Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Projekt - Elektrisk minilastare v2

627 inlägg • Sida 25 av 42
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

JoBy

#361 » 18:27:27, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går ju att få till. Här är mitt bygge på en gammal gräsklippare.

https://www.youtube.com/watch?v=7rDNd_kOk6M

Bra tippvinkel uppe och ännu bättre nere. Nere går skopbotten långt förbi 90 grader.
I princip perfekt paralellföring med hjälp av en hydraulisk slavcylinder vid lyftkolven. Men överströmmningsventil krävs efterssom möjlig tippvinkel ändras med lyfthöjden.
Uppbryt nere kunde vara lite bättre. Kunde gärna offra 20 grader tipp uppe mot mer bryt nere.

Och en liten snöskottarfilm

https://www.youtube.com/watch?v=6R31p27L_54

2 personer gillar det här inlägget.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.



jörgen.ottosson

#362 » 20:00:48, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet fortfarande inte vad du har för mått på lastaren, så jag har bara höftat något...... (troligen får du skala upp lite för att det ska passa.)

denna bild lånade jag bara av dig från lite tidigare i tråden.....
Bild

I huvud sak måste du fixa detta få att få det att funka. (ungefär som du vill, men utan exakt parralellföring, men ganska bra i planläge.)
1. fästpunkten för tilltcylindern (lila pil) måste vara bakom fästpunkten för lastararmarna. (ca 1/4 -1/3 av avståndet i mellan dom, bakom)
2. du måste ha en "knäck" på lastarmen, så att lagringspunkten för länkaget "mitt på" ligger under linjen mellan lastararmens fäste, och redskapsfästets lagring. (och du måste troligen flytta upp den punkten närmare mitten på lastararmen...)
3.(och detta är "bondens punkt") Du måste placera punkten för tilttuben på länkaget, framför ....
4. du måste hålla propotionerna mellan punkterna i länkaget. ( avståndet mellan fästtapparna uppe delat med långa korta avståndet på mitt länken .....ska vara samma som redskapsfästet delat med stora avståndet på mellan länken.

(slarvig paint skiss)
Bild

här är lite CAD-kladd.... Detta funkar med en tilltcylinder som slår mellan ca "50 och 85" på min skiss ( bara för en "rimmlighets koll" måttet betyder bara att cylindern inte behöver ha en slaglängd som är mer än vad som är fysikt möjligt för en dubbelverkande cylinder. ...)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Deus ex machina

6 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ja-bond77

#363 » 20:30:55, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:3.(och detta är "bondens punkt") Du måste placera punkten för tilttuben på länkaget, framför ....


Mja... Det vet jag inte... Jag skulle inte bygga det så där alls till en början...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

markusb (trådstartaren)

#364 » 20:50:35, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket jörgen! Det där ser ut att funka kanon :thumme:
Jag ska skala om måtten och försöka få till en prototyp.

Höjden till armens fästpunkt i tornet är 118cm just nu. Avståndet ledpunkter grind-torn är 128cm
Lyftkolvarna är 700mm stängda med 500mm slag.

Testade Ljungbys länkage på min förut men pga min högre lyftvinkel knöt det ihop sig precis likadant som min egna prototyp.
Verkar vara lyftvinkeln som ställer till det.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

markusb (trådstartaren)

#365 » 21:55:32, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testar för fullt nu.
Parallellföringen med jörgens skiss håller sig fin.

Har du kvar skissen i CAD? Hur beter sig den om du skjuter ut tiltkolven till 86cm (som tippning horisontellt i bild 3) och sedan lyfter lastaren till maxhöjd? När jag testar det så slår allt knut på sig självt.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#366 » 22:04:49, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:
jörgen.ottosson skrev:3.(och detta är "bondens punkt") Du måste placera punkten för tilttuben på länkaget, framför ....


Mja... Det vet jag inte... Jag skulle inte bygga det så där alls till en början...


OK, det var bara något jag hade för mig från en tidigare diskussion ( mins inte om det var i denna tråd eller något annat)

(.....jag har spunnit vidare på trådstartaren, prototyp på bilden, efter som det ser ut lite som Jungby/Fiat-allis .....jag hade nog inte själv ens byggt parralelföring på en minilastare, för många små leder.....)

markusb skrev:....
Höjden till armens fästpunkt i tornet är 118cm just nu. Avståndet ledpunkter grind-torn är 128cm
Lyftkolvarna är 700mm stängda med 500mm slag.

Testade Ljungbys länkage på min förut men pga min högre lyftvinkel knöt det ihop sig precis likadant som min egna prototyp.
Verkar vara lyftvinkeln som ställer till det.


Höjden jag skissat på så är armens ledpunkt 82 (cm) upp ....och armen är ca 110cm lång .....men det är ju sådant som måste tänkas igenom så det passar din maskin.....

Jag har inte tagit hänsyn till lyftcylinderna i "skissen" det är något som i så fall måste anpassas på maskinen. (efter som det är tilt geometri som diskuteras.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jörgen.ottosson

#367 » 22:13:06, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

markusb skrev:Testar för fullt nu.
Parallellföringen med jörgens skiss håller sig fin.

Har du kvar skissen i CAD? Hur beter sig den om du skjuter ut tiltkolven till 86cm (som tippning horisontellt i bild 3) och sedan lyfter lastaren till maxhöjd? När jag testar det så slår allt knut på sig självt.


jo , jag har kvar den.....och gör du det så knyter sig lastaren.....det behöver jag inte ens prova. Du kan aldrig tillverka en lastare som du kan tillta fullt i ett ändläge och sedan köra armen till det andra ändläget. Parralellföringen fungerar bara i "mitten" av arbetsområdet. Vill du att parralellföringen ska fungera i ändläget så kommer mitten inte att fungera (eller så får du väldigt små skopvinklar)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

markusb (trådstartaren)

#368 » 22:39:10, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Kände mig nästan korkad som inte fick till det hur jag än gjorde.
Det du beskriver är det jag fastnat i varje gång jag försökt. Antingen blir det för små vinklar med ok parallellföring samt möjlighet att köra tiltkolven i sina ändlägen oavsett lyfthöjd (som i mitt exempel tidigare), eller stora vinklar och i princip obefintlig parallellföring.

Har inte förstått att denna begränsningen finns, jag jagar något som tydligen inte går att få till :lmao:

Därav min grundfråga om en chockventil behövs på en parallell lastare för att kunna tvinga in tiltkolven i det fallet man tippar fullt med armen horisontellt och sedan lyfter.. vad händer utan chocken?
Behöver nog åka till Smålands traktor och se vad dom har för maskiner hemma som jag kan kika på och provköra lastarna lite.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#369 » 07:42:32, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, vill du vara säker att inte överbelasta systemet, så får du montera en chockventil/överströmmare/tryckbegränsning på tilltfunktionen, men den ska vara ställd en liten bit över systemtrycket. (den ska bara öppna när den behövs....inte när du bär last och kör i ett "gupp" )

Jag missförstod dig med "chockventilen" trodde du ville använda den för att "tvinga dig till" en parallellföring, på något sätt...... sorry.

Jag tänkte aldrig på att förklara detta med skopvinkel och parallellföring med skopan i (eller nära) ändläget på tiltrörelsen.....troligen yrkesskada, men såg det som ganska uppenbart. Men jag gör ett försök nu, för alla som inte är yrkesskadade på "mitt sätt" ....... :grin:

Om vi ritar en ganska dålig konstruerad lastmaskin med skopa och lastararm, men utan länkage för tilt och parralellföring. Bara för att skissen ska bli så lätt som möjligt att följa, och inte se ut som mina CAD-kladdar i inläggen ovan, med massa mått och vinklar över allt....Jag hoppas det är lättare att följa grundfunktionen då.

En lastmaskin, utan parrallellföring som kan lyfta armen 90° vinkel mellan min och max.....som ni ser så följer ju skopan bara med då, och när armen är lyft till max, så åker gruset i skopan in i hytten på maskinen..... :snow: (om inte föraren korrigerar)
Bild

Om jag lägger till parrallellföring, så ser det ut så här.....Skopan behåller nu sitt planläge hela vägen upp....och för att göra det så måste den vrida sig samma vinkel som armen lyfts. (90°)... ( och vi kan se att skopans vinkel hela tiden är ursprunglig vinkel + armens lyft vinkel.... 90 + 45 =135 ....90 + 90 =180 )
Bild

.....Men vi vill ju att skopan ska kunna tippas och fyllas också.....så vi lägger till en rörelse på tilten på +/- 45° (45 grader upp och ned = 90° totalt även där......) .....så nu är totala skopvinkeln = armens lyftvinkel + skopans rörelse vinkel ( + skopans ursprungliga läge) ......resultatet blir att vi måste ha ett tiltlänkage som klarar av 180° skopvinkel ( armens lyft vinkel, 90° + skopans 2 x 45° =180° ) men tilltcylindern behöver bara klara 90° rörelse.
Bild

.....det är teoretiskt möjligt, men i praktiken är det svår att få till 180° vinkel med ett länkage som är tillreckligt robust för att fungera på en lastmaskin....och inte få "knytnings effekter" speciellt när länkaget slits, och du får glapp i alla leder.......dessutom kanske du vill ha mer skoprörelse än 90° totalt.....och då blir totalen tillsammans med armens lyft mer än 180°..... :snow:
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

markusb (trådstartaren)

#370 » 12:30:26, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inga problem att ta på mig dumstruten och erkänna att jag har för dålig erfarenhet av lastmaskiner och lastarkonstruktioner. Jag har kört alldeles för lite parallella lastare, och vad jag minns aldrig testat full tipp och sedan höja så jag har inte fått erfara detta själv i praktiken, det är därför jag jagat parallell-länkage där inget säger ifrån förutom kolvarnas begränsningar i slaglängd.

Trodde ju med all säkerhet att detta inte var ett problem på fariksbyggda maskiner :screwy:

Mitt förra bygge kanske inte är så dåligt trots allt, om jag bara får dit en tiltkolv med mer slaglängd för vettig tippvinkel nere.

Funderar på vad som händer dom gångerna man faktiskt överbelastar systemet på det här sättet (utan ev chockventil eller med för högt öppningstryck), vilka krafter som verkar och framförallt var dom verkar.
Krökt länkage, krökt tiltkolvstång, brustna slangar och gängor som resultat av övertryck?

När jag (försökte) räkna och mäta mig fram till lämpliga lyftkolvar så gjorde jag som någon beskrev långt tidigare i tråden, mätte utväxlingen i lastararmen med placeringarna jag valde då och konstaterade att vid lyft från mark rör sig armen drygt 5cm vid 1cm kolvslag. 1:5 lite styvt då.
Lyfter jag ett ton eller däromkring så vill jag ha marginal så säg 1.5x5=7,5

Enligt denna http://www.terling.se/cylinder.shtml så trycker dom två kolvarna (30-60-500) jag köpte 11 ton vid 200bar.
Kanske väl överdimensionerat som Olof sa, men jag försöker även uppskatta lyfthastigheten när jag drar fullt i spaken och detta verkade lämpligt, utan att ha kunnat koppla upp och faktiskt mäta flöde och mottryck vid pumpen. Jag mätte varvtalet på pumpmotorn obelastad när jag testade så den fungerade och det var runt 3000rpm. Tänker att varvtalet sjunker vid belastning men vet inte hur mycket.

17.84cm3/varv ger pumpen enligt databladet jag hittade och det blir 50liter/min vid 3000rpm. Det bör ge mig runt 3 sekunder lyfttid.
Hur mycket motorns varv minskar vid belastning vet jag inte än, så jag halverade varvtalet och fick runt 6 sekunder lyfttid som känns rimligt.
kanske helt ute och cyklar, men beräkningarna jag gjorde på förra bygget stämmer rätt bra med verkligheten iaf.

6 sekunder lyft får jag från att ha räknat baklänges från motorns märkning på 9kW, och laborerat med flödet tills effekten är nere på 9kW vid ca 200bar i denna räknaren http://www.terling.se/pump.shtml
Pumpmotorn är märkt 9kW, och jag hamnar där vid 200bar, 25 liter/min med 85% verkningsgrad

Så efter alla antaganden, beräkningar och funderingar så kommer jag iallafall ha bra många tons kraft som ska hanteras i tiltlänkaget när jag väl lyfter med tippad skopa.
Är detta den enkla lösningen?
http://www.oie.se/Produkt/antichockvent ... 1001792990

Mäter jag trycket på tiltkolven när jag har full last och gungar till lyftarmen med spaken, och ställer öppningstrycket en bit över det bara?
Ju mer råd och hjälp jag får redan nu desto bättre är det. Jag vill inte knäcka bygget, och jag vill absolut inte tippa lasten när det gungar till vid körning.

Har vi tur kanske detta kan bli Hydraulic guide for dummies med hjälp av mina funderingar och Jörgens kunnande :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#371 » 12:40:00, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dumstruten behöver inte luftas..... :thumme:

Enklast är väl att ställa ventilen på 10-20% mer än systemtrycket. Om du tänker använda 200bars tryck i systemet, ställ ventilen så den öppnar vid 230 bar ? då vet du ju att den öppnar bara om trycket (lasten) blir större än vad manskinen själv orkar lyfta. (=alltså är det något annat som ger det trycket i systemet, = mekansik knytning)

(och maskinens systemtryck (eller funktionens, beroende på hur hydrauliken är byggd) ställer du ju på vad maskinen orkar lyfta, utan att hamna med "ändan" i vädret.... minus lite marginal. ( då är risken minst att hamna på näsan, när man ska lyfta något......så det är itne säker att det är 200bar, det kan lika gärna vara 143bar)

Men jag tror inte det är något stort problem, du märker ju när du nått ändläget på mekanismen, det är ju ändå du som kör maskinen....inte tvärt om. (troligen börja lyftfunktionen att går tungt då också, pga att parrallellföringen "bryter fast" )
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Jac

#372 » 14:07:00, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det kan bli farligt låg utväxling på det där, inte säkert du märker att parallellföringen bryter fast innan du passerar flytgränsen för stålet.
Skulle absolut satsat på shockventiler. Det smidigaste är att köpa lastarventilen med inbyggda shockventiler. Det shockventilblocket du länkar till på Oie är av typen crossover relief och tänkta till motorer eller cylindrar med lika area på bägge sidor. När kolven trycks in på en vanlig cylinder så finns det ingen plats att göra av oljan från kolvstången med ett sånt block.
Ett liknande block med separat returlinje hade funkat fint.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

markusb (trådstartaren)

#373 » 15:14:46, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Jac, den tanken på olika volymer slog mig inte alls :thumme:
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#374 » 15:34:51, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och använder du chockventiler ska du helst kolla att du även har återfyllnadsventiler som ser till att motstående sida av cylindern försörjs med olja när chocken öppnar på den andra. Annars får du lätt dödgång och väntetid innan det rör på sig igen. De saknas ofta på gamla maskiner och hembyggen, men ska du köpa nya prylar är det lika bra att få till det så gott det går från början.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#375 » 15:41:56, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På sidan 156 här: http://www.amabhydraul.se/wp-content/up ... nenter.pdf
eller nåt liknande borde funkar. Skulle nästan tro det är en tryckleif på flödet där, 35 lpm på 1/2" verkar väldigt lågt.

Edit: Man får se upp med vad man köper, en del motsvarande ventiler är tänkt att bultas rätt på nån orbit motor. Ser i princip likadan ut som denna men portarna saknar gängor på ena sidan.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se