Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Exs's blandade projekt

119 inlägg • Sida 7 av 8
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Jimmy Nilsson

#91 » 01:42:35, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:
Jimmy Nilsson skrev:Ang det där med rwd låda till vag-motor. Volvos dieslar 2,7 och 9 serien har lådor med sprängkåpa som är bolt-on på vagdieslar.. Dom använde man på den glada tiden när man lekte folkrace.. Går utmärkt att pula ner en audi 5 cylindrig rova i en ascona A med volvolåda :D


Ja det passar på vag 5-cyl och uppåt. Tyvärr är det annan sprängkåpa på vag 4-cyl och neråt.



Nu är det iofs 20 år sen man höll på med det. Men är nästan bombsäker på (Med reservation för demens) att gamla audi 100 som var dem man plocka motorerna ur hade samma låda på både 1,8an och 2,1-2,3orna. Ska iofs inte hugga det i sten. Men minnet envisas med det :lmao:
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor



Scania bonden

#92 » 07:33:28, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gillar verkligen idén om kluriga enkla lösningar.kommer jag på nåt nån gång så ska jag dela med mej.
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Sparkz

#93 » 08:25:56, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:@TSJocke
Var frestad att göra detta innan jag lastade av dem av släpkärran, men eftersom några av bromstrummorna kärvade så tror jag inte att det skulle blivit ett tillförlitligt resultat i och med att ett hjul kunde snurra mer än det andra osv.

Du spärrar ett av hjulen och räknar varv på pinjongen tills det andra hjulet har gått TVÅ varv. Diffen gör ju att det fria hjulet snurrar dubbelt så fort...
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

3 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Exs (trådstartaren)

#94 » 19:33:56, 24-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just det Sparkz, säger som Peter Dalle - "Tänkte inte på det..." :ohnej:

"Någon" lagade ett väldigt rostigt truckgolv i helgen, och "någon" var och hämtade en del av betalningen för det jobbet idag :vissla:

Ett skepp kommer lastat! :grin:

Bild

Har bara lastat lättare saker på kärran innan så jag var lite nervös för hur den skulle uppföra sig efter denna lilla fyrhjulingen nu när det kom lite mer vikt på. Men herregud vad gött den gick efter vägen! :grin: Trots rejäla upp- och nedförsbackar på vägen så märktes det absolut ingenting i fyrhjulingen förutom att det förstås gick tyngre för motorn. Men måste säga att motorn i den här lilla maskinen är en riktig kämpe för den klarar hålla riktigt bra fart i brant uppförsbacke ändå. :thumme: Är trots allt bara en cylinder á 250cc...
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

magloman

#95 » 20:55:21, 24-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Boogiekärra är skillnad som natt o dag att dra.

Man fattar inte förräns man provat.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Exs (trådstartaren)

#96 » 13:52:07, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har nu börjat och hända en del med lastmaskinsbygget, ska lägga in en uppdatering med bilder när jag får en stund över, kanske ikväll. Har dock kommit till den punkten i byggandet att jag verkligen behöver leta upp en lämplig automatlåda nu och tänkte kolla ett par saker med den samlade expertisen här;

Motorn blev en AAZ från VW Vento och så har jag en adapterplatta som passar från AAZ-->Volvo rödblock växellådor. Har tittat lite på de senare växellådorna från Volvo 960 (AW30-43) efter tips tidigare i tråden och vad jag kan se på bilder ser bultmönstret ut att vara väldigt likt det som är på AAZ. Detta skulle ju i så fall innebära att jag inte ens behöver använda adapterplattan :thumme:

Någon som kan bekräfta att det passar, eller inte passar? Eller kanske har en AW30-43 liggande löst hemma och kan ta lite mått? Vore ganska skönt att slippa köpa en låda för 3-4000:- och sen inse att den inte passar :thumme:

Det som är lockande med AW30-43 är att den växlar elektriskt och jag kan då kan styra helt själv hur jag vill att den ska växla med en arduino och ett par knappar :thumme:

Tillägg: Slänger in en bild också :grin:
Bild

Tillägg 2: Slänger in en länk till en AW30-43 på bildelsbasens hemsida
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -1208770/#
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

magloman

#97 » 15:09:37, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

960 lådorna passar på vags femcylindriga o större motorer.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Exs (trådstartaren)

#98 » 15:12:20, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just det, det har du nog sagt innan. Skit också. Är det storleken på bultcirkeln som skiljer eller? För mönstret såg som sagt ganska likt ut annars.

Det enklaste och mest logiska vore såklart att skaffa en automatlåda från 740/940, men såvitt jag vet styrs de helt mekaniskt = man har ingen kontroll alls över växlingarna.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

magloman

#99 » 15:20:00, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag tror diameter skiljer. Har en hel del uppritat i datorn. Hjälper gärna dig ta fram en adapterplatta om vi kan hjälpas åt. Du behöver mäta lite ev och testa lite mallar mm.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ner

#100 » 17:05:52, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur marknaden utvecklats på dessa lådor aw 30-43, men de har varit nästintill till skänks. Många sprängkåpor har offrats i trimningssammanhang för att konvertera andra lådor.
Har en lös låda utan sprängkåpa som jag köpt som reserv, den betalade jag 500kr för.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Exs (trådstartaren)

#101 » 23:36:28, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Insåg just två saker om AW30-43; Startmotorn sitter på absolut sämsta tänkbara stället med tanke på hur motorn ser ut, helt omöjligt att ha startmotorn där. Men å andra sidan ser det ut som att sprängkåpan är bultad och i så fall kanske man kan snurra den ett halvt varv? En bekants bekant hade eventuellt en AW30-43 liggande i alla fall och om så är fallet ska jag försöka ta en titt på den och ev. försöka köpa loss den. Och i så fall blir det adaptertillverkning också såklart, skitbra att ha Maglo som hjälp till det i så fall :thummar: :grin:

Nåja, vad har egentligen hänt sen sist nu då?

Släpade hem den här skönheten

Bild


Bra med rostig skärmkant när det behövdes en lamphållare när jag låg under V70in bredvid :mrgreen:

Bild


Började med att riva loss främre och bakre hjulupphängningen för att kunna bygga en hög, smal vagn som går in genom dörren i uthuset. Ovanpå vagnen kan jag sedan bygga ihop motorramen med motor och växellådor inomhus i lugn och ro. Använde så mycket korta skrotbitar som möjligt till detta och struntade i det estetiska eftersom vagnen nog ändå kommer att hamna på skroten när maskinen är klar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Styrledernas vinklar räckte inte riktigt till, tur man inte ska till bilprovningen med detta :lmao:

Bild

Bild


Ledad dragstång var väl lite overkill här men gjorde en i alla fall.

Bild


Som sagt, funktion före form...

Bild


Ämnena till motorramen uppslängda och här var det hög tid för en riktig storstädning av metallsnickeboa :svettas:

Bild


Filade till den här lilla skruven som jag sen drog i i nedre kylarslangen med skruvdragaren för att på ett kontrollerat sätt kunna släppa ut glykolen.....

Bild


.....så att inte verkstadschefen skulle riskera att få i sig det som garanterat hade hamnat på marken om jag lossat hela slangen på en gång. Funkade faktiskt ganska bra :thumme:

Bild


Lånade en motorlyft av en kompis och sen var det bara att börja bygga :thumme:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Anledningen till att tvärbalken är svetsad ovanpå är för att hydraulpumpen är tänkt att sitta under den eftersom jag försöker hålla hela motor/drivpaketet så kort som möjligt. Dock måste kamremmens drivhjul stiftas fast i veven innan jag ens vågar tänka på själva hydraulpumpen eftersom detta verkar vara den här motortypens absolut svagaste länk.

Bild

Oerhört dyra och avancerade inställningsverktyg för att få motorn att sitta hyfsat centrerat i ramen :mrgreen: Fyrkantsröret sitter ganska fint runt remskivans centrumbult och insexskallen sitter fint i kopplingslamellens splines.

Bild


Hade problem med att motorlyftens hydraulik ville sjunka sakta när jag började med främre motorfästena. Inte mycket, men tillräckligt för att jag knappt vågade lämna den med motorn hängandes över natten. Ställde därför dit en 10-tons pelardomkraft med, men likt förbannat hade motorn sjunkit ca 50mm efter ett dygn :aaargh: Eftersom jag inte vet än hur det blir med växellåda, adapterplattor osv så kan jag inte göra några motorfästen vid svänghjulet än så den änden behövde stöttas upp med nåt mer permanent. Fick bli en underram och en enkel skruvdomkraft

Bild

Bild

Bild

Bild

Motorn och växellådorna kommer att monteras utan motorkuddar i denna ramen eftersom jag inte vill att de rör sig "internt". Däremot kommer hela ramen att vila på motorkuddar i maskinen sen. Motorfästena byggs medvetet lite klenare i längdriktningen för att det ska finnas möjlighet till lite lite flex för att inte riskera några problem vid värmeexpansion osv.



Och ungefär där är jag idag i alla fall. Blev visst en rejäl klump med bilder nu när man samlade ihop allt :uupps: Så nu kommer jag snart inte så mycket längre innan det här jädra växellådsproblemet är löst. Har fasat för det länge och nu är det i alla fall dags att ta tag i det. Alla tips och råd kring detta uppskattas eftersom det är det enda problemet som jag inte alls har nån lösning på i detta projektet, har absolut noll erfarenhet på området. Resten av projektet finns tack och lov hyfsat färdigt mellan öronen :grin: :thumme:

/Erik
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

16 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

fretchi

#102 » 23:47:19, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gammal hederlig mekanisk låda kan du ju i alla fall hindra från att växla upp. Sedan kan man säkert leka lite med kickdownvajern också.
Jag hade nog kört på den varianten om du ändå har en adapter.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Exs (trådstartaren)

#103 » 23:56:57, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag vet, men det hade varit en så jädra härlig bonus om det gick att få till det så att jag kan välja vilken framåtväxel jag vill ha när jag vill och hur jag vill. Skulle dessutom öka körbarheten en del tror jag, mer som på en "riktig" maskin med bara P----R-N-D och sen knapp i spaken för framåtväxlarna. Med P-R-N-D jämte ratten :thumme: Men självklart är det den sista utvägen förstås...
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Trigon

#104 » 06:35:37, 22-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev: Använde så mycket korta skrotbitar som möjligt till detta och struntade i det estetiska eftersom vagnen nog ändå kommer att hamna på skroten när maskinen är klar.
:uupps:
Kommer den verkligen inte till användning efter du är färdig med detta projekt så får du gärna höra av dig så kan jag förbarma mig över den. :vissla:
Trevligt att följa dina projekt! :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Exs (trådstartaren)

#105 » 20:11:06, 22-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att du gillar tråden :grin: Får väl se vad som händer med vagnen med tiden, men lovar att säga till om jag inte ska ha kvar den sen :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se