Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Exs's blandade projekt

119 inlägg • Sida 8 av 8
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

igelkottar

#106 » 20:13:00, 22-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med talaren före Exs :grin: :thumme:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.



Exs (trådstartaren)

#107 » 13:45:31, 24-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halkade in på ett litet sidospår och började med truckgafflarna som ska få sig ett trimafäste. Plockade av gafflarna från bakstycket och körde av all gammal färg och rost med stålborste i vinkelslipen. La upp grejerna på svetsbordet för att "känna lite på det" innan jag börjar med fogberedningen;

Bild

Ville ha trimakrokarna i 30mm plåt men det är tydligen inte så många företag som skär så tjockt. Kändes trist att ge 1500:- paret för köpekrokar så jag gjorde en ritning och fick skuret i 16mm som jag sedan svetsar ihop två och två.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Exs (trådstartaren)

#108 » 22:15:42, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Längesen jag skrev något här så jag tänkte göra en liten uppdatering. Här väl hänt en hel del sen sist och tyvärr är det nog ganska mycket jag inte har tagit kort på, men kan ju skriva några rader om bilderna jag hittat i telefonen nu i alla fall. Skriver inte så mycket bildtext men är det nåt ni undrar över är det bara att fråga :grin:

Till att börja med så är lastmaskinsprojektet till salu pga flytt: Minilastarprojekt till salu - någon som är intresserad?
Här är en hög med diverse bilder relaterat till det:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Exs 23:06:44, 09-03-2019, redigerad totalt 1 gång.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Exs (trådstartaren)

#109 » 22:20:55, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gafflarna jag skrev om i näst senaste inlägget blev färdiga, grannen har haft dem på prov "tills vidare" sen dess.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Sen var det dags för ett nytt svetsbord. Bytte bort min höglyftande palldragare som varit grund för gamla svetsbordet till farsan mot ett hymo lyftbord som hade udda mått och saknade hydraulaggregat. Hade som väl var precis kommit över ett aggregat gratis så det var win-win för oss båda. Ville ha hjul under för att lättare kunna flytta alltihop och för att få ut stödpunkterna så det inte skulle bli vältsjukt, så jag svetsade ihop en ram. Först var tanken att hydraulaggregatet skulle ligga vid sidan av, men sen kom jag tack och lov på andra tankar och fällde in det i ramen istället.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Avloppsinfiltrationens luftningsrör började bli väldigt spröda av solljuset och trimmer + gräsklippare gjorde inte livet lättare för dem heller. Hade lite fyrkantsprofil som blivit frostsprängd till en halvrund form och passade utmärkt till att göra skydd utav eftersom den inte dög till något annat.

Bild

Bild

Bild

Bild


Gjorde en lättare renovering av klippdäcket på åkgräsklipparen. Lite ny färg, nya knivar, svarvade två nya lagerhus i stål då två av de gamla i alu var helt slut, nya lager samt munstycken och slang för att koppla in trädgårdsslangen och spola rent däcket efter klippning. Monterade även smörjnipplar för att kunna smörja lagren och därigenom även trycka ut ev. smuts som kommit in i lagerhusen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Skulle byta samtliga oljor på grannens tre traktorer och insåg att majoriteten av alla påfyllningar satt så illa till att det skulle vara jobbigt med dunk och tratt. Det handlade dessutom om ganska stora volymer. Hade en gammal och dåligt rostlagad lufttank ifrån en lastbil liggande som jag inte vågat använda som tryckluftstank av den anledningen. Men några få bars tryck borde den hålla för så jag gjorde en trycktank för olja av den. Kapade bort den rostlagade biten av tanken och svetsade dit en rörmuff där. De första gängorna är bortsvarvade i rörmuffen samt att jag gjort ett o-ringsspår i pluggen/locket så att man bara behöver dra i den med handkraft så att o-ringen äntrar för att det ska bli tätt. Hålet är stort nog för att kunna fylla tanken direkt ur en 20L dunk utan tratt. Tryckluft leds genom ett hydraulrör i botten av tanken upp till toppen så att man inte blåser luft genom oljan och i övrigt är det samma princip som i en sprayburk. Luft in, vätska ut.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Utöver allt annat trädgårdsarbete så provade jag på det här med att riva mossa också. Blev 8 lass med tippkärran :uupps:

Bild


Ligger kantsten mellan gårdsgruset och gräsmattan där jag bor. Dock inte på två ställen pga att berget sticker upp för högt där. Löste det med lite stål istället, bitvis formskuren efter berget.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Har haft ett hydraulaggregat stående några år. Tanken är att det ska bli ett aggregat som går att använda till lite allt möjligt men framför allt till en framtida hydraulisk press. Räknade på det och kom fram till att motorn var på tok för liten samt att vingpumpen med sina 80 bar inte heller var mycket att hurra för. Kom över en större elmotor med pumpkåpa/"bellhousing" som ska få en tandembyggd kugghjulspump nån gång när det finns lite tid och framför allt pengar över. Tillsvidare monterade jag i alla fall elmotorn och snyggade till hela paketet.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Har en större kompressor med extra tank samt en liten enfas kompressor. Ibland behöver man bara en liten luftmängd snabbt och då är det onödigt att veva igång den stora kompressorn. Och för att inte lilla kompressorn ska behöva fylla den stora så gjorde jag ett litet fördelningsblock med backventiler på:

Bild


Börjar med detta så länge. Har fler bilder på lager men nu blir det paus en stund, var ju jobbigt det här... :svettas: :lmao:
Senast redigerad av Exs 23:07:13, 09-03-2019, redigerad totalt 1 gång.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

magloman

#110 » 22:33:39, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:insomnia: Otroligt arbete nerlagt på motorfästen och sprängkåpan mm. :thumme:

Hyr förvaring nånstans o ställ undan den där för framtida projekt.

Blir inte projektet sålt så bygg elverk av den eller hydraulaggregat och sälj sen.
Fossilbränsledrivna saker är alltid bra pengar i.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Exs (trådstartaren)

#111 » 22:47:45, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett litet sidospår som jag halkat in på är det här med smide. Kör en fulvariant som även innefattar svets och vinkelslip, men det blir en del ganska trevliga resultat i slutändan som är roliga att ge bort i julklapp eller till speciella födelsedagar. Brukar bli väldigt uppskattat! Gjorde en ässja av en gammal bromstrumma och lite skrot med en hårfön som fläkt. I början var ässjan helt öppen men blev sedan sluten med skorsten för att bevara värmen lite bättre och ha lite mer kontroll över gnistorna från elden. Städet är ett gammalt slitet Lesjöfors från 1890-talet som jag fått. I brist på grova huggkubbar så blev det ett stativ i metall med träskiva som dämpare under själva städet.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Grytunderlägg:


Bild

Bild

Bild
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Exs (trådstartaren)

#112 » 22:53:04, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just nu håller jag på med bl.a en frontlastare som ska monteras på farsans boxer så småningom. Ska dock byggas om till trimafäste med hydraulisk tipp och så ska skopan breddas och få trimafästen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Ja och så håller jag ju som sagt på att flytta samtidigt också... :svettas: :svettas: :svettas:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Exs (trådstartaren)

#113 » 22:58:55, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev: :insomnia: Otroligt arbete nerlagt på motorfästen och sprängkåpan mm. :thumme:

Hyr förvaring nånstans o ställ undan den där för framtida projekt.

Blir inte projektet sålt så bygg elverk av den eller hydraulaggregat och sälj sen.
Fossilbränsledrivna saker är alltid bra pengar i.


Svar ja, det är oerhört mycket tid nedlagt på motorramen! Känns om att det skulle vara en hyfsat liten arbetsinsats att bygga resten nu förutom själva frontlastaren som ju kräver lite planerande gällande frontlastarens konstruktion för att få bra geometrier :thumme: Att behålla projektet är tyvärr inget alternativ så det är försäljning eller skroten som gäller nu :sad:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

raggsockan

#114 » 23:09:31, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ställplatts finns här . gratis
ifall du inte får det sålt
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

4 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Trigon

#115 » 23:23:59, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kan det inte vara ett alternativ att behålla ett projekt som du lagt ner så mycket tid på? Har du ledsnat totalt? Eller träffat ditt livs kärlek som ställt ultimatum att du inte får lov att vänsterprassla med en svets nånsin mer? :sad:
Hade jag varit lite mer kompetent och inte sett till att ha häcken så full hela tiden, hade jag nog funderat på att lägga ett bud, om inte annat för att det är så nära. Men nu skulle det bara bli stående hos mig så det är nog bäst att jag låter bli.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Exs (trådstartaren)

#116 » 00:00:27, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog för att jag är tillsammans med mitt livs kärlek, men det beror absolut inte på henne. Och inte har jag ledsnat på projektet heller. "Problemet" är att jag ska flytta hem till hembygden igen, nästan 20 mil och där väntar husrenovering och en rejäl portion trädgårdsarbete de närmaste åren. Hjullastarprojektet påbörjades för att ha något att göra när det inte var så mycket andra projekt på gång. Tyvärr har flera mindre projekt fått stå i skuggan pga det och jag väljer därför hellre att flytta med mig de små projekten de ca 20 milen till Småland och avstå från hjullastarprojektet. Särskilt då med tanke på att tid och pengar som sagt kommer att gå åt till husrenovering ett bra tag framöver...

Kompetens har inget med saken att göra, se på mig, knappt 29 år gammal och enda officiella utbildningen jag har är som elektriker. Vill man så kan man :thumme:
Senast redigerad av Exs 00:32:10, 10-03-2019, redigerad totalt 1 gång.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Trigon

#117 » 00:27:30, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det förklarar ju saken, att ha saker stående som man känner att man vill och borde ta itu med samtidigt som man måste göra annat under en lång tid blir man inte gladare av. Men det är nog det som är mitt problem också, gav jag mig fasen på det så skulle det nog lösa sig med kompetensen. Men i takt med att jag fått familj och barn har jag insett att jag måste köpa mer inventarier och maskiner som är i det skick jag vill och fungerar redan från början för att tiden ska räcka till.
Hoppas du får det bra i din hembygd. Orkar du så läser vi givetvis gärna en tråd om husrenovering här också... :grin:
Även om jag vet från mig själv att när till och med sömnen börjat få stryka på foten för att man inte hinner med så ska det mycket till för att man tar sig tid att uppdatera sina trådar på "forat".
Lycka till! :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

braha

#118 » 09:08:29, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:Nog för att jag är tillsammans med mitt livs kärlek, men det beror absolut inte på henne. Och inte har jag ledsnat på projektet heller. "Problemet" är att jag ska flytta hem till hembygden igen, nästan 20 mil och där väntar husrenovering och en rejäl portion trädgårdsarbete de närmaste åren. Hjullastarprojektet påbörjades för att ha något att göra när det inte var så mycket andra projekt på gång. Tyvärr har flera mindre projekt fått stå i skuggan pga det och jag väljer därför hellre att flytta med mig de små projekten de ca 20 milen till Småland och avstå från hjullastarprojektet. Särskilt då med tanke på att tid och pengar som sagt kommer att gå åt till husrenovering ett bra tag framöver...

Kompetens har inget med saken att göra, se på mig, knappt 29 år gammal och enda officiella utbildningen jag har är som elektriker. Vill man så kan man :thumme:

Eftersom "Va fan skulle jag göra mig av med hjullastarprojektet för?" kommer att belasta dig då och då i framtiden är rådet:
(Om hälsa o ekonomi tillåter:)
Skaffa en (isolerad) 20-fotare och ställ in ALLA dina projekt + ev annat som ska flyttas. Placeras sedan väl ventilerad avsides på nya tomten. Glöm den under oviss tid...
När du om x år är "klar" med hus, maskinhall o tomt, kan du börja pilla med dina hjärte-projekt och du är fortfarande ung.
Vill man, så kan man...

6 personer gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

Exs (trådstartaren)

#119 » 12:55:26, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner nog mest att jag inte vill behöva släpa iväg allt 20 mil och sen ha det ståendes på oviss framtid. Har absolut inga problem med att göra mig av med det, så viktigt är det inte för mig. Hade varit gött att kunna ägna sig åt småprojekten med gott samvete under den begränsade verkstadstid som blir framöver istället för att behöva ha detta hängande över sig.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se