Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Motorbyte i Nuffield till TD40

126 inlägg • Sida 1 av 9
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

pluton (trådstartaren)

#1 » 15:22:39, 02-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När kvinnor mår dåligt så shoppar de skor. När vi maskinister mår dåligt åker vi till skroten och handlar en diesel-stånka.


Bild

Det är en Vovlo TD40. Jag köpte den till förmånligt pris komplett med kylare växelåda servostyrning mm och skrotaren bjuder på en bunte hyvelskär som jag tänkte kunde bli huvudkomponent i en vägskrapa.
Motorn ska enligt uppgift vara en lågmilare och gå som den ska. Skrotaren lämnar öppet köp och jag behöver inte betala förrän jag testat den. Han levererar den också i priset.

Ni som vet, sitter det 12 v system på dessa? Motorn kommer från en F408.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat



Stridis2

#2 » 15:43:00, 02-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min TD40 (som jag monterade i en Range Rover) var det 12 volts system. Bara att prova, går startmotorn på tok för sakta får du dubbla spänningen. :lmao:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

pluton (trådstartaren)

#3 » 18:34:10, 02-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:På min TD40 (som jag monterade i en Range Rover) var det 12 volts system. Bara att prova, går startmotorn på tok för sakta får du dubbla spänningen. :lmao:

Ja, och går den fortfarande för sakta så blir det väl att dra ut en sladd från vägguttaget. :smile:

Men jag drog ner dokumentet från downloads om f4 och f6-lastbilar och det verkar vara 12volts system. Jag var ju i kombinationen nervös/ivrig nere hos skrotaren så jag glömde titta efter.
Kåpan bak på motorn håller nästan identiska mått med motsvarande del på min gamla trecylindriga Nuffield-traktor. Men framåt skiljer det en 30-40 cm i längd. Kunde det vara kul att lägga i motorn där?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

PeterR

#4 » 23:22:41, 02-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaaa!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

pluton (trådstartaren)

#5 » 22:56:51, 07-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Godkväll. Idag har jag varit hemma och mixtrat. Jag höll som bäst på att färdigställa Nuffield för ett motorborttagande när skrotaren dök upp med den nyinköpta TD40-motorn. Och skrotaren, han är i sanning en vördnadsfull mästare. Det blev en stämningsbild bara för sakens skull.

Bild
Eftersom nuffen ändå har stillestånd lånade jag oljetrycksmätaren till TD40n.
Bild
Jag byggde en dieseltank genom att borra ett 12mm hål i korken på en petflaska och trängde in 12,5mm dieselslangen som satt på motorn. Jag förseglade med smältlim. Tät som en tunna brunkål.
Bild
Därefter kopplade jag in mig på startmotorn med batterikabel, Minusen satte jag i godset. En liten tråd kopplades från plus till magnetventilen på pumpen för att den ska öppna. Men först körde jag upp oljetrycket med startmotorn och det var OK, sen luftade jag så gott det gick. Därefter blev det startförsök men den bolmade bara tjurigt.
Jag hade inte haft glödningen igång, trodde det inte skulle behövas. Men beslutade mig för att tjyva genom att dra en startkabel från batteriplus rakt i förbindningsskenan vid glödstiften. Höll en 20-30 sekunder sen flög motorn igång direkt. Gick som en dröm, har endast gått 23680 mil vilket måste anses vara lågmilare.

Nåväl. Det läckte lite från pumpen där jag pekar. Det är där spjällaxeln, eller vad man ska säga, till gaspådraget kommer upp.
Är det någon av er som har någon hjälp att komma med angående detta?
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

pluton (trådstartaren)

#6 » 22:53:39, 09-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Godkväll. Jag överväger en projekttråd men står och velar för tillfället och vill ha lite synpunkter från mina medmaskinister. Låter det bra? Jag försöker vara så detaljerad jag kan.
Har rensat ur en Nuffield. Tanken är att försöka pressa ner en Volvo TD40-motor i den. Fördelen är att Nuffield har ram samt att den är extremt grovt byggd. Man kan i princip med enkelhet justera motorn upp och ner på ramen när man centrerar in den mot koppling/växellåda.
Nackdelen (som kan vändas till fördel om man lyckas lösa problemet) är att Nuffield har en dubbelkoppling där den extra drivfunktionen kör både PTO och den bakmonterade hydraulpumpen samt att man måste konvertera ihop tum och millimeter i motorns stödlager.
Hade det varit enkelkoppling så hade man kunnat använda nuffens lameller och Volvons tryckplatta och svänghjul men vid dubbelkoppling kan man ju inte precis steloperera funktionerna för då stannar hydraulpump och PTO när man frikopplar.

Nog om det, vi tittar på lite bilder:

Bild

Tänkta kapa ramen vid markeringen och flytta framvagnen ca 45 cm framåt
Bild

1. Gul är medbringaren som drivs av en yttre rörhylsa. Till PTO-hydraulpump.
2. Blå går till växellådan och drivs av en axel inuti rörhylsan.
3. Röd är platsen där hela axelpaketet kommer från motorn.
4. Grön är kopplingsklumpen.
Bild

Här är paketet med dessa nummer/färger i realiteten.
Bild

Så jag tror det enda alternativet är att använda Nuffields dubbelkopplingsaxel SAMT hela Nuffields kopplingspaket och montera det på TD40-motorns svänghjul. Det som blir knepigt är att borra nya fästhål i TDns svänghjul och få det centrerat men det tror jag ska gå. Sen kanske det blir nödvändigt att svarva ner kopplingsaxeltappen till ett mm-mått så att det funkar med ett stödlager. Om det nu inte finns hybridmodeller på lager men det är inget jag känner till.

Synpunkter?

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

ja-bond77

#7 » 06:54:20, 10-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Projekttråd helt klart! :eat: :eat: :eat: :buga:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ord bind

#8 » 08:51:10, 10-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

hybrid lager finns men kan vara bökiga att hitta. Man får fråga så går det oftast att lösa.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

LeifAndersson

#9 » 11:28:53, 10-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är medveten om TD40 motorns egenskaper. Ska du använda traktorn till något slags arbete så är den olämplig när den saknar bottenvrid och blir dum att köra i en arbetstraktor, men i en "lektraktor" kan den bli riktigt skoj! Där gör det ju inget om man måste starta på höga varv och att den dör på lågvarv! Det är en båtmotor som av oklar anledning hamnade i en lastbil där den inte blev någon höjdare och hatad av många. Men i Jeepar vid landsvägskörning har den funkat bra och bäst efter lite modifiering med annan turbo som viktigaste beståndsdel! Och över 20000mil är rätt mycket för den motorn, det var ungefär där det brukade bli stopp! :sad: Snackar vi "Volvomotorer" så är det där det definitiva sorgebarnet! :sad: (Det är och förblir en Pentamotor med osäkert ursprung, har inga konstruktionslösningar man hittar på en Volvomotor!)
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

PerJohansson

#10 » 11:35:54, 10-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

BMC är väl ingen drömmotor det heller, så krångelfaktorn kanske är konstant... :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

PerJohansson

#11 » 11:36:38, 10-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad var det för fel på originalmotorn förresten? Och är den till salu?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

LeifAndersson

#12 » 11:43:38, 10-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:BMC är väl ingen drömmotor det heller, så krångelfaktorn kanske är konstant... :)


Ja det är nog sant, men en BMC motor är härlig att köra när den funkar!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

pluton (trådstartaren)

#13 » 12:34:43, 10-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

He he, Leif. Jag har läst i något av dina tidigare inlägg att du tycker att det är en båtmotor och skulle stannat vid det.
Det är sant att den har lågt bottenvrid men detta är inte heller en lastbil utan en traktor som kommer att väga runt 2 ton med motorn i. Dessutom finns det lågväxel.
Ja, det är en form av lekprojekt. Man ska inte underskatta allt man lär sig på resans gång. Ovärdeliga kunskaper som anskaffas genom att aktivera det teknisklogiska tänkandet och förmågan till problemlösning.

Jag tror inte att td40n generellt är en dålig motor, en bekant körde sin f4 i 65000mil och motorn gick fortfarande mycket bra.
Problemet består i när man kontinuerligt överbelastar en motor med fel "vridegenskaper" men ärligt, det gäller för de flesta motorer. Och som lastbilsmotor uppstår denna felbalans vikt-effekt-vridmoment för td40n. I en mindre applikation kan de gå betydligt längre utan problem.

Nåväl. Jag ska ändå göra ett försök och du kan inte stoppa mig :grin: . Är traktorn väl en gång konverterad går de ju att byta till något annat t ex den förträffliga td60n i framtiden. Jag har bara betalt typ kaffepengar för nuvarande alternativ ändå.

Men jag uppskattar dina synpunkter, Leif.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

LeifAndersson

#14 » 12:49:42, 10-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huvudsaken är att du känner till egenskaperna så du inte blir besviken efter en massa arbete när det blir provkörning! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magirus

#15 » 19:24:47, 10-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

pluton skrev:Godkväll. Jag överväger en projekttråd men står och velar för tillfället och vill ha lite synpunkter från mina medmaskinister. Låter det bra? ........ Synpunkter?


Well, har höns tänder? Är månen gjord av ost? :huh:

Givet ska du göra en projekttråd med MASSOR av bilder :photograph: :thummar: :hurra:

Jag föreslår Bond eller annan hugad moderator delar ut denna "start" som en egen tråd!!! :dancing_geek:

...och bara för att jag inte putsat glasögonen riktigt påpekar Edit att "delningen" redan är gjord.... :vissla:
Vad kan jag säga mer än: "Hoppsan" samt sätta en bevakning på tråden!!! :shake_hands:

7 personer gillar det här inlägget.
magirus
 


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Burträskarn, PeterR och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se