Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Motorbyte i Nuffield till TD40

126 inlägg • Sida 4 av 9
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Bengt Erik Eriksson

#46 » 10:47:59, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Servopumpen behåller du ju och sätter på en orbitrol med rsttstång så du blir av med nuffields enorma styrarm på högersidan. Bara en kolv på framaxeln till styrningen sedan..

Tveksamt om kompressorns drev är viktigt för något efter det kolla i vhb eller reservdels katalogen..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



Stridis2

#47 » 11:27:48, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig att kompressorns drev bara driver just kompressorn. Jag tog bort kompressorn när jag satte in TD40 i min RR. Jag hade att välja mellan den och styrsnäckan. Kan berätta att jag funderade både länge och väl innan jag tog beslutet. :vissla:
Nu har jag ju inte kört så mycket med min RR efter konvertering, men några mil har det blivit och motorn höll för det (vilket inte kylaren gjorde, men det är en helt annan historia).
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

pluton (trådstartaren)

#48 » 17:33:25, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte, men det ser nästan ut som om servopumpen och kompressorn går på samma drev. Om det skulle vara så måste det ju gå att separera enheterna var för sig beroende på vilken funktion man vill ha kvar.
Angående VHB så har jag inte hittat någon, däremot hittade jag till marinversionen och mycket är ju samma.

Gjorde en liten tvättning av motorn idag. Vad är det för grunka som sticker upp vid den gula pilen? Det sitter något som ser ut som två stift inuti.
Varvräknare?

Bild
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

LeifAndersson

#49 » 17:57:27, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var rädd om kompressorn, det är svindyra delar till dem och alla vitala delar passar till många Volvo lastmaskiner med tryckluftsbromsar! Bara kolv,foder och topplock på den är värd upp mot 2000:- om den är helt kry!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel

#50 » 18:01:53, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och kompressorn och servopumpen har egna drev och båda kan plockas bort om så önskas.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

magirus

#51 » 18:13:10, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle behålla kompressorn, haka på en avlastningscventil och en trycktank med vanlig snabbkoppling, sen har man tryck med sig varhelst man är, pumpa däck, blåsa rent, ja allt som tryckluft kan va bra till!!

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

LeifAndersson

#52 » 18:32:41, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Jag skulle behålla kompressorn, haka på en avlastningscventil och en trycktank med vanlig snabbkoppling, sen har man tryck med sig varhelst man är, pumpa däck, blåsa rent, ja allt som tryckluft kan va bra till!!


Du vill inte höra lätet på den kompressorn när den går avlastad, den låter som en respirator med kraftig astma! Gången på den kompressorn gör att men blir orolig för motorns kondition främst på låga varv! Gick den att koppla ur när den inte användes så vore det fint att ha tillgång till luft på en traktor, men att ha den där slamrande hela tiden till mest ingen nytta är riktigt obra och inte minst när den också snor oljetryck från själva motorn. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magirus

#53 » 18:35:48, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

....well, en enpipig Knorr i nosen på en Deutz F4L514 är inte heller så tyst :lmao: Den kan iaf överrösta slamret från motorn :mrgreen:

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

pluton (trådstartaren)

#54 » 18:44:52, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för infon, Turbodiesel.

LeifAndersson skrev:
magirus skrev:Jag skulle behålla kompressorn, haka på en avlastningscventil och en trycktank med vanlig snabbkoppling, sen har man tryck med sig varhelst man är, pumpa däck, blåsa rent, ja allt som tryckluft kan va bra till!!


Du vill inte höra lätet på den kompressorn när den går avlastad, den låter som en respirator med kraftig astma! Gången på den kompressorn gör att men blir orolig för motorns kondition främst på låga varv! Gick den att koppla ur när den inte användes så vore det fint att ha tillgång till luft på en traktor, men att ha den där slamrande hela tiden till mest ingen nytta är riktigt obra och inte minst när den också snor oljetryck från själva motorn. :sad:

Helt rätt. Att behålla kompressorn är inte ens ett alternativ. Ljudet du beskriver känner jag igen från när jag provstartade motorn. Dessutom är det löjligt klumpigt i detta sammanhanget att ha den kvar.
Den verkar dock vara i OK skick så den kränger jag nog. Jag har istället en liten kraftuttagsdriven kompressor om behovet skulle uppstå.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

Stridis2

#55 » 23:26:34, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och jag som sörjde så över att jag inte kunde behålla kompressorn i min RR. Vilken tur att jag inte la allt arbete med att bygga om bilen för att få plats med kompressorn. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

pluton (trådstartaren)

#56 » 23:04:15, 24-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Are you smarter than a 5th grader? Nej, inte på paint i alla fall.
Men jag har idag måttat upp ramförlängningen. Klottret nedan ska föreställa var balken ska kapas (gult streck) och var hjulet hamnar (röd cirkel med kryss).
Det fina här är att framvagnen är orörd och kan enkelt skruvas fast i önskad position. Och om jag önskar att kunna styra traktorn kan jag mycket väl tänka mig att förlänga styrstagen. :grin:
Bild

Rensade bort fläkten och lite annat onödigt. Sätter termostatstyrt. Färgen på motorn är i gott skick under skiten så jag överväger att strunta i ommålning.
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

pluton (trådstartaren)

#57 » 14:07:09, 26-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju tänkt använda de befintliga lastbilsbalkarna till ramförlängningen men eftersom det suttit en massa prylar till allt möjligt som en lastbil tydligen behöver så var de fulla med hål.
Så jag skar ut två plåtar i 4mm och svetsade över eländet. Nu ser det prydligt ut samtidigt som det blir bra mycket starkare.


Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

Lars B

#58 » 14:33:30, 26-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att få fram en bra färgkod på Poppy Orange är "omöjligt"! Vad jag kan förstå så varierar färgen från orange -> nästan mörkröd redan från fabriken! Kollar man runt hos traktorfärgshandlarna så ser det lika illa ut! Så mitt råd lyder att ta med ex bränsletanken (vars undersida brukar vara oblekt) till en billackerare och be dem om hjälp.
Lycka till med motorbytet! Själv puttrar jag runt i storebror 10-60

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Gösta Karlsson

#59 » 14:51:05, 26-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

pluton skrev:
Gjorde en liten tvättning av motorn idag. Vad är det för grunka som sticker upp vid den gula pilen? Det sitter något som ser ut som två stift inuti.
Varvräknare?

Bild


Ja, Det är pulsgivaren för varvräknaren, sitter samma på t.ex Volvo td60
Kvinnor och barn först..........även i djupsnö!
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720

pluton (trådstartaren)

#60 » 16:00:25, 26-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att färgkoden RAL 2004 ligger ganska nära så det lutar åt den. Kommer nog att använda Tikkurila Temadur 2k-lack.

Allis Chalmers skrev:Ja, Det är pulsgivaren för varvräknaren, sitter samma på t.ex Volvo td60

Tack. Ska se om jag kan få tag i anslutningsproppen och mätaren som hör till.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se