Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Det här leker jag med i verkstaden just nu.

196 inlägg • Sida 9 av 14
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

marcusw (trådstartaren)

#121 » 06:55:44, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fick bli 600 XP ! Jag har alltid sett hydraulolja mer som hydraulvätska i klass med bromsvätska och inget direkt att smörja maskiner med, men styrkan på en hydrauloljas oljefilm skall ju mer än väl räcka och det är trots allt det som använts och rekommenderats i många manualer genom åren. Jag kanske kan söka för det här ? Hydrauloljefobi....


Bild

Fyllde båda oljekammare i huvudet, det är mycket små mängder det handlar om, i samråd med patienten beslutar vi att gå in oralt och ge en suspension av MobilGear 600XP a 20ml x 2 som med tidigare orala fyllning, nu ger en exakt oljenivå på båda mätglas.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

10 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v



Mattias Petterson

#122 » 10:14:50, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker inte att du ska måla huvudet grönt, fräsen blir snyggare som grå...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

marcusw (trådstartaren)

#123 » 19:36:32, 22-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mmmmm.... just nu ser jag bara till funktion och att allt är smörjt, men jag kommer nog inte orka lackera om hela fräsen till originalkulör. Tror det får vara som det är....
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#124 » 07:32:03, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Provkörde lite i dag. Den här maskinen är gjord så att spindelmotorn går hela tiden när huvudströmbrytaren är PÅ.
Sen får man använda startspaken som aktiverar denna slirkoppling och då börjar spindeln att röra sig.
Man kan mjukstarta, men när används egentligen det ? Jag har aldrig saknat en mekanisk mjukstart av varvtalet på en fräs. Sofistikerat men totalt oanvändbart, särskilt som spindeln är väldigt svag om inte slirkopplingen är fullt tillslagen.
När slirkopplingen är aktiv så aktiveras också en brytare så att bordsmatningen kan användas. Om spindel inte snurrar så kan matningen av bordet inte användas.
Jag skulle hellre se att bordet kunde skötas hur man ville oavsett om spindeln snurrar eller ej.

Väldigt engelskt.



Bild
Denna nedre kontaktor surrar väldigt högt, är den rörliga mittendelen som vibrerar. Går att få tystare genom att trycka i mitten med en mejsel, lite svårt att fräsa samtidigt då bara :-)
Bild
Bild
Bild

Enda jag för tillfället förstår är att det är en 3-fas kontaktor där spolen som drar matas med 380V. Sen verkar den ge NC vid aktiv spole...hmmmmm verkar konstigt. Kanske tolkat sista bilden fel.

Känns som att denna kontaktor kanske har 2 "styrningar" , förstår annars inte varför så många kablar förutom matning in och ut. Får nog mäta lite, minst sagt för jag förstår faktiskt inte riktigt vilken typ av kontaktor jag skall köpa.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

jörgen.ottosson

#125 » 10:05:16, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är två olika (hjälp-) kontakter som sitter vid nummren son står
NC = normaly closed (har kontakt när spolen inte är dragen)

NO = Noemaly Open ( har inte kontakt när spolen inte är dragen)
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

marcusw (trådstartaren)

#126 » 04:17:40, 24-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Det är två olika (hjälp-) kontakter som sitter vid nummren son står
NC = normaly closed (har kontakt när spolen inte är dragen)

NO = Noemaly Open ( har inte kontakt när spolen inte är dragen)


Ah ok tack !
Då förstår jag varför de skrivit :
1-2 NC
3-4 NO

Men att dom inte angett något för 5-6 ?



Jag tror att jag skall köpa en vanlig kontaktor 3-fas, styrspänning 380V och ett "hjälpkontaktblock" till kontaktorn som har funktionen NC och NO.
Exempelvis : https://www.malmbergs.com/Products/3205893 , då bör det gå att mickla ihop detta.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#127 » 15:19:18, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Kände mig manad av blåsvädret att ta ner två självdöda granar innan de blåser ner.
Det blir lite mindre tråkigt och arbetsamt med timmergrip, bara en vettig arbetsställning och att kunna flytta omkring stockarna är värt en del.
Kapar med en gammal 230V elsåg, fungerar riktigt bra med skarpa kedjor. Tyst och billigt i drift.


Bild
Två pall vart det, räcker minst 2 år till trivseleldning.
Mycket jobb är det helt klart. Undra vad en pall blandved kostar... har för mig det var 1850:- kr förra året, i år har jag inte sett knappt nån ved till salu alls.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

7 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#128 » 05:31:28, 16-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Hissat upp minifräsen till arbetshöjd och ställt på 5 pallar. Faktiskt inte vingligt men lyftstroppen får sitta kvar för säkerhets skull.
Behöver arbetshöjd då jag beslutat att riva ut hela elsystemet och ersätta med nytt, precis allt, detta då det nuvarande från 70-talet har många egenskaper jag inte vill ha :

*Styrkretsen ej avsäkrad och går direkt på 16A.
*Bordet kan ej köras utan att spindeln snurrar.
*Spindelns elektriska reglage sitter i knähöjd ( ! )
*Startspak till spindeln styr endast slirbroms och ej själva elmotorn som alltid är på när huvudström är tillslagen.
*Inte rätt audiomekanisk upplevelse när huvudströmmen drar kontaktorn till elmotorn.
*Nödstopp sitter otillgängligt och för liten knapp.



Bild
Köpt lådan på Malmbergs och de flesta komponenterna samt kablar på Automation24.se, ett företag som visade sig ha låga priser, normal industrikvalitet samt levererade på 22 timmar med flygfrakt från Tyskland för en fraktkostnad av 67:- ( Sextiosju !) kronor. Kan nog inte bli billigare och snabbare.
Elmotorn i fräsen är på 1,5 kW trefas, kör med en vanlig 6kW kontaktor och ett termiskt motorskydd på mellan 3 - 4,5 A , som jag räknat med en effektfaktor på i runda slängar 0,8 bör det bli ganska lagom på 1500Watt fördelat på 3 faser.
Jag byter rotationsriktning på motorn med en 3-läges vridströmbrytare, känns mer ändamålsenligt än att ha en extra kontaktor eftersom det är så lite effekt det handlar om. Vanlig 1,5mm2 RK i huvudkretsen, det är trots allt under 4A ström vid full belastning.

Bild
Provkörning, fungerade direkt !
Styrkretsens 230V säkrar jag av med 4A, längst till höger, vanlig 0,75mm2 RK som styrkabel. Har med flit valt en lite stor låda om jag i framtiden vill komplettera med fler funktioner, direkt satt dit en huvudströmbrytare för framtida styrning av bordets elmotor, troligtvis blir det genom en frekvensomvandlare om det går att få en bra/snabb direkt styrning utan för lång tid med ramp-up ramp-down. Belysning och en billig kinesisk digital kommer också behöva enfasmatning, 4A bör räcka gott till det.

Nu har jag också en riktig nödstopp, den förra satt under knähöjd, ungefär som om man först skulle bli av med en arm, sen segna ner på golvet för att dö och DÅ trycker man på nödstopp !?
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

17 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#129 » 05:08:17, 18-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

På baksidan hittar vi drivremmarna som via motorn matar denna slirkoppling.
Bild
Här själva "bromsskivan" av ett extremt hårt genomhärdat material, och "klossen" pålimmad den stora runda ringen jag håller i. Det finns ca 2mm bromskloss kvar att äta på innan det blir stål-mot-stål. Kanske asbest i klossen.

2mm bör hålla väldigt länge eftersom jag nu låter elmotorn stanna och stoppa samtidigt med den mekaniska bromsen, blir inte så mycket effekt att bromsa bort jämfört med att bromsa ner spindeln från fullvarv.
En intressant bieffekt av att bromsa mekaniskt samtidigt som elmotorn stängs av är att spindeln stannar på ett kvarts varv ( ! ).

Jag brukar vara försiktig med att lovorda egna lösningar framför befintliga, ofta har man missat något som ingenjörerna förr i tiden inte missade.... men i detta fall börjar jag bli ganska säker på att det är mycket bättre med en traditionell start/stop av elmotor i stället för den ursprungliga lösningen där elmotorn alltid är i gång och en bromsskiva används för start/stop.


Bild
Elskåpet på plats, riktigt nöjd med ergonomin, minifräsen går riktigt jämnt och fint i både växellådan och i spindeln.


Bild
När det ser ut så här efter att ha byggt ett elskåp...... vad är min diagnos ?
Måste ju vara något fel iaf...... allvarligt, på en arbetsplats med rutiner för att hålla ordning på material och verktyg kan jag fungera normalt. Men inte när det saknas strukturer och jag själv måste hålla ordning.


Bild
Nu börjar det likna ett TIG-bord igen !
Kanske skall börja lägga 15% av min tid på att hålla ordning, då kanske jag slipper leta efter saker flera gånger i veckan.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

12 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Mattias Petterson

#130 » 07:11:49, 18-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att den runda plattan är en snurrplatta, men vad är det som sitter på armen på bordet?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

tortap

#131 » 08:29:10, 18-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det fotdriven lägesställare jag ser :photograph: Jag har haft allvarliga planer på det till mitt svetsbord.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

jörgen.ottosson

#132 » 10:58:54, 18-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

drejskiva :grin:
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

marcusw (trådstartaren)

#133 » 02:45:07, 19-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Antar att den runda plattan är en snurrplatta, men vad är det som sitter på armen på bordet?


Det är bilden som luras.
Tror du menar pelarborrmaskinen uppe i vänstra hörnet på bilden ? Ser bara ut att sitta på bordet, den står på golvet.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Mattias Petterson

#134 » 09:08:39, 19-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag menade nere till höger, stort som ett A4?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

marcusw (trådstartaren)

#135 » 01:05:49, 20-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Jag menade nere till höger, stort som ett A4?




Bild

Det är armbågsstöd eller handleds beroende på hur de är justerade.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

4 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se