Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Projekt - Elektrisk minilastare v2

627 inlägg • Sida 42 av 42
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

ers-gti

#616 » 10:53:12, 30-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser riktigt smidig ut! Hur länge kan du köra innan du behöver ladda?

1 person gillar det här inlägget.
ers-gti
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:37, 15-09-2015
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor



roddjer

#617 » 11:02:23, 30-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Såg alldeles galant ut det där! ' :smile:


Nu när du har kört med den ett tag och utvärderat tänker jag, är du nöjd med vad den levererar? Gör den det jobb den är tänkt att göra, så att säga, utan att behöva ladda irriterande ofta? Hur lång tid tar en fulladdning om det är "tomt i tanken"?

Något annat som du önskat du gjort annorlunda? Något som kanske kommer i Version 3? ' :mrgreen:

Imponerande bygge för övrigt. Ska läsa ikapp hela tråden någon gång senare. ' :buga:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

tortap

#618 » 12:12:36, 30-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad bra den funkar. Helt rätt att bygga elektriskt om man har kunskapen. Skönt att stöka omkring på gården utan att det lever om :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

markusb (trådstartaren)

#619 » 13:04:12, 30-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ers-gti skrev:Ser riktigt smidig ut! Hur länge kan du köra innan du behöver ladda?


Just nu har jag bara 4st batterier inkopplade då några celler pajjat i dom andra. Kapaciteten är låg på dom som fortfarande är i livet, ca 50Ah kvar..
Så lite beroende på hur hårt jag kör och vad för strömmar som går så mellan 30minuter till 1.5h ungefär. Men det går ganska fort att ladda dom fjuttiga amperetimmarna tack och lov.
Ska försöka komma över friskare batterier vad det lider..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

markusb (trådstartaren)

#620 » 13:14:51, 30-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:'
Såg alldeles galant ut det där! ' :smile:


Nu när du har kört med den ett tag och utvärderat tänker jag, är du nöjd med vad den levererar? Gör den det jobb den är tänkt att göra, så att säga, utan att behöva ladda irriterande ofta? Hur lång tid tar en fulladdning om det är "tomt i tanken"?

Något annat som du önskat du gjort annorlunda? Något som kanske kommer i Version 3? ' :mrgreen:

Imponerande bygge för övrigt. Ska läsa ikapp hela tråden någon gång senare. ' :buga:


Tack! Kul att du gillar den!
Jo över lag är jag mycket nöjd, långt över förväntan faktiskt! Allt funkar som tänkt och håller ihop bra trots att jag ibland plågat den mer än vad som var tanken när jag började skissa på bygget.
Den är tillräckligt snabb på 4ans växel, tillräckligt stark på ettan. Hydrauliken är svinstark och reser maskinen bak långt innan pumpen säckar ihop.
Har lite problem med att låstappen på trimafästet glappar loss ur hylsan som klämmer den till låslänkaget, så det ska snart åtgärdas. Ibland går inte låsdubben ända ut igenom yttre grindplåten och då blir det onödiga brytkrafter på dubben.. men det håller ihop jättebra än sålänge.

En önskan hade nog varit att jag målade hela ramen innan slutmonteringen, för som den är nu är den inte helt fuktsäkrad. Nu orkar jag inte riva allt bara för att måla den... lite för stort projekt..
Inte heller när den har tygstol och saknar tak är den särskilt fuktsäker.. så den står alltid under tak med presenning över förarplatsen, just in case.
Kör endast när det är finväder..

Tror inte att det är något jag direkt skulle ändra på. Men jag önskar att jag byggde dit 3e funktions uttag direkt på den. Även det känns som ett ganska stort projekt just nu när jag inte är kvar i min gamla verkstad med tillgång till alla verktyg jag hade innan.
Kanske skulle lagt några timmar på att ljuddämpa lite plåtar, för ibland när drivmotorn tar i så sjunger det i plåtarna.. men det är ju enkelt att göra i efterhand med några bitumenplattor ;)

Angående laddningen så svarade jag i inlägget ovan om det. Den dagen jag får tag på friskare batterier är det problemet ur världen :)

Kan nämna att när jag transporterar mig på grusvägen så ligger den digitala effektmätaren på ca 3kW.. och det ger ca 45min konstant körning om jag räknat rätt, med kvarvarande Ah i batterierna.
48Vx50Ah=2400Wh
2400/3000=0.8
0.8x60min = 48 minuter

Mosar jag gasen i botten på 4an så är den uppe och vänder på ca 11kW peak..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

markusb (trådstartaren)

#621 » 13:22:57, 30-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Vad bra den funkar. Helt rätt att bygga elektriskt om man har kunskapen. Skönt att stöka omkring på gården utan att det lever om :thummar:

Tack :) Ja det är helt fantastiskt att den är näst intill ljudlös, och inte heller spyr ut avgaser när man är inne i verkstan och vinglar.
Billig att "tanka" dessutom :) Kostar ju obetydliga summor att ha den i drift nu, samt inget underhåll förutom fettspruta i leder och olja på drivkedjorna vid växellådan.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

Gaff

#622 » 18:58:43, 04-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny i forumet och har plöjt hela din tråd, vilket imponerande bygge!
Hittade din tråd eftersom jag är sugen på att bygga en mini mini hjullastare. Har byggt en minigrävare och insett att jag behöver flytta lite jord och planera en smula :-)
Har fått en Toyota tre hjuls eltruck med bra batterier och funderar på allvar att köra ett liknande bygge.
Innan trucken landade i knäet så skissade jag på att köra en bensinmotor som driver en pump, två hydraulmotorer, en på varje axel för drivning. Är det helt uteslutet? (eftersom du gick på drivaxel misstänker jag att det finns en bra anledning? :-)

/Simon

1 person gillar det här inlägget.
Gaff
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:30:50, 04-10-2021
Maskin: BM 218
Egenbyggd minigrävare

jörgen.ottosson

#623 » 06:00:10, 05-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Och Välkommen!

Jag kan inte svara på varför trådskaparen valt den lösningen.....men två hydraul motorer måsta vara samma strolek för att fungera på et bra sätt tillsammans ( man kan då också få två hastigheter "hydrauliskt" genom att serie eller parralellkoppla motorerna) ......men har man inte två st lika stora motorer, så är det troligen billigare att bygga en mellanaxel, och använda den man har, än att köpa två st motorer.

Som alltid så är det mesta kompromisser mellan vad man vill ha, vad man har och vad man har tid och råd med, :klia:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

markusb (trådstartaren)

#624 » 12:15:43, 05-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej simon
Jörgen har rätt i det han säger.
Anledningen för mig var att jag hade redan en motor för mekanisk drift från trucken och valde då den lösn8nhen. Hydraulpumpen driver bara lastaren så då tappar jag varken kraft eller flöde om jag kör samtidigt som jag använder den funktionen.
En lösning baserat på vad för skrot jag lyckades samla på mig alltså :)
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#625 » 14:35:28, 05-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har följt dina båda byggen. Ser väldigt proffsigt ut . Och fungerar. Är djupt imponerad.
Vi köpte en el Sherpa liten glidstyrd maskin för att ha inne i våra djur stallar fruktansvärt halvdan på elsidan för klen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

markusb (trådstartaren)

#626 » 08:15:30, 11-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Göran! Kul att bygget uppskattas :)
Ja jag är själv lite förvånad om jag ska vara ärlig. Första bygget hade mycket att önska men detta bara funkar och verkar hålla ihop. Jag är visserligen försiktig med den men använder den ordentligt.
Tar i så bakhjulen hänger i luften ibland och varje gång så oroar jag mig att tiltlänkaget skall hamna på backen :lmao:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

Mike.Erlandsson

#627 » 00:51:14, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sträckläst din trådnu, väldigt fint byggt!
Kul med eldriften, funderat på liknande lösning till kommande projekt!
Fortsätt utveckla och förbättra!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mike.Erlandsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:27:42, 04-01-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas/Atila 1302D


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se