Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Det här leker jag med i verkstaden just nu.

196 inlägg • Sida 1 av 14
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

marcusw (trådstartaren)

#1 » 22:52:45, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gillar starkt att läsa forum och bloggar där man får se människor bygga saker, jag kan sitta i timmar och titta på youtubevideos där det svetsas och svarvas, så jag tänkte bidra lite själv med en bildtråd där jag visar vad jag leker med just nu.

Jag vet inte hur saker utvecklar sig men lokalen är ganska nybyggd så det är en del saker med interiören som måste fixas först, typ arbetsbänkar och lite sånt, kanske blir en del svets först, men kanske lite fräs och svarv sen.

Först ut är ett rullbord till en minisvarv, tidigare har den stått på en arbetsbänk i min förra lokal men nu vill jag ha en helt vridstyv överdel samt möjlighet att kunna flytta omkring svarven om det behövs. Egentligen är det så att jag behöver gänga två saker med M14x1,25 , min favoritgänga, och behöver därför få upp svarven rätt snabbt. Hela verkstaden håller som sagt på att byggas upp.

Om det finns någon bättre plats för denna tråd så får nån moderator gärna flytta den.






Bild
Först två delar som är ganska plana, hjul som klarar 80 kilo stycket.

Bild
Sen lite grovrikt i en led.

Bild
Helt ok. Tänk om inget slog sig när man svetsade... vad enkelt allt vore.

Bild
Svetsat ihoåp lite mer, först kör jag med vattenpass och sedan en annan manick jag inte vet vad den heter men den är till för att grovrikta fräsbord och visar X och Y led sammtidigt ner till 0,1 grad och väldigt smidig när man vill ha saker relativt plana.


Bild
Nu är hela rullbordet punktat och planheten är 0 grader mellan alla hörnpunkter, sen kan det ju ändra sig till kanske 0,1 lite beroende på vart bordet står, mitt golv är plant men inte helt plant överallt utan nån millimeter kan det skilja på sina ställen. Dock hålls jag med avsikt i ett område på golvet som slår mindre än +- 1 mm över en yta om ca 10 m2.

Tanken är dock att överdelen på rullbordet skall bli så vridstyv att inte svarvens bädd rör sig även om bordet står med ett av hjulen i luften.

Om nån vill veta nått så är det bara fråga, Har denna tråd lite som min egen bilddagbok och det varierar väldigt mycket hur ofta jag har något att uppdatera med, planen är dock att göra något varje helg.
Senast redigerad av marcusw 21:23:53, 11-09-2016, redigerad totalt 1 gång.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

13 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v



marcusw (trådstartaren)

#2 » 20:38:23, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Skulle lägga i bottenplåten som skall bli em verktygshylla under svarven och upptäckte att jag hade sagt fel mått när jag köpte plåtbiten, jag utgick från att mina fyrkantsprofiler var 40x40x2 men det är ju 30x30x3 jag använt, så 20 millimeter fel mått på plåten och jag jobbar så sällan med plåt att förutom en vanlig handplåtsax har jag inga verktyg för att bearbeta plåt. Testade att köra lite i bandsågen men det gnistrade lite och tog ganska dåligt så jag tänkte att jag kan såga bort en remsa med vinkelslipen om jag spänner upp en järnbit att hålla vinkelslipen efter. Hur svårt kan det va ?


Bild
Fick hålla till utomhus eftersom jag inte använder några "abrasives" (slipskivor,bandslip, allt keramiskt som dammar) inomhus då jag inte vill ha in keramiskt damm i svarvarnas slider, sen tror jag att dammets minsta partiklar är relativt onyttiga.
Vart helt ok trots allt. Ett helt batteri och en hel slipåskiva gick åt. Plåten är 3mm och av ett låglegerat bonnstål som heter doomex 300 tror jag det var, det är iaf. lite segare än vanligt bonnjärn.

Bild
Nu passade det perfekt, i bakgrunden syns minisvarven som skall stå på rullbordet, sen vart det kväll och eftersom jag är förkyld och extra trött var det bara åka hem tidigt.

Såhär i efterhand skulle jag inte köpt minisvarven i Sverige, blev typ 6000:- dyrare för inget alls, ungefär samma skrot och korn på kinesiska minisvarvar, och jag har efter mitt köp lagt ner mycket tid på att kolla på kinasvarvar av olika storlekar både i Sverige och utomlands.
Den lilla fräsen som syns högt upp till höger i bilden köpte jag i England på ett ställe som heter amadeal (googla) , frakten var bara 500:- spänn från England, dvs. billigare än en helpall inom Sverige. Vart några tusenlappar billigare och garanti på en "järnbit" är väl inte så mycket värd, skulle vara om DC-motorn gick sönder första året... iaf. kan jag rekommendera amadeal, helt seriösa och svarar i telefon.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

6 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

lagun49

#3 » 00:52:21, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du lägga upp ett foto på fräsen`?
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

Stefan1972

#4 » 09:34:34, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bilderna kanske ljuger lite men ska du stå på knä och svarva? Eller sitta på en stol?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Fosson

#5 » 12:10:23, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med såna här trådar..

(Följer)
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

marcusw (trådstartaren)

#6 » 13:48:49, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagun49 : Ja det kommer, den är lite ombyggd med bla. remdrift.

Stefan1972 : Rullbordet är 91 cm högt från golvet men det ser nog lägre ut på bilderna. Mitt förra bord var 90 cm så jag tror 91 cm blir bra.

Fosson: Ja jag kan sitta i timmar och flukta på videos och trådar där saker byggs, tycker man lär sig en hel del om mekaniska lösningar och arbetsmetoder också.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

2 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Stefan1972

#7 » 16:03:49, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja men blir inte det lågt? Man vill ju inte gärna stå och hänga ner över svarven? Vevhöjd brukar ju vara lagom med armbågen i 90grader men å andra sidan kanske svarven är högre än vad det ser ut att vara.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#8 » 16:14:59, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:ja men blir inte det lågt? Man vill ju inte gärna stå och hänga ner över svarven? Vevhöjd brukar ju vara lagom med armbågen i 90grader men å andra sidan kanske svarven är högre än vad det ser ut att vara.

Tycker det låter högt, veven brukar ju sitta på ca 85cm på en vanlig 8 tummar.
Har själv en blomqvist stående på en arbetsbänk, bänken är 90 cm och jag upplever att svarven blir för hög.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

marcusw (trådstartaren)

#9 » 21:19:47, 12-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olika bud :smile:

Jag tror det beror ganska mycket på hur lång operatören är och hur denna önskar arbeta rent ergonomiskt.

Jag är 185 cm lång, har varit 186 när jag var ung men det är en annan historia, skorna gör kanske 15 mm, sen står jag gärna på en verkstadsplastmatta som är ca 10 mm för jag blir så trött i fötterna av att stå länge rakt på betongen, och då har jag erfarenhetsmässigt kommit fram till att som jag gillar att jobba är 91 cm det helt perfekta, men jag backar inte för att om jag ändrar uppfattning så blir det kapning av benen på rullbordet och sen förkortning eller förlängning några centimeter hit eller dit. Men först måste jag utvärdera detta.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

2 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#10 » 19:35:38, 13-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Färdig för målning. Orkade inte göra det i dag pga. förkylning.

Bild
All vikt hamnar på plåtarna längst ut på kanterna.

Bild
Minifräsen. Kinesiskt.

Bild
När jag köpte den var den tvåväxlad med kugghjul i plast och vad jag läste mig till på ett Engelskt forum, så brukade de gå sönder ibland, förvisso billiga att köpa men de lät lite rackligt så jag byggde om fräsen till remdrift, helt tyst och har fungerat riktigt bra. De koniska rullagren i spindeln har jag också bytt till SKF i förebyggande syfte, det som satt var något kinesiskt fabrikat.

Hoppas jag har ork att måla i morgon.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

7 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

PeterR

#11 » 19:45:16, 13-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd!
Följer med intresse
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

marcusw (trådstartaren)

#12 » 21:11:26, 13-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

För några veckor sen började jag med denna ställning till minifräsen.

Bild

Funderar här lite kring hur fräsen skall monteras på bordet.
Egentligen vill jag ha den ensam i mitten på balken så inget störande finns på sidorna, å andra sidan är det bra att ha lite verktyg å grejor i närheten så en plåtbit till bord fick det bli i alla fall. Tanken är att måla också denna i morgon.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#13 » 20:41:22, 14-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Lite färg på rullbordet till minisvarven. Jag använde vanlig metallfärg med pensel, jag är van vid sprutmålade ytor men har senaste åren blivit lite klokare och försöker tillämpa "don efter fason", dvs. inte överarbeta saker i onödan, ett rullbord som blir skitigt och endast används inomhus räcker att penselmåla. Behöver vare sig cromas eller sprutmålas för att fylla sin funktion. Men jag måste erkänna att jag trots allt vart lite besviken när det var klart och jag såg hur "dålig" den penslade ytan vart jämfört med sprutmålat, men man får prioritera.

Tyvärr upptäckte jag att spånskyddsplåten som skall ligga under hela svarven, över 1 meter lång, har försvunnit, letade nån timma och den verkar ha försvunnit i flytten från förra lokalen. Aja, kanske får göra en egen spånskyddsplåt eftersom konstruktionen av detta rullbord buygger på att det finns en plåt under svarven. Men det får bli framöver.

Bild
Gjorde ett svetsbord för nån vecka sedan, eftersom jag inte hade något svetsbord fick jag använda ett annat träbord jag hittade i en sopcontainer senast jag var på återvinningsstationen, var ganska noga och spänna upp profilerna plant så det färdiga bordet är helt ok, men jag har haft funderingar på att skaffa en plan skiva i aluminium typ 30 mm 7075 och ha den som skiva på bofdet, svetsloppor fastnar ju dåligt på aluminium. Men det får vi se.


Bild
Lite penselfärg på bordet. Hann inte klart, var trött.

Bild
Åvansidan, jag har hål som är borrade 12,05 mm som jag kan sätta små tvingar i och låsa fast grejor.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

9 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

tortap

#14 » 22:53:15, 14-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid uppskattat med projektbilder på arbetsbänkar, svetsbord och liknande :thumme:
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

marcusw (trådstartaren)

#15 » 22:09:02, 16-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Eftersom jag slarvat bort svarvens spånskyddsplåt gjorde jag en ny i aluminium, det man inte har i huvet får man ha i plånboken...

Vart helt ok, med lite tur hinner jag få på svarven i morgon, den är lite tung att lyfta på en gubbe, har gjort det en gång förut men det var 10 år sedan. Kanske får jag hjälp med lyftet i morgon.



Bild

Skulle målat svetsbordet och popnitat fast aluskivan där verktyg och tvingar skall ligga, men jag fick för mig att det vore smidigt om jag kunde ha metallbandsågen i direkt anslutning till svetsbordet så jag höll på några timmar och utvärderade vilken sida sågen skulle vara på samt vilken höjd och hur den skulle monteras. Tycker jag fått till det, att ha ett stöd och kunna skjuta ut när längre järnbitar skall sågas är inte helt fel.


Bild

I morgon skall jag förankra sågen med gängad stång så man inte får den på stortån, justera stödet till rätt höjd, svetsa fast jordpunkter på bordet, svetsa fast två stycken rörstumpar man kan sätta svetspistolen i, måla bordet, popnita fast aluskivan, måla rullbordet till minifräsen, skruva fast spånskyddsplåten på svarvens bord, kanske hinner nått mer.

Och nu ser jag ju på bilden att jag glömde sätta på locket på färgburken, helvete, det man inte har i huvet....
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

9 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se