Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygga cnc Plasma skärbord

58 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Hansborg (trådstartaren)

#16 » 23:31:59, 12-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubert skrev:Jag har aldrig använt siffertangentbordet för att styra axlarna. Testade och det verkar fungera. Jag kör med MPG funktionen som man aktiverar med tabbtangenten. Vilken utgång som är X,Y,Z,A,B eller C ställer du ju in under: config/ports and pins/motor outputs.Inget är avbokat i P8-P9...tror jag... det får bli ett foto här med, har för mig att ...

Är inkopplingen som i min skiss nu? Jag vet inte var skissen är, eller förstår jag den inte??

Spänningen på puls-utgångarna kan du inte mäta med en voltmeter när du kör motorn. Utsignalen är ett pulståg som gör att voltmetern visar konstiga värden. Men det visade som jag beskrev, tror det blev lite lägre värde ibland när jag "joggade"
Spänningen på dir-utgångarna däremot är stabil så länge du kör i samma riktning. Jag testar igen i morgon
Kör en motor och mät spänningen mellan gnd och dir-utgång för den motorn.det var väl så jag gjorde??

Vilken späningar mäter du i de olika riktningarna? samma i båda riktningarna

När det gäller krav på datorn så rekommenderas Windows2000 eller Windows XP och att klockfrekvensen är minst 1 GHz. Mach3 kan hantera max två printerportar. Tyvärr fungerar inte alla fabrikat av printerportskort tillsammans med Mach3.Det kanske är fel printerkort då?


Nåt skumt är det för jag använde instruktionerna som finns i den här länken http://www.ebay.de/itm/331653842651

Bild

Ahaa... Är det så att P8 är en parallel port till P2 den är nämligen fortfarande aktivt med i pinn å port inställningen.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500



Rubert

#17 » 00:07:15, 13-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länken till skissen Breakout_board_2.pdf hittar du i inlägg 13
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Hansborg (trådstartaren)

#18 » 23:13:26, 13-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubert skrev:Länken till skissen Breakout_board_2.pdf hittar du i inlägg 13


Nu har jag inte hunnit mer än ta dessa foton.
Vet inte vad VVD betyder, har inget kopplat till VVD?

Den här skissen då?
Bild


Här är VVD ej kopplat. Dir- Pul- har jag kopplat till GDN blå tråd i högra hörnet.

Bild

Dir- Pul- har jag kopplat till GDN blå & vit tråd
Pul+ Dir+ är kopplat till P4----P9 röd & Gul tråd
Bild


Så här ser det ut. Som ni ser ingenting för P8 P9 .. inga trådar till P2 P3 Mysko..
Bild


Annars blev det lite filmtajme igår.... Tyckte den blev så bra å lärorik för nybörjare & gamla gubbar, så jag laddade upp på Youtube!

Håll till godo!
https://www.youtube.com/watch?v=IQ4AomppzjQ :djaevul:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Rubert

#19 » 05:13:41, 14-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja den skissen!

Inställningarna i ports and pins är ok. Jag föreslår att vi lämnar problemet med P2-P3 och P8-P9 en stund och siktar in oss på kopplingen mellan breakoutkortet och DM860.

På ditt foto av breakoutkortet har du på vänster sida en 4-polig plint, den du kopplat in 5V på (blå och röd ledare). Högst upp på den plinten hittar du VDD.

Från plinten VDD drar du en ledare till PUL+(+5V) och DIR+(+5V) på alla DM860.

Från P4 drar du en ledare till PUL-(PUL) på DM860 för Y-axeln.

Från P5 drar du en ledare till DIR-(DIR) på DM860 för Y-axeln.

Från P6 drar du en ledare till PUL-(PUL) på DM860 för Z-axeln.

Från P7 drar du en ledare till DIR-(DIR) på DM860 för Z-axeln.

Från P8 drar du en ledare till PUL-(PUL) på DM860 för X-axeln.

Från P9 drar du en ledare till DIR-(DIR) på DM860 för X-axeln.

Jag ser på ditt Youtubeklipp att motorerna snurrar också som du kopplat nu men funktionen är osäker och du riskerar att missa pulser eller att motorerna inte fungerar.
Jag har ett likadant kit med 4 motorer och vid ett test med din nuvarande koppling så fungerade en inte alls, en gick "hackigt" och två snurrade till synes ok.

3 personer gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

ja-bond77

#20 » 11:41:41, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha! :lmao: Så nu är det Macgyver theme som nästa? :eat:

Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Hansborg (trådstartaren)

#21 » 22:20:28, 17-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubert skrev:Ja den skissen!

Inställningarna i ports and pins är ok. Jag föreslår att vi lämnar problemet med P2-P3 och P8-P9 en stund och siktar in oss på kopplingen mellan breakoutkortet och DM860.

På ditt foto av breakoutkortet har du på vänster sida en 4-polig plint, den du kopplat in 5V på (blå och röd ledare). Högst upp på den plinten hittar du VDD.

Från plinten VDD drar du en ledare till PUL+(+5V) och DIR+(+5V) på alla DM860.

Från P4 drar du en ledare till PUL-(PUL) på DM860 för Y-axeln.

Från P5 drar du en ledare till DIR-(DIR) på DM860 för Y-axeln.

Från P6 drar du en ledare till PUL-(PUL) på DM860 för Z-axeln.

Från P7 drar du en ledare till DIR-(DIR) på DM860 för Z-axeln.

Från P8 drar du en ledare till PUL-(PUL) på DM860 för X-axeln.

Från P9 drar du en ledare till DIR-(DIR) på DM860 för X-axeln.

Jag ser på ditt Youtubeklipp att motorerna snurrar också som du kopplat nu men funktionen är osäker och du riskerar att missa pulser eller att motorerna inte fungerar.
Jag har ett likadant kit med 4 motorer och vid ett test med din nuvarande koppling så fungerade en inte alls, en gick "hackigt" och två snurrade till synes ok.

Nu har jag kopplat enligt åvan, å det ser ut att fungera!
Fick känslan att programmet gick lugnare??

Kopplingschemat... 3kantknapparna till höger var den som respektive reagerade på!
Bild

Med den här inställningen tycker jag bara Y & Z borde fungera..
Men X fungerade ändock ... Testade även att flytta densamme till P2 utan resultat = funkade inte.
Bild


Försökte få lite struktur på trådarna när inte junior dykte upp... :razz:
Bild

Edit: Ny Film, lite tråkigare... :razz: https://youtu.be/vT3Hx66Dxao
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Rubert

#22 » 08:24:32, 18-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, då är kopplingen mellan breakoutkort och DM860 fixad.

Dags att fundera lite på vad som gör att X-axeln kommer ut på P8/P9 och inte P2/P3.

Börja med att Ohmmäta kabeln mellan breakoutkortet och datorns printerkontakt.
Pinne 1 ska gå till pinne 1 osv.

Det kan hända att det inte är kontakt mellan alla pinnar i intervallet 18 till 25, alla dessa är 0V och kabeltillverkaren kan ha spart in lite på koppartråden.

Kontaktens pinne 1 (och ev 25)brukar vara markerad i plasten.

Om kabeln är ok så skulle det vara intressant att se var signalerna till X-axeln kommer ut om du i "ports and pins" på raden "X Axis" sätter "step pin" till pin 8 och "dir pin" till 9.

Ett annat intressant försök är att välja en annan profil när du startar Mach3. Gör samma inställningar i Ports and pins och testa hur det fungerar.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Hansborg (trådstartaren)

#23 » 11:03:26, 18-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubert skrev:Ok, då är kopplingen mellan breakoutkort och DM860 fixad.

Dags att fundera lite på vad som gör att X-axeln kommer ut på P8/P9 och inte P2/P3.

Börja med att Ohmmäta kabeln mellan breakoutkortet och datorns printerkontakt.
Pinne 1 ska gå till pinne 1 osv. Alla pinnar fungerar

Det kan hända att det inte är kontakt mellan alla pinnar i intervallet 18 till 25, alla dessa är 0V och kabeltillverkaren kan ha spart in lite på koppartråden.

Kontaktens pinne 1 (och ev 25)brukar vara markerad i plasten.Alla markerade

Om kabeln är ok så skulle det vara intressant att se var signalerna till X-axeln kommer ut om du i "ports and pins" på raden "X Axis" sätter "step pin" till pin 8 och "dir pin" till 9.Samma som tidigare, ingen skillnad

Ett annat intressant försök är att välja en annan profil när du startar Mach3. Gör samma inställningar i Ports and pins och testa hur det fungerar.
Här har vi nog kanske problemet???



För det första, jag har tydligen dubbla programuppsättningar!?? ( olika ikoner på skärmen)

( går inte att ladda bilder nu??)

Startat Mill program ( runda ikonen till höger)
allt fungerar som det skall, när jag sätter P8-9 till X-axeln.
Här ser man även att ramperna fungerar.
Jag har även flyttatX-motorn till P2-3 med dito inställning, fungerar ypperligt!

Problemet fortsätter ännu med Båda plasma ikonerna. :klia:

Nu ser jag ändå ljuset i tunneln :hurra: Rubert

Kanske bäst att avinstallera alla program, å köra in på nytt?
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Rubert

#24 » 21:01:09, 18-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klicka med höger musknapp på de olika ikonerna du har för att starta Mach3. Under egenskaper kan du se vilken Mach3.exe fil som ikonen är en genväg till. Är det olika sökvägar så har du två installationer av Mach3. Avinstallera en.
När du väljer plasma som profil vid start av Mach3 så startas Mach3 med de inställningar som finns i profilfilen plasma.xml. Ändringar som du gör när du kör Mach3 sparas i denna fil. Jag antar att det är något i den filen som är orsak till problemet. Ett försök till lösning skulle kunna vara att ladda ner och installera en demoversion av Mach3, helst på en annan dator. När det programmet är installerat så tar du en kopia av filen plasma.xml och ersätter den fil som du nu har i ditt program med denna. Spar som säkerhet en kopia av din gamla fil som tex plasma_old.xml. Ta bort
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Hansborg (trådstartaren)

#25 » 17:12:15, 19-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild


Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Rubert

#26 » 18:45:04, 19-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom undre bilderna pekar på en och samma installation av Mach3. Och att den finns i mappen C:\Mach3. Prova med att byta ut filen "plasma.xml" som ligger i den mappen
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Hansborg (trådstartaren)

#27 » 21:15:49, 19-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubert skrev:Dom undre bilderna pekar på en och samma installation av Mach3. Och att den finns i mappen C:\Mach3. Prova med att byta ut filen "plasma.xml" som ligger i den mappen

Nu har jag klippt å klistrat i enhetshanterarna... Med oförändrat resultat??
När jag senare bytte mellan ikonerna.. blev det helstopp.. inget program startade mera...
Omstart av dator, alla ikoner startar, dom med plasma fungerar inte med tangenterna överhuvudtaget..
Den där Tab paddan funkar... bara på displayn.. inga motorer rör sig överhuvudtaget med Blasma ikonen

Mill ikonen helt OK

:klia: :svettas: :snow:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Rubert

#28 » 22:09:30, 19-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter det att du bytt ut XML filen så måste du under"config" kontrollera och eventuellt ändra i "pins and ports"(kontrollera alla flikar), "motor tuning", "system hotkey" och "general config" till de inställningar som vill ha i din installation.
Om du gjorde som jag skrev i inlägg 24 att du sparde den gamla XML filen med ett annat namn i samma mapp så kan du starta Mach3 med den gamla XML filen, titta i inställningarna och anteckna vilka inställningar du har.
Sedan startar du Mach3 med den nya profilen och gör inställningar efter din anteckningar.
Gör inte för många ändringar i taget testa emellan. Börja med ports and pins/motor output och motor tuning.

När du startar med Mill-ikonen så använder du en profilfil som heter mach3mil.xml (eller något liknande) och den har du ju inte ändrat så därför fungerar det som förut.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Hansborg (trådstartaren)

#29 » 22:27:01, 20-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubert skrev:Efter det att du bytt ut XML filen så måste du under"config" kontrollera och eventuellt ändra i "pins and ports"(kontrollera alla flikar), "motor tuning", "system hotkey" och "general config" till de inställningar som vill ha i din installation. Nu vet jag inte vilka övriga inställningar jag behöver, utom dom vi tittat på här åvan
Om du gjorde som jag skrev i inlägg 24 att du sparde den gamla XML filen med ett annat namn i samma mapp Nä det flyttades till usb- stickan så kan du starta Mach3 med den gamla XML filen, Nu har jag laborerat med old- filen, även avistallerat mach3 på laptoppen, tagit ut ny plasma xmt fil med oförändrat resultat titta i inställningarna och anteckna vilka inställningar du har. Det här har jag väl inte gjort, blockering i huvet! :razz:
Sedan startar du Mach3 med den nya profilen och gör inställningar efter din anteckningar.
Gör inte för många ändringar i taget testa emellan. Börja med ports and pins/motor output och motor tuning.

När du startar med Mill-ikonen så använder du en profilfil som heter mach3mil.xml (eller något liknande) och den har du ju inte ändrat så därför fungerar det som förut.


Med old-filen kom jag tillbaks till tidigare resultat.. det blev väl samma med den nyaste filen med?? Time out :???:
Jag har iallafall lärt mig hur filerna dyker upp i mach3 hanteraren! :nikka:

Borde jag avinstallera mach3 på styrdatorn? Det är ju inte omöjligt att jag pillat på lite varstans där ibörjan... :huh:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Rubert

#30 » 05:59:32, 21-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att avinstallera din Mach3 och sedan installera den på nytt är nog ett bra val.

För att vara säker på att den nya installationen ska fungera så ska du ladda ner nya Mach3 från:

http://www.machsupport.com/software/downloads-updates/

Efter ominstallation så kan det vara smart att spara en säkerhetskopia alla XML filerna som ligger i Mach3 mappen.

Med lite tur så räcker det med att bocka "step active low" i "ports and pins" för att det ska fungera.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se