texas5020 skrev:Verkar som tur är finnas många undantag här på Maskinisten, annars vore det väl inte så att man sitter här och gottar sig åt alla intressanta trådar om det många anser som skrot. Hade skickat M18 muttrar direkt om jag vetat av det.
marcusw skrev:
Fick göra en egen gänga i svarven då den gängan som fanns på anslutningen till argontuben var M13 x 1,25 vänstergängad. Just M13 vänstergängad är en tapp jag inte har, antar att AGA valt en sådan gänga till sina argongasklockor just för att man inte skall kunna montera bort anslutningarna och använda dem till liknande projekt som mitt, men... såna som jag blir ju bara triggade och försöker då ännu mer
Färdig och fungerade riktigt bra. Jag testade den förvisso bara upp till 200Bar men 300 bör inte vara några problem med tanke på hur grovt allt är.
Sen gick det lite mindre bra.... Fick för mig att jag skulle testa och svetsa aluminium med vanlig mig/mag svets, skaffade alutråd och körde med ren argongas , tyckte det matade halvdåligt hela tiden, trots att jag körde med ett slangpaket som bara är 2,5 meter långt och helt nytt. Svetsarna vart halvkassa, inte så förvånande kanske, tar ju en stund att lära sig något nytt.
Gav upp till slut, hade tänkt svetsa ihop en svetsvagn av aluminium till tigsvetsen men jag kanske får lägga ner dethär med mig/mag och aluminium. Kanske är bättre att satsa på tig-svets direkt. Verkar så svårt att komma igång med tig bara, särskilt aluminium.
Aja...
ja-bond77 skrev:Hur funkar det om man råkar såga i något hårdare material typ härdad axel eller hårdsvetsad axel? Klarar hårdmetalltänderna detta utan slitage/haveri?
marcusw skrev:En ny manuell fräs runt 1900 kilo, kostar ca 500 + moms, och räknar man vad gammalt kostar i tid om man inte älskar att meka med gammalt skrot är det relativt värt som jag ser det. Fabrikatet som säljs här i stan är TOS, tillverkas i Tjeckien och håller normal industrikvalitet, dvs. håller 10-12 år "i produktion" på ett företag med anställda och slipdamm rakt på alla glidytor. Eller minst 100-150 år vid hobbyanvändning om man regelbundet oljar alla glidytor.
qqq skrev:https://www.google.se/search?q=esab&client=opera&hs=lKN&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiFvbaAwZ_QAhUJCywKHUCuBgkQ_AUICCgB&biw=1600&bih=1058#tbm=isch&q=esab+arm&imgrc=v7DUlUBkvBKWUM%3A
https://www.google.se/search?q=esab&cli ... U8gUY7M%3A
https://www.google.se/search?q=esab&cli ... gs_96UM%3A
Du är säker på att det är M13 x 1,25 mm ? UNF 1/2"-20 är väldigt nära i storlek, 12,7 x 1,27 mm.
Återgå till Projekt/renovering/restaurering
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster