Insåg just två saker om AW30-43; Startmotorn sitter på absolut sämsta tänkbara stället med tanke på hur motorn ser ut, helt omöjligt att ha startmotorn där. Men å andra sidan ser det ut som att sprängkåpan är bultad och i så fall kanske man kan snurra den ett halvt varv? En bekants bekant hade eventuellt en AW30-43 liggande i alla fall och om så är fallet ska jag försöka ta en titt på den och ev. försöka köpa loss den. Och i så fall blir det adaptertillverkning också såklart, skitbra att ha Maglo som hjälp till det i så fall
Nåja, vad har egentligen hänt sen sist nu då?
Släpade hem den här skönheten
Bra med rostig skärmkant när det behövdes en lamphållare när jag låg under V70in bredvid
Började med att riva loss främre och bakre hjulupphängningen för att kunna bygga en hög, smal
vagn som går in genom dörren i uthuset. Ovanpå vagnen kan jag sedan bygga ihop motorramen med motor och växellå
dor inomhus i lugn och ro. Använde så mycket korta skrotbitar som möjligt till detta och struntade i det estetiska eftersom vagnen nog ändå kommer att hamna på skroten när maskinen är klar.
Styrledernas vinklar räckte inte riktigt till, tur man inte ska till bilprovningen med detta
Ledad
dragstång var väl lite overkill här men gjorde en i alla fall.
Som sagt, funktion före form...
Ämnena till motorramen uppslängda och här var det hög tid för en riktig storstädning av metallsnickeboa
Filade till den här lilla skruven som jag sen drog i i nedre kylarslangen med skruvdragaren för att på ett kontrollerat sätt kunna släppa ut glykolen.....
.....så att inte verkstadschefen skulle riskera att få i sig det som garanterat hade hamnat på marken om jag lossat hela slangen på en gång. Funkade faktiskt ganska bra
Lånade en motorlyft av en kompis och sen var det bara att börja bygga
Anledningen till att tvärbalken är svetsad ovanpå är för att hydraulpumpen är tänkt att sitta under den eftersom jag försöker hålla hela motor/drivpaketet så kort som möjligt. Dock måste kamremmens
drivhjul stiftas fast i veven innan jag ens vågar tänka på själva hydraulpumpen eftersom detta verkar vara den här motortypens absolut svagaste länk.
Oerhört dyra och avancerade inställningsverktyg för att få motorn att sitta hyfsat centrerat i ramen
Fyrkantsröret sitter ganska fint runt remskivans centrumbult och insexskallen sitter fint i kopplingslamellens splines.
Hade problem med att motorlyftens hydraulik ville sjunka sakta när jag började med främre motorfästena. Inte mycket, men tillräckligt för att jag knappt vågade lämna den med motorn hängandes över natten. Ställde därför dit en 10-tons pelardomkraft med, men likt förbannat hade motorn sjunkit ca 50mm efter ett dygn
Eftersom jag inte vet än hur det blir med
växellåda, adapterplattor osv så kan jag inte göra några motorfästen vid svänghjulet än så den änden behövde stöttas upp med nåt mer permanent. Fick bli en underram och en enkel skruvdomkraft
Motorn och växellådorna kommer att monteras utan motorkuddar i denna ramen eftersom jag inte vill att de rör sig "internt". Däremot kommer hela ramen att vila på motorkuddar i maskinen sen. Motorfästena byggs medvetet lite klenare i längdriktningen för att det ska finnas möjlighet till lite lite flex för att inte riskera några problem vid värmeexpansion osv.
Och
ungefär där är jag idag i alla fall. Blev visst en rejäl klump med bilder nu när man samlade ihop allt
Så nu kommer jag snart inte så mycket längre innan det här jädra växellådsproblemet är löst. Har fasat för det länge och nu är det i alla fall dags att ta tag i det. Alla tips och råd kring detta uppskattas eftersom det är det enda problemet som jag inte alls har nån lösning på i detta projektet, har absolut noll erfarenhet på området. Resten av projektet finns tack och lov hyfsat färdigt mellan öronen
/Erik