Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygge av en liten hjullastare

225 inlägg • Sida 2 av 15
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

PerÖ83

#16 » 19:42:14, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De enda som skiljer på bilderna är pendlingens infästning, över/under axeln.

Hög infästning = kan ha bredare ram.
Låg infästning = stabilare.

Nu är pendlingens vinkeln väldigt överdriven, mest för att visa vad som händer beroende på infästnings punkten.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45



Stridis2

#17 » 22:35:42, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid kul med byggtrådar. Men nu ska jag komma med en provokativ tanke. Fyrhjulsstyrning via orbitol och pendelaxel bak! :hurra:
Det är kanske krångligare att fixa axlarna, men man slipper alla problem med att konstruera en midja. All slangdragning, kraftöverföring och hjulgeometri är mycket enklare. Man har alltid full motvikt, denna varierar inte med om maskinen står rakt eller svängd. Och absolut viktigast av allt, manöverbarheten. Jag har bl.a. en 10 tons teleskoplastare med fyrhjulsstyrning. Min bror har en Avant 420 med midjestyrning. Det känns som båda maskinerna är lika smidiga. :uupps: Bara för att ta ett exempel på fyrhjulsstyrningens förträfflighet. Tänk dig att du har en pall som står i vinkeln mellan två hus. Försök lirka ut denna med en midjestyrd (eller för den delen en tvåhjulsstyrd) maskin. Antingen trycker du in maskinen eller lasten i det ena huset. Med fyrhjulsstyrd slår du bara om den till krabbstyrning och glider ut från väggen. :mrgreen:
Hur du än bestämmer dig för att bygga, glöm inte att :photograph: mycket och redovisa här! :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dc83 (trådstartaren)

#18 » 19:40:49, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyrhjulsstyrning får nog bli på nästa modell :) från början ville jag ha en max bredd på en meter, nu är bredden uppe på 140cm om allt ska få plats. Det dröjjer nog ett bra tag innan det börjas byggas på allvar då jag fortfarande väntar på material till ramen, tror inte jag kan göra så mycket mer innan de dyker upp.



Jag har räknat på massa olika hydraulmotorer fram och tillbaka när jag ville ha en per hjul, på hyllan har jag en 80cc motor blir nog till att använda den den ger ca 200Nm ut.



Efter lite måttande så ser det ut som lagringen till bakpendeln hamnar så högt som 50cm från marken. Sitter dom lägre blir det väldigt långt imellan dom två + svårt att komma åt och demontera.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

toker

#19 » 22:11:06, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räcker det med 200Nm för att driva maskin har för mig att mina motorer skulle ge runt 500Nm och den är rätt klen och väger runt 1000 kilo. Jag kan säkert minnas fel vad mina motorer ger och jag har lägre hydraul tryck än vad dom klarar jag ligger på drygt 150 bar.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#20 » 22:11:27, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du gör givetvis precis som du själv vill, men jag inbillar mig att det är en enklare konstruktion att bygga, totalt sett, och troligen även billigare. Att den sedan blir en "bättre" lastmaskin är ju bara plus. På minussidan hamnar kanske "machofaktorn, ser inte så häftigt ut som en midjestyrd.
I vilket fall som, ska bli riktigt trevligt att följa detta bygge. Du har väl läst de andra trådarna om olika lastarbyggen? Finns säkert massor med bra tips där.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dc83 (trådstartaren)

#21 » 22:28:50, 30-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Räcker det med 200Nm för att driva maskin


Jag hoppas det räcker. Har du alltså 4*500Nm ut på hjulen?
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

dc83 (trådstartaren)

#22 » 00:36:59, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lovade i en annan tråd att jag skulle visa kopplingen mellan hydraulmotor/vxllåda så här är den i mitten samt delarna runtikring. Köpte mig en hardyskiva på måfå och som tur var så passade det ganska precis.

På måndag ska materialet till ramen äntligen dyka in så då kan det börja hända nått eventuellt. En gammal dieselskoda har inhandlats som ska få donera motorn, jag skulle ha rivit ur den idag men behövde flytta på bilen för att ta ur den det slutade med 4timmars letande efter nyckeln. Sista stället var jag och kände i tvättmaskinen men ingen nyckel :( jag måste ha kastat den av misstag så surt hade varit fint att haft startspärr och bara lyfta ur allt, ny nyckel kan man väll glömma att det går att fixa till en -98a?

Nåja jag har läst på tidigare hur man kopplar bort spärren så det ska nog ordna sig endå fast jag vet att om jag sabbar spärren så hittar jag nyckeln det första jag gör.

Bild

6 personer gillar det här inlägget.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

dc83 (trådstartaren)

#23 » 12:57:49, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår fick växellådan till driften av bakhjulen banta lite, likt mig en fredag vid korvkiosken så hängde det ut lite där fram. Där man kommer åt att göra rent så blev det rätt bra svets.

Bild
Originalets URL: https://68.media.tumblr.com/3bfd8415be77a9ecc5261a4013aecfba/tumblr_owh26kWaXv1wbaej0o1_540.jpg


Bild
Originalets URL: https://68.media.tumblr.com/6e14eff840d4a4f54df53ff75b139207/tumblr_owh26kWaXv1wbaej0o2_1280.jpg


Bild
Originalets URL: https://68.media.tumblr.com/30ec0d3dc65774995c1d7d199bf57938/tumblr_owh26kWaXv1wbaej0o3_1280.jpg

2 personer gillar det här inlägget.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#24 » 13:18:54, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Alltid kul med byggtrådar. Men nu ska jag komma med en provokativ tanke. Fyrhjulsstyrning via orbitol och pendelaxel bak! :hurra:
Det är kanske krångligare att fixa axlarna, men man slipper alla problem med att konstruera en midja. All slangdragning, kraftöverföring och hjulgeometri är mycket enklare. Man har alltid full motvikt, denna varierar inte med om maskinen står rakt eller svängd. Och absolut viktigast av allt, manöverbarheten. Jag har bl.a. en 10 tons teleskoplastare med fyrhjulsstyrning. Min bror har en Avant 420 med midjestyrning. Det känns som båda maskinerna är lika smidiga. :uupps: Bara för att ta ett exempel på fyrhjulsstyrningens förträfflighet. Tänk dig att du har en pall som står i vinkeln mellan två hus. Försök lirka ut denna med en midjestyrd (eller för den delen en tvåhjulsstyrd) maskin. Antingen trycker du in maskinen eller lasten i det ena huset. Med fyrhjulsstyrd slår du bara om den till krabbstyrning och glider ut från väggen. :mrgreen:
Hur du än bestämmer dig för att bygga, glöm inte att :photograph: mycket och redovisa här! :eat:



Jag tror dessvärre inte resonemanget håller med avseende på krånglet. jag tror absolut det är förträffligt att köra med men , :
Fyrhjulsstyrning kräver 4 st mer eller mindre komplicerade leder vid resp hjul, midjestyrning 1.
( har man en motor per axel krävs en knepig/ precisionskrävande kraftöverföring i resp led) Med stumma axlar =0)
Fyrhjulsstyrning kräver dubblerat styrsystem, / orbitrol cylindrar / styrleder etc, midjestyrning 1.

- jag lyckades i min ungdom parkera en lundberg 342 tätt intill en lång byggnad, det tog mig lång tid att smyga därifrån...

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#25 » 20:00:24, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt resonemang om att konstruktionen blir mycket lättare med fyrhjulsstyrning istället för midjestyrning bygger delvis på en traditionell transmission. Jag missade nog att du funderade på eldrift... :vissla: Men jag tror fortfarande jag hade gått på fyrhjulsstyrning om jag skulle bygga något själv. Jag menade inte att man skulle konstruera och tillverka axlarna själv utan ta från någon lämplig donator, troligen framaxlar från en mindre fyrhjulsdriven bil. Suzuki-jeep SJ413, kanske? Men det beror kanske på att jag tänker på en förbränningsmotor. Man kan ju köra med en elmotor också och traditionell transmission med fördelningslåda, men det känns lite fel. :vissla: En elmotor som driver en axels differential. Då får du hela transmissionen vid hjulen klar på en gång.

Jag tror du tänker fel angående konstruktionssvårigheterna, även med eldrift.
Jag inbillar mig att man inte styr varje motor på en eltruck, bortsett från Linde-truckar där man fasvänder ena motorn vid maximal svängning. Men bortsett från detta så tror jag att båda motorerna får samma signal. Borde vara lätt att kolla.

Om vi säger att du har nav med direktmonterade elmotorer så måste du styra dessa på samma vis vare sig du kör fyrhjulsstyrning eller midjestyrt (eventuellt bortsett från tvåhjulsstyrt). Tvåhjulsstyrning använder i alla fall jag bara vid vägtransport i högre hastigheter så detta är kanske inte intressant för dig.
Har du en motor per axel och differential så gäller samma motorstyrning som vid midjestyrning.

Ja, det kräver två styrcylindrar istället för eventuellt en, men jag inbillar mig att flera minilastarbyggen ändå har två för att klara av att svänga vid max styrutslag. Du behöver fortfarande bara en orbitol. Däremot behöver du en ventil som kopplar om mellan de olika styrsystemen, men detta är en enkel och billig sak.

Men till sist och syvernes så är frågan vad du tror på. Bygg för att göra dig själv nöjd, inte någon annan. En stor anledning till att jag lade tid på att skriva inläggen om fyrhjulsstyrning är för att väcka tanken för andra som läser din tråd. Om det passar någon av dem bättre så var det värt tiden jag lade på mina inlägg. :grin:
Jag kommer att följa din tråd, vilken styrningsform du än väljer. Massor med :photograph: och trevlig :skriva2: blir säkert :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Davids Trädvård

#26 » 20:17:24, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket roligt läsning,
Det verkar som fyrhjulstyrning mot midjestyrning discussionner kan går hur långt som helst :idee3:
Håller med med Stridis bygg vad du tänker blir bäst för dig !
Har själv en fyrhjulstyrd lastare, är grymt imponerad av funktionen, samt var riktig mycket mek att få allt i vettig sckick igen, köpte mig en ordentligt vanvårdad/ icke vårdad maskin eftersom det var det jag hade råd då.
Jag tror också att det bästa är att hitta färdiga framaxlar som är väldimensionerade för last och framförallt lätta att renovera efter haveri, det är mycket tyngd även i en liten last så fort det får lite fart i någon riktning.

Lycka till :driver:
Davids Trädvård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:08, 15-09-2014
Ort: Mariefred
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kramer Allrad 512sl, Greenmech quadchip 160, woodmizzer lt 40, Stihl motorsåg från ms170T till ms 880, Case Cx 75sr

dc83 (trådstartaren)

#27 » 14:30:17, 19-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår var det dags att hämta materialet till ramen, 80*60*5mm.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

dc83 (trådstartaren)

#28 » 12:15:49, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bakaxeln

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

dc83 (trådstartaren)

#29 » 22:27:42, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Växellådan på plats, skulle nog ha gjort bakre fästet justerbart... nåja nått stag till i framkanten och pendellagring sen är den nog klart för tillfället.

Jag gjorde också en distans till hydraulmotorn men en kväll i duschen insåg jag att den skulle krocka med kopplingen till lådan så den hamnar i komposten.

På höger drivaaxel var tanken att montera en broms, som det ser ut nu så får det plats en rak skiva med Ø180mm är det för klent så man ska satsa på pbroms istället? bara en tapp som låser hjulet, har sett det på nån liten gårdsmaskin.

Bild

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

dc83 (trådstartaren)

#30 » 00:09:38, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bakre ramen

Bild

6 personer gillar det här inlägget.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se