@ner
Skulle du av nån anledning få för dig att testa nån gång så får du gärna skriva en liten notis i tråden
Har funderat på det där med att hålla med bromsen, men vill ogärna göra det regelbundet eftersom V70-växellådan får ta emot ett väldigt stort moment då som den inte är byggd för. Kanske till och med är så att de gamla trumbromsarna har svårt att hålla emot då. Gör jag en sån lösning så får jag nog montera en skivbroms på automatlådans utgående
axel, dvs innan den går in i V70-lådan.
Kanske inte varit helt glasklar med hur jag tänkt drivlinan så för den som är ny i tråden tar vi en repetition
Dieselmotor --> RWD automatlåda --> FWD manuell låda --> Hjulaxlar
Dieselmotor för att... ja det behöver jag väl knappast förklara för medlemmarna på detta forumet
Automatlåda för att få fram/back/allmän gårdskörning kopplingsfri
Manuell FWD - låda för att få en dropbox där man får ut en axel framåt, och en bakåt. Dessutom hjälper den inbyggda differentialen i lådan till att få ner utväxlingen så att inte maskinen gör 120km/h. Hade iofs gett en jädra adrenalinkick
Lådan används även för att kunna välja en bra grundväxel för arbetet både framåt och bakåt (i och med att fram/back styrs av automatlådan). Hoppas på att automatlådan "släpper drivet" hyfsat när man släpper gasen samt att synkringarna i V70-lådan är i acceptabelt skick, för i så fall kan man förhoppningsvis även växla med manuella lådan "i farten". För även om det normalt sett är ca fyra steg i en automatlåda så får ju den ganska litet hastighetsområde i och med att den ligger före den manuella lådan.
Däremot var det en annan sak som slog mig nu angående stallvarv... Jag antar att jag måste ta automatlådan från en dieseldriven bil för att inte kolvarna ska titta ut innan maskinen börjar röra sig?
Och därmed kommer vi in på Jimmy Nilssons tips som kompletterar ner's tips, nämligen att volvo 7** och 9** - automater är bra, men det ska alltså vara från en diesel
@TSJocke
Var frestad att göra detta innan jag lastade av dem av släpkärran, men eftersom några av bromstrummorna kärvade så tror jag inte att det skulle blivit ett tillförlitligt resultat i och med att ett
hjul kunde snurra mer än det andra osv. Måste ändå öppna locken på diffklumparna sen för allmän kontroll, rengöring osv och med lite tur kanske det går att komma åt och räkna kuggarna på pinjongen, kronhjulet är en lätt match att räkna och sen får miniräknaren jobba ett par sekunder
Finns inga garantier för det än men jag misstänker
iaf att två av axlarna har en utväxling på 4.22 vilket i så fall faller mig i smaken perfekt