Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Projekt - Elektrisk minilastare v2

627 inlägg • Sida 2 av 42
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

JengaPRO

#16 » 21:53:01, 25-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan tänka mig att den kan bli tippigare med pendlande midja. Din framände är rätt kort och lätt. Om du bygger den som en huddig så är ju motorn fram och stabiliserar.

Jag har en FD51 som jag överväger att sälja. Utväxling 2.31 om jag inte minns fel.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



*pettson*

#17 » 06:20:05, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Nej du kan bara köra ingående axeln åt ett håll. Men å andra sidan byter du håll genom att dra spaken till läge back. Så hälstyrning för back går inte.

Som när jag kör i skogen så spärrar jag lådan på första växeln. Jag skulle iof inte behöva det om jag inte ville, då lådan bara går på ettan när det är tungt och på lägre varvtal. Men låser den ändå på ettan så jag slipper växling alls.
Koppling hade varit trist att fippla med, men med automat så styr ju gasfoten styrka och fart. Personligen har jag ju spakstyrning och därmed tumgas för enkelhetens skull. I ditt fall har du ju gaspedal o ratt.

Ioförsej så kanske det vore smartare att låsa centerdiffen ur slirsynpunkt. Men sanningen är ju att bak resp fram ändå delar upp kraften på sina axlar. Du har möjlighet att få slir på ett hjul per axel trots låst centerdiff. Vet inte hur midjestyrningen skulle påverkas av en låsning mellan fram och bak. Det ska ju till att kardanen som går i midjan fördelar kraften med konstant fart, med fel delning så blir ju varvtalet ryckigt.
Jag kör ju band så jag märker ju inget av några slirande hjul alls. Det driver alltid.
Det blir ju inte samma som för dej.

Nu är det tyvärr inte helt okomplicerat att riva en låda för framhjulsdrift just eftersom differentialen är integrerad där.

Låda ja. Kan du så sikta på en enkel zf låda. Samma låda återfanns på Volvo 460 samt renault peugeout citroen med flera. Skulle oturen vara framme så kostar en helrenoveringssats runt 1500kr. Dock inte renoverat nån så jag vet inget om jobbet.
Oftast är det enklast att köpa en komplett bil för det blir billigare med drivaxlar, låda, ja och sen om nåt mer är värt att spara.

Jag gav 2000 för min 460 som gått 8000 mil. Sålde av några smådelar. Gav allt jag inte använde till lokala skroten. I mitt fall behöll jag ju motor, elpiska till motorn, kylare, slangar, styrbox, låda (ingen elstyrning på den), drivaxlar mm. Du kommer ju använda mindre men det lär ändå vara billigare.

2 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

a.Holm

#18 » 10:05:42, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom du redan har fram/back och hastighetsreglering i och med elmotorn så borde ju bästa valet vara en vanlig fördelningslåda med hög/låg.
Funkar att driva åt båda hållen, eftersom den även lär fungera på backväxeln när den sitter i en bil.

Jenga tipsar om FD51 från TGD 11/13/20.
En annan som är smidig är de från Suzuki samuraj. Gissar att de är mindre och lättare än TGB-lådan.

1 person gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

markusb (trådstartaren)

#19 » 14:45:04, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde ett par snabba beräkningar nu på hastigheter med volvos 195/65/15 hjul och mina 3.54 axlar.
Elmotorn varvar 4000rpm enligt märkskylten, men jag ska mäta det när min ir-varvräknare kommer hem.

Verkar som att jag behöver växla ner 9ggr för att ha topphastighet på 15km/h, vilket är ganska rimlig fart på ett hemmabygge för gårdsbruk.
Med 2.31 FD låda blir toppfarten istället 58km/h! Ballt :) fast inte vad jag är ute efter.
Undrar hur man kan växla ner det sista på ett bra vis..?
Drev mellan motor och FD kanske, fast då finns ingen möjlighet att växla, om det skulle behövas.


Min lilla maskin är urstark på ettan, men är så långsam så en hel kväll går på att förflytta sig på gården.
På 5an är den lagom snabb för att man ska behöva jogga ifatt den, fadt är ruggigt klen och det mesta säger ifrån när jag försöker trycka in skopan i en jordhög.
Den har 2kw drivning.
Därför tror jag att mina 6.5kw kanske trots allt behöver en växellåda för att prestera som jag vill. En möjlighet att välja kraft eller fart.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

JengaPRO

#20 » 14:58:16, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju växla i fördelningslådan. Högen är 1:1 på FD51.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

ac tc

#21 » 10:05:51, 02-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Manuell låda från framhjulsdriven bil, fram back på elmotorn. Kör lådan som range låda.
- automat lådor går inte att köra åt fel håll på ingående axel.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

markusb (trådstartaren)

#22 » 12:23:13, 02-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det bra att göra det med en manuell låda?
Vill inte skrota drev det första jag gör ;)
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

markusb (trådstartaren)

#23 » 10:45:34, 15-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar en plan smidas fram.

Volvo 1031 bakaxlar som ska kortas.
Till det, 2st seriekopplade lådor. Har fått hem en M4 och en M40 låda nu. Jag hoppas dom håller för vridet..

Tanken är att elmotorn ska driva rätt in i lådorna, och lådorna kopplas till kardan med kedja och drev.

Pumpen och motorn är nu provkörda.
Jag tror inte jag kommer använda elventilerna för styrningen till dom går inte justera som jag vill.
Så det blir i princip bara kontrollern för att få variabel hastighet och mjukstart på pumpen.
Blir manuell ventil då.

Har skaffat orbitrol från en stor Toro som ska användas till styrningen. Nu letar jag efter en lämplig pump till detta, och jag tror jag har en på gång.


Har ni några speciella funderingar angående lådorna?
Jag bygger så dom roterar på rätt håll framåt, och när jag backar så kommer dom gå åt avigt håll.
Påfrestningarna bakåt blir ju mindre så jag hoppas det kan hålla och fungera som jag tänkt.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

markusb (trådstartaren)

#24 » 18:53:57, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/nin9h6ow3/20160717_184449.jpg

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/s5tbiyc8z/20160717_184422.jpg

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/43cho2vlv/20160717_184405.jpg

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/pea1scdqb/20160717_184322.jpg

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/6agqc00w3/20160717_184251.jpg

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#25 » 16:08:03, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

markusb skrev:Går det bra att göra det med en manuell låda?
Vill inte skrota drev det första jag gör ;)

Det går bra.
Ta ut en axel framåt å en bakåt till hjul axlarna så har du en mellan diff på en gång.
Försök välj nåt från en liten motorklen bil som varvar högt så får du mkt utväxling direkt.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

markusb (trådstartaren)

#26 » 21:05:53, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygget fortsätter.
Bygger på en i huvudet smiden plan.

Elmotorn kommer ligga bredvid växellådan. Kopplar ihop dom med drev och kedja. Där gör jag en liten nerväxling.
Från lådan till kardan gör jag en större nedväxling, även här med drev och kedja.
Då blir belastningen på lådan minimal.

Från midjan och fram blir det en PTO vidvinkelknut som jag fick av kompisen. Då kan jag bygga 45 grader styrning utan problem.

Är det någon som har två splinsade axelstumpar i skrotlådorna? Så jag kan bygga adaptrar till kardan och framdiff.
6 splines och 35mm diameter.

Jag bygger det mesta på ramen som en snarlik kopia av OlofMs maskin.
Hur jag än räknar och funderar så slutar det alltid med samma resultat: det hade han tänkt på och det funkar bra!

Så tack Olof för dina fina byggbilder som inspirerar så mycket!
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

markusb (trådstartaren)

#27 » 21:09:18, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/5zhni7dz7/20160720_200341.jpg

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

markusb (trådstartaren)

#28 » 16:00:12, 21-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vinkelkaos!

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/gg7eve8oz/20160721_110235.jpg

Tack vare dessa går det ändå relativt fort. Jisses vilken skillnad på kaptid det är mellan 1mm och 1.6mm skivor :thummar:

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/7az21j5ab/20160720_142006.jpg

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/okfj04v43/20160721_110244.jpg

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/60w6pd56r/20160721_130122.jpg

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/mamcs9fur/20160721_130134.jpg

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

lagun49

#29 » 16:01:55, 21-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också köpt 1 mm. kapskivor på Biltema. Jösses vilken skillnad i kaptid! Baksidan är, att de går åt mycket fortare.
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

markusb (trådstartaren)

#30 » 16:21:02, 21-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har testat Biltemas oxå men jag tycker dels att dom går åt fortare, sen är dom lite mjukare i sidled och skevar lättare än droncos.
Dronco finns på ÖB, testa dom nästa gång.

Sen sparar man mycket skiva om man inte lägger för mycket tryck på dom vid kapningen.



Dax att byta skiva nu igen :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se