Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Minilastare bygge

125 inlägg • Sida 9 av 9
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

toker

#121 » 00:44:46, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Större däck kräver större utväxling och det är en anledning att diffen behöver vara större men som jag ser det så är det inte hela sanningen.
En traktor är gjord för att kunna dra tungt (plöja åkern) dag ut och dag in. Då går den på max vrid hela tiden. Det är inga bilar som är dimensionerade för något motsvarande.

Ett annat fall som säger rätt mycket är alla dessa 4x4 bilar som man bygger om för att köra i skogen. Man sätter på större hjul och får ofta problem med axlar som går av trots att man har samma utväxling. Skillnaden är att man helt plötsligt får ner mer kraft i marken än man fick tidigare. Ibland kör dom "rock crawler" också men då har man ju bett om problem.

Ta en liten hjullastare med 500 kg i skopan. På framhjulen har man då säkert 1000-1200 kg medan en bil (240 i detta fallet) har kanske 600 kg. Det gör att du genast har dubbel så stor möjlighet att få ner kraften i marken.

Beror på hur man tänker en bil med hyffsade gatdäck har nog bättre grepp på asfalt trots lägre axeltryck tack vare bättre däck på lösare underlag har nog traktorn bättre grepp men det är troligtvis fortfarande sämre än en bil med hyffsade gatdäck på asfalt. Sen har bilen troligtvis bra många fler kilon över bakhjulen under accereration tack vare viktförskjutningen som sker under kraftig acceleration.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



toker

#122 » 00:46:40, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Nu vet jag inte hur den axeln är lagrad, men om skarven på axeln inte blir 100% rak så blir det kast i kugghjulen när axeln roterar

Axeln sticks inuti en lagrad splineshylsa och den borde inte röra sig.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

nimbus

#123 » 08:11:39, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:
JengaPRO skrev:Större däck kräver större utväxling...

Beror på hur man tänker en bil med hyffsade gatdäck har nog bättre grepp på asfalt trots lägre axeltryck tack vare bättre däck på lösare underlag har nog traktorn bättre grepp men det är troligtvis fortfarande sämre än en bil med hyffsade gatdäck på asfalt. Sen har bilen troligtvis bra många fler kilon över bakhjulen under accereration tack vare viktförskjutningen som sker under kraftig acceleration.

Utväxlingen kanske är 5ggr lägre=5x högre högre moment än axeln är dimensionerad för. Någon gång får man fullt grepp och då belastar man grejerna till max. Med stora däck och grovt mönster blir det som kugghjul och kuggstång bland stenar och rötter
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

busholle

#124 » 09:29:32, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken Volvo hade den utväxlingen? Jag har någon axel liggande från 240 4vxl och 4vxlOD
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

toker

#125 » 14:46:23, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:Utväxlingen kanske är 5ggr lägre=5x högre högre moment än axeln är dimensionerad för. Någon gång får man fullt grepp och då belastar man grejerna till max. Med stora däck och grovt mönster blir det som kugghjul och kuggstång bland stenar och rötter


Visst blir det större moment med lägre utväxling men i det här fallet antar jag att motorn är svagare än en trimmad Volvo motor så det bör inte kunna bli 5 gånger så högt moment som axlarna brukar hålla för gissar att det är samma axel i 190 hk Volvo och axlarna brukar hålla även för rätt bra med trim och när dom går har jag för mig att det är drivaxeln som är svaga punkten inte själva diff klumpen och hade momentet blivit stort gissar jag att hela bakaxeln skulle vridit sig i det här fallet. En diffad axel borde sitta fint på den maskinen ger ju lite bättre grepp och kan hittas till ok pris med lite tur sitter som original på vissa modeller.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: christianmoller och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se