Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygge av en liten hjullastare

225 inlägg • Sida 4 av 15
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

ja-bond77

#46 » 13:28:13, 04-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du vill ha lyfthöjd säg 220cm och en hydraulcylinder på säg 60cm slaglängd så blir den behövliga kolvarean 220/60 =3,7. Alltså om du har en 5cm kolv som levererar 3900 kg lyftkraft vid 200 bar så får du 3900/3,7 = 1060kg genomsnittlig kraft i lastarändan. Nu är kanske 5 cm lite på gränsen, lastaren och fästet, skopan väger en del också och man vill kanske inte ligga på hela 200 bar med en kugghjulspump heller. Så kanske 60mm kolv är lämpligare utgångspunkt. Kanske 55 cm slaglängd istället.... Detta med en cylinder då.

Allt detta är ett grovt överslag, när man lägger in gravitationen och momentarmar i beräkningen ändras saker och ting en aning men i stora drag så... Beräkningen stämmer bättre på ett gaffeltorn... :klia:

Skopans parallellföring och dess rörelsehastighet överlag under skoptiltningen löser man enklast med ett dylikt länkage som jag klottat här i rött:
ja-bond77 @ Diverse & ev lite bygge av minilastare m hydrostat
Bild

Även denna bild är intressant. Man får betydligt bättre pli på skopan med förlängd arm(grön punkt) åt skopcylinderinfästningen jämfört med att f'ästa den direkt i den kombinerade länkleden(röd punkt). Längre avstånd från själva skopleden både i ytter- och innerposition ger en jämnare skophastighet över hela rörelseområdet. Brytkraften vill man ha som högst med vågrät skopa och det får man trots att man utjämnar kraften en aning med den förlängda armen.
pelle3 @ Diverse & ev lite bygge av minilastare m hydrostat
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



dc83 (trådstartaren)

#47 » 14:52:53, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt har du. Jag provade många olika länkage tills jag till slut kikade på min bild igen och den hade en extra led som jag inte hade, precis som din bild visar. Det gick att få till bra parallelföring utan leden men man kunde inte tippa något :) med den extra leden blir det kanon direkt. Det får nog bli nån modell i trä innan det är dags att göra den riktiga lastardelen.

Förra veckan ramla motorn på plats, skulle igentligen sitta på tvären men de här ska nog funka också.
Härnäst blir att sätta igång motorn och hydrauliken så jag ser att det funkar innan jag gör nått annat.

Nånting jag är lite fundersam över är hur stor hydraultank eller rättare sagt hur liten tank jag kan klara mig med. Har läst runt lite och nått minimum verkar vara 1 x flödet men gärna >3x. Jag kommer ha 80L/min när motorn snurrar på högvarv vilket troligtvis inte är så långa stunder oftast ligger det nog runt 30-40L/min.
Det låter ju som att så stor som får plats är vettigt men i det här läget när jag inte vet vad som får plats så är det lite svårt men jag kanske kan klara mig på nån slags temporär dunk så länge?



Bild
Bild
Bild

11 personer gillar det här inlägget.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

Simnil

#48 » 08:24:01, 22-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte med hydraultankars storlek lite som med minsta bockradier på plåt och svetsinstruktioner för slitstål. Hade mänskligheten följt alla råd och riktlinjer hade vi fortfarande bott i grottor och varit glada när blixten tänt på något träd i närheten så vi kunde grilla vår självdöda ekorre för en gångs skull =)

Utan att ha några siffror så brukar väl mobil hydraulik ligga bra långt under riktlinjerna som man an vänder sig av inom stationär hydraulik när det kommer till tankstorlek.

6 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Mattias Petterson

#49 » 12:33:04, 22-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte bara att bygga tank istället för motvikt?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

dc83 (trådstartaren)

#50 » 16:06:51, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast 40L är rätt långt ifrån 250L, det kommer nog få plats en 70L tank när allt blir färdigt så det blir nog bra den får trängas lite med avgasröret. Tittar man på färdiga tankar så är en 70L tank bestyckad för max 50L/m.

Igår gjorde jag första drivaxeln, men det måste ha försvunnit 100mm i beräkningarna eller så har jag breddat ramen för den blev längre än jag tänkt(kapade ihop materialet innan jag började med ramen tror jag) och rum för en broms ser det ut att finnas också jag trodde jag skulle ha plats vid bara 2hjul ett fram och ett bak.


Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

dc83 (trådstartaren)

#51 » 18:27:29, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mitt skafferi hittade jag 2st bromsskivor från nån opel och ett vag ok. Skivorna passar bara en sida, till andra sidan får jag nog göra ett par egna som är mer plana sen får jag inhandla 3st ok.

Innan var jag inte helt säker på hur skivan skulle röra sig när den sitter på en svetsad drivaxel men efter montering och provsnurrning så ser det ut att funka rätt bra.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

dc83 (trådstartaren)

#52 » 00:57:35, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motor ur, dags att fixa utgående axeln från motorn.

Bild

Dreven är lite småhårda och inte så snälla att svarva i så satte upp dom i min rundslip.

Bild

Jag hade inte rätt skiva till rundslipen för att skära gängan där så fick bli en omgång i svarven. Lite smålurigt att få jämn när axeln delvis är härdad och delvis ohärdad, blev rätt ok tillslut.

Bild

Färdig, saknas 2 kilspår, ett för att överföra kraften och ett för en låsbricka till muttern sen ska den kortas lite.

Bild

Köpte lager på nätet, gav en extra slant så det blev skf lager men tror jag blev blåst. Dels ser tätningen lite annorlunda ut men kika på radien på innerringen, aldrig sett att den är obearbetad. Snurrar fint iaf.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

dc83 (trådstartaren)

#53 » 14:38:21, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår fick axeln mellan motor och hydraulpump kilspår + spår för taggbrickan. Jag har gjort en liknande koppling som till drivningen av hjulen med en hardykoppling från nån bil, den här gången gängade jag två hål så det blir kil+klämmkoppling. Dessvärre har första missödet inträffat då min kilspårsbrotsch tappa några tänder. :)

Kanske drog den snett, jag drog färdigt spåret och det är rakt och fint efter det iaf så verkar skumt om det skulle ha varit snett. Nått jag inte blir klok på är första draget utan shims så avverkas 1mm sen finns det 3 shims som tillsammans blir 4mm, djupet i navet ska vara 3.3mm, ingen shimskombination ger 3mm eller 3.3mm och använder man alla blir det ju 5mm.
Nåja det lär dröjja innan spåren blir dragna, trist. Jag har sneglat lite på en riktig press istället för min hemmagjorda med handdriven domkraft men är lite för snål för att köpa den för tillfället, kanske finns nån här som ska göra sig av med en ?


Bild
Bild



När motorn är tillbaka i ramen blir det till att fixa hydraultankar, jag har beställt lite småsaker som

sugsil
returfilter
påfyllslock som kan vädra
dräneringsplugg
sen lite diverse kopplingar

Kopplingarna är jag lite fundersam på, tror allt jag har har raka bsp portar i olika storlekar. Hydraulslang verkar säljas med honor i båda ändar så koppling med dubbelhane behövdes, köpte dom jag hittade men hur tätar man? dom jag köpt har en kona i sig men denna finns inte i mina prylar, lägger man bara en kopparbricka imellan så är det bra eller ska det vara andra kopplingar?



Bild

1 person gillar det här inlägget.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77

#54 » 16:55:19, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#55 » 18:15:12, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

magloman

#56 » 18:36:20, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Schims kan du ju klippa till av vad plåt som helst.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc83 (trådstartaren)

#57 » 20:51:16, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för tätningarna, dom hade visst sånna där jag beställde kopplingarna fast jag visste inte vad dom var till. :)



Schims kan jag såklart göra själv men dom jag har hör ihop med kilspårsbrotchen så tycker det är underligt att det inte stämmer, samt att det tog så mycket första draget.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

redheat

#58 » 13:39:09, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns ju presskopplingar med utvändig gänga

typ sån här
https://www.svith.se/traktorreservdelar ... ganga.html
redheat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:19:33, 20-11-2011
Ort: Dalsland
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktor BM Terrier -57 ,lastmaskin Ahlmann AL70 -95

ja-bond77

#59 » 15:14:48, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lär väl behövas en tredo i alla fall, orfs ska väl ha en anslutningsnippel mot block(filtret) hur man än gör. Däremot finns det väl presskopplingar med traditionell koniska ytterrörgänga för just (rakgängade)blockanslutningar. Men då lär man nog limma om man ska vara säker...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#60 » 15:37:13, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ORFS?
Den dagen det smäller en slang och man vill ha en ny fort upptäcker man hur bra det att hålla sig till "vanliga" slangar.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ingoberra, rospigg och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se