Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Exs's blandade projekt

119 inlägg • Sida 5 av 8
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Bengt Erik Eriksson

#61 » 07:50:20, 21-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha!!! AAZ är altså en VAG motorkod.. Tänkte suspekt rysk misilbärare eller något sådant. :lmao:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



magloman

#62 » 15:30:09, 21-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp :thumme:

Finns den nåt LT31 / LT35 / LTxx med 4-cyl motor? Isf passar ju en sån låda direkt på. Men finns väl inga automat?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Exs (trådstartaren)

#63 » 21:31:16, 24-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LT31/35???

Fick en idé som var så j*vla dum att den var tvungen att testas... Har ett par hundra meter "egen" väg sista biten fram till huset och mellan de odlade grödorna bredvid vägen och själva vägen blir det alltid ca en meter brett med högt gräs. Tänkte att det kunde bli tjusigt om man på ett enkelt sätt kunde hålla nere det men eftersom det skulle vara för jobbigt att gå med trimmern där titt som tätt fick det bli en liten prototyp :mrgreen:

Bild

Bild

Fungerade som förväntat ganska dåligt, men kunde inte låta bli att testa hehe :grin: Tror faktiskt det hade kunnat fungera hyfsat med en bättre riggning och en annan kniv på gräsklipparen men njae, det får nog vara :grin:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

17 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

lagun49

#64 » 23:28:49, 24-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: Ge inte upp på första försöket! Det blir säkert bra med lite hjälp från maskinisterna. :rock_on:
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

pluton

#65 » 08:33:10, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, en bättre riggning så att klipparen är mer fast och inte dinglar när du kör. Bra idé, det gör inget om jag snor den?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

Exs (trådstartaren)

#66 » 20:57:54, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det går säkert att få det till att fungera ganska hyfsat om man ger sig f*n på det. Precis som pluton säger så behöver det riggas så att klipparen inte kan gunga, jag fick bort en hel del av gunget genom att kryssrigga kättingarna som på bilderna men klipparen behöver nog vara i princip helt stum i färdriktningen. Sen var nog mitt största problem att kniven är en sån där rund plåtskiva med små korta knivar längst ut så en sån där kniv som lagun använder till sitt nya klippdäck hade nog varit smaskens :eat: Ett annat problem är att kåpans framkant böjer ner det längsta gräset så att det blir dåligt klippt. Samtidigt vill man ju inte kapa loss framkanten för då har man väl skapat en riktig dödsmaskin...

Självklart får ni sno idén! Så snor jag tillbaka den sen när ni löst alla problem och fått den att funka :djaevul: Lägg gärna upp en bild i tråden på hur det blev, eller en länk till ev. projekttråd så jag inte missar nåt :grin:


Tog in harven som jag harvar gårdsplanen med för lite fix på den. Först och främst ska den få hjul för att lättare kunna vända med den samt backa in i hörnen på gårdsplanen och så blir det väl riktning av några av pinnarna också.

Bild


Svetsade ihop ett par fästen till hjulen

Bild


Monterat

Bild


Hade tur som en tokig och hittade två lämpliga förlängningsmuttrar i en "bra o ha" - låda

Bild


Voilá!

Bild


Ett litet tvärstag

Bild


Påbörjat att laborera med höj- och sänkmekanismen

Bild

Känner redan nu att jag kommer få bygga om mekanismen sådär femtioelva gånger innan det fungerar som jag vill. Men sen blir det nog j*vligt bra :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Tjocksmocksjocke

#67 » 11:41:20, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senast redigerad av ja-bond77 17:35:18, 26-07-2016, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Inga url-koder förutom i specialfall!
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Exs (trådstartaren)

#68 » 16:57:41, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd! :grin: Den hade jag helt missat... Är det nån på forumet som förverkligat nån av idéerna?
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

ja-bond77

#69 » 17:38:33, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollar man på lite större klippare har man lodräthängande kättingar framför kniven istället för en tät plåt... Då mejas kanske inte gräset ner så mycket? :klia:

Bild
Originalets URL: http://static.mascus.com/image/product/large/apjorgensen/s,2c596c1a-5a0b-4b1e-a2f4-3909f4355619_1.jpg
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Exs (trådstartaren)

#70 » 03:16:00, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag funderade faktiskt på det om man skulle öppnat upp kåpan. Har massa ca 15 cm långa stumpar kvar med klen snökedjekätting, samma som jag använde till fyrhjulingens snökedjor tidigare i tråden, så det hade ju funkat. Men jag la som sagt ingen tid på detta nu...

Har byggt färdigt harven nu i alla fall, ska bara riktas ett par pinnar och slängas på lite färg så får den ut i friska luften igen.

Hjul uppe:

Bild


Hjul nere:

Bild

Ska försöka hitta nån gummikudde att sätta vid änden på "spaken" så den ligger lite göttare på dragstången också.

Tänkte på en grej när jag gjorde detta... Finns det nånstans nån sammanfattning av en massa fiffiga mekaniska lösningar såsom overcenter som jag gjort i detta fallet, diverse parallellföringar, axiella/radiella kammar och sånt? Konstruktörsporr helt enkelt :mrgreen:

Var även och tittade på en mercedesmotor idag till lastarbygget men gjorde ingen affär. Fick ett bra pris och mycket grejor till och både motor + låda var elektronikfria så det var frestande, men efter att ha tittat och mätt lite på en jobbarkompis VAG turbodiesel med volvolåda insåg jag en gång för alla att det är det jag ska ha. Mycket kortare totallängd på motor + låda än Mercan.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

ner

#71 » 07:58:55, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör Volvo 960 automatlåda manuellt paddlar på ratten, helt utan orginal elhärva och styrbord. Använder ett 12v PLC för att styra växlarna. 2 selenoider som ställs i olika kombinationer för de fyra växlarna. Men man kommer inte undan P/R/N/D på golvspak. Funkar väldigt bra, men jag har insett att motorbromsa på 1:an eller 2:an är det ingen idé. Uppmärksammat att vid motorbromsning på modernare bilar (med konventionell automatlåda) så växlar de inte ner från de högre stegen förrän du ger gaspådrag igen.
Jag har ännu inte gett mig på PWM styrning av oljetrycksselenoiden så den är konstant max oljetryck vilket kan ge lite ryck när man lägger i driven, men annars inga problem. Lock-upen är inlagd som femte växel. Men då den inte tål särskilt mycket moment blir det nog en styrning mot gasspjällläge i framtiden för att undvika för hög belastning.

Lådan är RWD och heter AW 30-43. Ofta billiga då intresset generellt är svagt. Lådan sitter i bl.a. Toyota supra och i fyrhjulsdriven version i någon pickup typ kring kab, minns inte riktigt. Svaghet i Volvos fall är att oljekylningen är undersimensionerad.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

magloman

#72 » 08:49:30, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hängande kättingar fångar upp flygande föremål utan att ta skada väldigt effektivt. En fast plåt går sönder till slut.

Klart du ska ha en vag motor ;)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Exs (trådstartaren)

#73 » 17:20:03, 29-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

@ner
Intressant det där med styrningen av växellådan :grin: Är väl medveten om hur det fungerar i teorin men har väl känt att jag inte har tålamod att klura ut diverse solenoidkombinationer och så, tror jag kommer ha fullt upp med den mekaniska biten ändå. Fast helt ointressant är det inte! Får klura på det... Synd att man ändå måste ha växelväljaren dock :sad: Går det att få växellådan i "Neutral" med "Driven" i genom att t.ex inte dra en enda av solenoiderna? Kunde ju vara mer intressant i så fall eftersom man då kan göra en funktion där man kan trycka in en knapp eller trycka på bromsen och frivarva för att t.ex höja lastaren snabbt utan att behöva lägga ur "Drive". En annan finess är ju förstås att man kan spärra lådan på vilken växel man vill utan att den växlar hux flux.

Hmm.... det dyker ju upp fler och fler fördelar ju mer man tänker på det :grin: I så fall skulle jag säkerligen pilla in en arduino i en fukttät låda och använda som styrning, då kan man dels få PWM-styrning om man vill och dessutom har man råd att ha en färdigprogrammerad reserv på hyllan ifall det skulle strula :thumme:


Var för övrigt och tittade på hytten jag tänkt ha till lastaren idag :grin: Åker iofs förbi den dagligen men tog en närmare titt idag, ska ta bild vid tillfälle. Hytten sitter på en truck som är reservdelstruck för en annan truck och dealen för att jag ska få lägga vantarna på hytten är att jag ska svetsa ihop en rostskadad tröskel på hytten på trucken som används. Inga problem tänkte jag och stannade och pratade med ägaren idag för att titta på den "rostskadade tröskeln"... Kan säga att det var liiiiiiite mer än bara tröskeln när jag lyfte på golvmattan. Hela j***a golvet är borta i princip :huh: Jaja, jag gör ändå en bra deal även fast jag får svetsa upp nästan hela golvet, får dessutom med ett par pallgafflar på köpet :thummar: :grin:

Det fina i kråksången är dessutom det att hytten jag ska ha från "skrottrucken" är nära på rostfri, så jag behöver iaf bara laga en hytt :hurra:


Krattade gårdsplanen en sväng idag också...

Bild


Bild


Före:

Bild


Efter:

Bild


Har inte kört på länge så ogräset har hunnit ta sig ganska bra, så jag fick inte loss allt i kanterna. Men kör jag en sväng nästa gång det kommit en regnskur så följer resten med också :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

ner

#74 » 12:42:06, 30-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har alltid en växel i, off/off på selenoider a ger trean på den låda jag använder. Neutral går endast att få genom mekaniska växelföraren. Men jag tror att man ganska enkelt skulle kunna konstruera en rattväxelspak för P/R/N/D där man gör en spärr för att nå P-läget. Växelföraren på lådan är relativt lättmanövrerad. Skulle säkert gå med vajer. Sen sätter man bara tryckknappar för växla upp ner eller implementerar vredet från en l50 kanske?

Plc:t jag använder kostar ca 2500kr om jag minns rätt. Finns i en del olika konfigurationer.

Mer info om mitt bygge finns här:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=240

(Edit: sid 17 ang växelstyrning)

1 person gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

OlofM

#75 » 22:02:09, 04-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:LT31/35???

Fick en idé som var så j*vla dum att den var tvungen att testas... Har ett par hundra meter "egen" väg sista biten fram till huset och mellan de odlade grödorna bredvid vägen och själva vägen blir det alltid ca en meter brett med högt gräs. Tänkte att det kunde bli tjusigt om man på ett enkelt sätt kunde hålla nere det men eftersom det skulle vara för jobbigt att gå med trimmern där titt som tätt fick det bli en liten prototyp :mrgreen:

Bild

Bild

Fungerade som förväntat ganska dåligt, men kunde inte låta bli att testa hehe :grin: Tror faktiskt det hade kunnat fungera hyfsat med en bättre riggning och en annan kniv på gräsklipparen men njae, det får nog vara :grin:


Ett tips på lite stabilare upphängning av klipparen, en "halv parallellogram" så blir den stabil i sidled och följer höjdskillnaderna med hjälp av kedjorna i bakkanten:

Bild
Bild

Olof

3 personer gillar det här inlägget.
OlofM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:20, 19-12-2008
Ort: Lund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hemmasnickrad midjestyrd minilastare
Zetor 8011 och 7045


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Al och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se