Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygger pulverlackeringsugn.

45 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

polo_td (trådstartaren)

#1 » 13:22:15, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Tröttnade på att vänta på pulverlackerings firman när jag bygger saker som jag vill ha pulverlackat.
Det är alltid något som jag vill ha lackat oavsett om det är en cykelram eller en konsol till ett bilbygge etc så jag bestämde mig för att bygga en egen ugn där jag kan "baka" dessa delar på mina villkor.


Detta började med att jag just nu håller på med ett bilprojekt och massa delar skall pulverlackas.
Jag hade turen att få frågan från en bekant om jag ville ha ett gammalt restaurangkylskåp i rostfritt.
Jag såg omedelbart hur detta skåp kunde konverteras till en ugn för ovan nämnt ändamål.
Skåpet är stort 1600x850x600 invändigt så till och med en bakaxel i de flesta fall går att få in vilket jag gillade skarpt.

Började räkna lite på värmeförluster och kom fram till att med 50mm stenullsisolering så var detta ca 760W.
Jag kommer troligen att använda mig av 3st 2400w element vid uppstart.
Sedan efter att temperaturen nått ca200grader, gå ner på ett 1600W element, alternativt ett 2500watts element och fläkt funktion för att undvika värme toppar alt koncentrationer i skåpet.

Totalt så finns det alltså möjlighet att med nuvarande konfiguration elda på med ca 7650watt, vilket borde räcka till.... :)
totalt med fläkt och lampor plus alla element så är max watt 7800w. Jag har 3-fas och 16A säkring så detta skall funka.

Blir lite klurigt att koppla detta med, men det löser sig nog. Tänkte använda delarna av en gammal 400v ugn och dess vred i första läget. Går inte detta så får det bli tempcontroller och ssr-relän istället för effekt reglering.


Sagt och gjort, bort med all gammal PUR isolering då denna inte alls tål temperaturen utan smälter.
Åka till återvinningen och riva ut massa grill element, lampor och kontakter ur ugnar.

Pga av att man tidigare hade PUR isolering och limmat plåten mot detta så stod jag inför ett mindre problem. Bärigheten som PUR isoleringen hade försvinner med "vanlig" stenulls isolering, så massa plåt "konsoler" / profiler behöver adderas för att kunna sammanfoga inner och ytterplåtar på ett bra sätt.

Nu till det lite jobbiga, plåten i skåpet är rostfritt och pop-nit av aluminium kan bli ett problem....galvanisk korrosion..:(
Jag hade lite plåt liggandes i målad "takplåt", lite galvad tunnplåt etc och dessa plåtar använde jag.

I efterhand givetvis så kom jag på detta med galvanisk korrosion, kan man använda nitar av aluminium till detta? Eller måste jag borra ur alla dessa nu igen..... :uupps: Kanske blir det problem med nitförbandet när värmen stiger till 200grader dessutom eller vad tror ni?

Om det finns något intresse för detta bygge så lägger jag gärna upp lite bilder.

mvh
Thomas

4 personer gillar det här inlägget.
polo_td
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:44:50, 24-10-2013
Ort: ale
Maskintyp: Ej angivet



magirus

#2 » 14:20:19, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart att de e intressant med bilder och att få följa bygget!! :buga:
Troligen kommer jag inte att behöva en sån ugn, men att lära sig nya saker och att följa ett projekt där man börjar med att "ta ett gammalt kylskåp och...." kan bara bli intressant!!! :mon: :eat: :thummar:

Kör hårt o lycka till!!! :shake_hands:
magirus
 

magirus

#3 » 14:24:04, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppsan, glömde.... :vissla:

Gör ett test, nita ihop några plåtbitar (rostfritt med alu-nit) och kör det i en ugn....
jag tror att det klarar sej en bra stund. En 60-tals busskaross i helaluminium med stålskelett tar åtminstone 35-40 år på sej innan nitarna har "försvunnit". (har ägnat något år att kolla igenom mitt bussbygge)

Sen kan det vara så att du med tiden kan behöva "byta ut" nit och då kan det väl va läge att ersätta med rostfri skruv? :klia:
magirus
 

fretchi

#4 » 14:31:16, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Galvanisk korrosion är bara ett problem om du har en elektrolyt, typ vatten inblandad. Och den där ugnen känns ju som den kommer hålla sig varm och torr. Så kör på :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Göran Ekman

#5 » 15:12:31, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intresant projekt, skulle vara kul med lite bilder.
Har funderat lite över pulver lackering. Vilka klurigheter finns det med det, vad måste man kunna för att det ska bli bra . Har sett en del industri prylar där resultatet inte höll måttet . Undrar vad det är som är avgörande för att det ska bli bra eller skiter sig.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

polo_td (trådstartaren)

#6 » 15:59:28, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej vad kul att någon är intresserad.
Slänger upp ett par bilder på skåpets insida.


Bild
Bild
Bild

Ang vad som oftast blir fel så är det generellt underarbetet som gör att det inte funkar så bra.

Jag kommer att ta lite bilder allt eftersom bygget går framåt.

Jag kör på med aluminium pop-nitarna, skulle det inte funka så får jag väl ta ner skåpet och ersätta dessa senare.

Thomas

3 personer gillar det här inlägget.
polo_td
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:44:50, 24-10-2013
Ort: ale
Maskintyp: Ej angivet

polo_td (trådstartaren)

#7 » 21:16:06, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Fortsatte en stund idag med att fota av alla vred etc som jag skall använda till detta bygge.
Tycker det är kul att inte behöva köpa så mkt delar etc till sådana här byggen, utan för mig så är det lite av charmen att kunna återvinna saker så att det ändå funkar.
Blir inte alltid bra men man kan ju alltid prova det först.
Så jag gjorde så att jag slaktade 3 st ugnar på dess element och alla lampor och vred.
Även kablarna från elementen tog jag för dessa tål värme bra.
tog lite bilder på diverse saker bland annat en klocka med alarm vilket kan vara bra då man oftast kör på tiden vid denna typ av "bakning".

Bild
Bild
Bild
Bild

Blir till att sätta på massa profiler i morgon om jag hinner.

Thomas

3 personer gillar det här inlägget.
polo_td
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:44:50, 24-10-2013
Ort: ale
Maskintyp: Ej angivet

polo_td (trådstartaren)

#8 » 22:00:55, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen :)
Sitter och funderar lite på olika funktioner jag skulle vilja ha i detta skåp.
Vet inte om det säger er så mkt men kanske.

Funktioner jag vill ha:
1. alarm funktion via klocka för att kunna ställa "baktiden" , man verkar kunna ställa graderna på denna med(start/stop)?!
2. Riktig on / off knapp för att "bryta" allt.
3 Kunna starta fläkten separat + styras via en temp kontroll. samma som på bilden i tidigare inlägg jag har 2 st?
4. effektsteg 1. tex alla element på "s"-läge="snabb"
5 effekt steg 2. 2 st element ca 2000w läge över och undervärme på kontaktor vredet.
6. kanske bara bakre elementet och fläkt på typ 2560watt kanske? vet nu watt talet på fläkten(60W)
7. On/off för att tända alla lampor-knapp, utöver att man tänder dessa med ugnsvredet.
8. lampa som släcks när tempen är uppe typ som på hemma ugnen (gul).
9. temperatur brytare som stänger av allt om det blir för varmt totalt i skåpet, sitter mot inre plåten idag specad till 350 grader.
10. Temperatur inställning "vanliga temp-vredet" från ugnen.

Kan detta funka mot 3 fas?
Alla elementen är 220v element.

Någon elektriker som kan rita schema hur man skall koppla detta tro?? :)

Thomas
polo_td
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:44:50, 24-10-2013
Ort: ale
Maskintyp: Ej angivet

Gösta Karlsson

#9 » 22:16:24, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du ändå var på Återvinningen så skulle du ha skrotat några tvättmaskiner, och tagit dom relän som
startar värmeslingan i maskinen, dom reläna brukar vara flerfasiga och ha 230 volt spole, går att andvända till mycket!
Kvinnor och barn först..........även i djupsnö!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720

Bengt Erik Eriksson

#10 » 22:30:55, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du berätta om pulverlackeringens grunder? Hur aplicerar man pulvret? Elekrisk laddning eller räcker doppning.? Normal bakningstemp(200?) övre kritisk temperatur? Bakningstid? Minsta kantradie o det finns? Kort sagt hur går det till?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

polo_td (trådstartaren)

#11 » 22:37:23, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Men du, det visste jag inte om....hmm :thumme:
Har du någon bild eller dyligt,var dom brukar sitta i maskinen eller hur dessa ser ut så skall jag banne mej fixa fram ett par sådana.
Kan som du säger vara bra att ha.

Thomas
polo_td
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:44:50, 24-10-2013
Ort: ale
Maskintyp: Ej angivet

Gösta Karlsson

#12 » 22:50:05, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

polo_td skrev:Hej
Men du, det visste jag inte om....hmm :thumme:
Har du någon bild eller dyligt,var dom brukar sitta i maskinen eller hur dessa ser ut så skall jag banne mej fixa fram ett par sådana.
Kan som du säger vara bra att ha.

Thomas

Dom brukar sitta ganska hägt upp i maskinen, brukar vara guldeloxerad i färgen, kanske 3cm bred, 6 cm lång och kanske en
5 - 6 cm hög, och en massa flatstift på ena långsidan(fullkletat medstift) inkoppling brukar vara en lapp på ena sidan och dom tål
skapligt med effekt, jag har kört mycke elmotorer med sådana.
Men satsa på den äldsta maskinen du hittar, för moderna har ofta nåt kretskortsmonterat skit.

Den enda bild som jag kunde hitta på internet, som var mest lika, men det jag menar har plåtkåpa (plast på bilden)
Bild
Kvinnor och barn först..........även i djupsnö!
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720

polo_td (trådstartaren)

#13 » 23:42:54, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Det finns ganska mycket att tänka på i detta med pulverlackering men det mesta man vill veta finns på nedan forum.
Allt på engelska med det fixar ju google translate:)
https://www.powder365.com/forum/index.php

Thomas

1 person gillar det här inlägget.
polo_td
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:44:50, 24-10-2013
Ort: ale
Maskintyp: Ej angivet

polo_td (trådstartaren)

#14 » 20:30:18, 21-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen
undrar om det finns någon elektriker som kan assistera med eventuella svar till detta bygge?
skicka ett PM i såfall, det skulle uppskattas.

Idag har jag bockat MASSA plåt för att ge skåpet lite styrka igen.
Dörren är klar och ihopsatt provisoriskt, massa bröt med extra plåt etc.
Skickar upp lite bilder senare.
Till saken är att det mellan yttre och inre plåt så satt det en plastlist med spår för vanlig magnetlist vilket inte går att ha av naturliga skäl.
Jag fick då bocka till en sarg typ runt hela dörren och sedan så skulle den inre plåten passa över kanten på denna sarg vilket var ett rent helvete att få till då den inre plåten gick "in" i skåpet när dörren var stängd. Minsta lilla skevhet så sket det sig.
Eftersom skåpet inte är stabilt just nu var det ännu svårare att mäta sig till rätt mått.
Men det gick till slut..... :)

Thomas

2 personer gillar det här inlägget.
polo_td
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:44:50, 24-10-2013
Ort: ale
Maskintyp: Ej angivet

polo_td (trådstartaren)

#15 » 23:14:49, 21-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Här kommer lite bilder på dagens aktiviteter.
Riktigt skitväder idag, regn och snö om vartannat. Inte kul.
Stod mesta tiden i morse och vek nya plåtprofiler. Det blir en hel del som skall dit trots allt.

Bild

Sedan var det dörrens tur.
Dörren togs isär och all skit-isolering togs bort.
Tyvärr blir då plåten väldigt "vinglig" att ha att göra med.
Insidans plåt på dörren var ca 3 cm mindre än utsidan runt om. Så först fick jag klippa och bocka till en plåtremsa i galvad plåt som ett L typ, och sedan fästa denna i dörrens ytterplåt.

Bild

Därefter så läggs den inre plåten på denna sarg (omlott)och här vart det stop typ 100ggr innan jag fick justerat in allt.

Bild

resten av dagen gick åt att fästa upp alla dessa profiler på lämpliga ställen på skåpet.
Vek ner ett par bläck så att isoleringen hålls fast lite i kanterna. Det skall på en likadan profil under dessa så att de tillsammans bildar en hatt profil. Det blir ganska mycket tänkande för att få till det som man vill.

Bild

drog dit ett par sladdar till elementet bak, likaså lampan.
nu är det kväll så nu blir det tv en stund.
tack för att ni läser :)

Thomas

6 personer gillar det här inlägget.
polo_td
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:44:50, 24-10-2013
Ort: ale
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se