Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Exs's blandade projekt

119 inlägg • Sida 6 av 8
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Exs (trådstartaren)

#76 » 16:05:41, 05-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den var fiffig Olof! :thumme: Har du fler bilder på helheten? Vad den sitter monterad på liksom.. :grin:

Ner:
Vad tror du händer om man släpper spänningen till tryckregleringsventilen i "Drive", tror du man får friläge då? Tänker typ på om man vill frivarva ett par sekunder för att höja lastaren utan att lägga i och ur växeln. Kan ju ha en knapp i lyftspaken i så fall :thumme:

På motorfronten är det för övrigt helt dött :sad: Kollat både lokala skroten och blocket, men får leta vidare.

Var i alla fall och hämtade dessa idag :grin:

Bild

Är tyvärr lite orolig för att det är olika utväxling på alla tre :sad: Men det är ju nåt att bygga på så länge i alla fall. Med lite tur så behöver jag inte korta dem heller och det är ett jobb jag gärna slipper. Axlarna kommer från cheva-vanar och heter såhär;
GMK5
GMK6
GM36

Finns även en längre nummerserie på dem också som jag inte kommer åt att läsa nu, men den var i alla fall samma på två av dem tror jag. Alla tre axlarna har 10-bultade kåpor och verkar ha samma mått i övrigt. Nån som är vass på detta? En googling resulterade mest i att jag skulle läsa nån kod i handskfacket som angav utväxlingen, men det är inte så lätt när bilarna är platta som pannkakor.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221



Mr Johansson

#77 » 17:59:34, 05-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollat hos Bäreberg, eller det va kanske de du menade?
Mr Johansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:42:19, 28-05-2011
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 650, 2200, 641, 400
John Deere 6320

Exs (trådstartaren)

#78 » 18:33:19, 05-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, har inte kollat på Bäreberg i och med att de normalt sett inte har några motorer stående. Ska däremot dit och köpa lite stål nån dag :thumme: Bra ställe, synd bara att det ligger så jädra "off". Skroten jag kollat på är Sjuntorps Biltjänst i Vänersborg och det är även därifrån axlarna kommer. Det ligger nära jobbet så jag ska kika in där på lunchen lite då och då framöver och se om de får in några lämpliga motordonatorer.

Bor du i närheten?
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

OlofM

#79 » 19:59:58, 05-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:Den var fiffig Olof! :thumme: Har du fler bilder på helheten? Vad den sitter monterad på liksom.. :grin:



Det kommer kanske i min projekttråd om lastarbygget. :cool:

Olof

2 personer gillar det här inlägget.
OlofM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:20, 19-12-2008
Ort: Lund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hemmasnickrad midjestyrd minilastare
Zetor 8011 och 7045

Mr Johansson

#80 » 20:22:03, 05-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, men det är lätt värt att åka dit och bara gå och kolla på allt de har, alltid hittar man något man inte visste att man behövde. :grin:
Bor några mil därifrån så man kan ta sig en tur ibland och köpa verktyg och järn osv.

1 person gillar det här inlägget.
Mr Johansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:42:19, 28-05-2011
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 650, 2200, 641, 400
John Deere 6320

Exs (trådstartaren)

#81 » 00:54:16, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut! Är där titt som tätt och köper material. Sådär 90% av allt stål du ser i denna tråden kommer därifrån :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Mattias Petterson

#82 » 07:02:32, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyft upp gräsklipparen lite i framkant så viker den inte ner gräset lika mycket.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

ner

#83 » 06:32:42, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:
Ner:
Vad tror du händer om man släpper spänningen till tryckregleringsventilen i "Drive", tror du man får friläge då? Tänker typ på om man vill frivarva ett par sekunder för att höja lastaren utan att lägga i och ur växeln. Kan ju ha en knapp i lyftspaken i så fall :thumme:


Jag har inte kört oljetryckselenoiden ännu så jag vet inte riktigt hur växellådan, med lägsta oljetryck, beter sig. Men i teorin bör det funka. Ska du använda en vanlig converter så har du ju alltid upp till stallvarv att utnyttja om du håller fast med bromsen vid lyft. Min converter verkar ha stallvarv 2000 varv.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Jimmy Nilsson

#84 » 19:26:53, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang det där med rwd låda till vag-motor. Volvos dieslar 2,7 och 9 serien har lådor med sprängkåpa som är bolt-on på vagdieslar.. Dom använde man på den glada tiden när man lekte folkrace.. Går utmärkt att pula ner en audi 5 cylindrig rova i en ascona A med volvolåda :D
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Tjocksmocksjocke

#85 » 20:02:59, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg upp axlarna på ett par bockar och vrid säg 50 varv och räkna i andra änden vad det blir..
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Exs (trådstartaren)

#86 » 22:40:58, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

@ner
Skulle du av nån anledning få för dig att testa nån gång så får du gärna skriva en liten notis i tråden :thumme: Har funderat på det där med att hålla med bromsen, men vill ogärna göra det regelbundet eftersom V70-växellådan får ta emot ett väldigt stort moment då som den inte är byggd för. Kanske till och med är så att de gamla trumbromsarna har svårt att hålla emot då. Gör jag en sån lösning så får jag nog montera en skivbroms på automatlådans utgående axel, dvs innan den går in i V70-lådan.

Kanske inte varit helt glasklar med hur jag tänkt drivlinan så för den som är ny i tråden tar vi en repetition :grin:
Dieselmotor --> RWD automatlåda --> FWD manuell låda --> Hjulaxlar

Dieselmotor för att... ja det behöver jag väl knappast förklara för medlemmarna på detta forumet :grin:
Automatlåda för att få fram/back/allmän gårdskörning kopplingsfri
Manuell FWD - låda för att få en dropbox där man får ut en axel framåt, och en bakåt. Dessutom hjälper den inbyggda differentialen i lådan till att få ner utväxlingen så att inte maskinen gör 120km/h. Hade iofs gett en jädra adrenalinkick :mrgreen: Lådan används även för att kunna välja en bra grundväxel för arbetet både framåt och bakåt (i och med att fram/back styrs av automatlådan). Hoppas på att automatlådan "släpper drivet" hyfsat när man släpper gasen samt att synkringarna i V70-lådan är i acceptabelt skick, för i så fall kan man förhoppningsvis även växla med manuella lådan "i farten". För även om det normalt sett är ca fyra steg i en automatlåda så får ju den ganska litet hastighetsområde i och med att den ligger före den manuella lådan.

Däremot var det en annan sak som slog mig nu angående stallvarv... Jag antar att jag måste ta automatlådan från en dieseldriven bil för att inte kolvarna ska titta ut innan maskinen börjar röra sig?

Och därmed kommer vi in på Jimmy Nilssons tips som kompletterar ner's tips, nämligen att volvo 7** och 9** - automater är bra, men det ska alltså vara från en diesel :thummar:

@TSJocke
Var frestad att göra detta innan jag lastade av dem av släpkärran, men eftersom några av bromstrummorna kärvade så tror jag inte att det skulle blivit ett tillförlitligt resultat i och med att ett hjul kunde snurra mer än det andra osv. Måste ändå öppna locken på diffklumparna sen för allmän kontroll, rengöring osv och med lite tur kanske det går att komma åt och räkna kuggarna på pinjongen, kronhjulet är en lätt match att räkna och sen får miniräknaren jobba ett par sekunder :grin: Finns inga garantier för det än men jag misstänker iaf att två av axlarna har en utväxling på 4.22 vilket i så fall faller mig i smaken perfekt :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

magloman

#87 » 22:44:24, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev:Ang det där med rwd låda till vag-motor. Volvos dieslar 2,7 och 9 serien har lådor med sprängkåpa som är bolt-on på vagdieslar.. Dom använde man på den glada tiden när man lekte folkrace.. Går utmärkt att pula ner en audi 5 cylindrig rova i en ascona A med volvolåda :D


Ja det passar på vag 5-cyl och uppåt. Tyvärr är det annan sprängkåpa på vag 4-cyl och neråt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

atlashjul

#88 » 22:49:28, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får allt fundera lite till på en perkins tycker jag. :idea: :mrgreen:
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

pelle3

#89 » 00:53:48, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På volvoaxlarna står det instansat på kronhjulet vilken utväxling det är,,,,kanske är samma på dina

1 person gillar det här inlägget.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

Exs (trådstartaren)

#90 » 01:24:00, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:
Jimmy Nilsson skrev:Ang det där med rwd låda till vag-motor. Volvos dieslar 2,7 och 9 serien har lådor med sprängkåpa som är bolt-on på vagdieslar.. Dom använde man på den glada tiden när man lekte folkrace.. Går utmärkt att pula ner en audi 5 cylindrig rova i en ascona A med volvolåda :D


Ja det passar på vag 5-cyl och uppåt. Tyvärr är det annan sprängkåpa på vag 4-cyl och neråt.


Attans, och jag som ville slippa 5-cyl i största allmänhet. Men då får du och jag kanske lite adapterplattor att rita på Maglo :thumme:


atlashjul skrev:Du får allt fundera lite till på en perkins tycker jag. :idea: :mrgreen:


Kan jag väl göra om du funderar lite till på prislappen :mrgreen:


pelle3 skrev:På volvoaxlarna står det instansat på kronhjulet vilken utväxling det är,,,,kanske är samma på dina


Bra idé! Ska som sagt ändå öppna diffklumparna framöver, men har ingen lust att j*vlas med axlarna just nu eftersom det var ett mindre träningspass att på egen hand baxa av dem från kärran och runt uthuset där de ligger nu. Det är ganska stöddiga pjäser, men det var också just därför jag valde dom :thumme: Det är just sånt slit, släp och allmänt baxande jag hoppas slippa med en liten maskin :grin:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se