Nu har jag spakat runt min minilastare många timmar och hunnit känna efter vad som fungerar och vad som inte fungerar.
Vickgasen/riktningsväljaren, dvs steglös fram och back på samma pedal är underbar. Tryck med foten för att köra framåt, tryck med hälen för att backa. Tryck lite för att krypköra. Det behåller jag!
Jag saknar motorbroms. Det är inte möjligt med det gamla styrsystemet som jag använder idag.
(egentligen finns det inbyggt, plug braking, men den fungerar inte eftersom jag har växellåda med stor utväxling emellan motor och hjul)
Jag kan dutta i motsatt riktning men det sliter nåt oerhört på drivlinan eftersom elmotorn i princip tvärvänder. Jag gör det bara i nödfall när jag behöver hejda maskinen fort. Det krävs några varv på ingående axel på lådan åt motsatt håll innan drevspelet fångats upp och man kan byta riktning. Mycket irriterande.
Drivlinan är för klen. Jag har redan knäckt en växellåda när jag pressade maskinen. Till lite mildare körning fungerar det bra.
Vajerstyrda Stiga trumbromsar hör inte hemma på en tyngre maskin. Dom tar lika bra som att sätta ner foten i marken och streta emot
Separat broms på höger respektive vänster sida var kanske en bra tanke, men inget jag använt mer än någon enstaka gång då jag fastnat och behövt bromsa det frispinnande hjulet för att kunna ta mig loss. Grundproblemet i det är att det bara är bakhjulsdrift.
Vid tunga lyft tappar jag nästan drivningen helt. Bakhjulen lättar och jag spinner mig fram.
X-Y spaken till lastaren är behaglig. Skulle inte vilja ha två separata spakar. När jag köpte spakstället snålade jag. Skulle valt en tresektions. Då kunde jag haft tredjefunktion till redskap.
För att vara en så liten maskin så är lastarens brytkraft bra. Lyftkraften blev lite för låg. På gott och ont. Jag kan inte lyfta mycket mer än att bakhjulen blir väldigt lätta. Kliver jag av maskinen med full last så reser sig baken. Sitter jag på och styr för mycket med full last så börjar maskinens bakända lätta i sidled. Obehagligt! Så i nuläget är det kanske alldeles lagom lyftkraft, men mer önskas på nästa bygge.
För lite tippvinkel förutom i lastarens toppläge.
Mer energi kommer läggas på parallellföring och tippvinklar.
Suget att bygga en ny maskin har blivit obotligt stort.
Större, tyngre, starkare och framför allt fyrhjulsdrift! Midjestyrningen är underbar så den behålls.
Jag tror inte jag kommer begränsa bredden av maskinen till 90cm (dörrhålen), men förhoppningen är att maskinen utan hjul, på en pall, går att rulla genom dörrhålet. Vi får se hur det blir med det.
Tankarna går även mellan pendlande bakaxel eller om midjan ska vara ledad. Om det blir ledad midja så blir det två infästningar istället för bara en som jag har idag. Det flexar för mycket som det är idag med det hjulnavet i midjan. Lastaren slår emot plåten framför rattstången om jag tar i för mycket med spakarna.
Just för tillfället är den nya maskinen bara en stor samling funderingar i huvudet.
Mycket delar har jag hunnit skaffa (komma över, fynda) sen förra bygget, och jag spånar på hur jag kan använda mig av det i kommande bygge.
Dessutom ska jag i dagarna riva lite delar ur en Hystertruck som ska skrotas. Om jag minns rätt från snabbtitten är det ett 48V system där drivmotorn är en borstad historia och hydraulmotorn såg ut att vara en 3-fas. Mer ingående än så vet jag inte just nu, men jag hoppas att det ev kan fungera som grunden för bygget. Starka grejjer som tål att användas.
Styrningen verkar vara en elektrisk historia som styr en hydraulventil. Kan komma till användning!
Lite olika tankar finns, men det mesta lutar åt eldrift, även om tanken på förbränningsmotor finns.
I gömmorna finns,
F188 13HP bensinmotor ( klon på Honda GX390) med elstart.
24V 3.7kW elmotor. Inget styrsystem.
48V 4.7kW club car motor med tillhörande styrsystem.
Mängder med hydraulmotorer från omme liftar. Vet ej specar på dom, inte mer än att dom små suttit på Omme 1650 och drivit direkt mot däcken.
Några större hjulmotorer som suttit på saxliftar. Finns 4st likadana medelstora och 2st likadana rejäla hjulmotorer.
Många tvåsektions spakställ.
Jag har två stora dubbelpumpar som jag inte vet riktigt vad det är. Ska fota dom och posta upp. Ni kan säkert svara på vad jag fyndat
Står HPI hydrostatic någonting på dom. Mest troligt är dom oxå från några liftar, ev en mobilkran.
8st 12V/190Ah AGM batterier
6st 12V/~100Ah AGM batterier
Mycket finns alltså redan vad gäller elektrisk drift, och det är en av fördelarna med min nuvarande minilastare så jag överväger starkt att köra vidare på den elektriska linjen.
Nu har jag ventilerat lite tankar. Tänkarmössan åker på igen