Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Seriöst men ganska lätt och billigt svetsbord

64 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

JengaPRO (trådstartaren)

#31 » 19:43:33, 18-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet mycket väl det. Tanken är att jag svetsar på plattjärn på sidorna längre fram. Det hade varit väldigt bökigt att göra kkr-profilerna så att dom gick på diagonalen.
Det blir tvärgående profiler också då jag behöver torsionsstyvhet.
Eventuellt så blir det helt nya balkar då dom här inte blev så bra. Kanske använder jag dom till underredet där hjulen sitter.
Det är inte färdigdesignat...
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



JengaPRO (trådstartaren)

#32 » 14:50:05, 21-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

puhhh nu är alla hål borrade och brotschade. De hål som skulle gängas är gängade. Det är endast lite planförsäkning kvar...48 stycken närmare bestämt.
Om någon undrar om det blir mycket spåner så har ni svaret här nedan.

Nu ska jag sätta mig framför datorn och se om jag kan få lite mer klarhet i hur resten ska se ut.
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#33 » 14:50:51, 21-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir ingen planfräsning av plattjärnen för jag tycker dom är plana nog.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Bodins

#34 » 22:39:56, 21-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad ska du använda dom brotchade hålen till ? ja hadde inte hoppat över fräsningen men det är ju jag :)
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner

MaChrill

#35 » 23:01:27, 21-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsbord är en sak mek bord än annan. Per natur drar sig metall när man svetsar.
Vid mekanisk bearbetning är allt som från början. Det går inte att blanda dessa begrepp.
Svetsar man värmer man minst två objekt , dessa drar och spretar på olika håll.
Tvingar man dem att vara kvar i samma jigg får man stora spänningar i materialet.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

Larvfot

#36 » 23:20:38, 21-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Starkt jobbat med hålen! Kommer att bli kanon det där.
Larvfot
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:59:42, 17-12-2013

Bodins

#37 » 00:34:27, 22-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaChrill skrev:Svetsbord är en sak mek bord än annan. Per natur drar sig metall när man svetsar.
Vid mekanisk bearbetning är allt som från början. Det går inte att blanda dessa begrepp.
Svetsar man värmer man minst två objekt , dessa drar och spretar på olika håll.
Tvingar man dem att vara kvar i samma jigg får man stora spänningar i materialet.

så då gör ja fel om ja tex skarvar en balk och drar den stumt mot bänken för att den ska slå sig mindre?
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner

JengaPRO (trådstartaren)

#38 » 11:20:25, 22-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaChrill skrev:Svetsbord är en sak mek bord än annan. Per natur drar sig metall när man svetsar.
Vid mekanisk bearbetning är allt som från början. Det går inte att blanda dessa begrepp.
Svetsar man värmer man minst två objekt , dessa drar och spretar på olika håll.
Tvingar man dem att vara kvar i samma jigg får man stora spänningar i materialet.


Nja jag vet inte om jag håller med om allt det där. Man tillsätter smält metall och när den kallnar så krymper den. Metall som inte smälter återfår sin ursprungliga form om det inte tillsatts någon smält metall. Inte helt sant då man kan avspänningsglödga osv.

Nr två: Mekanisk bearbetning innebär inte allt är som från början. Det finns inbyggda spänningar i tjockplåt också. När vi fräser stora ämnen på jobbet så grovfräser man dom först. Sedan får dom ligga i en till två månader innan man gör det slutgiltiga. Detta för att det ska slå sig mindre när man fräser. Det beror såklart på vilka toleranskrav man har om man behöver göra det eller ej.

Spänner man in någon när man svetsar så förhindrar att det slår sig allt eftersom man svetsar vilket leder till att det blir skit som vi alla vet. Om man har det inspänt så blir det som att allt svetsades momentant dvs samtidigt. Det blir inbyggda spänningar ändå såklart men det blir ett annat resultat än om man inte spände in det.
Vill man bli av med spänningarna så får man avspänningsglödga.
sen får man också skilja på om man tvingar in någon som inte passar i en jigg eller om man tvingar något som passar (skev krokig osv) hålla formen medan man svetsar.

2 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#39 » 11:22:13, 22-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bodins skrev:vad ska du använda dom brotchade hålen till ? ja hadde inte hoppat över fräsningen men det är ju jag :)



https://www.youtube.com/watch?v=pfkuugb4MPg
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#40 » 21:58:30, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då börjar jag om med ramen. Balkarna blev för meckiga att håla på med. Nu blir det 140x70 och 160x80 på kortsidorna.
Märkte idag att en anledning till att saker inte gått så bra är att skruvstädet till fräsen inte sitter så tight i spåren på bordet som jag trott.
När jag höll på fräsa kanterna på kkr-rören idag så så jag att det tog väldigt ojämt. Tyvärr så kopplade det inte direkt att dom satt snett. Lossade skruvstädet och kände att det gick att rotera lite och när jag mätte klossarna som sitter under skruvstädet så såg jag att dom var ca 0.5mm smalare än spåren. Det blir till å göra nya klossar på tisdag.
Har också kommit på en dum sak jag gjort. Avståndet mellan hålen i bordets längsled i plattorna är 80mm men 50/100 i andra riktningen. Om jag gör hållare för att nyttja dom hålen så jag inte vrida dom 90 grader för då passar inte hålen. Blir till å göra flera uppsättningar hål i dom för att det ska funka.
Hade jag valt plattjärn som är 140mm breda istället för 120 så hade det funkat. Anledningen att jag valde 120 var dock för att det passade bäst till dom boggilådor jag blandat ska svetsa.
KKR-rören är väldigt raka men dom är inte plana och själva tvärsnittet är "stukat" som ni kan se av bilderna. Först så såg jag det som ett problem men har insett att det faktiskt saknar betydelse.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#41 » 13:41:40, 10-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ihopsvetsning av bordet nära förestående.
Den här balken blir ena kortsidan och hålen kommer alltså sitta på den vertikala sidan.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#42 » 20:33:04, 11-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya problem. eftersom jag inte kunde borra alla håll i ett så blev inte precisionen tillräckligt bra så alla plattor gick inte montera. Felande flera mm.

Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#43 » 09:19:11, 17-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Larvfot skrev:Följer denna tråd då Jag också ska bygga ett sådant svetsbord.Jag har lämnat iväg offert fråga till några laserskärare som ska skära ut plattorna i 16mm stål. Det blir exakt kopia av buildpro bordet. Jag väntar nu på pris va plattorna blir att kosta.


Hur går det?
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

DennisCA

#44 » 09:58:57, 17-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Är det inte lättare att skaffa i eller u balkar istället?


Det är vad jag har funderat på själv... Har inte hittat på skroten, vad kan dom kosta nya? Jag tror aldrig jag har köpt något nytt för min svetsning ännu, förutom hjälm, handskar och svetspinnar....
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

JengaPRO (trådstartaren)

#45 » 19:03:02, 17-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

tibnor har prislista på nätet men risken är stor att du får betala dubbla det priset. Ska du dessutom inte köpa en längd om 10meter så blir det ännu dyrare. Skrot eller firma som får en massa material över är klart billigast.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se