Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Exs's blandade projekt

119 inlägg • Sida 1 av 8
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Exs (trådstartaren)

#1 » 00:14:32, 19-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte dela med mig lite av vad jag hittar på på det som vanligt folk kallar för "fritid" :mrgreen:

Håller på att bygga mig en boggiekärra med vajertipp till fyrhjulingen. Jag är inte färdig än men en god bit på väg. Bara en idiot (och så jag förstås :lmao: ) kan komma på att bygga en kärra i ett utrymme mindre än ett villagarage... utan port, endast gångdörr :mrgreen:
Bild

Trångt och stökigt? Nääää inte alls :mrgreen:
Bild

Underredet målat och utburet. Gjorde så att jag kan fälla ner vinschstolpen eftersom tippfunktionen inte kommer bli värst mycket använd ändå. Men den finns där :thumme:
Bild

Det som återstår är att göra lämmar och hörnstolpar, måla resten och lägga i flakbotten. Och säkert en del annat som jag glömt.


För några år sen började jag även bygga ett snöblad till fyrhjulingen men det har tyvärr blivit stående till förmån för annat. Har jag tur så blir det iaf färdigt till vintern 2016-2017 :grin:
Bild

Och när vi ändå är inne på det här med fyrhjuling.. Gårdsgrus är snyggt, men inte när det växer ogräs i. Byggde den här manicken och drar efter fyrhjulingen med jämna mellanrum på sommarhalvåret, funkar helt okej. Någon som kan gissa vad kättingarna har för funktion?
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Eftersom jag inte riktigt kände för att betala 10 000:- för en välsliten golvmodell av Arboga pelarborrmaskin fick det bli snålvarianten, en Arboga fast i bänkmodell. Får nog bli en golvmodell framöver eftersom bänkmodellen egentligen är för liten för mig, men den får duga så länge. En bänkborrmaskin behöver i alla fall nåt att stå på, och bänkytorna behöver jag till annat så då fick jag bygga en liten fot istället:
Bild

Det syns inte så väl på bilden men framsidan av balken som foten är gjord av är uppkapad och så har jag svetsat i hyllor i den och gjort en liten dörr med gångjärn. Perfekt till borr, gängtappar, kiljagare, MK-adaptrar med mera :thumme:

Eftersom jag har ont om plats så ville jag kunna flytta hela klumpen också, så på baksidan av foten sitter det hjul som man kan sänka ner med hjälp av en gängstång, och sen är det bara till att ta tag i borrmaskinens bas och köra den som en skottkärra :grin:
Bild


Det här med verktygsförvaring är inte alltid helt enkelt. I mitt fall måste verktygen vara något sånär mobila, men samtidigt så är det ju omöjligt att hålla nån vidare ordning i gamla hederliga verktygslådor. Så lösningen blev en hylla (på hjul förstås) med lösa verktygshurtsar i. Har vid flera tillfällen slängt in en hurts eller två i bilen för att kunna åka och laga något.
Bild

Bild


När PTT här på forumet slaktade en gammal brödbil för att använda motorn i sin MB-Trac [Traktorer] Projekt: PTT:s MB Trac 800 så var han snäll och gav mig tryckluftstankarna från lastbilen.
Bild

Efter en stund med stålborste i vinkelslipen kunde jag konstatera att den ena tanken tyvärr var sönderrostad utifrån och dåligt lagad sedan tidigare. Men den andra däremot fick sig lite ny färg och några luftanslutningar. Perfekt att ha när t.ex ett däck behöver pumpas utom räckhåll för tryckluftsslangen :thumme: Och när den inte används ligger den inkopplad för att öka volymen på kompressortanken lite.
Bild


En av grannarna köpte ny(are) traktor och behövde ett främre fäste till den här snöplogen...
Bild

.... så lösningen blev en ny frontviktsbrygga med integrerat fäste för snöplogen.
Bild

Notera sittpallen. Det blev för en gångs skull mycket svetsning vid själva svetsbänken, så jag fick "uppfinna" en liten sits som jag kan sätta på en av de stora pallbockarna. Höj- och sänkbar och tar ingen extra plats, perfekt för mig som har det trångt :thumme:
Bild

Apropå ont om plats; Det syns nog dåligt på bilderna, men ytterligare en 2-i-1-lösning i min lilla mekarbod är att svetsbordet består av en höglyftande palldragare med en plåt på gafflarna. På så vis så blir det även höj- och sänkbart, flyttbart i och med hjulen samt att jag förstås även kan resa upp plåten mot väggen och använda den som palldragare, atv/gräsklipparlyft m.m.

Såhär blev i alla fall snöplogsfästet, inte överdrivet snyggt men det fyller sin funktion. Traktorn är en MF 5455.
Bild

Anledningen till att det inte satsades på t.ex frontlyft var att han jag gjorde det åt även ska behålla sin gamla traktor som backup i snörörjningen och då vill han att samma snöblad ska kunna passa på båda traktorerna.

Och för att få enspaksstyrning till bladet monterade jag ett frontlastarventilpaket på traktorn och i och med att det inte finns några frontlastarfästen på den här traktorn så fick jag bygga ett fäste så att jag kunde sätta ventilen bakom batterilådan istället och dra fram slangar till uttag på plogfästet.
Bild

Och så fick det byggas ett litet spakfäste också...
Bild

Bild

Det ligger fler projekt i loppet så jag ska försöka uppdatera här lite allteftersom jag grejar när jag hinner och orkar :grin:

/Erik
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

26 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...



raggsockan

#2 » 13:36:28, 19-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

min gissning på kedjorna är för att krattan inte ska bli sladdrig eller hur man beskriver :)
kul tråd :)
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

1 person gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Patrik Stenbäck

#3 » 19:49:51, 19-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt och bra! Jag gissar på att kedjorna håller ut sladden lite när du svänger skarpt/vänder
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

Exs (trådstartaren)

#4 » 03:51:59, 21-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik, du har helt rätt. Jag har tre hörn på gårdsplanen där det är svårt att komma ut med krattan utan kättingarna. Förtöjningsfjädrarna i kombination med att de yttersta pinnarna är snett svetsade för att styra ifrån husgrunder och kantstenar gör att man inte behöver precisionsköra heller, det löser sig ändå :grin:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

Molnia

#5 » 12:40:23, 25-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

riktigt intressanta jobb i denna tråden, roligt att läsa om dem Erik.
extra intressant var detta;
Exs skrev:Såhär blev i alla fall snöplogsfästet, inte överdrivet snyggt men det fyller sin funktion. Traktorn är en MF 5455.
Och för att få enspaksstyrning till bladet monterade jag ett frontlastarventilpaket på traktorn och i och med att det inte finns några frontlastarfästen på den här traktorn så fick jag bygga ett fäste så att jag kunde sätta ventilen bakom batterilådan istället och dra fram slangar till uttag på plogfästet.
Bild

Och så fick det byggas ett litet spakfäste också...
Bild
/Erik


jag har funderat på detta, och min stora fundering är, kan man utnyttja flytläget i ventilpaketet?
har skapat en tråd om det;
[Traktorer] Ansluta diagonalblad på lastarventilblocket
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bengt Erik Eriksson

#6 » 12:56:53, 25-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

effektiv verktygsvagn! :thumme:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Exs (trådstartaren)

#7 » 00:13:39, 26-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Molnia:
I detta fallet utnyttjas flytläget och det fungerar bra. Men jag såg i din andra tråd att du var ute efter en enkelverkande funktion, bladet jag gjort denna lösningen på använder en dubbelverkande lyftcylinder.

Det finns inte med på bilderna men jag har även monterat justerbara stryp/backventiler på snöbladet för att kunna kompensera för skillnaden i hydraulflöde mellan denna traktorn och den gamla som är reserv. Bladets rörelser går lagom fort på gamla traktorn men på tok för fort på den nya utan strypningar. Dessutom är strypningen på sänkrörelsen numera justerad så att föraren kan slå i flytläget direkt från upplyft läge utan att behöva smygsänka innan :thumme:


Tack BEE! Jag är helnöjd med lösningen, den rekommenderas!
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

Molnia

#8 » 16:27:46, 26-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för det Erik, idag var jag förbi min far och provade flytläget på lastaren då han hade den monterad nu. Det funkar precis som du har det, även att tilta när flytläget är islaget. jag har en bra och enkel lösning för den enkelverkande lyftcylindern.
Så tids nog ska även detta ordnas. För det är som du har gjort, smidigt med en spak för att styra snöbladet
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Exs (trådstartaren)

#9 » 16:45:12, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grannen som jag gjorde snöbladsgrejorna åt ringde häromdagen och undrade om jag kunde laga skyddet för hydraulmotorn på hans sandspridare... igen... Har svetsat och grejat på det förut. Nu var ordern att "äh svetsa fast hela skiten bara". Kändes sådär att inte kunna komma åt motor och slanganslutningar utan att plocka fram vinkelslipen så jag byggde ett nytt skydd i 6mm plåt istället för original 2mm. Anledningen till att skyddet får stryk är att geometrin på fästpunkterna på spridaren är sådär (kellfri, vad annars?) så ibland när han lastar den vill den slå upp mot däcket och det första som tar i är ovan nämnda skydd.

Kapat till några bitar (med nya plasman! :grin: ) och börjat svetsa
Bild

Original vs nytt
Bild

Målade, monterade och la på lite litiumfett på skruvskallarna, inte för att det varar någon längre tid men ändå...
Bild

Jag ska nog hjälpa honom att byta ena gummiduken i spridaren imorgon så då ska vi passa på att diskutera lite kring hur man kan få lite bättre geometri utan att behöva bygga om allt för mycket.

Borde egentligen ta mig i kragen och gå ut och pilla med något av de egna projekten nu en sväng men f*n vad svårt det är att hitta motivation ibland. Lättare att hjälpa någon annan eftersom det då måste bli färdigt samt att folk i regel är mer tacksamma efteråt än vad man är mot sig själv. Bättre betalt är det också.

/Erik, som är bättre på att starta projekt än att avsluta dem...
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

bert

#10 » 17:18:47, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som det är rätt korta lyftarmar med på traktorn
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Exs (trådstartaren)

#11 » 18:43:51, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan hända, men jag tror inte det är det som är problemet i detta fallet. När spridaren ligger ner som på sista bilden borde man eftersträva att lyftarmarna lutar något neråt, ju mer desto bättre. Med denna spridaren på den här traktorn så är armarna i princip helt horisontella i det läget vilket gör att det blir känsligt när man sedan backar in i högen. Längden på armarna borde inte spela någon större roll i och med att de förblir det oavsett längd i detta läget. Tankarna går väl kring att eventuellt borra en uppsättning hål till i fästena under originalhålen sett från perspektivet ovan. Ca 10cm borde fästena räcka till och det skulle nog räcka i detta fallet. Men antagligen får man svetsa på lite mer gods på fästena eftersom man nog blir tvungen att borra nära kanten för att få frigång för änden på lyftarmen mot själva "spridarväggen". Men det är nog inte mycket mer gods som ska till i och med att det aldrig blir några krafter i den riktningen...

Vi ska även testa att montera den på den MF5455 vi satte snöbladet på bara för att testa lite hur geometrierna stämmer där, fast det handlar ju egentligen bara om hur högt lyftarmarnas främre infästningar befinner sig från backen. Traktorn som sandspridaren sitter på nu är den gamla snöröjartraktorn, Same Centurion 75, som han ska ha kvar som backup/lastartraktor och till att grusa med.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

cekstam

#12 » 20:10:10, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dra ett stag från nedre fästet på spridaren till övre fästet på traktorn, så kommer spridaren hänga av sig själv och kan inte slå upp. Justera höjden på dom behöver man ju inte göra speciellt ofta eller alls.

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

Exs (trådstartaren)

#13 » 13:23:32, 04-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är ju en variant på lösning som även jag funderat på, men det är svårt att justera in exakt rätt höjd på lyftarmarna vilket i så fall resulterar antingen i att hela spridarens vikt hänger i toppstångsfästet, eller ännu värre att lyftarmarna ligger och spänner i fästet så jag är inte riktigt bekväm med den lösningen. Blir nog att göra ett par nya hål ca en decimeter under de gamla så tror jag det funkar fint sen :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

Exs (trådstartaren)

#14 » 17:19:24, 22-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har det grejats lite igen... Blev så trött på att svetsarna + kablage tog upp en massa golvyta och jag gick och snubblade på dem hela tiden så jag gjorde en liten mojäng på hjul. Har tyvärr inga byggbilder men resultatet blev i alla fall såhär :grin:

Bild

På baksidan sitter det även hållare för två gastuber och så gjorde jag ett fäste för min sällan använda byggcentral så nu är det bara en strömkabel till alltihop, så jädra gött :thumme: Väldigt smidigt att ha det mesta av svetsverktygen och alla elektroder samlade ihop med svetsarna också!
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

23 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

Exs (trådstartaren)

#15 » 02:48:18, 25-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grejade lite med snöbladet igår i hopp om att hinna provköra det innan snön töade bort, men tyvärr hann det mesta töa bort i natt så det får vänta. Så nu kan jag med nästan 100% säkerhet garantera att det inte kommer någon mer snö här i år :mrgreen: Plocka fram såmaskinera pöjka! :lmao:

Jag får nog börja med att säga att när jag började med snöbladet för några år sen hade jag nästan ingen erfarenhet av att svetsa och bygga saker, och väldigt begränsat med material, så hade jag byggt det från början idag så hade jag antagligen byggt allting helt annorlunda. Funderade först nu på om jag skulle göra en helvändning och börja om från scratch och egentligen bara behålla den valsade plåten i bladet, men så blev det inte. Det är ju för f*n bara en stor, lite mer avancerad snöskyffel! :grin:

Såhär ser det i alla fall ut för tillfället

Bild


Det första jag gjorde igår var att banta ner de vertikala bladförstärkningarna, "bananerna" som jag kallar dem, i mitten och sen gjorde jag två nya och satte längre ut i sidorna. Bladet är gjort av 3mm plåt och det ska sitta på en ganska mesig fyrhjuling så jag tror inte hållbarheten blir några problem trots slimmade bananer :lmao: Bladsväng är det också, går åt båda hållen förstås.

Bild


Svetsade dit ett boxlås för låsningen av bladsvängen samt ett lyftöra. Skulle egentligen vilja sätta lyftörat på det tvärgående plattjärnet på sidostabiliseringen som går upp till fyrhjulingen, men jag är lite orolig för att wiren kommer att skrapa emot fronten på fyrhjulingen så jag struntar i det så länge, det är lätt att sätta dit ett i efterhand om man vill.

Bild

En av sakerna jag skulle vilja göra om mest av allt på bladet är avståndet mellan bulten som fäster bladet mot påskjutsstången och svänglåsningen, det avståndet är som ni ser väääääldigt kort idag. Effekterna av det blir dels ganska kraftiga påkänningar på bulten och låset, samt att det lilla glappet (kanske 1mm) som finns i hålen till svänglåsningen blir väldigt förstärkt ute på bladet. Men det får duga, och hellre att bulten/låset går av vid hård påkörning/hugg i ändarna än att bladet blir skevt eller att jag flyger över styret :grin: Har i alla fall svetsat på ett järn under också så att bulten och låset går genom påskjut-blad-påskjut.

Den här kättingen sitter fäst i boxlåset i ena änden och ska fästas ordentligt i gummidämparens gänga efter målning. Mycket lättare att dra i den än att behöva dra i låsknoppen, som säkert blir hal, långt där nere nånstans, med handskar på, i mörkret, och ja, ni fattar.... :mrgreen:

Bild


Och såhär ser bakändan ut, inte lika upphetsande som vissa andra bakändor men allt kan ju inte handla om sexiga former jämt :mrgreen: :lmao: Tanken här är att man drar ur sprintarna för att få loss hela draget och kan backa ifrån bladet. Hade jag gjort det idag hade jag antagligen använt en axel, hylsa och endast en sprint eller boxlås så man drog i sprinten och välte ner draget i sidled utan att ta loss det.

Bild


Såhär ser det ut i uppfällt läge sen. Den stora gråa delen ska sitta dikt an mot bukplåten på undersidan av fyrhjulingen och den lilla gråa delen på ovansidan så att bukplåten kläms mellan dem med hjälp av tre skruvar. Anledningen till att fästöronen till sidostabilisatorn går uppåt istället för neråt, vilket hade varit enklare, är att jag inte vill försämra fyrhjulingens markfrigång då det fästet kommer sitta på året om. Fyrhjulingen har ganska dålig markfrigång så jag behöver all lyfthöjd jag kan få på bladet och därför gjorde jag så att påskjutsstången kan lyftas ända upp till den tar i fyrhjulingens fäste.

Bild


Och såhär blir det i nedfällt läge:

Bild

Kvar på att göra listan för själva bladet står egentligen bara färg, smådetaljer samt glidskor för höjdjustering av bladet. Hade en tanke om att använda bitar av någon gammal bladfjäder som medar men har inte fått tag på någon fjäder att sätta kapen i så antagligen får jag lösa det på något annat sätt. Just denna detaljen är ett måste då min gårdsplan består av löst grus utan nollfraktion så det fryser nästan aldrig och blir hårt så att bladet går ovanpå.

Så nu vet ni hur ni inte ska göra när det är dags för er att bygga snöblad :mrgreen:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se