Oj här var det svar som man missat.
Antar du menar kedjor att sätta på hjulen, det har jag faktist inte tänkt på trodde inte jag skulle behöva det.
Jo det finns projekt så man klarar sig några år framöver
men efter det här blir det paus och uppfräschning av verkstan + lite ordning och reda, rummet jag är i nu ska rivas bla blev rätt trångt när jag satt ihop ramen.
Jag tänkte göra själva lastardelen sist men eftersom det inte finns så mycket att göra för tillfället i väntan på att material och delar ska hitta fram till postlådan så tänkte jag skissa lite så länge.
Jag har väll inga klara krav direkt men lyfta 1ton och 2 meter upp gärna högre verkar vettigt.
Har tittat runt lite på olika
lastare, rätt vanligt är att det är två lyftcylindrar jag har gärna en
centralt placerad. Finns det några + för att använda två stycken mer än cylindrarna blir lite mindre?
Hur mycket kraft ska lyftcylindern ha? För att lyfta ett ton verkar det användas rätt mycket mer
kanske för att få en kraftigare
kolvstång?
Vad blir utväxlingen i lastaren? Behöver man bara ta hänsyn till vart fästet är på armen och inte i ramen?
Vi kan låssas att fästet på bilden är på mitten av lastararmen alltså dubbla kraften mot vad man lyfter
oavsett vart fästet är på ramen?
Parallelföring ska jag försöka mig på, jag har ritar på lite olika lösningar. Finns det någon fördel
med att använda en brytlänk? Den på bilden har ju lite utväxling, vill man ha snabbare
tilt i ändlägen?
Har inte kikat på vinklar än men antar man kan få till bättre tippvinklar med brytlänk.
Tittar man på lastare som säljs så specar dom brytkraft oftast några ton för små lastare, vad menas?
Sist men inte minst redskapsfäste,
trima och ålö verkar vanligast nått som är bättre än den andra?
Letat lite efter mått och ritningar hittat några, finns det olika storlekar av båda?