Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Projekt - Elektrisk minilastare v2

627 inlägg • Sida 1 av 42
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

markusb (trådstartaren)

#1 » 11:12:10, 30-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag spakat runt min minilastare många timmar och hunnit känna efter vad som fungerar och vad som inte fungerar.
Vickgasen/riktningsväljaren, dvs steglös fram och back på samma pedal är underbar. Tryck med foten för att köra framåt, tryck med hälen för att backa. Tryck lite för att krypköra. Det behåller jag!
Jag saknar motorbroms. Det är inte möjligt med det gamla styrsystemet som jag använder idag.
(egentligen finns det inbyggt, plug braking, men den fungerar inte eftersom jag har växellåda med stor utväxling emellan motor och hjul)
Jag kan dutta i motsatt riktning men det sliter nåt oerhört på drivlinan eftersom elmotorn i princip tvärvänder. Jag gör det bara i nödfall när jag behöver hejda maskinen fort. Det krävs några varv på ingående axel på lådan åt motsatt håll innan drevspelet fångats upp och man kan byta riktning. Mycket irriterande.
Drivlinan är för klen. Jag har redan knäckt en växellåda när jag pressade maskinen. Till lite mildare körning fungerar det bra.

Vajerstyrda Stiga trumbromsar hör inte hemma på en tyngre maskin. Dom tar lika bra som att sätta ner foten i marken och streta emot :cool:
Separat broms på höger respektive vänster sida var kanske en bra tanke, men inget jag använt mer än någon enstaka gång då jag fastnat och behövt bromsa det frispinnande hjulet för att kunna ta mig loss. Grundproblemet i det är att det bara är bakhjulsdrift.

Vid tunga lyft tappar jag nästan drivningen helt. Bakhjulen lättar och jag spinner mig fram.

X-Y spaken till lastaren är behaglig. Skulle inte vilja ha två separata spakar. När jag köpte spakstället snålade jag. Skulle valt en tresektions. Då kunde jag haft tredjefunktion till redskap.

För att vara en så liten maskin så är lastarens brytkraft bra. Lyftkraften blev lite för låg. På gott och ont. Jag kan inte lyfta mycket mer än att bakhjulen blir väldigt lätta. Kliver jag av maskinen med full last så reser sig baken. Sitter jag på och styr för mycket med full last så börjar maskinens bakända lätta i sidled. Obehagligt! Så i nuläget är det kanske alldeles lagom lyftkraft, men mer önskas på nästa bygge.
För lite tippvinkel förutom i lastarens toppläge.
Mer energi kommer läggas på parallellföring och tippvinklar.

Suget att bygga en ny maskin har blivit obotligt stort.
Större, tyngre, starkare och framför allt fyrhjulsdrift! Midjestyrningen är underbar så den behålls.
Jag tror inte jag kommer begränsa bredden av maskinen till 90cm (dörrhålen), men förhoppningen är att maskinen utan hjul, på en pall, går att rulla genom dörrhålet. Vi får se hur det blir med det.
Tankarna går även mellan pendlande bakaxel eller om midjan ska vara ledad. Om det blir ledad midja så blir det två infästningar istället för bara en som jag har idag. Det flexar för mycket som det är idag med det hjulnavet i midjan. Lastaren slår emot plåten framför rattstången om jag tar i för mycket med spakarna.

Just för tillfället är den nya maskinen bara en stor samling funderingar i huvudet.
Mycket delar har jag hunnit skaffa (komma över, fynda) sen förra bygget, och jag spånar på hur jag kan använda mig av det i kommande bygge.
Dessutom ska jag i dagarna riva lite delar ur en Hystertruck som ska skrotas. Om jag minns rätt från snabbtitten är det ett 48V system där drivmotorn är en borstad historia och hydraulmotorn såg ut att vara en 3-fas. Mer ingående än så vet jag inte just nu, men jag hoppas att det ev kan fungera som grunden för bygget. Starka grejjer som tål att användas.
Styrningen verkar vara en elektrisk historia som styr en hydraulventil. Kan komma till användning!

Lite olika tankar finns, men det mesta lutar åt eldrift, även om tanken på förbränningsmotor finns.

I gömmorna finns,
F188 13HP bensinmotor ( klon på Honda GX390) med elstart.
24V 3.7kW elmotor. Inget styrsystem.
48V 4.7kW club car motor med tillhörande styrsystem.
Mängder med hydraulmotorer från omme liftar. Vet ej specar på dom, inte mer än att dom små suttit på Omme 1650 och drivit direkt mot däcken.
Några större hjulmotorer som suttit på saxliftar. Finns 4st likadana medelstora och 2st likadana rejäla hjulmotorer.
Många tvåsektions spakställ.
Jag har två stora dubbelpumpar som jag inte vet riktigt vad det är. Ska fota dom och posta upp. Ni kan säkert svara på vad jag fyndat :lmao:
Står HPI hydrostatic någonting på dom. Mest troligt är dom oxå från några liftar, ev en mobilkran.
8st 12V/190Ah AGM batterier
6st 12V/~100Ah AGM batterier

Mycket finns alltså redan vad gäller elektrisk drift, och det är en av fördelarna med min nuvarande minilastare så jag överväger starkt att köra vidare på den elektriska linjen.

Nu har jag ventilerat lite tankar. Tänkarmössan åker på igen :vissla:

17 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet



markusb (trådstartaren)

#2 » 12:07:46, 30-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några bilder på första maskinbygget, som den ser ut idag.
Projekt/renovering/restaurering

Bra hjälp vid vedkörning.
Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/e03o0z5vn/20160312_163053.jpg

Någon kanske vet vad det är som hänger på gaffeln?
Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/rv1yjg0ar/20160319_144442_1.jpg

Syster hjälper till att köra bort ris
Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/yzjrsh7k3/20160320_111800_1_1.jpg

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

qqq

#3 » 22:49:27, 30-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet


3 personer gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

markusb (trådstartaren)

#4 » 23:09:11, 30-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, i eftermiddags efter jobbet stack jag iväg på Hysterrivning.
Hyster R1.6 tillverkad 1999.

Spanade över alla komponenter lite mer ingående och försökte sätta mig in i vilka funktioner som finns där.
Enligt ägaren var felet egentligen bara kass batteri, för dyrt att kosta på maskinen ett nytt. Så allt bör vara i sin ordning.

Systemet är 48V.
Maskinen är EX klassad, har gått i explosionsfarlig miljö. ALLT elektriskt är inkapslat.
Drivmotorn är en manick på 4.5kW (110A) med separat ankare/fält-lindning.
Den driver hjulet via en växel.
Motorstyrningen är en Zapi SEM-2 för separatmagnetiserad DC motor. Regenerativt där kanske? :cool:

Pumpmotorn är en 9kW/230A best. Det varkar vara en DC-motor, inte 3-fas som jag tidigare trodde. Varför det är 3 grova kablar till den har jag inte hunnit reda ut än :huh:

Motorstyrningen till pumpen är en Zapi H2 verkar det som. Den styr även ventilerna. Proportionalventiler via 4 joystickar med vanliga potentiometrar i.

Själva styrningen av drivhjulet sköts av en encoder under den lilla ratten. Signalen går till en Zapi EPS-DC kontroller.
Hjulet vrids av en DC motor på 400W med integrerad planetväxel. Kedjedrift till hjulsvirveln. Jag kanske kan använda detta på lastaren, alternativt en kanal från pumpen? Vi får se, ska rota lite mer i grejjerna när jag fått hem allt.

Passade på att slita ur hydraulkolven som sköter in och utmatning av hela stativet. Det är en 30-50-600 dubbelverkande. Ser ut att vara samma som flowfits 402/060
http://www.flowfitonline.com/hydraulic- ... 0mm-402060

Spännande fynd är det hur som helst, som julafton för en skrotgubbe!
Imorgon ska jag försöka riva ur resterande grejjer och få med hem.

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/4r634lmdf/20160330_161029.jpg

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/ts3a1rgcj/20160330_161124.jpg

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/j7tcj6bur/20160330_161336.jpg

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/tqoqulp4z/20160330_161348.jpg

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/3l235sy2r/20160330_161352.jpg

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/x2rn1n69v/20160330_161837.jpg

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/kf7abe1z7/20160330_162924.jpg

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/oztgqbloj/20160330_191149.jpg

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

markusb (trådstartaren)

#5 » 18:21:52, 03-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lyckats köra styrservot separat nu iaf.
Frågan är om jag kan använda det på något sätt i det här bygget.

https://www.youtube.com/watch?v=43pYUMcI5EM
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

markusb (trådstartaren)

#6 » 21:05:27, 05-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tror ni, om jag skulle använda mig av en styrväxel från en bil, monterad på samma vis i midjan som på min lilla lastmaskin, fast jag istället låter EPS-motorn vara kopplad till den via en kedja. Håller styrväxeln eller skrotar jag den invändigt om jag börjar ratta när midjan stretar emot?
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

markusb (trådstartaren)

#7 » 12:13:48, 15-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad för axlar letar man bäst efter? Bör vara lätta att korta av och vända.
Är det gamla volvo som gäller eller har ni andra bra alternativ att tipsa om?
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

markusb (trådstartaren)

#8 » 18:08:10, 20-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Har fyndat en cylinder men klurar lite på vad det är?
Kranen används för att koppla ihop halvorna.
Är det en styrcylinder som har kran för att användas vid ex bogsering när inte motor och pump går?
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

Rivarn

#9 » 22:59:46, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle det inte kunna vara till en motorlyft eller kanske för att tippa hytten på nån lastbil. Ventilen för att sänka.
Användarvisningsbild
Rivarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:06, 15-02-2010
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman 230B, Cat972h, CatD6lgp, Volvo L180c, Komatsu 400, Bell B25D m.fl.

markusb (trådstartaren)

#10 » 23:03:52, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en tanke!
Den är dubbelverkande föresten, ena anslutningen går via stålrör till övre sidan av cylindern.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

Henric Johansson

#11 » 23:22:34, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

markusb skrev:Bild

Har fyndat en cylinder men klurar lite på vad det är?
Kranen används för att koppla ihop halvorna.
Är det en styrcylinder som har kran för att användas vid ex bogsering när inte motor och pump går?



Är en Nike tippkolv till Scania lastbilshytt.
Sitter en identisk på min 110:a från 1970.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

markusb (trådstartaren)

#12 » 09:03:42, 25-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns minsann kunskap om allt :)
Då har jag rett ut det. Antar att ventilen är någon form av nödsänk ifall pumpen havererar.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

*pettson*

#13 » 09:11:29, 25-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag skulle gjort samma sak så hade jag fixat automatlådan från en äldre framhjulsdriven bil. Dvs tryckstyrd låda.
Två bakaxlar från en bakhjulsdriven bil. Växellådan driver du med elmotorn. Lådan läggs på längden i maskinen, den bildar då både drivning och centerdifferential.
Drivaxlar höger och vänster blir då fram och bak istället.
Eftersom man går in med drivaxlarna från automatlådan som kardaner till bakaxlarna så blir det nedväxlat automatiskt med utväxlingen i bakaxlarna.
Kör du 4.10/1 så blir det alltså varvtalet från automatlådan nedväxlat 4.10ggr. Ettan på lådan blir alltså rejält nedväxlat.
Ingen konstig belastning på drivlinan och allt tål vad en mindre maskin utsätts för. Enkelt att köra framåt och bakåt genom att lägga om spaken.
Broms görs enkelt genom att använda dom som hör till axlarna.

Trasslet är väl att man måste ha en drivmotor som ökar och minskar i varvtal med gaspedalen.
Precis en sån här drivning har jag i min bandmaskin.
Skillnaden för mej är att jag kör styrbroms. I ditt fall kan du enkelt behålla midja och köra midjestyrt.

Men det är jag det. Det du redan klurat ihop är riktigt fint som det är.

6 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

JengaPRO

#14 » 17:06:17, 25-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju en "vanlig" och smart variant men den är svår när man har ett midjestyrt fordon. Kanske går det att få ihop med en elmotor som driver men jag är skeptisk.
Det blir så himla trångt i en liten hjullastare.

Jag tycker du ska överväga en midja från en bandvagn 202 (jag vet var det finns en till salu). Då får du en pendlande midja och slipper ha en pendlande axel.
Det gör också att framkomligheten blir bättre på maskinen.
Kanske göra en liten traktorgrävare ala huddig 960.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

markusb (trådstartaren)

#15 » 21:17:20, 25-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

pettson, tack för tipset! Det är nog ingen dum idé alls att köra på automatlådan..

Jag har skaffat ett gäng Volvo-axlar redan. Samtliga har 3.54 utväxling. Inspirationen kommer från Olofs anpassade lastarbygge.
Axlarna skall kortas vad det lider.
En tanke fanns på att bara binda ihop dom med kardan och sedan gå på kardan med ett drev, vidare med kedja till min truckmotor.
Då kan jag ha "hydrostat"-gas, dvs tåtryck för fram, hältryck för back.. kan man göra så med en vanlig bilväxellåda? Köra den åt fel håll med elmotorn?
Har aldrig varit inne i en billåda så jag vet inte hur dom är konstruerade.

Att kunna välja växel efter förhållande är inte alls fel.

Truckmotorn har regenerativ bromsning (laddar tillbaka till batteriet vid inbroms) och även en hydraulisk broms rätt på axeln.
Volvobromsarna kommer användas ändå för att inte riskera att det skenar iväg pga diffarna, fast vid normalt bruk så är det nog bara regenerativt som används.


Om jag ska leta efter en lämplig automatlåda från framhjulsdriven bil, några tips på vilka bilar jag ska kika på?
En tanke som direkt slår mig är att centerdiffen borde låsas med ESABen.. för inte vill man bli stående för att ETT hjul tappar fäste?

Jenga, idag har jag pendlande midja på min lilla maskin. Funkar bra... ända till jag har lass i skopan en bit upp. Då blir det snabbt otäckt. Därför klurar jag på pendlad bakaxel denna gången, för att hela maskinvikten ska hålla emot lasset på lastaren.

Många olika vägar att gå.. har inte alls klurat klart på vad som är rätt eller fel för mig så det är kanon med massa förslag!
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: johan45, Viktorputts och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se