år utan regulator som jordbrukstraktor. Besvärligt vid t.ex. plöjning... :sad:

Det måste vara ca 35 år sedan. Traktorn används fortfarande, men mest som lastartraktor, och nya ägaren har inte heller fixat regulatorn, så visst går det att köra utan. :mrgreen:


Aha okej! Tråkigt att det inte verkar gå att får tag i nya delar till dom!

Re: Krabat 1959 renovering

InläggPostat: 20:11:54, 26-07-2020
av Elmhult
Jag slog precis några åkrar med slåttermaskinen. Går bra utan regulator men man får ju vara alert med gasfoten.

Re: Krabat 1959 renovering

InläggPostat: 11:33:43, 28-07-2020
av Bowseer
Jag har fått tag i en begagnad regulator samt ny drevsats. Finns det någon som har en verkstadsmanual där man ser hur man monterar drev så att tändningen blir rätt? :uupps:

Re: Krabat 1959 renovering

InläggPostat: 12:35:37, 28-07-2020
av BM425
Detta är vad som står i Volvo PV B16 verkstadshandbok. Finns markeringar på kugghjulen som ska stå mitt för varandra. Tändningen får man ställa till sist efter svänghjulets markeringar.

BM425 @ [Traktorer] Fördelare snurrar inte Volvo Krabat -57

Volvo BM 425 verkstadshandbok

Re: Krabat 1959 renovering

InläggPostat: 09:03:19, 01-08-2022
av Elmhult
Nu har krabaten fungerat bra i ett par år. Men när den blir varm numera så indikerar oljetrycksmätaren noll. Och det kan ju inte vara bra. Nu vet jag ju inte om det går att lita på den mätaren längre men den börjar iallafall på tre, har jag för mig, när motorn är kall. Oljepumpen verkar sitta inne i oljetråget och drivs av kamaxeln? Hur otroligt knepigt är detta att fixa(Såg det fanns drev att köpa för renovering)? Och finns det nåt sätt att verifiera oljetryck utan att förlita sig på en mätare från femtiotalet?
Kör med den nästan varje dag. I sommar har den klippt gräs med nya vertikalklipparen.
Tack.

Re: Krabat 1959 renovering

InläggPostat: 09:26:22, 01-08-2022
av BM425
En bra tryckmätare kostar inte speciellt mycket 0 - 5 bar är lämpligt. Enligt spec på B16 så ska oljetrycket vid 2000rpm ligga på 2,5 - 3,5 bar.
Jag bytte dreven i min oljepump mer bara för att jag gjorde en helrenovering BM425 @ [Traktorer] BM 425 B16c Motorjobb.
Tror att du har mer behållning av att byta ram o vevstaklager lager för att få upp oljetrycket. Hörs det inget onormalt ljud att det klonkar i motorn vid lågt oljetryck så är det bara att köra.

Ett annat sätt att kolla smörjningen är att lyfta på ventilkåpan o se så att det kommer upp olja dit när motorn går. Flödet av olja är då viktigare än själva oljetrycket.

Det sitter en övertrycksventil vid sidan om oljefiltret, går att kolla så att fjädern i den är hel, kula o fjäder innanför en skruv där.

Vad kör du på för olja viskosistet? Längesen du bytte olja?

Re: Krabat 1959 renovering

InläggPostat: 10:25:52, 01-08-2022
av torbjorn_forsman
Beträffande mätning av oljetryck så går det ju utmärkt att provisoriskt koppla in en manometer avsedd för t ex tryckluft (från en kompressor, däckpåfyllare eller liknande), om man bara får ihop det med gängorna.

Re: Krabat 1959 renovering

InläggPostat: 09:21:12, 03-08-2022
av Elmhult
Det klonkar inte och den går som vanligt. Tar mycket lite olja. Droppar dock några få droppar under motorn om den står några dagar. Ska kolla under ventilkåpan. Den läckte som ett såll innan men efter jag bytt packning och rensat vevhusventilationen slutade det. Tack för tipsen! Ska kolla på det som nämnts.