Hej
Nej du kan bara köra ingående axeln åt ett håll. Men å andra sidan byter du håll genom att dra spaken till läge back. Så hälstyrning för back går inte.
Som när jag kör i skogen så spärrar jag lådan på första växeln. Jag skulle iof inte behöva det om jag inte ville, då lådan bara går på ettan när det är tungt och på lägre
varvtal. Men låser den ändå på ettan så jag slipper växling alls.
Koppling hade varit trist att fippla med, men med automat så styr ju gasfoten styrka och fart. Personligen har jag ju
spakstyrning och därmed tumgas för enkelhetens skull. I ditt fall har du ju
gaspedal o ratt.
Ioförsej så kanske det vore smartare att låsa centerdiffen ur slirsynpunkt. Men sanningen är ju att bak resp fram ändå delar upp kraften på sina axlar. Du har möjlighet att få slir på ett
hjul per
axel trots låst centerdiff. Vet inte hur midjestyrningen skulle påverkas av en låsning mellan fram och bak. Det ska ju till att kardanen som går i midjan fördelar kraften med konstant fart, med fel delning så blir ju varvtalet ryckigt.
Jag kör ju
band så jag märker ju inget av några slirande hjul alls. Det
driver alltid.
Det blir ju inte samma som för dej.
Nu är det tyvärr inte helt okomplicerat att riva en låda för framhjulsdrift just eftersom differentialen är integrerad där.
Låda ja. Kan du så sikta på en enkel zf låda. Samma låda återfanns på Volvo 460 samt renault peugeout citroen med flera. Skulle oturen vara framme så kostar en helrenoveringssats runt 1500kr. Dock inte renoverat nån så jag vet inget om jobbet.
Oftast är det enklast att köpa en komplett bil för det blir billigare med drivaxlar, låda, ja och sen om nåt mer är värt att spara.
Jag gav 2000 för min 460 som gått 8000 mil. Sålde av några smådelar. Gav allt jag inte använde till lokala skroten. I mitt fall behöll jag ju motor, elpiska till motorn,
kylare, slangar, styrbox, låda (ingen elstyrning på den), drivaxlar mm. Du kommer ju använda mindre men det lär ändå vara billigare.