JengaPRO skrev:Större däck kräver större utväxling och det är en anledning att diffen behöver vara större men som jag ser det så är det inte hela sanningen.
En traktor är gjord för att kunna dra tungt (plöja åkern) dag ut och dag in. Då går den på max vrid hela tiden. Det är inga bilar som är dimensionerade för något motsvarande.
Ett annat fall som säger rätt mycket är alla dessa 4x4 bilar som man bygger om för att köra i skogen. Man sätter på större hjul och får ofta problem med axlar som går av trots att man har samma utväxling. Skillnaden är att man helt plötsligt får ner mer kraft i marken än man fick tidigare. Ibland kör dom "rock crawler" också men då har man ju bett om problem.
Ta en liten hjullastare med 500 kg i skopan. På framhjulen har man då säkert 1000-1200 kg medan en bil (240 i detta fallet) har kanske 600 kg. Det gör att du genast har dubbel så stor möjlighet att få ner kraften i marken.
Beror på hur man tänker en bil med hyffsade gatdäck har nog bättre grepp på asfalt trots lägre axeltryck tack vare bättre däck på lösare underlag har nog traktorn bättre grepp men det är troligtvis fortfarande sämre än en bil med hyffsade gatdäck på asfalt. Sen har bilen troligtvis bra många fler kilon över bakhjulen under accereration tack vare viktförskjutningen som sker under kraftig acceleration.