Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Projekt - Elektrisk minilastare v2

627 inlägg • Sida 29 av 42
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Jac

#421 » 11:26:20, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skiftade du slangar eller vände på sliden? Eller bekräftade oie supporten att sliden är symmetrisk?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



markusb (trådstartaren)

#422 » 12:47:11, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var aldrig ute i verkstan igår. Men oie bekräftade att den är symmetrisk. Däremot om man väljer enkelverkande så är den osymmetrisk.

Jag var även iväg till hydroscand nu och fick låna med en strypbackventil och lite adaptrar så jag ska testa den på ena porten och se hur det beter sig.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

markusb (trådstartaren)

#423 » 08:19:01, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade att montera strypbackventilen igår och det lugnade ner tilt neråt en hel del.

En ny fråga dök upp när jag höll på att laborera.
Om pumpen inte går när jag tiltar fram eller sänker lastaren så verkar det som att systemet suger i sig luft.
Hur kan det komma sig? Varifrån kommer luften?

Säg att lastaren står rätt ut. Maskinen är avstängd.
Jag sänker ner den till golvet. Nästa gång jag kör igång och kör lastaren upp och ner så känner jag att det är som en luftkudde i cylindern, och jag behöver köra funktionen i ändlägena för att få bort det.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#424 » 08:37:45, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett så kallat återfyllnadsproblem, vanligt förekommande när pumpen inte kan försörja cylindern i den takt den behöver oljan.

Har ventilpaketet återfyllnadsventiler kan problemet bero på att tankledningen slutar ovan oljenivån, lågt returtryck (vilket är givet med avstängd pump) annars uppstår luften av sig själv när undertrycket i cylindern blir tillräckligt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

akkamaan

#425 » 15:00:42, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är det klassiska problemet, eller egentligen en kombination av flera "problem".
1. Den mekaniska konstruktionen med tilten är olycklig. Lasten vilar på cylinderns minussida, vilket gör att det kräva ett lägre flöde vid lyft/sänk av tilten. Och små flöden är svårare att kontrollera än stora flöden.
2. Krypspår i sliden gör naturligtvis det möjligt att finlira sänkningen lite bättre, men kravet på finlir kommer alltid att variera med lasttrycket. Dessutom kommer också krypspår att påverka funktionen i ̶m̶o̶t̶s̶a̶t̶t̶ ̶r̶i̶k̶t̶n̶i̶n̶g̶ ̶p̶å̶ ̶s̶a̶m̶m̶a̶ ̶s̶ä̶t̶t̶ som en separat enkel strypventil.
3. En strypbackventil är ett steg mot lite mera hjälp, men kommer ändå att agera på "egen hand" och hastigheten blir beroende av lasttrycket.

Det finns ventiler, pilotstyrd mottrycksventil eller counter balance valve, som gör att det krävs aktivt pumptryck för att sänka en last. Med en sån får du bättre kontroll på din fullastad tiltfunktion....

Man får vara försiktig med att strypa på en cylinders kolvstångssida, speciellt när kolvstången är relativt grov, vilket kan skapa enskadlig tryckförstärkning på kolvstångssidan

Här en bra video som förklarar hur mottrycksventilen funkar
Senast redigerad av akkamaan 19:32:47, 25-01-2018, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#426 » 15:49:28, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

markusb skrev:Testade att montera strypbackventilen igår och det lugnade ner tilt neråt en hel del.

En ny fråga dök upp när jag höll på att laborera.
Om pumpen inte går när jag tiltar fram eller sänker lastaren så verkar det som att systemet suger i sig luft.
Hur kan det komma sig? Varifrån kommer luften?

Säg att lastaren står rätt ut. Maskinen är avstängd.
Jag sänker ner den till golvet. Nästa gång jag kör igång och kör lastaren upp och ner så känner jag att det är som en luftkudde i cylindern, och jag behöver köra funktionen i ändlägena för att få bort det.

Helt rätt...
Om en dubbelverkande cylinder dvs med oljefylld plus- och minussida sänks hastigt med pumpen avslagen så riskerar luft att "sugas" (det är atmosfärstrycket som trycker in luften när det uppstår vakuum påinsidan) in i systemet. Luftmolekyler är så små att de t o m kan krypa igenom hydraulkopplingar. Vanligen så är det kolvstångstätningen som är boven i dramat. Kolvtätningar är gjorda för att täta mot oljetryck från insidan, är därför ganskja ineffektiva när det gäller lufttryck från utsidan...
Luftrusningen kan bli så hög att gummit i tätningarna bränns och gummit hårdnar med dålig tätning som följd....
tips; skynda dig inte när du pressar ur luften ur en cylinder....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#427 » 17:43:35, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

markusb skrev:...var han förvånad att det betedde sig på detta viset.

Man måste bara förlåta okunnighet...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#428 » 18:21:38, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:2. Krypspår i sliden gör naturligtvis det möjligt att finlira sänkningen lite bättre, men kravet på finlir kommer alltid att variera med lasttrycket. Dessutom kommer också krypspår att påverka funktionen i motsatt riktning på samma sätt som en separat enkel strypventil.


Nja, det går väl bra att ha olika krypspår åt olika håll. Eller vad tänker du på?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#429 » 18:30:05, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som shockventilerna på OIE bara är shockventiler. I databladet till ventilen finns ventiler som är kombinerade shock/anticav. Det är ganska vanligt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#430 » 19:29:55, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
akkamaan skrev:2. Krypspår i sliden gör naturligtvis det möjligt att finlira sänkningen lite bättre, men kravet på finlir kommer alltid att variera med lasttrycket. Dessutom kommer också krypspår att påverka funktionen i ̶m̶o̶t̶s̶a̶t̶t̶ ̶r̶i̶k̶t̶n̶i̶n̶g̶ ̶p̶å̶ ̶s̶a̶m̶m̶a̶ ̶s̶ä̶t̶t̶ som en separat enkel strypventil.


Nja, det går väl bra att ha olika krypspår åt olika håll. Eller vad tänker du på?

Helt rätt Jac, Tanke-anka från min sida...
((//5445@£@€{[ Alz******ers :ohnej:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

markusb (trådstartaren)

#431 » 08:48:42, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det något i stil med denna jag behöver för att få bra kontroll på tilten då?
https://www.flowfitonline.com/hydraulic ... vbcd-12-de

Lite småpyssel har blivit gjort.
Monterat manometer och fotsteg.

Bild
Originalets URL: https://s19.postimg.org/64u7jj537/20180124_190751.jpg


Bild
Originalets URL: https://s19.postimg.org/7jvs8710j/20180127_171546.jpg


Bild
Originalets URL: https://s19.postimg.org/cvaosxhyb/20180127_171526.jpg

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#432 » 09:11:19, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det allra bästa för tilten hade varit en slid med anpassade krypspår men det är ju inte hyllvara.
Flowfitventilen du länkar till hjälper nog en hel del men du måste byta till motorslid på tilten då, annars har du ingen chockventilverkan.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

markusb (trådstartaren)

#433 » 09:40:16, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är skillnaden på kolvslid och motorslid?
Är det att motorsliden förbinder A-B i neutralläge?
Eller A-B-tank?
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#434 » 09:46:48, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

A/B -> T

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

markusb (trådstartaren)

#435 » 10:13:49, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom den stod där... och gafflarna satt på så var jag tvungen att testa iaf.
400kg problemfritt :thumme:

Bild
Originalets URL: https://s19.postimg.org/vupm2bug3/20180203_142842.jpg

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se