Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

v.w typ1 122 industrin luftkyldmotor

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

martsmart (trådstartaren)

#1 » 09:02:26, 23-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en v.w luftkyld 60tal industrin 1.2l motor 122 modell med scintilla magnet tändning. Motor startar fint kallt med efter tio minuter misständning ske, motor går inte lika fint, körs för 20 minuter till, sen dör motorn. När varm, motor vill inte starter igen. Från kallt om motorn startar o körs två fem minuter och man stoppar motorn kan man starter motorn igen, så när motorn är inte riktig varm. Har byt tändstift, cylinder kompression verka bra, har blåst ut förgasare ingen smuts syns i den, bensinpump pumpar bra. Så misstänker felet ligger med magneto tändning, magneto blir varm också, även att man ser gnist från stift som är kopplade på tändnings kabel. Var kan man få scintilla magneto renoverat? Har någon erfarenhet med såna motorer?, som används till Albin brandspruta.
Jag bor i Gnesta kommun södermanlands län.
martsmart
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:32, 26-05-2014
Ort: Gnesta Kommun
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara caway Twin 550



michael th

#2 » 09:17:03, 23-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du går in på vw forumet http://boxerville.se registrerar dig och ställer frågan där, så får du säkerligen ett bra svar.
Med vänlig hälsning Michael

2 personer gillar det här inlägget.
michael th
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:55:01, 21-06-2016
Ort: Blekinge Kallinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Thorshälla svarv
Arboga pelarbormaskin Thomas kallsåg Beijer fräs div svetsar

johaniskogen

#3 » 10:25:00, 23-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ligger de inte en firma mitt emot minigolfbanan i björnlunda som sysslar med genaratorer, startmotorer o tändmagneter?
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

PerJohansson

#4 » 10:27:15, 23-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du inte är i absolut behov av magnettändning så bygg om till batteritändning.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

martsmart (trådstartaren)

#5 » 12:27:53, 23-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack en så länge, i Björnluna var Jakobssons som jag jobbade med finns inte längre nu.

Kan man bara byter över från tändmagnet till vanlig fördelare utan modifikation? system nu är 6v.

Jag har registrerade mig nu till boxerville.se
martsmart
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:32, 26-05-2014
Ort: Gnesta Kommun
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara caway Twin 550

PerJohansson

#6 » 12:35:52, 23-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

www.classicvw.se har alla delar du behöver. I princip så är det bara att sätta dit en fördelare. Skulle nog satsa på en 009 utan vakuumreglering. Finns även ignitor brytarlös tändning att köpa till.

Värt att fundera på är att bygga om till 12v. Det som behöver bytas är generatorn och laddrelät och eventuella lampor. Starten klarar 12v i många år om du inte kör den för länge. Men man får så bra snurr på grejerna med 12v så det brukar lösa sig självt så länge man har en någorlunda startvillig motor,

Köper gärna din magnet om du bygger om till batteritändning.

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

martsmart (trådstartaren)

#7 » 23:13:23, 23-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:http://www.classicvw.se har alla delar du behöver. I princip så är det bara att sätta dit en fördelare. Skulle nog satsa på en 009 utan vakuumreglering. Finns även ignitor brytarlös tändning att köpa till.

Värt att fundera på är att bygga om till 12v. Det som behöver bytas är generatorn och laddrelät och eventuella lampor. Starten klarar 12v i många år om du inte kör den för länge. Men man får så bra snurr på grejerna med 12v så det brukar lösa sig självt så länge man har en någorlunda startvillig motor,

Köper gärna din magnet om du bygger om till batteritändning.

Tack Per, classikvw är bra det är bara jag hoppas det är tändning fel. Jag ska veta när jag har lagt ut några tusen. Tänkar du att 12v ger bättre tändning och bränsle ekonomi eller? Maskin är en pump och behöver ingen ström i sig. jag har just köpte 6v batteri så tänke inte gå över till 12v ännu. Jag har annan brandspruta och tänkar sälja motorn till den som är ford prefect 1200.
martsmart
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:32, 26-05-2014
Ort: Gnesta Kommun
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara caway Twin 550

martsmart (trådstartaren)

#8 » 23:16:09, 23-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen skrev:Ligger de inte en firma mitt emot minigolfbanan i björnlunda som sysslar med genaratorer, startmotorer o tändmagneter?


Firma var Jakobssons i Björnlunda och finns inte längre.
martsmart
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:32, 26-05-2014
Ort: Gnesta Kommun
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara caway Twin 550

Göran Ekman

#9 » 07:02:55, 24-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde väl finnas begangnade tändnings prylar till VW 1200 eller låna prylarna från någon som skruvar luftkyld VW , då kan du bli säker på vad som krånglar .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Janson1

#10 » 08:19:50, 24-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova med att byta kondensatorn först i den gamla magnettändningen.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Torpöbo

#11 » 23:29:14, 29-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var får man tag på rätt kondensator?
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

JPEG

#12 » 23:36:41, 29-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Janson1

#13 » 07:11:51, 30-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den kondensatorn passar rent elektriskt, egentligen tror vilken kondensator som helst (till brytartändning) passar men däremot så kanske den inte passar rent mekaniskt, men det är bara att koppla bort den gamla och i värsta fall ansluta den nya på utsidan, den skall kopplas mellan jord och dödaruttaget...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#14 » 09:53:00, 30-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För magnettändningar är dock kondensatorvärdet mindre standardiserat än för batteritändning. Men med en vanlig kondensator från vilken brytarstyrd fördelare som helst borde tändsystemet åtminstone fungera, om än kanske inte optimalt. Typiskt är att en kondensator för batteritändning har 0,2-0,3 uF. Lägre värden för 12/24 V, högre för 6 V. Lägre värden för motorer med fritt liggande och korta tändkablar, högre värden för motorer med långa tändkablar som ligger nära jord hela vägen (t ex luftkylda VW). Lägre värde för motorer med tändspole från Bosch eller Bosch-influerade firmor, högre värde vid t ex fransk eller amerikansk tändspole.
För magnettändning kan man dock hitta vad som helst mellan ca 0,05 och 0,6 uF, även om det verkar som om man med tiden lade sig runt 0,2 uF där också.

Rätt värde för kondensatorn borde stå i VHB för motorn eller tändmagneten. Om inte annat så går det att labba fram, om man dammar av lite ellärakunskaper från fysiken på högstadiet och har en del mätinstrument, en tongenerator mm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#15 » 10:13:32, 30-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

låter på samma sätt som när en tändspole är trasig.
Finns det lindningar som magneten aktiverar, eller är det som de som kan dessa tändsystem svarat ovan, endast en kondensator?

Det är oavsett ett el-fel.
När värmen ökar expanderar koppar. När koppar expanderar så sträcks den. En koppartråd som är av kan i kallt/rumstemp, fortfarande ha kontakt och kunna leda ström. När den blir var kommer glipan mellan ändarna att öka tills dess "gnista" inte längre kan hoppa över gapet; och därmed upphör den elektriska överledningen.
Typ fel på BMW R80-100 kring 1979-80. Tillverkaren lindade rotorerna för hårt. När rotorn blev varm nog, så drogs en eller flera tråda av inne i rotorn = ingen ström. Motorerna kallnade - ström vid start, men strömlösa inom 10min. Typ fel på B&S tändspolar också.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se