Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygge av en liten hjullastare

225 inlägg • Sida 1 av 15
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

dc83 (trådstartaren)

#1 » 21:54:54, 05-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej o hå

För en tid sen kom jag på att jag ville ha en kärra för att hjälpa mig köra in ved sen kom jag på att det vore smidigt om man kunde ploga snö med den... nu är iden framme vid att bygga en minilastare för att köra vedburar, skotta/ploga och klippa gräs på sommaren :) Efter lite efterforskningar så hittade jag till det här roliga forumet med några jättehäftiga hemmbyggen.

Jag har nog nära noll erfarenheter av lastmaskiner men jag vet att jag skulle vilja driva den med el och hydraulik till åtminstone last delen, helst midjestyrning och vikt på det hela max 500kg.


Min första fundering gäller dock val av framdrivningen om man väljer att driva med hydraulmotorer hur funkar det? Säg att man sätter en snurra på varje hjul så man får 4wd vad händer då om ett hjul tappar grepp/ligger i luften tappar man all drift då? När man ej driver motorerna funkar dom som broms då? Vad händer då tex vid svängning kommer man hasa däcken mot marken?

Jag har idag en rätt stor elmotor som kan ge 4kW konstant, antingen ska jag skaffa en till likadan motor(+en hydraulpump/elmotor till lastdelen) och låta dom två driva bakhjulen eller så ska jag ta den jag har och driva en hydraulpump istället. Vad hade ni valt?

1 person gillar det här inlägget.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet



markusb

#2 » 20:45:43, 21-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter kul med ett elektriskt lastarprojekt till :)
Vad är det för motor du fått tag på?
Har du styrbox till den eller tänker du starta med kontaktor?
Vill du ha helelektrisk framdrift så krävs en kontroller som kan köra motorn från 0-100 steglöst, sen lämplig växellåda och drivlina till det.

Vet att det finns en del intressanta lösningar på detta.
Akta dig för transaxlar från åkgräsklippare ;)
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

dc83 (trådstartaren)

#3 » 03:19:04, 25-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyckades ta bort mitt svar men här kommer det igen lite slimmat.

Motorn jag har är en borstad pmdc motor överbliven från tidigare fordonsbygge. PWM styrning har jag fast den behövs igentligen inte då drivningen kommer skötas av en hydraulmotor/bakhjulsdrift.

Jag tänkte göra det mesta själv, ram,axlar,hjulnav osv. Jag har en plan för det mesta som jag tänkte presentera när bygget börjar vilket blir när jag får mina hjul monterade, är inte riktigt nöjd med den som dom som sålde dom gjort :)





Bild
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

markusb

#4 » 06:51:15, 25-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju praktiskt taget bara att pumpa :snow:
Beställde du pålagt och klart och fick det i delar?

Blir nyfiken på vad det är för motor du hittat i den storleken med permanentmagnet?

Blir kul att följa fortsättningen!
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

dc83 (trådstartaren)

#5 » 18:06:39, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så nu kan man svara något sent, går visst bättre om man försöker logga in på sin egen användare istället för någon annans :)

Motorn är från motenergy

http://www.evworks.com.au/motenergy-me0909-48v-dc-motor-5-15kw

Som tur är var det lång leveranstid på batterierna jag tänkte köpa så nu har jag haft tid att tänka om :) och letar efter en lämplig dieselsnurra istället. Har letat igenom dom flesta dieselbilar jag känner till(vilket inte är många) och audis(vw, skoda) tdi verkar vettig. Jag tänkte att motorn ska driva en hydraulpump sen får en hydraulmotor till varje hjul sköta framdriften så får jag 4 hjulsdrift, om jag fattat rätt så kommer hjulen snurra rätt av sig själv vid svängning om motorerna är parallelkopplade.

När en dieselmotor används såhär, den kommer väll gå på konstant varvtal har man då nån nytta av en turbo igentligen? Dom flesta nyare dieslar har ju turbo men har man ingen nytta av den så är det bara en massa mer som kan krångla. Hur mycket effekt är det lämpligt att ta ur motorn konstant, antar att man inte kan lasta den i närheten av 100% utan behöver lite buffert, tdi motorn ligger runt 100hk.

Jag har kommit en bit på vägen iaf, däcken är numer pålagda :) Jo jag beställde dom pålagda som tur var kom dom ihåg att ta betalt för det iaf. Var för en gång skull inga problem att inte behöva betala det och dom drog av lite extra så gick nästan jämt upp att montera det lokalt så helt klart nöjd.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

dc83 (trådstartaren)

#6 » 19:35:51, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fixade ett par hjulspindlar i väntan på att materialet till ramen ska dyka upp.

Bild

En ungefärlig ritning av ramen.

Bild


Tänkte göra mig en midja likt denna. Mellan tapp och lagring/hål verkar det handla om hundradelar i passning men är det nån som vet hur stort glapp det brukar vara axiellt? Man vill ju gärna få ihop bitarna och helst isär också. :grin:

Bild

1 person gillar det här inlägget.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77

#7 » 20:03:38, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Noll glapp är väl vad de flesta bygger... Men mellan öronen kan du säkert ha en 10-20mm axiell glapp eller vad du behagar. Själva glappet reducerar man till noll med att plocka i schimshylsor mellan öronen. Det går även att laborera med tappar med olika reduceringsansatser och spänna dem med mutter mot etta eller andra örat. Man kan också tänka sig att bygga etta öronparet starkare och låta enbart det ta upp det axiella spelet och låta de andra öronen fungera som midjeled enbart.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

dc83 (trådstartaren)

#8 » 13:05:00, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok då lägger jag nog in två brickor där så går det lite lättare att få ihop. Jag har bara sett en midja tas isär en gång men minns inte direkt några mellanlägg.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

dc83 (trådstartaren)

#9 » 04:25:43, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick hem bussningarna som är tänkt till midja + pendel så nu är delarna till midjan klar. Bussningarna var rätt glappa men blir nog bra endå om inte får jag peta i en större tapp.

Till bakaxelpendel blir det nog en liknande lösning men jag har inte bestämt riktigt vart den ska sitta. Finns det nått som är bättre? Tänker i höjdled? Jag har plats både högt och lågt, vikten i bakaxeln blir densamma oavsett placering. Mina egna tankar är så högt det går så håller vikten sig mer mellan bakhjulen?


Bild

Bild
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77

#10 » 08:13:41, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror tvärtom, med låg ledpunkt får du mindre vågrät rörelse på bakdelen och därmed mindre "vridrörelse" i hela maskinen bara för att bakhjulet går ner i en grop. Ingen jätteskillnad men i varje fall åt det bättre hållet med låg ledpunkt. Nån speciellt mycket större risk för tippning med låg ledpunkt tror jag inte på... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

markusb

#11 » 11:11:01, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med bond.
Min pendel sitter lite för högt igentligen och gav en krängande känsla när jag provkörde och lät bakaxeln leda sig.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

PerÖ83

#12 » 11:41:15, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

toker

#13 » 12:40:00, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kommer hela maskinen väga det finns ju hydraul motorer där man kan fästa nav direkt på motorn jag har så på en minigrävare och det verkar i alla fall hålla bra men kanske blir för klent på en lastmaskin. Motorerna jag har är ungefär av den här typen https://www.flowfitonline.com/hydraulic ... le-bearing
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc83 (trådstartaren)

#14 » 17:33:39, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok jag ska fundera lite eller ja det har jag ju gjort redan innan utan att bli nå klokare så jag kör nog på erfarenheten istället och sätter den så lågt som möjligt.


Bilden är väll inte riktigt rättvis då den undre lutar mer än den övre/ramen tar i hjulet?




Maskinen kommer nog väga under 1000kg. Jag kikade tidigare på att ha en motor per hjul men tyckte att maskinen skulle bli antingen orkeslös eller väldigt slö, som det blir nu så kommer man susa fram i 10-15km/h och ha samma dragkraft som småmaskinerna som finns på marknaden.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

toker

#15 » 18:24:52, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken hydraulmotor tänker du använda ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: johaniskogen, PeterR och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se