Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

v.w typ1 122 industrin luftkyldmotor

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

JPEG

#16 » 11:04:40, 30-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35



Sparkz

#17 » 23:09:57, 30-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:För magnettändningar är dock kondensatorvärdet mindre standardiserat än för batteritändning. Men med en vanlig kondensator från vilken brytarstyrd fördelare som helst borde tändsystemet åtminstone fungera, om än kanske inte optimalt. Typiskt är att en kondensator för batteritändning har 0,2-0,3 uF. Lägre värden för 12/24 V, högre för 6 V. Lägre värden för motorer med fritt liggande och korta tändkablar, högre värden för motorer med långa tändkablar som ligger nära jord hela vägen (t ex luftkylda VW). Lägre värde för motorer med tändspole från Bosch eller Bosch-influerade firmor, högre värde vid t ex fransk eller amerikansk tändspole.
För magnettändning kan man dock hitta vad som helst mellan ca 0,05 och 0,6 uF, även om det verkar som om man med tiden lade sig runt 0,2 uF där också.

Rätt värde för kondensatorn borde stå i VHB för motorn eller tändmagneten. Om inte annat så går det att labba fram, om man dammar av lite ellärakunskaper från fysiken på högstadiet och har en del mätinstrument, en tongenerator mm.

Jag vill minnas ett verkstadsmeddelande från Volvo om kabeln (1) från brytaren till tändspolen. Väldig skillnad på kondensatorn om kabeln låg tillsammans med högspänningskabeln från tändspolen eller inte. Tror VM'et handlade om att flytta kabeln så den gick längs torpedväggen istället för längs med tändkablarna tvärs över motorn.
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: stefanhan och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se