Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygga cnc Plasma skärbord

58 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Hansborg (trådstartaren)

#31 » 08:59:45, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har vi avinstallerat, nytt program. = samma resultat som tidigare..
Märkligt att Old mfl.. finns kvar i menyerna... tog inte bort ikonerna från skärmen.. (glömde)

Sedan en annan dator.. nytt program... fortfarande samma resultat??

Som sagt.. Mill programmet fungerar ypperligt i samtliga fall.. :klia:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500



Rubert

#32 » 20:44:08, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag installerade och avinstallerade en nerladdad Mach3 demo. Efter avinstallation blir Mach3mappen kvar med lite filer och kataloger. Bland annat en katalog som heter xmlbackups. Det är möjligt att Mach3 plockar upp gamla XML filer från denna mapp om man installerar det nya programmet i den gamla mappen, en gissning.

Jag ser två alternativ.
Att man efter avinstallation av det gamla programmet raderar också mappen med resterna. Lite tufft men det borde inte bli några problem eftersom själva programmet ju redan är avinstallerat.

Det andra alternativet är att man när man installerar den nya versionen av Mach3 väljer att göra det i en nyskapad installationsplats som inte heter"mach3". Valet av installations plats kan du göra i ett av installationsfönstren.

Radera alla gamla ikonerna från skrivbordet före nyinstallationen.

En fråga. vad är det som inte fungerar när du kör plasmaprofilen, är det bara P2/P3 -- P8/P9 eller är det något mer?
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Hansborg (trådstartaren)

#33 » 21:35:15, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga. vad är det som inte fungerar när du kör plasmaprofilen, är det bara P2/P3 -- P8/P9 eller är det något mer?

Japp det är väl så... P2-P9 inget annat i nuläget, finns väl inte så mycket mer jag kan testa före bordsbygget e klart?
jag har nu kopplat X -axeln till P2-3... I Mill-programmet funkar samtliga komandon som dom skall göra..

Jag har nerladdat/öppnat programmet i versionen Plasma- vattenjet.. Endock funkar bara Y-axeln med dom rätta komandoknapparna...
Även Samma funktionstrubbel på äldre XP-hemdatorn som jag testat nu senast..

Kanske det är nån bugg i programmet?? det där lät väl klyschigt? :mrgreen:

Har du testat de olika profilerna, om det funkar lika?

Kanske du kan sända mig en sådan där startfil, så kan jag pröva...


Jag kanske bygger en fräs, om det inte löser sig :djaevul:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Rubert

#34 » 19:24:16, 24-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har skickat en XML fil till den mailadress som finns på din hemsida. Om den inte används längre så kan du väl skicka ett PM med en fungerande adress.
Om att bygga CNC styrning till en fräs istället, varför inte göra både och. Skickar den mobila CNC datorn jag använder till plasma, en fräsmaskin och svarven.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Rubert

#35 » 21:26:31, 24-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte provat din fil ännu. Prova med att ta bort bockningen i "ports and pins" "Max CL mode enabled" och se vad som händer.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Hansborg (trådstartaren)

#36 » 10:30:04, 25-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jess.. nu funkare!
:hurra: :hurra: :hurra:
nu blir det :eat: å så lite växthus.. åså... :razz:

Edit

Jag kanske skall förklara vad som hände här:
Rubert sände mig en fil, som raderades av min dators säkerhetssystem ??
Därefter fick jag en nya filer... lite annat upplägg??
Lyckades tydligen få en av 2 uppackad..
Klistra in på samma vis som beskrivits tidigare...
Bockat av å till i pins å ports...

(Nu tyckte jag att Z-axeln gick lite fortare än övriga, är det en riktig iakttagelse? )

Tack så mycket för hjälpen Rubert! :buga: :buga: :buga:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Rubert

#37 » 16:45:58, 25-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skönt!

Motorns hastighet är beroende av inställningarna i "Motor tuning"
Om du har en motor med 1.8°'s steg och drivsteget står i 1/2 läge så erfordras det 400 steg för att motorn ska rotera ett varv. Genom att utgå från 400steg/varv och ta hänsyn till vilken utväxling du har i maskin (stigning på skruv eller vad det nu är) så kan du räkna fram "steps per enhet" (dvs mm, grader, inch eller vad du nu använder)

Ladda ner manual(er) till Mach3 från:
http://www.machsupport.com/help-learnin ... t-manuals/
Där finns information som du behöver för fortsättningen av ditt projekt.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Hansborg (trådstartaren)

#38 » 23:45:51, 30-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte hinner vi med så mycket här.. men en liten uppdatering så vi inte slumrar till..

Prövat lite olika El-skåp, blev det största från brahaförådet. Från gammal tomatlådvikmaskin...
Innnehållandes smågodis! :razz:
Uppe i hörnet finns en svart låda, troligen en transformator 24V? inga dekaler på den... Är det nåt jag kan tänkas behöva i detta projekt?
Kopplingsplintarna längst ner... Kan jag använda dom, eller är det bättre att koppla direkt.. ??
Vi tänkte speta in datorn här å!
Bild





bonusbild!
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Hansborg (trådstartaren)

#39 » 21:22:31, 08-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Styckat upp datorn..
:huh:

Bild

Har kollat på Y- axelns utväxling.. 8 varv på motorn gör ca: 25 cm...
Vad säger Rubert å övriga om det? Behövs det mera utväxling? :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Rubert

#40 » 07:04:09, 09-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

250mm/8varv/400steg per varv = en upplösning på ca 0,08mm vid inställnong 1/2 på drivsteget.
Faktorer som bestämmer optomal utväxling är motorernas startmoment, acceleration, friktion och massa hos de rörliga delarna. Det är bara att testa och se om det fungerar.
En annan sak som jag inte nämt tidigare men det nog är läge att ta upp nu gäller matningen av ditt breakoutkort. På bilder som du visat så ser det ut som du matar kortet från nätaggregatet.
Stämmer det?
Är det 5V?
Har den spänning samma 0V som motormatningen?
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Hansborg (trådstartaren)

#41 » 09:57:38, 09-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubert skrev:250mm/8varv/400steg per varv = en upplösning på ca 0,08mm vid inställnong 1/2 på drivsteget.
Faktorer som bestämmer optomal utväxling är motorernas startmoment, acceleration, friktion och massa hos de rörliga delarna. Det är bara att testa och se om det fungerar.
En annan sak som jag inte nämt tidigare men det nog är läge att ta upp nu gäller matningen av ditt breakoutkort. På bilder som du visat så ser det ut som du matar kortet från nätaggregatet.
Stämmer det?
Är det 5V?
Har den spänning samma 0V som motormatningen?

Motorerna är väl 12Nm.
Vi måste väl få till ramverket först... :razz: snabbare än 4 m/min tror jag inte behövs... om ja tänkte rätt nu? :huh:


Breakoutkortet har separat trafo.. matning 5V, likaså varje motor, drivsteg har separata transformatorer 48V.
Nu har vi plockat isär alla trådar, men till 5V trafon hade vi ingen separat jordning, bara på 220V sidan--vägguttag.


Nä nu tror jag det blev blackout här... nu ska jag fixa handbromsen på juniors bil... :mrgreen:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Rubert

#42 » 11:57:56, 09-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett förtydligande på andra frågan.

Med separat trafo menar du att det är en nätadapter?
Är spänningen 5V likspänning och är den stabiliserad dvs 5V +/- 0,25V (+/-5%) ?
En bild på "transformatorns märkskylt skulle inte vara helt fel.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Hansborg (trådstartaren)

#43 » 13:22:18, 09-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

edit:

kom med motorpaketet.. free..
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Rubert

#44 » 20:36:23, 09-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok det var inte dåligt. 5VDC/10A och det är säkert stabiliserad utspänning.

Breakoutkortet behöver två från varandra isolerade matningar för att den optiska isoleringen ska fungera.

Gör några kontrollmätningar för att verifiera att ditt breakoutkort är konstruerat lika som dom jag använder.

- Ta bort alla yttre anslutningar till plinten "5V/GND/GND/VDD"
- Kontrollera att byglarna JN1 och JN2 är monterade.
- Mät resistansen mellan plinten 5V och VDD, den ska var nästan 0 Ohm.
- Mät resistansen mellan plinten GND och GND, den ska var nästan 0 Ohm.
- Ta bort byglarna JN1 och JN2.
- Mät resistansen mellan plinten 5V och VDD, det ska var avbrott.
- Mät resistansen mellan plinten GND och GND, det ska var avbrott.

Stämmer mätningarna med mina antaganden så är jag på rätt väg med mitt resonemang.
Plintarna GND är egentligen två olika GND ledare som är ihopkopplade endast när någon av byglarna JN1 ellerJN2 är monterade.
Den ena delen av plinten med texten "5V/GND" är en spänning som har gemensam GND med datorn.
Den andra delen av plinten med texten "GND/VDD" är en spänning som har gemensam GND med motorstyrningen.

Om du använder ditt nätaggregat för att mata VDD/GND så kopplar du +5V från nätaggregatet till plinten VDD (lämpligen via en säkring på 0,5A) och 0V/GND på nätaggregatet till den GND plint som är närmast VDD plinten.

Ta bort byglarna JN1 och JN2.

Fixa en ny isolerad matning till 5V/GND plinten. Spänningen ska vara mellan 4 - 6VDC och stabiliserad. Strömförbrukningen på den här spänningen är mindre än 0,2A.
Om du inte har någon nätadapter med lämplig spänning så kan du göra ett "fulmek" genom att sno den spänningen från datorn. På PC´s nätaggregat bruka det alltid finnas någon kontakt för matning av hårddiskar/floppy (inte SATA) som inte används. I den finns +5V (röd), två 0V (svart) och +12V (gul).
Anslut +5V via en säkring på 0,2-0,5A till 5V plinten på breakoutkortet.
Anslut 0V från PC´n till plinten GND närmast 5V.

Kontrollera att byglarna JN1 och JN2 är borttagna och att det är rätt kopplat innan du slår på spänningen.


När du kopplat enligt ovan så finns det ingen elektrisk förbindning mellan datorn och motorstyrningen. Alla signaler in och ut från datorn förs över via optokopplare med ljus.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Hansborg (trådstartaren)

#45 » 22:41:49, 09-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubert skrev:Ok det var inte dåligt. 5VDC/10A och det är säkert stabiliserad utspänning.

Breakoutkortet behöver två från varandra isolerade matningar för att den optiska isoleringen ska fungera.

Gör några kontrollmätningar för att verifiera att ditt breakoutkort är konstruerat lika som dom jag använder.

- Ta bort alla yttre anslutningar till plinten "5V/GND/GND/VDD"
- Kontrollera att byglarna JN1 och JN2 är monterade.
- Mät resistansen mellan plinten 5V och VDD, den ska var nästan 0 Ohm. 1,7ohm till 0,3ohm beroende på hur jag vänder mätproberna
- Mät resistansen mellan plinten GND och GND, den ska var nästan 0 Ohm. 0,2 ohm
- Ta bort byglarna JN1 och JN2. ok
- Mät resistansen mellan plinten 5V och VDD, det ska var avbrott.ingenting
- Mät resistansen mellan plinten GND och GND, det ska var avbrott.ingenting
Såhär långt blev det nu ikväll, eftersom vi städat bort komponenterna för annan aktivitet dröjer det innan fortsättning följer om detta.


Stämmer mätningarna med mina antaganden så är jag på rätt väg med mitt resonemang.
Plintarna GND är egentligen två olika GND ledare som är ihopkopplade endast när någon av byglarna JN1 ellerJN2 är monterade.
Den ena delen av plinten med texten "5V/GND" är en spänning som har gemensam GND med datorn.
Den andra delen av plinten med texten "GND/VDD" är en spänning som har gemensam GND med motorstyrningen.

Om du använder ditt nätaggregat för att mata VDD/GND så kopplar du +5V från nätaggregatet till plinten VDD (lämpligen via en säkring på 0,5A) och 0V/GND på nätaggregatet till den GND plint som är närmast VDD plinten.

Ta bort byglarna JN1 och JN2.

Fixa en ny isolerad matning till 5V/GND plinten. Spänningen ska vara mellan 4 - 6VDC och stabiliserad. Strömförbrukningen på den här spänningen är mindre än 0,2A.
Om du inte har någon nätadapter med lämplig spänning så kan du göra ett "fulmek" genom att sno den spänningen från datorn. På PC´s nätaggregat bruka det alltid finnas någon kontakt för matning av hårddiskar/floppy (inte SATA) som inte används. I den finns +5V (röd), två 0V (svart) och +12V (gul).
Anslut +5V via en säkring på 0,2-0,5A till 5V plinten på breakoutkortet.
Anslut 0V från PC´n till plinten GND närmast 5V.

Kontrollera att byglarna JN1 och JN2 är borttagna och att det är rätt kopplat innan du slår på spänningen.


När du kopplat enligt ovan så finns det ingen elektrisk förbindning mellan datorn och motorstyrningen. Alla signaler in och ut från datorn förs över via optokopplare med ljus.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se